Az iskolakezdés nem korhoz kötött. Az élet soha nem áll meg, és a tanulás sem korlátozódik a fiatal évekre. Sőt, 40-50 éves kor körül újabb lehetőségek nyílnak meg előttünk, hogy felfedezzük, fejlesszük magunkat, és új készségeket sajátítsunk el. Miért jó felnőtt fejjel tanulni, milyen lehetőségeink vannak, és hogyan érhetjük el a legjobb eredményeket? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a cikkben. Básthy Szilvia írása.
40 plusz: a tapasztalat és az újrakezdés kora
Míg a fiatalság a világmegváltásról, az élet felépítéséről, a családalapításról szól, 40-50 éves korban többségünk életében a gyermekeink gyakran már tinik vagy fiatal felnőttek, kezdenek önállóbbá válni, vagy éppen kirepülnek a családi fészekből. Vannak, akik eddigre már erős párkapcsolatban élnek, és vannak, akik éppen most válnak el.
Vannak, akik karrierje pont szárnyal és vannak, akiké már megállapodott vagy unalmas. Sokan vannak, akik egyfajta „életközepi válság” közepén találják magukat.
Ami azonban szinte mindenkiben közös, hogy ebben az életkorban az ember elgondolkodik az eddig megtett útról, a jövőbeni célokról, és arról, hogy vajon tényleg azt az életet éli-e, amit szeretne.
A megfelelő motivációval és elkötelezettséggel bárki képes lehet arra, hogy újraírja saját történetét, és megtalálja az újabb boldogságot és elégedettséget hozó utat.
Mindezt pedig tesszük úgy, hogy tudjuk, mostanára már jelentős élettapasztalatunk van, ami bölcsebbé és megfontoltabbá tesz bennünket. Ezzel felszerelkezve tudunk új kihívásokat, friss élményeket keresni magunknak. Ez a tudás és bölcsesség vezethet bennünket ahhoz is, hogy új dolgokat tanuljunk, vagy akár pályát módosítsunk. A tanulás kihívás és örömforrás is egyben.
Miért jó 40-50 évesen tanulni?
Ebben az életkorban már ismerjük erősségeinket és gyengeségeinket, érdeklődési körünket. Az élettapasztalat gyakran megkönnyíti az új dolgok elsajátítását is, hiszen gondolkodásunk érettebb, gyakorlatiasabb. A tanulás ráadásul fiatalon tart. Az új dolgok felfedezése serkenti az agyat, javítja a mentális frissességet és csökkenti a demencia kockázatát. A tanulás során a memória, a koncentráció és a problémamegoldó képességek is javulnak, ami hosszú távon hozzájárul az életminőség fenntartásához.
Sokunk évek óta ugyanabban a társadalmi közegben éli az életét. A tanulással új kapcsolatokat, barátságokat szerezhetünk, ahol ráadásul adott egy fontos tényező: a közös érdeklődés.
Ebben az életkorban sokan már nagyobb önbizalommal és belső motivációval rendelkeznek, mint fiatalabb korukban. Ez az önbizalom segíthet abban, hogy bátran vágjanak bele új tanulmányokba, vagy akár egy teljesen új karrierbe is.
Iskolakezdés lehet a kulcs egy új karrier indításához is
Biztos te is ismered a mondást: „40-50 éves kor felett már szinte lehetetlen új munkahelyet találni.” Ez természetesen nem igaz! Kijelenthetjük, hogy 40-50 éves korban még rengeteg lehetőségünk van, akár teljes karriermódosításra is! A technológiai fejlődés, az online tanulási lehetőségek és az egyre rugalmasabb munkakörnyezetek megkönnyítik az átállást. Új ismeretekkel felvértezve újraértelmezhetjük karrierünk irányát, vagy akár teljesen új területeken próbálhatjuk ki magukat.
A tanulás és a karrierváltás nemcsak szakmai előnyökkel jár, hanem hozzájárulhat a személyes kiteljesedéshez is. Sokan ebben a korban találják meg életük új szenvedélyét, legyen szó egy új szakmáról, művészeti tevékenységről vagy akár önkéntes munkáról.
Iskolakezdés kihívásai: Mit és hogyan tanuljunk?
Talán idegenkedünk az iskolakezdés gondolatától 40 év felett, ám felnőttként már rendelkezünk olyan élettapasztalattal és önismerettel, amely segít abban, hogy célzottabban tanuljunk. Pontosan tudjuk, hogy mi érdekel minket, és milyen területeken szeretnénk fejlődni, így a tanulási folyamat sokkal fókuszáltabb és értékesebb lehet.
Karrierfejlesztés szempontból tartsunk lépést az újdonságokkal, az új technológiákkal. A saját szakterületünkön belül is továbbképezhetjük magunkat, de tanulhatunk egy új nyelvet, programozást, projektmenedzsmentet vagy bármilyen olyan készséget, ami segíthet előrébb lépni a karrierünkben.
Korábbi éveinkben még annyi mindent nem tudtunk magunkról! Az tanulás 40 éves korunk felett már egészen mást jelent. Ha már unjuk azt a szakmát, amit fiatalon választottunk magunknak, kitanulhatunk egy teljesen új foglalkozást is. Ehhez gyakran nem kell a jelenlegi pénzkereső munkánkat otthagyni, munkaidő mellett is lehet egyetemre, főiskolára menni (levelező vagy távoktatás), tanfolyamokat elvégezni.
Sokan ilyenkor jönnek rá, hogy érdemes jobban megérteni a pénzügyi tervezést, befektetéseket vagy a nyugdíjtervezést. Tanfolyamok, hétvégi kurzusok, YouTube videók, online kutatások állnak a rendelkezésünkre a témakörben. Tanulhatunk olyan dolgokat is, amelyek a személyes fejlődésünket szolgálják. Ide tartozhat például a mindfulness, a stresszkezelés, vagy akár az érzelmi intelligencia fejlesztése. Ezek mind segítenek abban, hogy jobban megértsük magunkat és másokat.
Valamint nem utolsósorban, most van itt az idő arra is, hogy olyan dolgokat tanuljunk, amik mindig is érdekeltek minket, de korábban nem volt rá időnk. Lehet ez bármi, és még csak nem is kell, hogy „üzleti haszna” legyen. A fontos az, hogy kedvünk legyen hozzá, és nekünk örömöt okozzon: családfakutatás, festés, zene, történelem, irodalom, kertészkedés, nemezelés, bútorfestés, villanyszerelés, versírás, mandalafestés, hajfonás, dietetikus képzés, egy új sport vagy bármi más.
Mire figyeljünk a tanulás során?
Fontos, hogy reális és elérhető célokat tűzzünk ki. Ne akarjunk egyszerre mindent megtanulni, inkább fókuszáljunk egy-egy területre, és abban mélyedjünk el. Tervezzük meg a tanulási folyamatot, és állítsunk fel rövidebb és hosszabb távú célokat!
Figyeljünk az időbeosztásunkra is. Találjunk rá időt a tanulásra a mindennapi teendőink között. Beszéljük meg a családunkkal, hogy akár ők is segítsenek. Ha szükséges, osszuk fel egymás között az otthoni feladatokat, a nagyobb gyereket már jobban részt tudnak venni a feladatokban és az egész család profitálhat abból, ha segítik anyát/apát tanulni. Amennyiben az iskolakezdés nekünk is új projektünk lesz, jusson eszünkbe, hogy iskoláskorú gyermekeinkkel még szorosabbá válhat a kapcsolatunk a hasonló megmérettetések okán.
Legyünk magunkkal türelmesek és rugalmasak. Ha valami nem úgy alakul, ahogy terveztük, ne adjuk fel, hanem keressünk új módokat arra, hogy beillesszük a tanulást az életünkbe.
Végezetül pedig ne féljünk segítséget kérni! Csatlakozhatunk tanulócsoporthoz, kérhetünk segítséget az osztálytársainktól, vagy online fórumokon is.
Kiemelt kép forrása: Canva by Minkey Business Images