Központi írásbeli vizsga

Segít­ség, nya­kun­kon a félel­me­tes köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga!

Az őszi érettségi vizsgák után lehet készülni a pályaválasztásra is. Rövidesen itt a központi írásbeli vizsga ideje.
Hirdetés

Alig két hónap­ja, hogy elkez­dő­dött a 2024/2025-ös tan­év, az írás­be­li érett­sé­gi vizs­gá­kon már túl is jutot­tak azok a tanu­lók, akik az ősz folya­mán sze­ret­tek vol­na szá­mot adni tudá­suk­ról, a novem­ber pedig a szó­be­li érett­sé­gi vizs­gák idő­sza­ka emelt és közép­szin­ten is. Nem­so­ká­ra pedig eljön a pálya­vá­lasz­tás és a köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga ide­je is. Kál­mán­né Péli Ibo­lya peda­gó­gus össze­gyűj­töt­te a fel­vé­te­li­vel kap­cso­la­tos leg­fon­to­sabb dátu­mo­kat, infor­má­ci­ó­kat.

Van­nak, akik a követ­ke­ző tan­év­től sze­ret­né­nek bekap­cso­lód­ni a közép­fo­kú okta­tás­ba, akár a négy‑, hat- vagy nyolc­év­fo­lya­mos kép­zés­be. Ezért jó tud­ni, hogy októ­ber 20‑a után már elér­he­tő­ek let­tek a közép­is­ko­lák fel­vé­te­li tájé­koz­ta­tói.

Rang­sor vagy fel­vé­te­li?

A tájé­koz­ta­tók (az intéz­mé­nyek hon­lap­ján is meg­ta­lál­ha­tók)) tar­tal­maz­zák az intéz­mé­nyek tanul­má­nyi terü­le­te­it, és a fel­vé­te­li eljá­rás mód­já­ról is infor­má­ci­ó­kat nyúj­ta­nak. Egyes közép­is­ko­lák­ba való jelent­ke­zés­nél ele­gen­dő a tanul­má­nyi ered­mény, míg mások­nál a köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga kiegé­szül majd az intéz­mény által elő­írt szó­be­li vizs­gá­val. Isko­lán­ként elté­rő, hogy a külön­bö­ző sza­kok tanu­lá­sá­hoz mely tan­tár­gyat vagy tan­tár­gya­kat jelö­lik meg szó­be­li szá­mon­ké­rés cél­já­ból.

Nehéz dön­tés­ben hogyan legyünk támo­ga­tók?

Ha a gyer­me­künk még bizony­ta­lan abban, hogy milyen irá­nyult­ság­ban foly­tas­sa tanul­má­nya­it (vall­juk be, nem egy­sze­rű a dön­tés, még később, fel­nőtt­kor­ban sem), tulaj­don­kép­pen nincs vesz­te­ni­va­ló, hogy részt vegyen‑e a köz­pon­ti írás­be­li vizs­gán.

Hir­de­tés

Ha a leg­rosszabb eset­ben kevés­bé sike­res tel­je­sít­ményt is pro­du­kál a gye­re­künk, még min­dig van lehe­tő­ség átgon­dol­ni a tovább­ta­nu­lá­sát, és eset­leg más terü­let­re nyúj­ta­ni be a fel­vé­te­li jelent­ke­zé­sét. Való­szí­nű­leg az első komo­lyabb isko­lai pró­ba­té­tel előtt áll cse­me­ténk, ezért igye­kez­zünk nyug­tat­ni, báto­rí­ta­ni, mint­sem elbi­zony­ta­la­ní­ta­ni.

Fon­tos a sike­res pálya­vá­lasz­tás, de nem min­den áron. Ne feled­jük, hogy egy „gyen­gébb”, de gyer­mek­ba­rát közép­is­ko­lá­ban is érhet el jó, sőt kima­gas­ló ered­ményt a gye­re­künk, és vál­hat kiegyen­sú­lyo­zott fia­tal­lá, sike­res fel­nőt­té.

Tájé­koz­ta­tó, nyílt nap, köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga

Bizo­nyá­ra már a gyer­mek álta­lá­nos isko­lá­ja szer­ve­zett a szü­lők szá­má­ra tovább­ta­nu­lás­sal kap­cso­la­tos tájé­koz­ta­tót, és talán már a leen­dő közép­is­ko­la is kitű­zött nyílt napo­kat, ahol lehe­tő­ség van a tanu­ló­nak és a szü­lő­nek is bete­kin­tést nyer­ni az ott folyó mun­ká­ba, tájé­ko­zód­ni az isko­lai prog­ra­mok­ról, étke­zé­si, kol­lé­gi­u­mi lehe­tő­sé­gek­ről.

2025. novem­ber 15-ig az Okta­tá­si Hiva­tal köz­zé­te­szi azok­nak az intéz­mé­nyek­nek a jegy­zé­két, ahol meg­ír­ha­tó a köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga. Nem szük­sé­ges abban a közép­is­ko­lá­ban fel­vé­te­liz­ni, ahol majd foly­tat­ni sze­ret­né tanul­má­nya­it, lehe­tő­ség van a lakó­hely­hez leg­kö­ze­leb­bi vizs­gát szer­ve­ző isko­lá­ban is meg­ír­ni az írás­be­lit.

Figyel­jünk a határ­idők­re!

Köz­pon­ti írás­be­li vizs­gá­ra 2024. decem­ber 2‑ig lehet jelent­kez­ni. Fon­tos leszö­gez­ni, hogy a köz­pon­ti vizs­gá­ra jelent­ke­zés még nem a közép­fo­kú isko­lá­ba tör­té­nő jelent­ke­zés­sel egyen­ran­gú.

A vizs­gá­kat 2025. janu­ár 18-án (szom­bat) 10 órá­tól tart­ják majd. A pót­ló köz­pon­ti fel­vé­te­li vizs­ga idő­pont­ja 2025. janu­ár 28. 14 óra. Ide vár­ják majd azo­kat a diá­ko­kat, akik vala­mi­lyen ala­pos indok miatt nem tud­tak részt ven­ni az elő­ző vizs­ga­na­pon. 2025. feb­ru­ár 7‑ig kell vár­ni a köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga ered­mé­nyeire. Ha úgy érez­zük, kevés lesz a pont­szám a fel­vé­tel­hez,  még min­dig van lehe­tő­ség a tovább­ta­nu­lá­si szán­dé­kon vál­toz­tat­ni, vagy más sza­kot meg­je­löl­ni, mivel a közép­is­ko­lai jelent­ke­zé­si határ­idő 2025. feb­ru­ár 20‑a lesz. Az álta­lá­nos isko­lák eddig az idő­pon­tig kül­dik el a nyol­ca­di­ko­sok űrlap­ja­it, viszont a hat- vagy nyolc­osz­tá­lyos gim­ná­zi­u­mok­ba a fel­vé­te­li eljá­rást a tanu­lók szü­lei is intéz­he­tik. A szó­be­lik, ame­lyik közép­is­ko­la elő­ír­ja, 2025. már­ci­us 3. és már­ci­us 20. között ese­dé­ke­sek.

Hir­de­tés

Ha a tanu­ló vagy a szü­lő sze­ret­né, van lehe­tő­ség a tanu­lói adat­la­pok módo­sí­tá­sá­ra, még­pe­dig 2025. már­ci­us 25. és 27. között.

Infor­má­ci­ók a fel­vé­te­li ered­mé­nye­i­ről

A sike­res fel­vé­tel­ről leg­ké­sőbb 2025. május 5‑ig meg­ér­ke­zik a dön­tés. Olyan eset­ben, ha eluta­sí­tást tar­tal­ma­zó hatá­ro­za­tot kapunk, akkor tájé­ko­zód­ha­tunk, hogy a válasz­tott isko­la hirdet‑e rend­kí­vü­li fel­vé­te­li eljá­rást, így még idő­ben, viszont már egyé­ni­leg tud­juk elin­téz­ni a pálya­vá­lasz­tást. Az egyes intéz­mé­nyek a rend­kí­vü­li fel­vé­te­li hir­de­té­sü­ket 2025. május 12. és augusz­tus 31. között tehe­tik köz­zé.

Ami­re még fon­tos ügyel­ni — fon­tos vál­to­zá­sok

Ha már a nap­tá­runk­ba bevés­tük az összes fel­vé­te­li­vel kap­cso­la­tos dátu­mot, akkor arról se feled­kez­zünk meg, hogy hama­ro­san, 2025. janu­ár 15-től vál­to­zik az Ügy­fél­ka­pu rend­sze­re. A DÁP, a Digi­tá­lis Állam­pol­gár­ság Prog­ram fog­ja fel­vál­ta­ni, ami egy app­li­ká­ció for­má­já­ban fog­ja remél­he­tő­leg egy­sze­rű­sí­te­ni az elekt­ro­ni­kus ügy­in­té­zést. Érde­mes már most utá­na­jár­ni, hogy mi a teen­dőnk vele, hogy ne a vég­haj­rá­ban ide­ge­sít­sük magun­kat még ezzel is.

központi felvételi vizsga - tippek a felkészüléshez
Kép for­rá­sa: Can­va — Pexels by Andy Bar­bour

Köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga tan­tár­gyai, tip­pek az ered­mé­nyes fel­ké­szü­lés­hez

Tehát még most nem késő dön­te­ni, sőt, egy kicsit ala­po­sab­ban fel­ké­szül­ni sem a fel­vé­te­li­re.

A köz­pon­ti írás­be­li vizs­ga tan­tár­gyai a magyar nyelv és mate­ma­ti­ka. A fel­vé­te­li­zők­nek ezek­ből kell szá­mot adni tudá­suk­ból. Mielőtt a gye­re­ken és a szü­lőn is úrrá len­ne a két­ség­be­esés, hogy mennyi min­den­nel nincs tisz­tá­ban a leen­dő fel­vé­te­li­ző, érde­mes az Okta­tá­si Hiva­tal hon­lap­ján bele-bele­né­ze­get­ni egy-egy koráb­bi köz­pon­ti írás­be­li dol­go­zat­ba. Szük­ség sze­rint letölt­he­tők, ki is nyom­tat­ha­tók ezek az elő­ző évek­be­li fel­adat­la­pok, sőt, ugyan­itt a rész­le­tes érté­ke­lé­si- javí­tá­si útmu­ta­tó is meg­ta­lál­ha­tó. Bár min­den évben más-más fel­ada­to­kat tar­tal­maz­nak a vizs­ga­anya­gok, de a fel­adat­tí­pu­sok azért hoz­zá­ve­tő­leg meg­egyez­nek. Lénye­ges, hogy lehe­tő­ség sze­rint a tanu­ló hig­gad­tan kezd­jen hoz­zá a fel­ada­tok átol­va­sá­sá­hoz, értel­me­zé­sé­hez, így már leg­alább kizár­ha­tók, vagy leg­alább csök­kent­he­tők a figyel­met­len­ség­ből, kap­ko­dás­ból ere­dő hibák.

A fel­ké­szü­lé­si idő­szak­ban tuda­to­sít­suk gyer­me­künk­kel, amennyi­ben leblok­kol egy fel­adat­nál, halad­jon tovább a töb­bi fel­adat­tal. Ami­kor ide­je lesz, majd vissza­tér ahhoz, ami­nél meg­akadt. Néhány pont­le­vo­nás miatt nem érde­mes koc­káz­tat­ni az egész vizs­ga ered­mé­nyét.

Ami­re még nagyon oda kell figyel­ni mind­két tan­tár­gyi vizs­gá­nál: a helyes idő­be­osz­tás. Éppen ezért java­solt gya­kor­lás­sal egy kis rutint sze­rez­ni, hogy ami­kor eljön a vizs­ga nap­ja, akkor a gye­rek már szá­mít­son arra, hogy körül­be­lül hány fel­adat vár rá, mennyi időt szán­hat egy-egy fel­adat­ra.

Nem első­sor­ban a tanu­lók aktu­á­lis tan­évi  tan­tár­gyi tudá­sá­ra ala­poz­nak ezek a vizs­gák, hanem a koráb­bi évek­ben elsa­já­tí­tott nyel­vi, kom­mu­ni­ká­ci­ós és helyes­írá­si isme­re­te­ket kell fel­hasz­nál­ni­uk a fel­ada­tok meg­ol­dá­sa­i­ban, sőt szö­veg­ér­té­si és szö­veg­al­ko­tá­si képes­sé­ge­ik kibon­ta­koz­ta­tá­sá­ra is szük­ség van a fel­ada­tok meg­ol­dá­sa során. A fel­ada­tok­ban szép­iro­dal­mi, isme­ret­ter­jesz­tő, de akár köz­nyel­vi szö­veg is elő­for­dul­hat.

Ráadá­sul a fel­adat­la­po­kat össze­ál­lí­tók elő­sze­re­tet­tel alkal­maz­nak szó­lá­so­kat és köz­mon­dá­so­kat is, javas­lom ezt a terü­le­tet egy kicsit átné­zés­re, mivel a mai tizen­éve­sek a min­den­na­pi beszé­dük során már alig-alig hasz­nál­ják eze­ket a nyel­vün­ket gaz­da­gí­tó mon­da­to­kat.

Min­den magyar fel­vé­te­li­ben vár­ha­tó egy szö­veg­al­ko­tás, lány­ko­ri nevén fogal­ma­zás, ame­lyet adott témá­ban, meg­ha­tá­ro­zott ter­je­de­lem­ben, műfaj­ban kell elké­szí­te­ni a vizs­gá­zó­nak. Ezek­ben a szö­ve­gek­ben a tanu­lók nyelv­he­lyes­sé­gi, szer­kesz­té­si, stí­lus­be­li és helyes­írá­si köve­tel­mé­nyek­nek is meg kell felel­ni­ük. Báto­rít­suk gyer­me­kün­ket, hogy áll­jon ehhez a fel­adat­hoz kre­a­tí­van, hasz­nál­ja nyu­god­tan a fan­tá­zi­á­ját!

Mate­ma­ti­ká­ban sem kimon­dot­tan csak a tan­tár­gyi tudás­ra van szük­sé­ge a helyes fel­adat­meg­ol­dás­hoz. Fon­tos a pon­tos szö­veg­ér­tel­me­zés, a fel­ada­tok uta­sí­tá­sá­nak pre­cíz elol­va­sá­sa, meg­ér­té­se. A prob­lé­ma­meg­ol­dó kész­ség, a logi­ka, a kre­a­ti­vi­tás, a sza­bály­kö­ve­tés, a figye­lem össz­pon­to­sí­tá­sa és tar­tós­sá­ga mind-mind szük­sé­ges ahhoz, hogy sike­res legyen a vizs­ga­fel­adat.

Az esély­te­rem­tés jegyé­ben — SNI ked­vez­mé­nyek

Talán nem min­den­ki gon­dol­ja, de a sajá­tos neve­lé­si igé­nyű és a beil­lesz­ke­dé­si, tanu­lá­si, maga­tar­tá­si nehéz­sé­gek­kel küz­dő gyer­me­kek is részt vehet­nek a köz­pon­ti fel­vé­te­li vizs­gán. A közép­fo­kú isko­lák fel­vé­te­li tájé­koz­ta­tói tar­tal­maz­zák a SNI‑s tanu­lók­ra vonat­ko­zó fel­vé­te­li köve­tel­mé­nye­ket, és a részük­re alkal­ma­zott spe­ci­á­lis elbí­rá­lá­si sza­bá­lyo­kat. Ez intéz­mé­nyen­ként elté­rő lehet, erre külön figyel­jünk.

A SNI‑s tanu­ló­kat a köz­pon­ti írás­be­li vizs­gán a követ­ke­ző ked­vez­mé­nyek illet­he­tik meg: idő­több­let­re való jogo­sult­ság, szak­ér­tői véle­mény­ben sze­rep­lő isko­lai segéd­esz­köz hasz­ná­la­ta,  a vizs­ga meg­ha­tá­ro­zott része­i­nek érté­ke­lés aló­li fel­men­té­se.

Még az írás­be­li vizs­gá­ra való jelent­ke­zés előtt tisz­táz­zuk a válasz­tott közép­is­ko­lá­val, hogy a gyer­me­künk a szak­ér­tői véle­mény és a helyi eljá­rá­sok tük­ré­ben mely vizs­ga­ré­szek­ből kap­hat fel­men­tést, vagy a másik tan­tárgy érté­ke­lé­sé­nek eset­le­ges dup­lá­zá­sát. Fon­tos, hogy amennyi­ben a gyer­mek SNI ‑stá­tu­szú,  a köz­pon­ti fel­vé­te­li­re a válasz­tott közép­is­ko­lá­ban kerül­jön sor, ne egy sza­ba­don válasz­tott szer­ve­ző intéz­mény­ben.

Csak sem­mi pánik!

Sze­ren­csé­re még a fel­vé­te­li jelent­ke­zé­sig van egy kis idő, így érde­mes tájé­ko­zód­ni, utá­na­jár­ni, hogy a gyer­me­künk­nek, de mi magunk­nak se legyen egy kis ter­mé­sze­tes vizs­ga­drukk­nál feszül­tebb ez a fon­tos idő­szak. Sike­res fel­ké­szü­lést és vizs­gá­zást kívá­nok!

Kál­mán­né Péli Ibo­lya

For­rás: itt, itt és itt Kiemelt kép for­rá­sa: Can­va-Pexels by And­rea-Piac­qu­a­dio

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!