telefon, nő, beszélgetés, vállalkozó, laptop, iroda, munka | kép forrása: Canva - Jacob Lund

Vállalkozásból brandépítés: tippek az előrelépéshez!

Abban talán mindannyian egyet értünk, hogy egy saját márka növeli a vállalkozói elismertséget és a szakértői státuszt. Azonban minderre hogyan és mikor lehet ideje és pénze egy magyar kisvállalkozónak?
Hirdetés

Kis országunkban hektikus a vállalkozások élete, és sokan megrémülnek egy új vállalkozás indításától vagy épp fejlesztésétől: pedig jól felkészülten, fókuszáltan nekivágva minimalizálhatjuk a sikertelenség mértékét. Létrehozni egy vállalkozást, fejleszteni, és értéket teremteni az emberek számára nem csak inspiráló, hanem egyben hálás és jól prosperáló feladat. Ebben a cikkben körbejárom, hogyan tudjuk helyesen, a brandépítés lépéseit szem előtt tartva felépíteni az üzletet úgy, hogy közben nem hullik ki minden hajszálunk. Hajdú Lajos a Canvasztikus tulajdonosának írása.

Merre tart a piac most?

Az elmúlt években nem volt könnyű sem itthon, sem máshol a vállalkozások élete. KATA törvény módosítás, COVID, háborús helyzet adta kihívások és még lehetne sorolni. Rengeteg segítséget is kaptunk más oldalon, de az emberek vásárlási kedve hektikus volt. A legtöbb cég akikkel dolgom volt az elmúlt években, ugyan olyan sémákra alapozta az üzletvitelét: vagy másolta a konkurenciáját akinek szintén nem ment, vagy piackutatás nélkül vágott bele valamibe. Mind a kettő vakvágány tud lenni ha az ember nem felkészült, és nem néz utána az ötletének.

Mikor érdemes belefogni?

Tavasszal azért nem fogunk vállalkozásba mert még borongós az idő, az embereknek nincs kedve vásárolni. Nyáron mindenki nyaral, uborkaszezon van, emiatt nem érdemes. Ősszel esik az eső egyfolytában, az emberek dühösek indul az iskola is, mindenki feszült akkor azért nem jó. Télen hideg van, jönnek az ünnepek, mindenki a bejgli evéssel van elfoglalva emiatt nem érdemes. Érted mire célzok?

Nincs jó időpont! Bármikor fogsz a vállalkozásodba, jó időpontban vagy. Minden rajtad múlik, és az elszántságodon, nem azon, hogy épp milyen az időjárás. Egy extrém példa: az egyik ügyfelem a COVID közepén indította el a vállalkozását, ami takarítással foglalkozott. A karanténhelyzet miatt ellehetetlenült a személyes takarítás lehetősége, így kitalálta, hogy maszkokat fog értékesíteni. Keresett egy beszállítót, és a következő hónapokban amíg kötelező volt az arcmaszk, azt értékesítette. Ezt hívjuk a vállalkozás transzformációjának.

Kép forrás: Canva – jeffbergen (Getty Images Signature)

A fenti példát elolvasva csak buzdítani tudlak: mindig lesznek nehéz időszakok, kormányváltás, adóterhek változása, de ha a vállalkozásod elég erős, jó a terméked vagy szolgáltatásod, és igazán hiszel benne, akkor be fogod tudni indítani. Légy türelmes, mert lehet nem az első pár hónapban fogja fedezni a teljes kiadásodat, de ha szépen építed, akkor legyen bármilyen ciklusban is az ország: fel tudod virágoztatni.

Nincs elég ügyfél… Tényleg nincs?

Hagy oszlassak el egy tévhitet: van ügyfél, és vannak vásárlók. Ha esetleg a saját vállalkozásunkban ezt nem tapasztaljuk, annak nemes egyszerűsségel az az oka, hogy az emberek máshol költik el a pénzüket, és nem feltétlen a konkurenciáinknál. Sok emberben meg sem született még a gondolat, hogy a termékünk, vagy szolgáltatásunk kell neki, és ennek egy oka van: nem találkozott velünk!

Nem kell nagy dolgokra, vagy többszázezer forintos befektetésekre gondolni egyből. Ellenben fontos, hogy ne higgyük, hogy ha kiteszünk a közösségi médiába egy posztot hatalmas piros „akció” felirattal, akkor dőlni fognak az érdeklődők…és ma sok vállalkozó az akciókkal akarja megfogni az embereket, pedig nem csak ezzel lehet. Ez is egy eszköz, de ha folyamatosan akciózunk, akkor bepozicionáljuk magunkat az „olcsó vállalkozás” kategóriába, és nem fogunk tudni megélni, hiszen mindent csak áron alul fogunk tudni értékesíteni.

Kezdjük logikusan, és építsük fel lépésről-lépésre

Tudom, hogy sablonosan hangzik de egy üzleti terv elkészítése mindennél fontosabb. Itt nem a klasszikus kormányzati szerveknek beadandó dokumentumról beszélek, hanem egy saját magunknak szóló dokumentumról, ami tartalmazza a főbb értékeinket:

  • Kinek nyújtunk szolgáltatást, kinek szeretnénk eladni?
  • Mit szeretnénk eladni?
  • Mi a legfőbb üzenetünk az emberek felé a vállalkozásunkkal?
  • Hogyan szeretnénk értékesíteni?
  • Mi különböztet minket a konkurenciától, mivel tudunk többet mint mások, miért van ránk szükség a piacon?
  • Hogyan találhatnak ránk, mik lesznek a főbb marketing csatornáink?
  • Milyen lesz a kommunikációnk (üzleties, barátságos, humoros)?
  • Mivel tudjuk az embereket edukálni, mit tudunk adni nekik még a termékeinken, vagy szolgáltatásainkon túl?
Kép forrása: Canva – PeopleImages (Getty Images Signature)

Ezek olyan kérdések, ami a vállalkozásunk értékeit tartalmazzák, és jó ha ez megvan szövegesen és látjuk. Ne csak a fejünkben válaszolgassuk meg ezeket a kérdéseket, hanem vegyük a fáradtságot és írjuk le. Olvassuk el akár többször is, és mérlegeljük, hogy az ötletünk, szolgáltatásunk tényleg értéket teremt e az emberek számára.

A fenti kérdésekre adott válaszokban a célcsoportunkat is meghatározzuk, hiszen az „adjunk el mindenkinek” nem fog működni. Egy 20 éves fiatalembernek teljesen más kommunikáció fog működni, mint egy 50-es éveiben járó üzletasszonynak.

Építsük tudatosan a brandünket!

Egy logó és egy szórólap elkészítése nem brandépítés, csak eszköz hozzá. Ma már egy weboldal sem az, mert alap dolog, hogy ha látok egy vállalkozást megnézem a weboldalát is, de attól nem ismertem meg a brand mögött rejlő értékeket. A brandépítésben részt kell vennünk, hiszen mi vagyunk a vállalkozás lelke.

Nyilván nem mindegy, hogy egy élelmiszerbolt brandjét építjük, vagy a saját coach vállalkozásunkat. De a brandünk építéséhez hozzátartozik, hogy rendelkezünk:

  • Minimum egy arculati listával, milyen színeket, betűtípusokat használunk a kommunikációban
  • Ha e-mailben tartjuk a kapcsolatot az emberekkel legyen céges e-mail aláírásunk, ha papíron, akkor céges fejléces papírunk, esetleg névjegykártyánk
  • A weboldalunkon használjuk az arculati listában szereplő színeket, és betűket, legyen minden azonosítható, és összetéveszthetetlen: tudják, hogy a mi oldalunkon járnak.
  • Ha edukálni szeretnénk az embereket akkor egy ingyenes e-book például, amit le tudnak tölteni és abból tanulni tőlünk.
  • Közösségi média felülettel (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest vagy bármi más) – itt fontos, hogy nem kell mindenhol jelen lennünk, és törekedjünk arra, hogy az arculatunkhoz illő tartalmakkal töltsük fel az idővonalat.

Fontos, hogy a fentieket ne gondoljuk túl, nem kell heteket, hónapokat nézegetni a betűtípusokat. A Canva segítségével remek módon el lehet készíteni akár ingyenesen is a saját logónkat, vagy arculati listánkat.

Egy grafikus segítségét is kérhetjük a képeinkhez, illetve egy weboldalkészítő szakember segítségét is ha egy szép weboldalt akarunk, de ha induló vállalkozásról van szó, jellemzően sok mindent meg lehet oldani a Canvával töredék áron. A legfontosabb, hogy tudjunk mindennel azonosulni, és ne a trendeket kövessük, hiszen nekünk kell képviselni a saját márkánkat!

A marketing fontos, és már-már nélkülözhetetlen

Az emberek tartalomfogyasztási szokásai évről-évre változnak, e cikk írásakor épp a videós megtekintések korát éljük. A TikTok, az Instagram Reels, a Facebook történet megtekintések száma több 100%-al magasabb sokszor, mint egy szimpla szép grafikával ellátott poszté. Ha van lehetőségünk csináljunk videókat, mutassuk meg az embereknek amit adunk, töltsük meg energiával a posztjainkat, és nem utolsó sorban használjunk fizetős marketing megoldásokat is. Sajnos ma már az, hogy kiteszünk egy posztot a közösségi médiába nem működik.

A videós tartalmak gyártása már csak azért is hasznos, mert ha egy videó „viral” lesz azaz felkapott, és elkezdik az emberek megosztani egymás között, akkor hirdetés nélkül is tudunk vásárlókat, ügyfeleket szerezni. Ehhez fontos a jó videós alapanyag, a megfelelő üzenet, és az, hogy adjunk valamit az embereknek. Értéket, nevetést, tippet, akármit amivel erősítjük a belénk vetett bizalmat.

Jön az év vége, mit tehetünk?

Ha már van saját vállalkozásunk, akkor jól tudjuk, hogy az utolsó negyedév az év egyik legerősebb időszaka. Az ünnepek közeledtével az emberek vásárlási kedve is magasabb, de az utóbbi évek statisztikái alapján itt is sokkal jobban megfontolják már az emberek mire költenek, úgyhogy fontos, hogy egyediek tudjunk maradni.

Kép forrása: Canva – sergiimostovyi
  • Határozzuk meg az év végi céljainkat: Mit szeretnénk elérni? Mivel készülünk, hogyan kommunikálunk az ünnepek alatt? Változtatunk valamit a weboldalon esetleg? Lesznek akciók? Meddig fogadunk vásárlásokat? Mikor pihenünk?
  • Marketing előkészítése: Milyen promóciók lesznek? Akarunk Black Fridayt? Jön a Mikulás a vállalkozásban? A Karácsonyi időszak előtt meddig lehet rendelni, vagy igénybe venni a szolgáltatásunkat? Adventi naptárat csinálunk esetleg az ügyfeleknek? Készítsünk elő mindent a következő 2-3 hónapra, ehhez nagy segítség lehet egy tartalomnaptár, ahol akár napra levezetve le tudjuk írni mikor mi fog történni a vállalkozásunk közösségi média felületein, vagy épp a fizikai boltjainkban.
  • Erősítsük az emberek kötődését felénk: A nyári szünet után nagyon jó alkalom az emberekben megerősíteni a tudatot, hogy itt vagyunk, és számíthatnak ránk. Mindegy mivel foglalkozunk, domborítsuk ki a következő időszak azon pontjait, ahol jól jöhetünk nekik. Teremtsünk lehetőséget a kapcsolódósára. Lehet ez személyes találkozás, vagy virtuális meeting is. Engedjük közel magunkhoz őket, hogy jobban megismerjék a vállalkozásunk igazi erejét. A régi, hűséges vásárlóinkat pedig ne felejtsük el akár külön megkeresni, és felkínálni nekik valami extra dolgot, amivel erősítjük az elköteleződésüket az ünnepek előtt is.

Ha még nincs vállalkozásunk, ez egy remek kiugrási pont, hogy megismertessük az emberekkel magunkat. Egy új vállalkozás az ünnepek alatt nagyobb eredményeket tud elérni, több emberhez el tud jutni, így bátran vágjunk neki és tervezzük meg a lépéseket.

A Canva segítségével tervezzünk meg magunknak mindent, ami szükséges lehet a kommunikációhoz, és alakítsuk úgy, hogy a brandünk szerethető legyen, és értéket képviseljen az emberek számára.

Hajdú Lajos

Kiemelt kép forrása: Canva – Jacob Lund

Kis-, és középvállalkozások számára kidolgozott ügynökségi szolgáltatásokkal vát a Value Management Network csapata! Kapcsolódj eseményeinkhez és fedezd fel szolgáltatásainkat, amelyeket vállalkozásodhoz igazíthatsz.

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads

Úgy gondoljuk még ezek az írásaink is érdekelnek téged

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!