black friday

Lehen­ger­lő Black Fri­day akci­ók vál­lal­ko­zói szem­szög­ből — kinek és miért jó?

A Black Friday közeledtével az akciókat keresi mindenki. A vállalkozók pedig igyekeznek felzárkózni a piachoz. De vajon mit okoz mindez?
Hirdetés

Az év végén min­den kicsit meg­vál­to­zik a pia­con. A kará­cso­nyi dal­la­mok beköl­töz­nek a min­den­nap­ja­ink­ba, min­den­hol ünne­pi han­gu­lat kere­ke­dik, és ter­mé­sze­te­sen a “köte­le­ző” év végi akci­ók sem marad­hat­nak el. Sze­mély sze­rint én magán­sze­mély­ként, és vál­lal­ko­zó­ként is más szem­mel nézek a Black Fri­day-re, és ebben cikk­ben most azt sze­ret­ném kör­be­jár­ni, hogy melyik olda­lon mit tapasz­ta­lok! Haj­dú Lajos, a canvasztikus.hu tulaj­do­no­sá­nak írá­sa.

A Black Fri­day -vagy magya­rul feke­te pén­tek- hiva­ta­lo­san a hála­adás utá­ni pén­te­ket jelö­li, és hagyo­má­nyo­san az év egyik leg­na­gyobb vásár­lá­si ese­mé­nye világ­szer­te. Az ere­de­te az Egye­sült Álla­mok­hoz köt­he­tő, ahol a keres­ke­dők hatal­mas leára­zá­sok­kal készül­tek a kará­cso­nyi sze­zon kez­de­té­re. Sokan nem tud­ják, de maga a név onnan szár­ma­zik, hogy ez volt az a nap, ami­kor a keres­ke­dők köny­ve­lé­se a “vörös­ből”, avagy a vesz­te­ség­ből átke­rült a “feke­té­be” vagy­is a nye­re­ség­be.

2022-ben novem­ber 25-re esett, 2023-ban novem­ber 24-re és idén 2024-ben hiva­ta­lo­san novem­ber 29‑e Black Fri­day! Jövő évben, azaz 2025-ben pedig vár­ha­tó­an novem­ber 28‑a lesz!

Az évek során a Black Fri­day nem­zet­kö­zi­vé vált, és ma már szin­te min­den ország­ban, így Magyar­or­szá­gon is kiemelt figyel­met kap. A Cyber Mon­day pedig a digi­tá­lis világ vála­sza lett erre, ahol főként online áru­há­zak kínál­nak akci­ó­kat a hét­fői napon. Kicsit össze­mo­só­dott a ket­tő, ráadá­sul itt­hon min­den vál­lal­ko­zás össze-vissza tart­ja a Black Friday‑t, tehát las­san nem tud­juk mikor és mire érde­mes figyel­ni.

Hir­de­tés

Miért fon­tos a Black Fri­day a vál­lal­ko­zá­sok szá­má­ra?

A Black Fri­day nem­csak egy egy­sze­ri érté­ke­sí­té­si lehe­tő­ség, hanem egy remek alka­lom arra is, hogy a vál­lal­ko­zá­sunk hosszú távú kap­cso­la­tot épít­sen ki a vevő­ink­kel. Az ilyen napok során szer­zett ügy­fe­lek meg­tar­tá­sa jelen­tős hatás­sal lehet a vál­lal­ko­zás növe­ke­dé­sé­re és sta­bi­li­tá­sá­ra a jövő­ben.

  • A követ­ke­ze­tes kom­mu­ni­ká­ció nagyon fon­tos. Hasz­nos lehet e‑mailek, hír­le­ve­lek kül­dé­se, ame­lyek exk­lu­zív aján­la­to­kat, új ter­mé­ke­ket és egyéb érté­kes tar­tal­ma­kat kínál­nak szá­muk­ra.
  • Vissza­jel­zé­se­ket kap­ha­tunk azok­tól, akik a Black Fri­day alkal­má­val vásá­rol­tak, és fel­hasz­nál­hat­juk eze­ket a tapasz­ta­la­to­kat a szol­gál­ta­tá­sunk fej­lesz­té­sé­re. Sze­rin­tem ennél szebb vissza­jel­zés nincs, mint­hogy beépí­ted a pozi­tív kri­ti­kát és fej­lesz­ted álta­la a vál­lal­ko­zá­sod.
  • Hasz­náld a Black Fri­day során gyűj­tött ada­to­kat arra, hogy később sze­mély­re sza­bott aján­la­tok­kal keress meg vásár­ló­kat, ami növe­li a való­szí­nű­sé­gét annak, hogy vissza­tér­nek.

A siker tit­ka az elő­re­lá­tás: készülj fel idő­ben, és gon­dold át, hogy milyen ter­mé­kek vagy szol­gál­ta­tá­sok vonz­zák be leg­in­kább a cél­cso­por­to­dat. Az is fon­tos, hogy ne csak áren­ged­mé­nyek­kel, hanem egye­di aján­la­tok­kal is meg­nyerd a vevő­ket.

Nem lehet elmen­ni amel­lett a tény mel­lett sem, hogy ilyen­kor a cégünk mar­ke­ting­je is könnyeb­bé válik, nagyobb figyel­met tudunk meg­sze­rez­ni egy-egy lát­vá­nyos akci­ó­val, és ezzel épít­het­jük a saját köve­tő­tá­bo­run­kat is. Ha jól csi­ná­lod, a Black Fri­day nem csak egy­sze­ri bevé­telt hoz, hanem hosszú távú vásár­lói hűsé­get is kiala­kít­hat.

Meg­éri a Black Fri­day?

Az utób­bi évek­ben ren­ge­teg céget lát­tam, és segí­tet­tem az ünne­pi készü­lő­dés­ben. Az akci­ók nagyon jó tömeg­von­zó hatást érnek el, de vajon lélek­ta­ni­lag mit hoz magá­val ez a sok leér­té­ke­lés? Kinek éri meg iga­zán?

A for­ga­lom növe­ke­dé­se egy­ér­tel­mű, de sok­szor elfe­lejt­jük, hogy a for­ga­lom nem egyen­lő a bevé­tel­lel.

A tapasz­ta­la­tom azt mutat­ja, hogy a vál­lal­ko­zók szá­má­ra izgal­mas, de ugyan­ak­kor stresszes az egész idő­szak. Sok a ten­ni­va­ló: pro­mó­ci­ók ter­ve­zé­se, kész­le­tek fel­töl­té­se, ügy­fél­szol­gá­lat fel­ké­szí­té­se az eset­le­ges több­let­igé­nyek­re, gra­fi­kák gyár­tá­sa, web­ol­dal átné­zé­se és akkor ne beszél­jünk a meg­nö­ve­ke­dett ren­de­lés­szám miat­ti kiszol­gá­lás­ról.

Hir­de­tés

Isme­rek olyan céget, aki évről-évre csak azért akci­ó­zik és csi­nál Black Friday‑t mert ez a “trend” de mel­let­te ilyen­kor majd­hogy­nem árrés nél­kül érté­ke­sí­ti a ter­mé­ke­it. Ez egy­ér­tel­mű­en nem éri meg csak a vásár­ló­nak. A piac sok eset­ben rákény­sze­rí­ti a vál­lal­ko­zást is a köte­le­ző akci­ók­ra, de ennek bár­mi­kor nemet mond­ha­tunk!

Nem akkor lesz erős a vál­lal­ko­zá­sunk, ha min­de­nün­ket leáraz­zuk, hanem akkor, ha érté­ket adunk az embe­rek­nek és meg­mu­tat­juk nekik, hogy miért hasz­nos épp a mi ter­mé­kün­ket, vagy szol­gál­ta­tá­sun­kat meg­vá­sá­rol­ni.

Vásár­ló­ként a FOMO (Fear of Mis­sing Out — féle­lem attól, hogy lema­rad­ha­tok vala­mi­ről) elv érvé­nye­sül ilyen­kor. Ez a pszi­cho­ló­gi­ai ténye­ző az, amit sok vál­lal­ko­zás ki is hasz­nál azál­tal, hogy kor­lá­to­zott ide­jű akci­ó­kat vagy exk­lu­zív aján­la­to­kat kínál. Az elmúlt évek­ben szá­mos cég­nél volt tapasz­tal­ha­tó az úgy­ne­ve­zett hamis akci­ó­zás is. Ezt min­den­ki isme­ri: fel­áraz­nak egy ter­mé­ket Black Fri­day előtt, és ami­kor jön a nagy nap, hir­te­len 50% akci­ó­val adják el. Pon­to­san annyi­ért, amennyi­ért ere­de­ti­leg is meg lehe­tett ven­ni. Sze­ren­csé­re ez ellen több intéz­ke­dés is tör­tént 2023-ban, így a keres­ke­dő­ket nagyon komoly pénz­bír­ság­gal súlyt­hat­ják, ha ehhez az esz­köz­höz nyúl­nak.

Nem vásá­rolsz csak a Black Fri­day akci­ók alatt?

Sok vásár­ló úgy gon­dol­ja, hogy a leg­jobb aján­la­to­kat Black Fri­day-kor fog­ja meg­ta­lál­ni. Ha te is ezt a közön­sé­get erő­sí­ted, min­den­képp légy óva­tos! Mint írtam, egyes vál­lal­ko­zá­sok mes­ter­sé­ges áreme­lé­sek­kel meg­eme­lik az ára­kat, hogy a “leára­zás” nagyobb hatást kelt­sen.

Ezért min­dig érde­mes figyel­ni az ere­de­ti ára­kat, és ellen­őriz­ni, való­ban jó aján­la­tot kapunk‑e.

A vál­lal­ko­zók szem­pont­já­ból fon­tos, hogy a tisz­tes­sé­ges játé­kot tart­suk szem előtt. A brand­épí­té­si folya­ma­tok­nak sem tesz jót, ha meg­ve­zet­jük az embe­re­ket. A vásár­lók egy­re job­ban tuda­tá­ban van­nak a “hamis akci­ók­nak”, és az ilyen gya­kor­la­tok hosszú távon árt­hat­nak a már­kánk hír­ne­vé­nek. Egy jó aján­lat nem csak az áren­ged­mény mér­té­ké­től függ, hanem attól is, hogy való­ban érté­kes ter­mé­ke­ket kínálunk‑e. Mind­egy milyen akci­ó­ról van szó, ha a mögöt­te lévő ter­mék, vagy szol­gál­ta­tás érték­te­len, eset­leg hamis ígé­re­te­ken alap­szik.

Black Fri­day, vagy Cyber Mon­day?

A Black Fri­day hagyo­má­nyo­san a fizi­kai áru­há­zak­ban indult, a Cyber Mon­day már kife­je­zet­ten az online vásár­lá­sok­ra fókusz­ál. A Cyber Mon­day egy­faj­ta válasz volt a digi­tá­lis világ részé­ről, hogy kihasz­nál­ják az e‑kereskedelem gyor­san növek­vő trend­je­it.

black friday, akció
Kép for­rá­sa Can­va by: Panu­wat Dang­sung­no­en (Getty Ima­ges)

Hogy vál­lal­ko­zó­ként melyik a jobb, több ténye­ző­től is függ, de Magyar­or­szá­gon már ezt is mixe­lik a cégek. Az is hir­det akci­ót Cyber Mon­day-kor aki fizi­kai ter­mé­ket érté­ke­sít, és ugyan ez vissza­fe­le is igaz. Én azt gon­do­lom, hogy ha tuda­tos mar­ke­tin­get épí­tesz, akkor ele­gen­dő az egyi­ket meg­lo­va­gol­ni, és a közön­sé­ged felé kom­mu­ni­kál­ni.

Pár tipp a Black Fri­day készü­lő­dés­hez

#1. Ter­vezz elő­re
Gon­dold át, milyen ter­mé­kek vagy szol­gál­ta­tá­sok lesz­nek akci­ó­sak, és készítsd fel a kész­le­te­i­det. Ha nincs fizi­kai bol­tod, akkor könnyebb dol­god lesz, hiszen “csak” a mar­ke­ting stra­té­gi­át kell fel­épí­te­ned, eset­leg elő­re auto­ma­ti­zál­nod. Ezt nem érde­mes halo­gat­ni. Ez egyéb­ként igaz a Kará­cso­nyi ünne­pe­ket meg­elő­ző fel­ké­szü­lés­re is.

#2. Mar­ke­ting­kam­pá­nyok
Hir­desd meg idő­ben a pro­mó­ci­ó­i­dat, és hasz­nálj olyan esz­kö­zö­ket, mint a közös­sé­gi média, hír­le­ve­lek, hogy minél több embert elérj. A hír­le­ve­lek erős­sé­gét sokan alá­be­csü­lik, pedig ezzel az esz­köz­zel sok ezer embert érhetsz el, nagyon ala­csony össze­gért.

#3. Légy átlát­ha­tó
Ne csapd be a vásár­ló­kat hamis akci­ók­kal, mert ez a hír­ne­ved rová­sá­ra mehet. Nem ér meg egy hamis akció sem annyit, hogy elé­ge­det­len vásár­lók lep­jék el az üzle­tet!

A Black Fri­day és a Cyber Mon­day kivá­ló lehe­tő­sé­gek, hogy vál­lal­ko­zó­ként növeld az eladá­sa­i­dat, vagy magán­sze­mély­ként ked­ve­ző aján­la­to­kat találj.

Mind­két ese­mény­nek meg­van­nak a maga elő­nyei, de fon­tos, hogy tuda­to­san készülj rájuk, és elke­rüld a hamis akci­ó­kat. Legyen szó vál­lal­ko­zás­ról vagy vásár­lás­ról, a siker kul­csa az elő­re­lá­tás és az okos dön­té­sek. Ha meg­fe­le­lő­en kihasz­ná­lod ezt az idő­sza­kot, a Black Fri­day hosszú távon is elő­nyös lehet szá­mod­ra – mind pénz­ügyi­leg, mind a már­kád meg­erő­sí­té­se szem­pont­já­ból.

Ne felejts el idő­ben fel­ké­szül­ni, és hozz ki minél töb­bet ebből az év egyik leg­na­gyobb vásár­lá­si idő­sza­ká­ból!

Haj­dú Lajos

For­rás: itt, kiemelt kép for­rá­sa: Can­va by: Iurii Maksy­miv

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!