Petőfi Sándor utca 6., Katona József Színház, Václav Havel Kerti ünnepély című darabjának próbája. Tompa Sándor (Pufi), Olthy Magda, Sztankay István színművészek és Egri István rendező -1965 Kép

A magyar drá­ma nap­ja — avagy a szí­nész­nő és a drá­ma­író drá­má­ja

Dráma az életben és a színnapon. Ókortól napjainkig. A színjátszás nagyasszonyai és férfiúi élete is bővelkedett benne. Izgalmas körutazás a színház és a dráma világában. Tarts velünk!
Hirdetés

Min­den évben van egy nap, ami­kor a drá­ma sok­kal nagyobb sze­re­pet kap az éle­tünk­ben, mint bár­mi­kor más­kor. No, per­sze tudom, hogy sokak éle­té­nek min­den­nap­ja­ik része a drá­ma, de most egé­szen más­ról lesz szó. Szep­tem­ber 21-én ünne­pel­jük a magyar drá­ma nap­ját, amely szo­ro­san kap­cso­ló­dik az 1883-ban ugyan­ezen a napon a Nem­ze­ti Szín­ház­ban bemu­ta­tott Madách Imre által írt “Az ember tra­gé­di­á­ja” című műhöz. Kál­mán­né Péli Ibo­lya peda­gó­gus össze­fog­la­ló­ja a magyar drá­ma­iro­da­lom és a szín­ház fon­tos­sá­gá­ról.

A Magyar Írók Szö­vet­sé­ge 1984-től ezt a napot jelöl­te meg annak érde­ké­ben, hogy a magyar drá­ma­iro­da­lom érté­ke­it minél szé­le­sebb kör­ben meg­is­mer­tes­se a közön­ség­gel, és ösz­tö­nöz­ze az újabb alko­tá­sok meg­szü­le­té­sét.

A szín­ház egy cso­dá­la­tos hely, külön­le­ges élményt tud adni. Nem­csak szó­ra­koz­tat, de olyan kikap­cso­ló­dást nyújt, ami más­hoz nem is hason­lít­ha­tó. Szá­mos műfaj között a drá­ma mély­sé­ge, érzel­mi és gon­do­la­ti tár­há­za sokak szá­má­ra egy kin­cses­lá­da, amely a maga játé­kos­sá­gá­val ész­re­vét­len adja meg éle­tünk kér­dé­se­i­re a vála­szo­kat.

Test­kö­zel­ből lát­hat­juk a szí­né­sze­ket, a játé­ku­kat, magá­val ragad a zene, a fény-és hang­tech­ni­ka, a jel­me­zek, dísz­le­tek, az egész szín­pad vará­zsa. A játék és tör­té­net­me­sé­lés az embe­ri­ség tör­té­nel­mé­ben min­dig is kiemelt fon­tos­sá­gú volt.

Hir­de­tés

Oly­annyi­ra, hogy már az ókor­ban is ment a drá­ma ren­de­sen

Gon­dolj csak vissza az iro­da­lom­órák­ra, biz­to­san eszed­be fog jut­ni pár dolog az óko­ri görög szín­ház vilá­gá­ról! A kez­det­le­ges szín­há­zak néző­te­rei hegy­ol­dal­ra épül­tek, fél­kör alak­ban, az elő­adá­so­kat a sza­bad ég alatt adták elő. Min­den része a kor­nak meg­fe­le­lő tudás sze­rin­ti mér­nö­ki pon­tos­ság­gal volt meg­ter­vez­ve, így ennek az épí­té­sze­ti meg­ol­dás­nak köszön­he­tő­en kivá­ló akusz­ti­ká­val ren­del­kez­tek. Ha mélyebb­re ásol az emlé­ke­id­ben, akkor mint érde­kes­ség az is eszed­be jut­hat, hogy abban az idő­ben csak fér­fi szí­né­szek ját­szot­tak. Igen, a női sze­re­pe­ket is ők adták elő, álarc­ban.

A közép­kor­ban viszont főként val­lá­sos témá­jú drá­mai művek készül­tek. Eze­ket a nagy­részt bib­li­ai tör­té­ne­te­ket temp­lo­mok­ban adták elő, leg­in­kább a hívek taní­tá­sát szol­gál­ták.

Az euró­pai drá­ma­iro­da­lom leg­ter­mé­ke­nyebb idő­sza­ká­nak a rene­szánsz és a barokk kor nevez­he­tő. Szá­mos kivá­ló drá­ma­író van a világ­ban, de ha egyet meg kel­le­ne nevez­ni közü­lük, az egé­szen biz­to­san Wil­li­am Shakes­peare len­ne, akit az euró­pai, sőt talán a világ­iro­da­lom leg­is­mer­tebb drá­ma­író­ja­ként tar­ta­nak nyil­ván. De min­den­kép­pen meg kell emlí­te­nem még egy jelen­tős drá­ma­írót a klasszi­ciz­mus korá­ból, aki nem más, mint Moliè­re.

A magyar szín­ját­szás kez­de­te és az első tár­su­lat

A magyar szín­ját­szás alap­jai egé­szen a közép­ko­rig nyúl­nak vissza. A kato­li­kus egy­ház ünnep­na­po­kon, szen­tek és egy­há­zi vér­ta­núk nap­ján misz­té­ri­um­já­té­ko­kat ada­tott elő a hívek okta­tá­sá­ra. A bib­li­ai tör­té­ne­te­ket papok, pap­nö­ven­dé­kek, majd később szí­né­szek ját­szot­ták el. A XVI. szá­zad máso­dik felé­től a refor­má­ció hatá­sá­ra Magyar­or­szá­gon isko­la­drá­mák, vita­drá­mák ter­jed­tek el, ame­lye­ket szin­tén taní­tó szán­dék­kal ját­szot­tak, viszont jelen­tős lépés, hogy magyar nyel­ven adták elő.

II. József ural­ko­dá­sa alatt pezs­gő pest-budai szín­há­zi élet ala­kult ki. A hiva­tal­no­kok szó­ra­koz­ta­tá­sá­ra német szí­né­szek német nyel­vű elő­adá­so­kat adtak elő egy temp­lom­ból fel­újí­tott kőszín­ház­ban. Egy­szer­re 1200 néző fért el a néző­té­ren. Ugyan­eb­ben az idő­ben magyar nyel­vű elő­adást is adtak elő német szí­né­szek, az ún. nyá­ri szín­ház­ban.

Az első magyar szín­ját­szó tár­su­lat Kele­men Lász­ló nevé­hez fűző­dik. Így eshe­tett meg, hogy 1790-ben a budai német szín­ház­ban adtak elő egy német­ről magyar­ra for­dí­tott dara­bot, ame­lyet köve­tő­en két év múl­va kez­dőd­tek meg az Első Magyar Szín­ját­szó Tár­sa­ság fel­lé­pé­sei. Bár a tár­sa­ság csak néhány évig műkö­dött, de még­is sike­rült meg­ala­poz­ni­uk a magyar nyel­vű szín­ját­szást. A klasszi­kus és kor­társ drá­mák mel­lett magyar szer­zők műve­it is elját­szot­ták.

Hir­de­tés

A kőszín­há­za­kig veze­tő út

A pes­ti magyar nyel­vű szín­ház fel­osz­lá­sá­val a szín­há­zi élet sze­ren­csé­re nem szűnt meg Magyar­or­szá­gon. A szín­ját­szás meg­ta­lál­ta a maga útját. Kihaj­tott és virág­zás­nak indult, sem­mi nem állít­hat­ta meg. A magyar tár­su­la­tok­nak ide­ig­le­nes ját­szó­he­lye­ik vol­tak, sokat utaz­tak egyik város­ból a másik­ba. Még a nevük is tük­röz­te az állan­dó utaz­ga­tást, ugyan­is ván­dor­szí­né­szek­nek hív­ták őket.

Sokan csak köl­tő­ként isme­rik őket, de Magyar­or­szág első és egy­ben leg­hí­re­sebb ván­dor­szí­né­szei Pető­fi Sán­dor, Arany János vol­tak. A kor egyik leg­is­mer­tebb szí­nész­nő­je pedig nem más volt, mint Déry­né Szép­pa­ta­ki Róza.

Az elő­adá­so­kat leg­több­ször főúri kas­té­lyok­ban adták elő, de más, nagyobb lét­szá­mú néző­kö­zön­ség befo­ga­dá­sá­ra alkal­mas épít­mény is meg­fe­lelt e cél­ra. Sze­ren­csé­re azon­ban a szí­nész­elő­dök hatal­mas hiva­tás­tu­dat­tal fel­vér­tez­ve készül­tek az elő­adá­sa­ik­ra.

Déryné Széppataki Róza
Kép for­rá­sa: Wiki­mé­dia by Szath­máry Pap Károly Déry­né Szép­pa­ta­ki Róza

A reform­kor­tól kezd­ve kiemelt figye­lem for­dult a kul­tú­ra, tudo­mány, nyelv és iro­da­lom támo­ga­tá­sá­ra. Az első kőszín­ház Mis­kol­con épült fel, több mint két­száz éve, 1823-ban, majd azt köve­tő­en Bala­ton­fü­re­den 1831-ben nyi­tot­ta meg a máso­dik kőszín­ház a kapu­it a néző­kö­zön­ség előtt. Ettől füg­get­le­nül a ván­dor­szí­né­szek város­ról város­ra utaz­tak, sok­szor viszon­tag­sá­gos körül­mé­nyek között is, hogy elkáp­ráz­tas­sák a közön­sé­get. Majd 1837-ben meg­nyílt a Nem­ze­ti Szín­ház előd­je, a Pes­ti Magyar Szín­ház, ahol az első elő­adás­ban Déry­né ját­szot­ta a női fősze­re­pet.

A szí­nész­nő és a drá­ma­író drá­má­ja

Ha már magyar drá­ma, akkor sem­mi­kép­pen nem mehe­tünk el hazánk egyik leg­te­het­sé­ge­sebb drá­ma­író­ja mel­lett, aki nem más volt, mint Kato­na József, aki­nek egyik leg­hí­re­sebb darab­ja a Bánk bán volt. Kato­na egy halk sza­vú, kis­sé félénk fia­tal­em­ber volt. Abban az idő­ben főként for­dí­tás­sal fog­lal­ko­zott, de ha lehe­tő­sé­ge volt és ked­ve szottyant, akkor néhány alka­lom­mal kipró­bál­ta magát szí­nész­ként is. Jog­gal fel­té­te­lez­het­jük, hogy mély érzé­sű fia­tal­em­ber volt, ugyan­is érzel­me­it egy sze­rel­mes levél­ben val­lot­ta meg imá­dott­já­nak, viszont a levél alá­írá­sa­ként csak a monog­ram­ját mer­te oda­ír­ni. Így nem derült ki a híres szí­nész­nő cím­zett szá­má­ra, hogy melyik hódo­ló­já­tól kap­hat­ta a sze­rel­mi val­lo­mást.

A híres cím­zett pedig nem más volt, mint Kato­na József éle­te nagy sze­rel­me, Szép­pa­ta­ki Róza, aki húsz­éve­sen ment hoz­zá fele­sé­gül szí­nész­tár­sá­hoz, Déry Ist­ván­hoz.

Mind­eköz­ben Róza a magyar szín­ját­szás tün­dök­lő csil­la­ga volt, aki­nek Kato­na egy élet­re a rab­já­vá vált. Kevés­bé ismert ver­sei is remény­te­len sze­rel­mé­hez szól­tak. Más nő nem is érde­kel­te, agg­le­gény­ként élte az éle­tét fia­ta­lon bekö­vet­ke­zett halá­lá­ig.

Szép­pa­ta­ki Róza bol­dog­ta­lan házas­sá­gá­ból elme­ne­kült, tör­vé­nye­sen nem vált el fér­jé­től. A sors fura fin­to­ra, hogy a szí­nész­nő későb­bi nagy sze­rel­mé­vel Pre­pe­li­czay Sámu­el­lel (ügy­véd, író, a kiala­ku­ló nem­ze­ti szí­né­sze­tünk támo­ga­tó­ja) éppen Kato­na József ismer­tet­te meg. Saj­nos, az ünne­pelt szí­nész­nő a magán­élet­ben nem volt sze­ren­csés, mert válasz­tott­ja elhagy­ta, és egy jómó­dú lány kezét kér­te meg. A szí­nész­nő miu­tán 1847-ben elbú­csú­zott a szín­pad­tól,  vissza­tért fér­jé­hez.

Szín­ház: siker, csil­lo­gás, pénz, sze­re­lem

Nagy tisz­te­let jár a szí­né­szek­nek, a szín­há­zak dol­go­zó­i­nak, hogy sok-sok mun­ká­val készül­nek a mi szó­ra­koz­ta­tá­sunk­ra. Egy-egy darab szín­pad­ra állí­tá­sá­hoz sok száz vagy éppen több ezer ember össze­han­golt mun­ká­já­ra van szük­ség. A szí­né­szek­nek ren­ge­teg mun­ká­ja van abban, hogy esté­ről-esté­re meg­for­mál­ja­nak egy sze­re­pet. Mind­emel­lett nem elha­nya­gol­ha­tó tény, hogy magán­éle­tük­ről sem sza­bad meg­fe­led­kez­ni, hiszen ők az éle­tük nagy részét szin­tén a közön­ség előtt élik. Így sze­rel­mi csa­ló­dá­sa­ik, eset­leg bot­rá­nya­ik is sok­kal meg­ter­he­lőb­bek, mint bár­ki más­nak.

Ezt mi sem bizo­nyít­ja job­ban, mint Szép­pa­ta­ki Róza ese­te, akit ünne­pelt pri­ma­don­na korá­ban fér­fi rajon­gói elhal­moz­tak virág­csok­rok­kal, sze­rel­mes leve­lek­kel, való­szí­nű­leg Kato­na József­től elté­rő­en  tel­jes név­vel ellá­tot­tan is. Viszont esté­ről esté­re úgy állt szín­pad­ra, hogy a néző­kö­zön­ség nem lát­hat­ta raj­ta, hogy éppen bol­dog­ta­lan fele­ség, sze­rel­mes asszony, vagy elha­gyott sze­re­tő. Az iga­zi drá­má­kat belül élte meg.

A drá­ma nap­ján a magyar szín­ház­mű­vé­szet érté­ke­i­re hív­ják fel a figyel­met, és remél­he­tő­leg továb­bi művek meg­írá­sá­ra ösz­tön­zik a szer­ző­ket. A magyar szín­há­zak évről évre külön­fé­le prog­ra­mok­kal, ren­dez­vé­nyek­kel vár­ják a lel­kes néző­kö­zön­sé­get szer­te az ország­ban.

Szín­ház­ba jár­ni nem hét­köz­na­pi elfog­lalt­ság, a szó átvitt értel­mé­ben. Nem­csak a ruhá­za­tunk ünne­pi , de az egész­nek a han­gu­la­ta is. Az elő­adás hatás­sal van ránk, gaz­da­gít­ja a lel­ki­vi­lá­gun­kat. Javas­lom, aki tehe­ti, keres­se fel bár­me­lyik szín­há­zi ren­dez­vényt, akár a magyar drá­ma nap­ján, akár az év töb­bi nap­ján.

Kál­mán­né Péli Ibo­lya

For­rá­sok: itt, itt, itt, Kiemelt kép: Pető­fi Sán­dor utca 6., Kato­na József Szín­ház, Vác­lav Havel: Ker­ti ünne­pély című darab­já­nak pró­bá­ja. Tom­pa Sán­dor (Pufi), Olthy Mag­da, Sztan­kay Ist­ván szín­mű­vé­szek és Egri Ist­ván ren­de­ző ‑1965 | Kép for­rá­sa: For­te­pan by Kot­nyek Antal

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!