bolti verekedés, black friday, nők, bolt, ruhabolt, veszekedés, balhé Képek forrása Canva Getty Images Pro by luckyraccoon és Canva by nomadsoulphotos

Black Friday, az érzelmi manipuláció gátlástalan diadala – 10 dolog, amire érdemes odafigyelned

Black Friday, az érzelmi manipuláció gátlástalan diadala. Igazi boxmeccs a stressz-, és boldogsághormonok között. Csak kapkodjuk a fejünket!
Hirdetés

Hazánkban tíz éve már, hogy a november végén megtartásra kerülő Black Friday néven futó kiskereskedelmi akcióhullám további pénzköltésre ösztökéli a megtakarítási vágytól égő vásárlókat. Amennyiben téged is elkap a gépszíj és izgalomtól kipirult orcával, kilövésre készen állsz, hogy megkaparintsd a már régóta vágyott terméket, akkor ez neked szól. Egy jól felépített manipulációs stratégia marionett bábuként játszik az érzelmeiddel és testi-lelki szinten károkat is okozhat, ha nem vigyázol. Petre Anett coach, kineziológus, tréner írása.

Ne mondja senki, hogy nem motiváló jelentős árengedménnyel hozzájutni az egyébként elérhetetlennek tűnő termékekhez, főként, ha nem telik rá a családi költségvetésből! Sőt, nem csak a kiszemelt darabot megkaparintani is boldogság, de ott a széles választék, ami újabb ingerlő ajánlatként incseleg a palettán. Ha már megvehető és ilyen jó áron, vétek lenne kihagyni!

Ismerős gondolatok?

Csak nehogy elkapkodják! Vessen magára az, aki itt és most nem él ezzel a páratlan lehetőséggel. A következő csak jövőre lesz, de ki tudja, hogy addigra mi történik! Az ilyen jellegű nagymértékű akciók, versenyszellemet feltüzelő, időkorláthoz kötött és kifejezetten nyomást gyakorló, határozott vásárlási ütemet diktáló kampányok a praktikum és a megtakarítási lehetőség mellett számos olyan lélektani hatással bír, ami kifejezetten romboló lehet.

Azonban az, amit nyernénk a szinte sokkoló árkedvezménnyel teli tűzdelt akcióban, könnyen fordulhat át veszteséggé, ha nem figyeljünk eléggé.

Hirdetés

Nehéz az érzelmekre ható ajánlatoknak és hirdetési hullámnak ellenállni. A tudatos vásárlás stratégiája sokszor háttérbe szorul és érzelmi hullámvasúton találjuk magunkat. Azonban szeretnélek felkészíteni, hogy egy igazán harcedzett és tudatos vásárló lehess! Mindehhez hoztam is tíz tippet, valamint a cikk végén összegyűjtöttem a Black Friday jelenség lélektani hatásait is:

Testi-lelki jóléted érdekében ezekre figyelj!

A nagy hajrában a vásárlási láz uralja az ember gondolatait és fel sem tűnik neki, hogy óhatatlan eufórikus hangulat lesz úrrá rajta, szinte a boldogság mámorában úszik, ha végre sikerült megvennie azt, amire annyian rávetnék magukat. Az óra ketyeg, nincs már sok idő hátra, rakjunk még bele a kosárba. Sokszor olyan termékeket is megveszünk, amire valójában nem is lenne szükség. Hogyan történhet ez meg?  Mindez annak köszönhető, hogy a vásárlásra ösztökélő kampány erőteljesen hat az érzelmekre.

#1. Aktivált boldogsághormonok

A boldogság érzésének kiváltásában több hormon is szerepet játszik, így például a dopamin, endorfin, szerotonin és az oxitocin. Mindegyik hormon, más és más hatást vált ki bennünk. Természetes módon is növelhetjük ezen hormonok mennyiségét a szervezetünkben, és a minket ért ingerek közvetetten vagy akár közvetlenül befolyásolják azok mértékét. Egy-egy ügyesen összerakott marketing kampány gyakorlatilag az összes boldogsághormont aktiválja. Így például a dopamint. A dopamin növeli a motivációt, elégedettség érzésével ajándékoz meg, feltüzeli a küzdeni akarást, fokozza a motivációt és a teljesítőképességet.

Az olyan tevékenységek, mint például az önjutalmazás, az apró sikerek megünneplése, fontos feladatok ellátása mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy jobban érezd magad, s ha már jobban érzed magad további energia szabadul fel benned és még nagyobb lelkesedéssel folytatod azon tevékenységedet, aminek hatására boldognak és örömtelinek érezted magad. Ez esetben folytatod a vásárlást.

Amikor a Black Friday keretében kinéztél magad egy terméket, sikerült megvásárolnod elégedettség érzése tölt el, egy pipa a to-do listából. Olyan terméket vásároltál, ami extra jutalomként jelenik meg, hiszen vágytál rá és még olcsóbban is megkaptad! Újabb pont a jutalmazásért felelős hormonnak.

#2. A megtévesztő adrenalin löket

A stresszre adott válaszként a szervezetünkben adrenalin hormon termelődik, amelyet a mellékvese sejtjei állítanak elő. Ahhoz, hogy a mennyiség megnövekedjen olyan utasítást kell kapnia a mellékvesének a központi agytól, amely a fennálló eseményt vagy élethelyzetet veszélyesnek tekinti ránk nézve. Ezt az érzelmek feldolgozásért és a veszély érzékelésért felelős agyi terület, az amygdala jelzi felé. Mindezek következtében a mellékvese által felszabadult adrenalin a véráramba jut. A test reagál stressz jelenlétére a pulzusszám megnövekedik, hevesebben ver a szívünk, és ilyen helyzetben éberebbé válunk és fizikai erőnk is megnövekszik, az egész szervezetünk felkészül a küzdelemre.

Hirdetés

Ezt a stresszt a vásárlás során, nem csak a kialakult termékért folytatott küzdelem növeli, hanem a meghatározott időkeret, a visszaszámlálás is. Az életben maradás ösztöne a „küzdj vagy menekülj” tehát aktiválódik. Küzdeni fogsz és tovább vásárolsz.

Ez a folyamatos készenléti állapot azonban kimeríti a szervezetet és egyik velejáró az, hogy csökken a koncentráció, az odafigyelés, a megfontoltság. Ezt a készenléti állapotot nyújtja el az eseményt meghirdető reklámok dömpingje, amelyek már előre stumpfolnak a küzdelemre.

#3. Közösségi élet, társas kapcsolódás

A kampányban való részvétel a legtöbb esetben a közösséghez való tartozást is jelenti, az együtt küzdést, a versenyszellemet, a felfokozott érzelmi állapotot és a közös ünneplés egy-egy sikeres vásárlás után. Ahogy az előző pontban írtam a stressz adrenalin fröccsöt ad a szervezetünknek a veszélyérzet okán, a veszélyhelyzetben az endorfin hormon eufórikus állapotot eredményez. Amikor vidám társaságban vagyunk, nevetünk, örülünk endorfin termelődik. Igy tehát a sikerek közös megélése egy újabb boldogsághormont aktivál és növeli a további lelkesedést a vásárlásra.  Az endorfin egyébiránt a fájdalomcsillapításban és a nehézségek leküzdésében játszik szerepet.

#4. Ideiglenes gyógyír az élet kudarcaira

Vannak olyan életterületek, ahol nem jeleskedünk. Nem vagyunk elégedettek és sokszor tehetetlennek és eszköztelennek érezzük magunkat, vagy egész egyszerű már nincs lelkierőnk ringbe szállni azért, hogy boldogok vagy elégedettek legyünk. Önismeretünk és a tisztánlátás hiánya vagy befolyásoltság okán. Ilyenkor abba az irányba haladhatunk, ami jóval egyszerűbb és gyors eredménnyel kecsegtet. A könnyebb utat választjuk. A sikeres vásárlás kompenzál valamit az életünk kudarcaiból. Az ilyen sikerélmények egy kis időre elfeledteti velünk a hiányérzetünket és boldogtalanságunkat.  

#5. FOMO jelenség

A közösségi életben való részvételhez, a társas kapcsolódáshoz tartozik a FOMO jelensége, azaz a Fear of Missing Out, ami a kimaradástól való félelmet takarja. Andrew Prybylski egyike volt azon pszichológusoknak, akik elsőként foglalkoztak ezzel a témával. A brit pszichológus arra a megállapításra jutott, hogy ez a fajta félelem rendkívül erősen van jelen az emberek életében. Az egyén attól fél, hogy mások tartalmas, szép élményeket tapasztalnak meg nélküle. A FOMO tehát nagy mértékben járul ahhoz, hogy a Black Friday kampány annyira sikeres napjainkban is.

#6. Szűkösség elve

A stratégia része az is – ami egyszerre több piros gombot is benyom az elménkbe –, hogy egyes termékek csak nagyon szűkén állnak rendelkezésre a raktáron, úgy tűnik, hogy hiány van belőlük. Ez olyan spontán és gyors döntésre ingerelhet bennünket, amikor azonnal lecsapunk a lehetőségre és már a kosarunkba is landol egy olyan darab, amire semmi szükségünk sincs. Újabb összecsapása tehát a stressz-, és a boldogsághormonoknak. Testünk harmonikus működésétől ezen időre is búcsút vehetünk.  

#7. A hülyének is megéri!

Már teljes zűrzavar uralkodik az elménkben és a szervezetünkben. Cikáznak a gondolataink, pörögnek a hormonok, mindkét oldalon. Érzelmi hullámvasúton ülünk. Stressz, stressz hátán. Black Friday során olyan ajánlatokkal is találkozunk, amelyek szinte nevetséges áron kínálnak számunkra alapból érdektelen termékeket. Még véletlenül sem gondoltunk volna, hogy a kosarunkba fognak landolni. Ha úgy érzed, hogy csak azért vennéd meg, „mert, miért ne?”  és „a hülyének is megéri!”, akkor épp a vágykeltés mesteri koktélját kortyolgatod.  

Black Friday egy ringben a kedvezményekért
Kép forrása: Canva – Pexels by Julia Larson

#8. Fókuszvesztés és spontaneitás

A lemaradástól való félelem gyakorlatilag kéz a kézben jár a FOMO jelenséggel, ezúttal azonban arról van szó, hogy egy bizonyos termékről le kellene mondanunk, akkor is, ha nincs rá szükségünk, de olyan nagy a lelki nyomás a „csak egy napig vagy x óráig tartó kedvezmény” hatására, hogy meggondolatlanul kattintunk a „tedd a kosárba” gomba.

# 9. Mások is azt csinálják…

Álltál már azért sorba valahol, mert tömeg gyűlt össze? Csatlakoztál egy kisidőre is nagyobb közösséghez? Ha már igen, akkor akár pusztán kíváncsiságból vagy a lemaradás -, kimaradás félelméből fakadóan magad is belépsz a körbe. Ehhez hasonló a Black Friday vásárlási láz is. Amikor azt tapasztalod, hogy a barátaid, rokonaid vagy munkatársaid már reggel óta online szörföznek a jobb ajánlatokért vagy korai kempinget bonyolítanak le egy bolt előtt, azt érezheted, hogy csatlakoznod kell. Nehéz leszoknunk arról, hogy összehasonlítsuk magunkat másokkal vagy kontrolláljuk a vágyunkat a közösségi részvétellel kapcsolatban.  

#10. Csoportnyomás

Döntéseinkre nagy hatást gyakorol a környezetünk, akár kisebb vagy nagyobb közösségben vagyunk. Nem elhanyagolható a csoportnyomás abból a szempontból sem, hogy a végén a termékekért folyó küzdelem ringjében találjuk magunkat vagy sem.

Black Friday lelki mellékhatásai

Ahogy a fenti tíz pontban is olvashattad, minden szempontból megterhelő lehet egy ártatlannak tűnő kampány. Mentális-, lelki- és fizikai szinten is. Az érzelmi hullámvasút, a lelki nyomás, a szorongás és a kudarc is velejárója az akciódús lehetőségnek. Előfordulhat, hogy egy-egy túlkapás, kényszerszülte döntés nemcsak a pénztárcádat érinti rosszul, de az önmagadról alkotott képedet is megkérdőjelezheti, önértékelésedet, az önmagadban való hitedet, döntéshozatali stabilitás-élményedet is csorbíthatja.  

Emellett a nagy stressz kimeríti a szervezetet, az immunrendszered – főleg, ha amúgy is ingatag lábakon áll – is gyengül. A stressz testünkre gyakorolt hatása jól ismert. Tudjuk, hogy van jó és rossz stressz, de bármelyiket is vesszük alapul hatással van szervezetünk működésre, energetikai egyensúlyára és szerveink megfelelő feladatellátására is.

A Black Friday egyszeri alkalom, de a hozzátársított megéléseinktől függ, hogy az egyébként mindennapi küzdelmeinkben elhasználódott idegrendszerünket és testi egészségünket hogyan fogja érinteni. Érdemes néhány dolgot megfontolni, mielőtt nekivágunk a vágyott termék beszerzésének.

Mit tehetsz, hogy a Black Friday jól záruljon számodra?

Szükségletek rangsorolása: gondold végig, hogy mi az, amire valóban szükséged van. Elsődleges igény. Társítsd hozzá, hogy miért kell és meddig fogod használni? Mi az, amiben megkönnyíti az életedet.

Tájékozódj: érdemes a számodra releváns termékek árait megnézni, mielőtt elkezdődik a nagy hajrá. Black Friday okozta versenylázban olykor fel sem tűnik, hogy valójában nem kedvezményesen jutsz hozzá a hőn áhított darabhoz.

Költségvetés felállítása: pénzügyi lehetőségeidre tekintettel állíts be egy maximális kiadási keretet és ahhoz tartsd magad. Azt is megteheted, hogy meghatározod mi az az összeg a maximált limit előtt, amit, ha már elértél elállsz a további költekezéstől. Duplán takarítottál meg.  

Mi a valódi motivációd a vásárlással? Ahogy már korábban írtam róla, belső késztetésünk meghatározó viselkedésünk szempontjából. Tekints rá, hogy mi az, amit a vásárlással pótolni szeretnél az életedben vagy kompenzálni? Amennyiben életedben mélyebb elakadásokra bukkantál érdemes lehet egy szakemberrel, például coach vagy kineziológus közösen megdolgozni.

Készíts listát: készíts egy listát a fentiek alapján a termékekről. Ragaszkodj a listádhoz.

Racionális társ: amennyiben úgy érzed és azt tapasztaltad, hogy hajlamos vagy érzelem vezérelten dönteni, jó, ha van melletted valaki, aki segít meghúzni a vásárlási féket.

Valami más: a Black Friday mint esemény egy lehetőség, helyette bármi mást is tehetsz. Szervezz barátokkal, családdal közös programot, vagy ha nincs kivel, számos más eseményre is ellátogathatsz. Dönthetsz úgy, hogy az impulzusvásárlás helyett inkább más élményekkel gazdagítod a napodat.

Petre Anett

Kiemelt kép forrása: Canva – Pexels by Karolina Kaboompics

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!