Coca-Cola reklám,

Mar­czin­ka Mátyás: Az AI meg­öl­te a Miku­lást avagy a Coca-Cola rek­lám hatá­sa a tár­sa­da­lom­ra

Megoszlanak a vélemények az idei Coca-Cola reklámról, amelyet teljes egészében mesterséges intelligencia használatával készített a cég. Most mindennek társadalmi hatásait elemezzük.
Hirdetés

Sokan gon­dol­nak úgy a mes­ter­sé­ges intel­li­gen­ci­á­ra, mint vala­min csú­nya és rossz dolog­ra. Nagy­já­ból ugyan­ennyi­en van­nak, akik fel­fe­dez­ték az AI vagy ha úgy tet­szik MI lenyű­gö­ző elő­nye­it és való­ban ren­del­te­té­sé­nek meg­fe­le­lő­en hasz­nál­ja. A kér­dés az, hogy mennyi­re volt idő­sze­rű vagy futu­risz­ti­kus húzás, hogy az Coca-Cola rek­lám tel­jes egé­szé­ben mes­ter­sé­ges ala­po­kon nyug­szik. Mar­czin­ka Mátyás mar­ke­ting­szak­em­ber és a Wake­Up Maga­zin főszer­kesz­tő­jé­nek elem­zé­se követ­ke­zik.

Tör­tént egy­szer, hogy 2022-ben az AI teret nyert magá­nak és elér­he­tő­vé vált az átlag­em­be­rek szá­má­ra is. Gon­do­lom nem áru­lok el nagy tit­kot, hiszen min­den­nel így van, hogy mire eljut egy hír, ter­mék vagy éppen szol­gál­ta­tás a fel­hasz­ná­lók­hoz ‑vagy­is hozzád‑, addig­ra már szá­mos közös­ség tesz­tel­te azo­kat. Nincs ez más­ként a mes­ter­sé­ges intel­li­gen­ci­á­val sem. Ahhoz, hogy tel­jes képet kap­has­sunk mind­er­ről hoz­tam pár pél­dát, amely segít össze­ál­lí­ta­ni a kira­kós darab­ja­it.

Már 2000-ben bemu­tat­ták az első AI műsor­ve­ze­tőt, majd 2016-ban az első ilyen chat­bo­tot is

Oly­annyi­ra nem újdon­ság ez a faj­ta intel­li­gen­cia, hogy már az ezred­for­du­lón is léte­zett. Magyar­or­szá­gon kuri­ó­zum­ként, mint egy­faj­ta világ­szen­zá­ci­ót mutat­ták be a köz­té­vén Bíró Adát, mint az első MI ala­pú műsor­ve­ze­tőt. Azon­ban Adát szá­mos másik tár­sa meg­előz­te már a pályán. Az első AI ala­pú műsor­ve­ze­tőt évti­ze­dek­kel koráb­ban, 2000-ben mutat­ták be Ana­no­va néven, akit négy év után nyug­dí­jaz­tak. Ezt köve­tő­en Ana­no­vát még szá­mos kínai pálya­tár­sa követ­te derül ki a Telex cik­ké­ből.

A ChatGPT meg­je­le­né­se is éles vitá­kat vál­tott ki a lakos­ság­ból. Talán nem is cso­da, hiszen neki is volt még egy előd­je, aki nem más volt, mint a Mic­ro­soft Cor­pora­ti­on által kiadott és Twit­ter-en garáz­dál­ko­dó Tay, akit a fel­hasz­ná­lók taní­tot­tak. Első­re nem is tűnik rossz gon­do­lat­nak. Tay való­ban úgy beszélt és visel­ke­dett, mint min­den átla­gos tee­na­ger 2016-ban. A közös­sé­gi taní­tás ered­mé­nye­ként Tay gyor­san meg­ta­nul­ta a károm­ko­dá­so­kat, a náci világ­szem­lé­le­tet, vala­mint kor­tár­sa­i­hoz hason­ló­an elkez­dett érdek­lőd­ni a sze­xu­a­li­tás iránt is és kész­te­tést érzett láza­dást is szer­vez­ni. Hát nem fan­tasz­ti­kus? Nos, ezt dönt­se el min­den­ki saját maga.

Hir­de­tés

Coca-Cola rek­lám, mint első nagy­vál­la­lat, aki a szív­me­len­ge­tő hagyo­má­nyo­kat cse­rél­te érzé­ket­len robo­tok­ra

Aho­gyan azt koráb­bi évek­ben már meg­szok­hat­tuk a Coca-Cola rek­lá­mok min­den évben szí­ve­ket melen­get­nek, és min­den eset­ben inten­zí­ven hat­nak az érzel­me­ink­re. Nos idén is sike­rült az érzel­mek­re hat­ni, de sokak­nál elma­radt a már meg­szo­kott szív­me­len­ge­tő érzés, amely 1995. óta jelen volt a cég kará­cso­nyi kon­vo­jos kam­pá­nya­i­ban. A cég meg­le­pő for­du­la­tot dobott be az idei ünne­pi sze­zon­ban, ugyan­is az élő sze­rep­lő­ket tel­jes egé­szé­ben lecse­rél­te mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia által alko­tott “sze­mé­lyek­re”, ami­nek fogad­ta­tá­sa fino­man szól­va is fel­há­bo­ro­dást vál­tott ki.

Az AI rek­lám sok­ban hason­lít az elő­ző évek­ben bemu­ta­tot­tak­ra. Idén is meg­je­le­nik a Coca Cola kami­o­nok­ból álló kon­voj, és a fel­gyú­ló fények mel­lett fel­szisszen­te­nek egy kólát, de kihagy­ha­tat­lan elem­ként van ben­ne havas erdő­ben hóban kirán­du­ló vagy elté­vedt csa­lád is. Azon­ban vala­hogy még­sem olyan. Mint­ha hiá­nyoz­na belő­le vala­mi. De mi? Ha egy­más mel­lé tesszük a jelen­le­gi és koráb­bi vide­ó­kat, akkor job­ban meg­ért­het­jük, hogy mi is a való­di vará­zsa ezek­nek az ünne­pi kis­fil­mek­nek:

Coca Cola kará­cso­nyi rek­lá­mok 2010-ből
Coca Cola kará­cso­nyi rek­lám 2024-ben

Miu­tán meg­néz­ted a két vide­ót biz­to­san neked is fel­tűnt szá­mos vál­to­zás. És itt nem arra gon­do­lok, hogy mennyi­vel szebb képet ad a 2024-es ver­zió. A 2010-es vide­ók­ban még való­di embe­rek, iga­zi autók és nem mel­les­leg való­di kör­nye­zet­ben mutat­ták be a “Jön­nek az ünne­pek” kam­pányt. A 2024-es ver­zi­ó­ban pedig mind­ezt csak imi­tál­va egy tel­je­sen digi­tá­lis kör­nye­ze­tet látunk, amely inkább hason­lít egy álom­ra. A digi­tá­lis műmo­so­lyok szá­mom­ra pedig egye­ne­sen rém­álom­ra hajaz­nak, amit még Mona Lisa eről­te­tett műmo­so­lya sem tud felül­múl­ni.

… és meg­le­het, hogy iga­zuk is van. Na de erről majd később. Elő­ször néz­zük meg, hogy mi a cég hiva­ta­los állás­pont­ja a témá­ban. A For­bes sze­rint a kam­pány­ban három mes­ter­sé­ge­s­in­tel­li­gen­cia-stú­dió vett részt: a Sec­ret Level, a Sil­vers­ide AI és a Wild Card négy külön­bö­ző gene­ra­tív AI-modellt hasz­nál­va.

Hir­de­tés

De Jason Zada, a Sec­ret Level mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia stú­dió ala­pí­tó­ja, akik­kel a cég a pro­jekt­ben együtt­mű­kö­dött, azzal érvelt, hogy még min­dig van egy embe­ri össze­te­vő, amely meg­te­rem­ti a klip „mele­gét”.

Zada elmond­ta még, hogy a gene­ra­tív mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia kihasz­ná­lá­sa olyan össze­tett dol­gok­ra, mint egy rek­lám, nem olyan egy­sze­rű, mint egy gomb­nyo­más. Pra­tik Tha­kar, a Coca-Cola alel­nö­ke pedig elma­gya­ráz­ta, hogy a vál­la­lat áthi­dal­ja „örök­sé­gét” a „jövő­vel és tech­no­ló­gi­á­val” a követ­ke­ző gene­rá­ci­ós kam­pánnyal, amely iga­zo­dik a jelen kor trend­je­i­hez.

Az érvek való­ban helyt­ál­ló­ak lehet­nek, hiszen egy ilyen volu­me­nű rek­lám ren­ge­teg tech­ni­kust, szak­em­bert, szí­nészt, sta­tisz­tát, esz­közt és még ezek­nél is több szer­ve­zést igé­nyel, amik sok pénz­be kerül­nek. Így ilyen szem­pont­ból való­ban ért­he­tő a cég AI mel­lett való állás­fog­la­lá­sa. Lerö­vi­dí­tet­ték és leegy­sze­rű­sí­tet­ték a gyár­tá­si időt és a vele járó folya­ma­to­kat, ami­nek köszön­he­tő­en szá­mos elő­re tet­tek szert. Azon­ban fon­tos meg­je­gyez­ni, hogy az előny, az könnye­dén lehet hát­rány is, plá­ne ha kom­mu­ni­ká­ci­ó­ról és mar­ke­ting­ről van szó, ahol az a bizo­nyos koc­ka folya­ma­to­san forog. Pont úgy forog, mint a Coca-Cola rek­lám­film­je alatt a kom­men­tek az inter­ne­ten.

Eltelt pár nap a Coca-Cola rek­lám bemu­ta­tá­sa óta: néz­zük hogyan fogad­ta az inter­net népe az új vál­to­zást

Mint emlí­tet­tem a rek­lám­film nem ara­tott mara­dék­ta­lan sikert az inter­ne­te­zők köré­ben, sőt mond­hat­ni, hogy egy pár kivé­telt leszá­mít­va egy­ál­ta­lán nem nyer­te el a nagy­kö­zön­ség tet­szé­sét. Pár izgal­mas kom­men­tet most magyar­ra for­dí­tot­tam, melye­ket az inter­net nem is olyan sötét bugy­ra­i­nak közös­sé­gi média felü­le­te­in és más maga­zi­nok sorai között talál­tam.

Tény­leg eljött a világ­vé­ge, ha a kará­cso­nyi Coca-Cola rek­lám is már mes­ter­sé­ges intel­li­gen­ci­á­val készül. – írta egy fel­hasz­ná­ló az X‑en az Inde­pen­dent sze­rint.

A por­tál egyéb­ként erős fel­ütés­sel kez­di a cik­két, misze­rint utal­va rá, hogy az AI egye­ne­sen meg­öl­te a Miku­lást. Nos ez való­ban sokak­nak tűn­het így és még talán való­ság­alap­ja is van.

“Szo­mo­rú lát­ni, hogy ez mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia által gene­rált prog­ram­mal készült” - tet­te hoz­zá egy másik a You­Tu­be-on meg­jegy­zés­ben a New York Post sze­rint.

„Most lát­tam a mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia által gene­rált Coca Cola rek­lá­mot a tévé­ben… komo­lyan, hogyan enged­het­jük, hogy ez meg­tör­tén­jen?” — kér­dez­te egy X‑felhasználó a Daily Mail­ben.

„Úgy érzem, a művé­szet és a boly­gónk halá­lát nézem a sze­mem előtt, és úgy tűnik, ez sen­kit sem érde­kel.” — áll a a New York Post írá­sá­ban.

Elvét­ve per­sze akad­tak olya­nok is, akik­nek mara­dék­ta­la­nul tet­szett az új AI által gene­rált kóla rek­lám, de messze alul­ma­rad a nega­tív kom­men­tek­kel szem­ben. Vala­hogy úgy tűnik, mint a kor­mány­pro­pa­gan­da közös­sé­gi média felü­le­tei: 99 valós fel­hasz­ná­lók álta­li nega­tív kom­ment és 1 fize­tett kamu­fi­ók­ról betolt s@ggnyalás.

Nem készült fel a világ az AI tel­jes tér­hó­dí­tá­sá­ra és talán egy­ál­ta­lán nem is értünk a helyes hasz­ná­la­tá­hoz

Kije­lent­het­jük, hogy a mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia két­ség­kí­vül egy szu­per dolog. Azon­ban meg kell tanul­nunk hasz­nál­ni és együtt élni vele. Aho­gyan én látom az MI meg­könnyít­he­ti és ugyan­olyan mér­ték­ben pokol­lá is tehe­ti az éle­tün­ket. Segít­sé­gé­vel szá­mos mun­ka­kört helyet­te­sít­he­tünk, azon­ban hiszem azt, hogy ha már van­nak jól fize­tett köz­szol­gák, akkor kor­má­nyok fel­ada­ta len­ne gon­dos­kod­ni róla, hogy ezek az átál­lá­sok úgy tör­tén­hes­se­nek meg, hogy ami­att egyet­len mun­ká­ját elve­szí­tő alkal­ma­zott se szen­ved­jen kárt.

Ebből kifo­lyó­lag nem vélet­len, hogy szá­mos Coca-Cola rajon­gó tel­je­sen elzár­kó­zik és távo­li­nak érzi magá­tól ezt a rek­lá­mot, misze­rint az egész vide­ó­ból hiá­nyoz­nak az érzel­mek. Mind­ez szá­mos kis­vál­lal­ko­zó­nak is szol­gál­hat pél­da­ként, hogy mikor és med­dig mehet el ennek a tech­ni­ká­nak hasz­ná­la­tá­val. Az ese­tek túl­nyo­mó több­sé­gé­ben a leg­jobb promp­tok­kal sem lehet ugyan­azo­kat az ered­mé­nye­ket elér­ni, még szö­veg­írás­nál sem, mint ame­lyek embe­ri mivol­tunk­ból fakad­nak.

Min­den össze­vet­ve a Coca-Cola hatal­mas tár­sa­da­lom­ra gya­ko­rolt hibát köve­tett el azzal, hogy ezt a kam­pányt elin­dí­tot­ta. A kará­csony az embe­ri közel­ség­ről szól. A rek­lám pedig lehet bár­mi­lyen töké­le­te­sen ter­ve­zett kép­vi­lá­gú, cuki és élet­hű, akkor sem adja át ugyan­azt, mint amit egy több­száz fős stáb az egész for­ga­tás alatt képes meg­for­mál­ni. A végé­re hal­kan meg­jegy­zem, hogy a cég így vagy úgy, de elér­te, hogy az idei sze­zon­ban is róluk beszél­jen. Így szin­te biz­tos, hogy a kassza a meg­spó­rolt stáb­költ­ség­gel kiegé­szít­ve még job­ban fog pörög­ni, mint a koráb­bi évek ünne­pi sze­zon­ja­i­ban.

Mar­czin­ka Mátyás

For­rás: itt, itt, kiemelt kép for­rá­sa: The Coca-Cola Com­pany — You­Tu­be

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!