Mikulás, kvíz,

Kvíz: Te mennyi­re isme­red a Miku­lást? — Tud­tad, hogy nem min­dig volt a jóság min­ta­ké­pe?

A Mikulást számos mítosz, legenda és hagyomány veszi körül. Ezek a történelemben sok esetben félelmetesek voltak, amikről nem a boldog gyerekkor jutna eszedbe, hanem az ellenkezője.
Hirdetés

Na szó­val. Ha ma azt mon­dom, hogy Miku­lás vagy Tél­apó, akkor egy ked­ves hosszú sza­kál­lú és piros ruhás, ked­ves arcú idős bácsi­ka jut eszed­be, aki egy éjsza­ka alatt kör­be­jár­ja a föl­det és aján­dé­kot oszt a jó gye­re­kek­nek, vir­gá­csot pedig a rosszak­nak. Ez azon­ban nem min­dig volt így és Magyar­or­szá­gon egé­szen meg­le­pő tör­té­ne­te van ennek a legen­dás alak­nak fej­lő­dé­sé­ben. Ede­lé­nyi Karo­la meg­le­pő össze­fog­la­ló­ja az öreg­úr­ról.

A leg­több for­rás sze­rint a Miku­lás legen­dá­já­nak ere­de­te Szent Mik­lós­ra, vezet­he­tő vissza, aki a 3. és 4. szá­zad­ban élt. Szent Mik­lós éle­tét szá­mos cso­dás tör­té­net és jóté­kony cse­le­ke­det öve­zi. Az egyik leg­is­mer­tebb legen­da sze­rint Szent Mik­lós három sze­gény lányt men­tett meg a nyo­mor­tól úgy, hogy arannyal töl­tött erszé­nye­ket dobott be titok­ban az abla­ku­kon, hogy legyen hozo­má­nyuk a házas­ság­hoz. Ez a tör­té­net szo­ro­san kap­cso­ló­dik a Miku­lás aján­dé­ko­zó sze­re­pé­hez. Eddig min­den meg­egyez­ne a mai alak­já­val, de a tör­té­ne­lem során nem min­dig volt ez így. Ami­kor elkezd­tem írni ezt a cik­ket még nem hit­tem, hogy ilyen mélyen meg­le­pő­dök a kuta­tás során.

A Szent Mik­lós napi magyar népi hagyo­má­nyok német hatást tük­röz­nek. A kato­li­kus szent kul­tu­szát a 10. szá­zad­ban vit­ték el Német­or­szág­ba a keres­ke­dők. A közép­kor­ban sze­rep­já­té­kok­kal emlé­kez­tek meg Szent Mik­lós tet­te­i­ről. Kez­det­ben a külön­fé­le játé­kok­ban a kolos­to­ri isko­lák leg­if­jabb diák­ja ala­kí­tot­ta Mik­lóst. Később ezt a sze­re­pet a fel­nőt­tek vet­ték át. Ebből ala­kult ki aztán a szo­kás és került Magyar­or­szág­ra, hogy az ünnep­nap elő­es­té­jén, egy később magyar nyelv­te­rü­le­ten „Mikulás”-nak elne­ve­zett piros köpeny­be öltö­zött apó, ház­ról ház­ra járt és vizs­gáz­tat­ta, dicsér­te, aján­dé­kok­kal hal­moz­ta el a gye­re­ke­ket, vagy éppen­ség­gel meg­fe­nyí­tet­te, meg­bün­tet­te őket.

Hir­de­tés

Az ítél­ke­zés ősi tör­té­ne­te

Talán már a Miku­lás hagyo­má­nya is rávi­lá­gít arra, hogy a miért lát­juk ma a vilá­got jónak vagy rossz­nak. A modern magyar nép­ha­gyo­mány sze­rint decem­ber 5. éjje­lén és decem­ber 6. haj­na­lán a Miku­lás meg­lá­to­gat­ja a gyer­me­ke­ket, s ha az elmúlt évben jól visel­ked­tek, kisebb aján­dé­kot ad nekik, mind­eköz­ben a rosszak­nak meg vir­gá­csot. A Miku­lás­hoz köt­he­tő magyar nép­ha­gyo­mány azon­ban a glo­ba­li­zá­ció hatá­sá­ra meg­vál­to­zott. Addig amíg a két világ­há­bo­rú között a Miku­lás alak­ja a menny­ben élt, a gye­re­ke­ket az égből figyel­te, segí­tői pedig manók, angya­lok vagy kram­pu­szok vol­tak. A mai fogyasz­tói tár­sa­dal­mak­ban egy­re inkább elter­jed az a nézet, hogy Miku­lás, illet­ve orszá­gon­ként más-más alak, aki a mi jósá­gos Miku­lá­sunk meg­fe­le­lő­je, és Lapp­föl­dön él, szán­ját rén­szar­va­sok húz­zák, a segí­tők pedig álta­lá­ban elma­rad­nak mel­lő­le.

A keresz­tény­ség, amint a nyu­ga­ti világ ural­ko­dó val­lá­sa lett, átvett pogány ünne­pe­ket és szo­ká­so­kat. Ezek közé tar­to­zott az észa­ki népek főleg a vikin­gek azon szo­ká­sa, hogy a téli nap­for­du­ló ide­jén meg­aján­dé­koz­ták egy­mást. Odin, Woden szász isten­hez hason­ló­an aján­dé­kok­kal meg­ra­kott sze­ke­rén szá­gul­dott át az éjsza­kai égbol­ton. A keresz­tény­ség Szent Mik­lós nap­já­hoz kap­csol­ta aztán ezt az ünne­pet, így innen szár­ma­zik a Miku­lás név is.

Kvíz: Mennyi­re isme­red a Miku­lást?

Gyor­san bedo­bom ide a kvízt, mert a Miku­lás tör­té­ne­te ezután még javá­ban foly­ta­tó­dik. De egy kis kikap­cso­ló­dás bőven bele­fér. Plusz, ha nem fogod tud­ni min­den kér­dés­re a választ, akkor min­den­kép­pen jó lesz, ha tovább foly­ta­tod majd ezt a cik­ket.

Nos, ha meg­vagy a kvíz­zel, akkor foly­tat­hat­juk is. Azon­ban muszáj szól­nom, hogy min­den­kép­pen írd meg nekünk, a Face­book-on hoz­zá­szó­lás­ban, hogy hány kér­dés­re tud­tad a helyes választ.

A Miku­lás tör­té­ne­te a világ­ban

A közép­ko­ri legen­da sze­rint egy­szer Mik­lós püs­pök meg­tud­ta, hogy az egyik szom­széd­ja a nagy sze­gény­sé­ge miatt nyil­vá­nos­ház­ba akar­ja adni három lányát. Ezért segí­te­ni sze­re­tett vol­na raj­tuk és egy éjjel a szom­széd­ja nyi­tott abla­kán keresz­tül bedo­bott egy erszény pénzt, és így mind­há­rom lány férj­hez mehe­tett. Ezért az ada­ko­zá­sa­i­ért a nép elne­vez­te Noel Baba-nak, ami azt jelen­ti hogy „Aján­dé­ko­zó Apa”.

Hir­de­tés

Szent Mik­lós fen­ti legen­dái és a szent decem­ber 6‑i egy­há­zi ünne­pe kap­csán ter­jedt el a 19. szá­zad­ban a váro­sok­ban, hogy a Miku­lás az abla­kok­ba helye­zett kitisz­tí­tott cipők­be sza­lon­cuk­rot vagy kisebb édes­sé­gek­ből és déli­gyü­möl­csök­ből álló piros cso­ma­got tesz. Sze­mé­lye­sen is lehet talál­koz­ni a Miku­lás­sal. Ekkor a díszes piros ruhás, fehér sza­kál­lú püs­pö­köt feke­te kram­pu­szok való­já­ban ördö­gök kísé­rik, és a rossz gye­re­ke­ket ijeszt­ge­tik, vir­gáccsal fenye­ge­tik vagy fino­man meg is vessző­zik.

Per­verz, nem­de?

A német terü­le­te­ken Miku­lás meg­fe­le­lő­je a Niko­laus. Ahogy a néme­tek­re jel­lem­ző egy kis­sé ezt is túl­tol­ták, így Niko­laus nem össze­té­vesz­ten­dő a kará­csony­kor a Jézus­ka (Christkind) helyett aján­dé­kot hozó Weih­nachts­man­nal. A pro­tes­táns gye­re­kek nem decem­ber 6‑án vár­ják Niko­laust, hanem saját „Pel­zetmär­tel” néven ismert aján­dé­ko­zó­ju­kat Szent Már­ton nap­ján, azaz novem­ber 11-én.

A Miku­lás az Angol­szász terü­le­te­ken és azon belül is főleg főleg Ame­ri­ká­ban San­ta Claus néven kará­cso­nyi aján­dék­ho­zó alak­ká vált, és tör­té­ne­te sze­rint az Észa­ki-sar­kon lakik. A gye­re­kek kará­csony előtt leve­let kül­de­nek neki kíván­sá­ga­ik­kal. A glo­ba­li­zált Miku­lás, Tél­apó, Kará­csony vagy fagy apó ali­as San­ta Claus a kilenc repü­lő rén­szar­vas által húzott szán­já­val decem­ber 25-én egy éjsza­ka alatt kör­be­jár­ja a Föl­det, és a kan­dal­ló­ra tett zok­nik­ba, haris­nyák­ba apró aján­dé­ko­kat helyez­ve lepi meg a gye­re­ke­ket, akik tej­jel és süte­ménnyel vár­ják.

Skan­di­ná­vi­á­ban a sark­kö­rön túli vidé­kek­hez, hagyo­má­nyo­san Lapp­föld­höz kötik alak­ját. A finn Miku­lást Jou­lu­puk­ki­nak hív­ják. A 20. szá­zad­ban a Szov­jet­uni­ó­ban Gyed Moroz, azaz Fagy Apó szo­rí­tot­ta hát­tér­be Szent Mik­lóst, Moszk­va és Orosz­or­szág védő­szent­jét. Gyed Moroz újév nap­ján hozott aján­dé­ko­kat.

A magyar Miku­lás nem volt min­dig ked­ves

A hagyo­má­nyos ünnep­lés a váro­sok­ban és a fal­vak­ban az álar­cos, jel­me­zes játék („ala­kos­ko­dás”) volt Mik­lós-napon, decem­ber 6‑án. Az úgy­ne­ve­zett “mik­ló­so­lás­kor” néhány vidé­ki falu­ban még az 1970-es évek­ben is fia­ta­lok ház­ról-ház­ra jár­tak Mik­lós nap­ján ijesz­te­ni, ami­kor hosszú lán­ca­i­kat csör­get­ték, oly­kor meg is ver­ték vele a járó­ke­lő­ket, ilyen­kor az embe­rek a házak­ból sem men­tek ki szí­ve­sen. Lehet, hogy most sokan, akik elkö­te­le­zet­ten vall­ják, hogy Magyar­or­szá­gon nincs Hal­lo­ween, most egy kicsit a szí­vük­höz kap­tak, hogy még­is mind­ez hogy lehet?! Sze­rin­tem kísér­te­ti­e­sen hason­lít egy­más­ra a ket­tő tör­té­ne­te.

Mikulás, kvíz,
Kép for­rá­sa: Can­va by nomad­soulp­ho­tos

Azon­ban a váro­sok­ban ez a szo­kás a szá­zad­for­du­ló kör­nyé­kén kiko­pott. A nép­szo­kás­ból kiszo­rult a kará­csony­ra való lel­ki készü­lő­dés, s a gonosz-űző jel­leg lett hang­sú­lyo­sabb. Nem ismert, hogy ez mikor kez­dő­dött pon­to­san Magyar­or­szá­gon, a 18. szá­zad végén meg­je­lent gye­re­kek ijeszt­ge­té­sé­re vonat­ko­zó til­tás árul­ko­dik elő­ször jelen­lé­té­ről:

Több­fé­le ere­det­ma­gya­rá­zat ala­kult ki, a leg­el­ter­jed­tebb állás­pont sze­rint a rémisz­tő alak Odin ger­mán főis­ten tovább­élé­se, aki­nek ket­tős­sé­ge, a jó és a rossz mutat­ko­zik meg a decem­ber 6‑i szo­kás­ban: jósá­gos alak­ja aján­dé­kot oszt, míg bün­te­tő alak­ja ijeszt­ge­tett. Vidé­ken egé­szen az 1970-es éve­kig élt a lánc­csör­ge­tő ala­kos­ko­dás, akit végül kiszo­rí­tott a jósá­gos Miku­lás. Egy a Vasár­na­pi újság­ban 1865 decem­ber 3‑án Képek a hazai nép­élet­ből címen meg­je­lent cikk sokat elárul mind­er­ről, misze­rint:

A Miku­lás. A napot homály elő­zi meg; kará­csony ünne­pé­nek verő­fé­nyes örö­mét meg a fehér sza­kál­lu Miku­lás és ördön­gős szol­gá­ja, kik csak bün­tet­ni tud­nak s nem jutal­maz­ni, aszalt szil­vá­ból csi­nált ret­te­ne­tes kémény­söp­rők­kel s vörös nyel­vű kram­pu­szok­kal ijesz­te­nek rá az apró cse­lé­dek­re. A piaczon a nagy­fe­jü káposz­ták s köp­czös répák, a fonnyadt sző­lő s piros arc­zu almák, a kop­pa­sz­tott kap­p­any s a tojás­gar­ma­da mel­lé, cso­dá­la­tos por­té­kák csat­la­koz­tak egy­szer­re. Mint ha csak éjnek ide­jén vala­mi boszor­kány­ság által búj­tak vol­na ki a föld­ből az apró sát­rak, melyek alatt viasz­ból gyúrt, gyer­mek arc­zu s gya­pot sza­kál­lu püs­pö­kök, gyö­nyö­rű, ara­nyos mise­mon­dó­ban s hófe­hér süveg­ben való­sá­gos papi­ros­ból, van­nak szé­pen glé­dá­ban föl­ál­lít­va. Három­rét­ben föl­kun­ko­ri­tott far­ku, szik­rá­zó sze­mű, szar­vas Luci­fe­rek zör­ge­tik pipa­drót­ból kötött szörny bilin­cse­i­ket, melyek­kel sor­ra fűzik a szó­fo­ga­dat­lan gyer­me­ket s hete­sé­vel nyolcza­sá­val kanya­rit­ják a bor­zasz­tó put­tony­ba, hol aztán hasz­ta­lan rimán­kod­nak, mert onnan nincs sza­ba­du­lás. Úgy kell nekik, visel­ték vol­na job­ban magu­kat!

Hazánk­ban az aján­dék­osz­to­ga­tó, mosoly­gós, piros ruhás Miku­lás a váro­sok­ban jelent meg elő­ször a 19. szá­zad végén, való­szí­nű­leg füg­get­le­nül a Mik­lós-napi szo­kás­tól. A kipu­colt cipők­be és csiz­mák­ba aján­dé­kot rakó, éjjel köz­le­ke­dő Miku­lást egy­re inkább össze­kö­töt­ték Szent Mik­lós sze­mé­lyé­vel: amíg a 19. szá­zad végén meg­je­lent szó­tá­rak a szent püs­pö­ki mun­ká­ját emel­ték ki, addig a 20. szá­zad első felé­ben már jóté­kony­sá­ga került a közép­pont­ba, a mai lexi­ko­nok pedig szin­te csak az utób­bi­ról emlé­kez­nek meg.

A Miku­lást a Coca-Cola alkot­ta meg

Egy idő­ben fel­rep­pen­tek a hírek, hogy a Miku­lás jelen­le­gi alak­ját 1931-ben a Coca-Cola alkot­ta meg rek­lá­mok­kal. Azon­ban ez tév­hit, ugyan­is egy koráb­bi, 1928-as magyar gyer­mek­könyv már akkor hason­ló meg­je­le­nés­sel ábrá­zol­ta a Miku­lást. Azon­ban a Coca-Cola tény, hogy való­ban hoz­zá­já­rult a mítosz fenn­ma­ra­dá­sá­hoz, hiszen az elmúlt évek­ben szá­mos rek­lám fősze­rep­lő­je volt náluk. Az idei AI ala­pú rek­lám­ról koráb­ban már készí­tet­tünk egy össze­fog­la­lót.

A glo­ba­li­zált Miku­lás

A mai gye­re­kek már csak a jósá­gos és ked­ves aján­dé­ko­kat osz­to­ga­tó Miku­lás bácsit isme­rik, aki egy évben egy­szer végig­szánt­ja az eget és min­den gye­rek­nek aján­dé­kot ad. Egy rövid szá­mo­lás és pár for­rás átné­zé­se után egé­szen pon­to­san 6–7000 gyer­mek­nek ad aján­dé­kot másod­per­cen­ként. A Miku­lás-ünnep idő­vel egy­re inkább sze­ku­la­ri­zá­ló­dott és elsza­kadt Szent Mik­lós alak­já­tól. A tömeg­kul­tú­ra átala­kí­tot­ta a keresz­tény legen­dát és az ünnep elvi­lá­gi­a­so­dott, és elüz­le­ti­e­se­dett. Ügyes mar­ke­tin­ge­sek meg­szün­tet­ték a Miku­lás évkö­zi morá­lis fele­lős­sé­get hang­sú­lyo­zó, bírói sze­re­pét, eltün­tet­ték mel­lő­le a bün­te­tést szim­bo­li­zá­ló kram­pu­szo­kat.

Szó­val legyen ez bár­hogy is, én örü­lök neki, hogy a Miku­lás már nem egy gonosz lán­co­kat csör­ge­tő rém­alak, hanem egy ked­ves és szí­ve­ket melen­ge­tő öreg­em­ber, aki aján­dé­kok­kal hal­moz­za el a gye­re­ke­ket. Én viszont kví­zek­kel hal­moz­lak el, így min­den­kép­pen töltsd ki a Jóba­rá­tok vagy a Har­ry Pot­ter kvízt is.

Ede­lé­nyi Karo­la

For­rás: itt, itt, itt, kiemelt kép for­rá­sa: Can­va by Storm és Can­va — Getty Ima­ges by Seventy­Fo­ur

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!