Az év végén minden kicsit megváltozik a piacon. A karácsonyi dallamok beköltöznek a mindennapjainkba, mindenhol ünnepi hangulat kerekedik, és természetesen a “kötelező” év végi akciók sem maradhatnak el. Személy szerint én magánszemélyként, és vállalkozóként is más szemmel nézek a Black Friday-re, és ebben cikkben most azt szeretném körbejárni, hogy melyik oldalon mit tapasztalok! Hajdú Lajos, a canvasztikus.hu tulajdonosának írása.
A Black Friday -vagy magyarul fekete péntek- hivatalosan a hálaadás utáni pénteket jelöli, és hagyományosan az év egyik legnagyobb vásárlási eseménye világszerte. Az eredete az Egyesült Államokhoz köthető, ahol a kereskedők hatalmas leárazásokkal készültek a karácsonyi szezon kezdetére. Sokan nem tudják, de maga a név onnan származik, hogy ez volt az a nap, amikor a kereskedők könyvelése a “vörösből”, avagy a veszteségből átkerült a “feketébe” vagyis a nyereségbe.
2022-ben november 25-re esett, 2023-ban november 24-re és idén 2024-ben hivatalosan november 29‑e Black Friday! Jövő évben, azaz 2025-ben pedig várhatóan november 28‑a lesz!
Az évek során a Black Friday nemzetközivé vált, és ma már szinte minden országban, így Magyarországon is kiemelt figyelmet kap. A Cyber Monday pedig a digitális világ válasza lett erre, ahol főként online áruházak kínálnak akciókat a hétfői napon. Kicsit összemosódott a kettő, ráadásul itthon minden vállalkozás össze-vissza tartja a Black Friday‑t, tehát lassan nem tudjuk mikor és mire érdemes figyelni.
Miért fontos a Black Friday a vállalkozások számára?
A Black Friday nemcsak egy egyszeri értékesítési lehetőség, hanem egy remek alkalom arra is, hogy a vállalkozásunk hosszú távú kapcsolatot építsen ki a vevőinkkel. Az ilyen napok során szerzett ügyfelek megtartása jelentős hatással lehet a vállalkozás növekedésére és stabilitására a jövőben.
- A következetes kommunikáció nagyon fontos. Hasznos lehet e‑mailek, hírlevelek küldése, amelyek exkluzív ajánlatokat, új termékeket és egyéb értékes tartalmakat kínálnak számukra.
- Visszajelzéseket kaphatunk azoktól, akik a Black Friday alkalmával vásároltak, és felhasználhatjuk ezeket a tapasztalatokat a szolgáltatásunk fejlesztésére. Szerintem ennél szebb visszajelzés nincs, minthogy beépíted a pozitív kritikát és fejleszted általa a vállalkozásod.
- Használd a Black Friday során gyűjtött adatokat arra, hogy később személyre szabott ajánlatokkal keress meg vásárlókat, ami növeli a valószínűségét annak, hogy visszatérnek.
A siker titka az előrelátás: készülj fel időben, és gondold át, hogy milyen termékek vagy szolgáltatások vonzzák be leginkább a célcsoportodat. Az is fontos, hogy ne csak árengedményekkel, hanem egyedi ajánlatokkal is megnyerd a vevőket.
Nem lehet elmenni amellett a tény mellett sem, hogy ilyenkor a cégünk marketingje is könnyebbé válik, nagyobb figyelmet tudunk megszerezni egy-egy látványos akcióval, és ezzel építhetjük a saját követőtáborunkat is. Ha jól csinálod, a Black Friday nem csak egyszeri bevételt hoz, hanem hosszú távú vásárlói hűséget is kialakíthat.
Megéri a Black Friday?
Az utóbbi években rengeteg céget láttam, és segítettem az ünnepi készülődésben. Az akciók nagyon jó tömegvonzó hatást érnek el, de vajon lélektanilag mit hoz magával ez a sok leértékelés? Kinek éri meg igazán?
A forgalom növekedése egyértelmű, de sokszor elfelejtjük, hogy a forgalom nem egyenlő a bevétellel.
A tapasztalatom azt mutatja, hogy a vállalkozók számára izgalmas, de ugyanakkor stresszes az egész időszak. Sok a tennivaló: promóciók tervezése, készletek feltöltése, ügyfélszolgálat felkészítése az esetleges többletigényekre, grafikák gyártása, weboldal átnézése és akkor ne beszéljünk a megnövekedett rendelésszám miatti kiszolgálásról.
Ismerek olyan céget, aki évről-évre csak azért akciózik és csinál Black Friday‑t mert ez a “trend” de mellette ilyenkor majdhogynem árrés nélkül értékesíti a termékeit. Ez egyértelműen nem éri meg csak a vásárlónak. A piac sok esetben rákényszeríti a vállalkozást is a kötelező akciókra, de ennek bármikor nemet mondhatunk!
Nem akkor lesz erős a vállalkozásunk, ha mindenünket leárazzuk, hanem akkor, ha értéket adunk az embereknek és megmutatjuk nekik, hogy miért hasznos épp a mi termékünket, vagy szolgáltatásunkat megvásárolni.
Vásárlóként a FOMO (Fear of Missing Out — félelem attól, hogy lemaradhatok valamiről) elv érvényesül ilyenkor. Ez a pszichológiai tényező az, amit sok vállalkozás ki is használ azáltal, hogy korlátozott idejű akciókat vagy exkluzív ajánlatokat kínál. Az elmúlt években számos cégnél volt tapasztalható az úgynevezett hamis akciózás is. Ezt mindenki ismeri: feláraznak egy terméket Black Friday előtt, és amikor jön a nagy nap, hirtelen 50% akcióval adják el. Pontosan annyiért, amennyiért eredetileg is meg lehetett venni. Szerencsére ez ellen több intézkedés is történt 2023-ban, így a kereskedőket nagyon komoly pénzbírsággal súlythatják, ha ehhez az eszközhöz nyúlnak.
Nem vásárolsz csak a Black Friday akciók alatt?
Sok vásárló úgy gondolja, hogy a legjobb ajánlatokat Black Friday-kor fogja megtalálni. Ha te is ezt a közönséget erősíted, mindenképp légy óvatos! Mint írtam, egyes vállalkozások mesterséges áremelésekkel megemelik az árakat, hogy a “leárazás” nagyobb hatást keltsen.
Ezért mindig érdemes figyelni az eredeti árakat, és ellenőrizni, valóban jó ajánlatot kapunk‑e.
A vállalkozók szempontjából fontos, hogy a tisztességes játékot tartsuk szem előtt. A brandépítési folyamatoknak sem tesz jót, ha megvezetjük az embereket. A vásárlók egyre jobban tudatában vannak a “hamis akcióknak”, és az ilyen gyakorlatok hosszú távon árthatnak a márkánk hírnevének. Egy jó ajánlat nem csak az árengedmény mértékétől függ, hanem attól is, hogy valóban értékes termékeket kínálunk‑e. Mindegy milyen akcióról van szó, ha a mögötte lévő termék, vagy szolgáltatás értéktelen, esetleg hamis ígéreteken alapszik.
Black Friday, vagy Cyber Monday?
A Black Friday hagyományosan a fizikai áruházakban indult, a Cyber Monday már kifejezetten az online vásárlásokra fókuszál. A Cyber Monday egyfajta válasz volt a digitális világ részéről, hogy kihasználják az e‑kereskedelem gyorsan növekvő trendjeit.
Hogy vállalkozóként melyik a jobb, több tényezőtől is függ, de Magyarországon már ezt is mixelik a cégek. Az is hirdet akciót Cyber Monday-kor aki fizikai terméket értékesít, és ugyan ez visszafele is igaz. Én azt gondolom, hogy ha tudatos marketinget építesz, akkor elegendő az egyiket meglovagolni, és a közönséged felé kommunikálni.
Pár tipp a Black Friday készülődéshez
#1. Tervezz előre
Gondold át, milyen termékek vagy szolgáltatások lesznek akciósak, és készítsd fel a készleteidet. Ha nincs fizikai boltod, akkor könnyebb dolgod lesz, hiszen “csak” a marketing stratégiát kell felépítened, esetleg előre automatizálnod. Ezt nem érdemes halogatni. Ez egyébként igaz a Karácsonyi ünnepeket megelőző felkészülésre is.
#2. Marketingkampányok
Hirdesd meg időben a promócióidat, és használj olyan eszközöket, mint a közösségi média, hírlevelek, hogy minél több embert elérj. A hírlevelek erősségét sokan alábecsülik, pedig ezzel az eszközzel sok ezer embert érhetsz el, nagyon alacsony összegért.
#3. Légy átlátható
Ne csapd be a vásárlókat hamis akciókkal, mert ez a hírneved rovására mehet. Nem ér meg egy hamis akció sem annyit, hogy elégedetlen vásárlók lepjék el az üzletet!
A Black Friday és a Cyber Monday kiváló lehetőségek, hogy vállalkozóként növeld az eladásaidat, vagy magánszemélyként kedvező ajánlatokat találj.
Mindkét eseménynek megvannak a maga előnyei, de fontos, hogy tudatosan készülj rájuk, és elkerüld a hamis akciókat. Legyen szó vállalkozásról vagy vásárlásról, a siker kulcsa az előrelátás és az okos döntések. Ha megfelelően kihasználod ezt az időszakot, a Black Friday hosszú távon is előnyös lehet számodra – mind pénzügyileg, mind a márkád megerősítése szempontjából.
Ne felejts el időben felkészülni, és hozz ki minél többet ebből az év egyik legnagyobb vásárlási időszakából!
Forrás: itt, kiemelt kép forrása: Canva by: Iurii Maksymiv