• Kérdezz! Felelünk!

Egy felmérés szerint magyarok 98 százaléka használja a visszaváltó rendszert

Azonban az nem derül ki a felmérésből, hogy a magyarok anyagi gondok miatt használják-e ilyen nagy előszeretettel a visszaváltó rendszert vagy más okai vannak.
DRS, visszaváltás, flakonvisszaváltás

Magyarország élen jár a kötelező visszaváltási rendszer (DRS) használatában egy friss, 16 országra kiterjedő nemzetközi kutatás szerint. Az Every Can Counts megbízásából készült „Global Recycling Habits and Attitudes 2025” felmérés kimutatta, hogy a magyar válaszadók 98 százaléka használja a DRS-t, 82 százalékuk pedig rendszeresen használja azt. A kutatás szerint a magyarok a fenntartható csomagolás fogalmát is az átlagnál tudatosabban értelmezik. Míg 66 százalékuk (szemben az 57 százalékos globális átlaggal) azt tekinti valóban fenntarthatónak, amit újra és újra ugyanabba a terméktípusba lehet visszavezetni.

Egy friss, 16 országra kiterjedő nemzetközi kutatás szerint Magyarország ma már a körforgásos csomagolás és a kötelező visszaváltási rendszer egyik legsikeresebb piaca.

A több mint 16 ezer fő bevonásával készült felmérés azt mutatja, hogy világszerte 71 százalék támogatja a visszaváltási rendszereket (Deposit Return Scheme azaz DRS). Továbbá 88 százalék hisz abban, hogy a visszaváltott italcsomagolások valóban újrahasznosulnak. Magyarország ebben a környezetben is kiemelkedő. A hazai válaszadók 98 százaléka már használja a visszaváltási rendszert, és a fenntartható csomagolás fogalmát is az átlagnál tudatosabban értelmezi. A kutatást az Every Can Counts nemzetközi tudatossági program megbízásából, a Made with Insight készítette, Magyarországon 1015 ember részvételével. 

Hirdetés

Magyarország az élmezőnyben a visszaváltás használatában

A felmérésben szereplő, a DRS-t már alkalmazó országok – Írország, Románia, Hollandia és Magyarország – adatai alapján a részvétel szinte azonnal tömeges lesz, amint a rendszer elindul. A felmérés szerint ezekben az országokban a megkérdezettek 90 százaléka vesz részt a visszaváltásban. Magyarország még ebből a szűk körből is kiemelkedik:

a magyar válaszadók 98 százaléka nyilatkozott úgy, hogy használja a visszaváltási rendszert. Amíg mindössze 2 százalék mondta azt, hogy soha nem vesz benne részt.

A rendszer nemcsak ismert, hanem rendszeres szokássá vált. A magyar válaszadók 54 százaléka mondta, hogy mindig visszaváltja az üres italcsomagolásokat, további 28 százalék pedig gyakran teszi ezt meg. Ez azt jelenti, hogy a lakosság 82 százaléka rendszeresen, a mindennapjaiba beépítve használja a rendszert. A DRS iránti bizalom is illeszkedik a nemzetközi trendhez. Világszinten 88 százalék hiszi, hogy a visszaváltott csomagolásokból ténylegesen újra nyersanyag lesz, és Magyarország a magas bizalmi szintű országok közé tartozik.

A korosztályos adatok arra utalnak, hogy a visszaváltás különösen az idősebbek számára magától értetődő. A Baby Boomer generáció körében a DRS támogatottsága 80 százalékos, míg a Gen Z (16–28 évesek) körében 59 százalék. Az idősebbek számára a visszaváltás nem új jelenség, inkább egy ismerős gyakorlat visszatérése. Addig a fiatalabbaknál nagyobb súlya van annak, hogy érthető magyarázatot és személyes élményt kapjanak az újrahasznosításról.

Mit jelent a fenntarthatóság a magyaroknak?

A felmérés egyik legérdekesebb eredménye, hogy a magyarok hogyan definiálják a fenntartható csomagolást. Globálisan a válaszadók 57 százaléka úgy írja le a valóban újrahasznosítható csomagolást, hogy ezeket újra és újra ugyanabba a terméktípusba lehet visszavezetni. Magyarországon ez az arány 66 százalék, magasabb a nemzetközi átlagnál. Ezzel hazánk Brazíliával, Romániával, Görögországgal és Lengyelországgal együtt az élmezőnyben szerepel. 

A magyar válaszadók 41 százaléka számára az is fontos szempont, hogy a csomagolás tartalmazzon újrahasznosított anyagot. A kutatás arra is rámutat, hogy a DRS-t alkalmazó országokban – így Magyarországon is – sokan azonosítják a fenntarthatóságot az újrahasználhatósággal, vagyis azzal, hogy egy csomagolást többször lehessen használni. A mindennapi gondolkodás szintjén tehát a fenntarthatóság már jóval többet jelent, mint pusztán a szelektív gyűjtés.

A fenntarthatóság nem kell, hogy bonyolult szakmai kifejezésekről szóljon.

– fogalmazott Van Heuverswyn, az Every Can Counts globális igazgatója. „A felmérés azt mutatja, hogy az emberek egyre inkább úgy gondolkodnak: a jó csomagolás az, amelyet ugyanabba a terméktípusba lehet visszaforgatni újra és újra. Az alumínium italosdoboz pontosan ezt tudja, mégis kevesen vannak tisztában a teljesítményével. Ez az a tudatossági rés, amelyet be kell zárnunk.”

Jó példa az alumíniumdoboz

A kutatás szerint világszerte az alumínium italos doboz a leginkább újrahasznosított egyszer használatos italcsomagolás. Az Eunomia Research & Consulting és az International Aluminium Institute elemzése alapján az alumíniumdobozok globális újrahasznosítási aránya 71 százalék. Miközben az üvegé 34, a PET-palackoké 40 százalék. A begyűjtött alumíniumdobozok újrahasznosítási folyamatának hatékonysága 90 százalék körüli. Továbbá a zárt körös újrahasznosítás – amikor a dobozból ismét doboz lesz – eléri a 33 százalékot.

Hirdetés

A dobozok 98 százalékából olyan termék lesz, amely újra és újra újrahasznosítható. A dobozok egy része akár 60 napon belül visszakerülhet a polcokra új csomagolásként.

„A számok pontosan azt mutatják, amit mi is látunk nap, mint nap” – összegezte David Van Heuverswyn. „Az emberek törődnek a környezettel, és szeretnék érezni, hogy részesei a változásnak, megérteni, miért fontos az igazi újrahasznosítás. A visszaváltási rendszerek csak a kezdetet jelentik, nem a célt. Az Every Can Counts ma már 21 országban dolgozik azon, hogy minél több emberhez eljusson az alumínium italosdoboz különleges fenntarthatósági teljesítménye.”

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés

Kövess minket és gyere velünk!

A dohányzásról való leszokást segíti a tudatos légzés, a jóga és a méregtelenítő, nyers vegán étrend. A vitaminokban gazdag táplálkozás támogatja a tüdő és a szervezet regenerálódását.
A gyermekhospice intézet támogatásáért rendezik november 7-én és 8-án a Heart Open második jótékonysági padel versenyét.
Egyáltalán hiányzik? Sokan nem tudják, miről szól az ünnep és mit kell ilyenkor csinálni, pedig alap dolog lenne, hogy hálásak vagyunk azét, amink van.
Orbán Viktor rajza szerzői jogvédelem alatt állt, de kommentben engedélyezte a felhasználást. Egy gyártó cég az ebből befolyt összeget az Amnesty International Magyarországnak ajánlotta fel.
Hirdetés
A túrázás a testet frissíti, a sétáló meditáció az elmét csendesíti. Ha összekötöd őket, minden lépés tudatos élménnyé válik.
Melyik városban tudsz nemcsak sikeresen dolgozni, hanem igazán jól élni is? A világ 7 kiemelkedő városát gyűjtöttük össze, ahol a digitális nomád életmód, munkahelyi lehetőségek és az életminőség kéz a kézben jár.
Andrásfi Tibor nagykövetként támogatja az Egy Lépéssel Több Alapítványt.
Az őszi fluktuáció nem törvényszerű. A fluktuáció megelőzése tudatos vezetői döntés kérdése – mutatjuk, hogyan tartsd meg legjobb embereidet!
Gyomnövényként ismerjük, azonban a porcsin igazi természetes kincs. Gazdag tápanyagokban és antioxidánsokban, miközben hozzájárul a bőr egészségéhez és belső vitalitáshoz.
A Wednesday 2. évad folytatása szeptember 3-án érkezik a Netflixre. Új misztériumok, Lady Gaga pedig egy titokzatos tanár szerepében érkezik.