Az iskolai well-being egy olyan mikroklíma, melyben minden szereplő önazonosan képes jelen lenni. Mindenki biztonságban érzi magát és mindeközben érzelmi és szociális téren folyamatosan ismereteket szerez önmagáról és a környezetéről. Csurgó Krisztina szakértő szerzőnk írása egyenesen Kairóból.
Én, az iskolai well-being koordinátor korábban külsősként készítettem iskolai programokat érzelmi evés, bullying, egészséges életmód témákban. Ezekhez a korai évekhez vezettek vissza azok a klienseim, akikkel az edzőteremben dolgoztam személyi edzőként. A fogyás (a fizikai egészség) és mentális egészség kéz a kézben jár ugyanis. Tíz év túlsúlyos vendégekre és a kontroll problémákra specializálódás végkifejleteként írtam meg azt a továbbképzési anyagot, melynek címe „Pedagógia és Pszichológia a Személyi Edzésben”. Ez az anyag 2019-ben akkreditálásra került a brüsszeli European Register of Exercise Professionals (EREPS) szervezet által.
Lehet, hogy szerencse, de inkább gondolom a sors kezének, hogy az az iskola, ahol most dolgozom, 2020-ban épp egy olyan embert keresett, akinek van rálátása az iskolai jóllétre, a holisztikus szemléletű well-beingre, aki a fizikai szempontokat illetően is rendelkezik már tapasztalattal, ugyanakkor mindezt képes beilleszteni a helyi kultúrába. Így kezdődött a történetünk Kairó első olyan általános iskola és gimnáziumában, ahol végül megvalósult a well-being.
A jóllét nem más, mint csapatmunka
Ahány intézmény, annyi féle kihívás, erősség és gyenge pont. Ahogyan a személyes életmódváltás esetén, a iskolai „életmódváltáskor” is számba kell venni a felmerülő kihívásokat. Ha tehát a vízió jól meghatározott, reális, tiszta és önmagán túlmutató, akkor jöhet a tervezés.
Az iskolai jóllét ernyője alatt számos terület van, amely objektív és kíméletlenül őszinte felülvizsgálatot igényelhet.
Ilyen például a magatartásra vonatkozó szabályzat. A tanárok túlterheltségének problémája. A konfliktuskezelés tanulók és/vagy kollégák között. A biztonság. A tehetséggondozás. Az önismeretet és önreflexiót célzó programok és panelek. Az admisztrációs munka mennyiségének újragondolása. Az egészségfejlesztés. Az alternatív pedagógia módszerek skálájának bővítése. A játék és játékosság.
A fenti területeken Magyarországnak még van hova fejlődni, hogy az ezekkel kapcsolatos kreatív megoldásokat a mindennapi életbe injektálják. Ha egy vagy két kritikus területtel kezd az iskola, akkor is megfelelő létszámú, szabad kapacitással rendelkező kollégára lesz szükség. Itt meg is jelent az első próbatétel a tervezés terén. Ha nem tudunk létrehozni egy lelkes, értő és elköteleződött csapatot nem jutunk túl magán az ötleten.
eTwinning – az év témája a well-being
Az eTwinning egész évet lefedő témája 2024-ben az iskolai well-being. Valószínűleg ez már előkészíti a hangulatot azokhoz a 2025-ig teljesítendő eredmények publikálásához, melyek kitűzését évekkel ezelőtt foglalta írásba egy szakértői csoport. Az iskolai well-being -a korlátozott adatok rendelkezésre állása ellenére is- egy egész intézményre kiterjedő, szisztematikus rendszerben valósul meg a leghatékonyabb módon.
Itt kell megjegyeznem, hogy a mi intézményünkben lépésenként, a kisebb programoktól elindulva terjesztettük ki a jelenlegi jóllétet célzó rendszerünket. Tehát léteznek alternatív utak. A kicsiben kezdésnek rengeteg előnye van. Többek között időt ad a diákoknak, szülőknek és a pedagógusoknak is arra, hogy megtalálják a helyüket egy új szemléletmódban, filozófiában.
Azt hiszem a magyar iskolák esetében is ez a fajta megközelítés lehet reális.
Az Európai Bizottság alá tartozó eTwinning online felület gyakorlatilag egy EU-s oktatói hub. A felületen a regisztrált tagok kapcsolatba léphetnek egymással, illetve intézményekkel és csatlakozhatnak aktuális projektekhez, eseményekhez. Mindezzel a részvétellel aktív részesei lesznek a szakmai vérkeringésnek, valamint az oktatási trendekről is folyamatosan friss infókhoz juthatnak. Azok a magyar pedagógusok, akik tagjai e rendszernek itt követhetik az eseményeket magyar nyelven.
Bár én jelenleg Egyiptomban dolgozom, mégis része vagyok ennek a közösségnek és rengeteget merítek abból, hogy láthatom az EU-s tendenciákat. Akkor is, ha néhány dolgot a helyi kultúrára kell szabnunk, ha szeretnénk megvalósítani azokat.
A modern oktatás elemei
A már említett -az Európai Bizottság munkáját segítő szakértői csoport által 2021-ben megjelentetett vezető összefoglalóban az is olvasható, hogy a tagállamok között egybehangzó az egyetértés a tekintetben, hogy a 21. századi oktatás túl kell, hogy mutasson a tanulmányi eredményekkel kapcsolatos vetületen.
Holisztikus szemlélettel kell(ene) megközelíteni az iskolák szerepét, hiszen a rendelkezésre álló adatok világosan kimutatják a well-being és a mentális egészség fontosságát és szükségességét.
A well-being ernyője alá tartozó készségek felkészíthetik a fiatalokat arra a jövőre, ahol az önismeret, az asszertív kommunikáció, az önérvényesítés megfelelő formái, az együttműködés, közösségépítés, és a másokkal való egészséges, támogató kapcsolódás kiemelt szerepet játszik majd.
Hihetetlen sebességgel nyílik ugyanis az az olló, mely a társadalmak régi pszichológiai dinamikáit és az újfajta, átalakult szemléletet jeleníti meg két végpontként.
Pedagógusok új prototípusa
Erre az új világra illene felkészíteni a fiatalokat, miközben sokunk továbbra is a lassan mozgó, régi hiedelemrendszereken, hatalmi viszonyokon és félelmeken alapuló valóságot ismeri és éli. Az iskolai well-being programok épp emiatt a pedagógusok személyiségfejlesztését és támogatását is kiemelten célozzák. Olyan készségeket próbálnak fejleszteni, mint az intuíció, a konfliktuskezelés, az önreflexió, az egészséges életvitel, a stresszkezelés, és a kommunikáció azaz, mindent, ami az érzelmi és szociális készségek fejlesztést jelenti.
A jövőben a tanterve beépített mentális egészséget és önismeretet célzó paneleket- melyeket az EU irányvonalaiban megjelenő tendencia következtében előbb-utóbb Magyarországon is viszont látunk majd,
lehetőleg olyan pedagógusoknak kellene leoktatniuk majd, akik maguk is keményen dolgoznak azon, hogy egy sokkal tudatosabb és éberebb életet teremtsenek maguk körül. Így lehetnek hitelesek, amikor kényes és kényelmetlen kérdések merülnek fel, így tudnak majd őszintén és felnőtt módon kommunikálni azokról a dolgokról, melyek a következő generációk számára alapvetésnek számítanak.
Ez a folyamat el kellene, hogy érje majd egy ponton magát a pedagógusképzést is, de az sem lenne meglepő fordulat, ha a klasszikus képesítés helyett olyan, a rokonszakmákból érkezők szerepvállalását ösztönöznék, akik jól képesek betölteni a szakmai lyukakat. (lásd, mentálhigiénés szakember, fitneszszakemberek speciális tudással, spirituális szemlélettel és gyakorlattal érkező kollegák, stb.) Valószínűleg olyan munkakörök születnek meg a jövő iskoláiban, melyek egyelőre nem is definiálhatók.
Well-being, avagy egy klíma, amiben jó létezni
Bár mind az iskolai, mind a vállalati jóllétnek léteznek jól nyomon követhető evolúciósan meghatározó fordulópontjai, mégis mindkét témakör viszonylag frissnek számít a köztudatban.
Ahogyan a személyes jólléthez, fizikai egészséghez és a pszichológiához tartozó alapfogalmak egyre mélyebben ivódnak be a mindennapokba, úgy gyűrűzik be mindez a tudás minimum elvárásként az intézményeinkbe is.
Az egyéni tudatosság fejlődésének kikerülhetetlen következménye egy megváltozott közeg, egy olyan klíma, ahol hitelesen, elfogadva, empátiával és a kapcsolódás igényével élhet az ember.
Ebben a miliőben már nincs helye a játszmáknak az alá-fölérendelt viszonyoknak, a hazugságoknak és az álarcoknak.
Akik számára mindez utópisztikusan hangzik, azoknak tudniuk kell, hogy ezek az elvárások máris kézzel foghatók a tanulók részéről. Partnerségben, együttműködésben, transzparensen működő rendszerekben van igényük tanulni és eltölteni a napjaikat.
Mentorlásra, támogatásra van szükségük fegyelmezés helyett, olyan jellegű útmutatásra, mely attól vált ki belőlük tiszteletet, hogy az aki az utat mutatja, maga is jár azon.
A tisztelet megadása hatalmi pozíció vagy életkor alapján többé nem automatizmus. Utol kell tehát érni magunkat, fel kell tudnunk zárkózni a következő generációk működéséhez és a legtöbbet azzal tehetjük, hogy saját magunk jóllétére, mentális egészségére és belső életére fektetjük a legnagyobb hangsúlyt.
Forrás: itt, itt, és itt, Kiemelt kép forrása: Canva – Pexels by Pavel Danilyuk