Talán túlzás nélkül mondhatom, hogy mindenkinek van már egy IKEA sztorija. Lehet csak az online rendelések miatt, de sokan vagyunk, akik igazi fanatikusként szívesen töltjük időnket az áruházban. Az áruház közlése szerint szép számmal akadnak olyanok is, akik a mindennapi ebédjüket készítik egy tökéletesre szabott IKEA konyhában. Aki már találkozott velem tudja, hogy oda meg vissza vagyok az ennek az áruházláncnak felépítési modelljétől, kommunikációjától és szellemiségétől. Na de miért?
Mára az IKEA egy fogalommá vált ha bútorokról és lakberendezésről van szó. A története viszont pont úgy kezdődött, mint egy átlagos kisvállalkozóé szokott. Igencsak kicsiben. A vállalatot 1943-ban egy akkor 17 éves fiú, Ingvar Kamprad alapította, aki annak idején ekkora sikerről talán még álmodni sem mert. A fiatal vállalkozó fiú írószereket, képkereteket, órákat, bizsukat, nejlonharisnyákat, pénztárcákat és minden más aprócikket árult, éppen amihez olcsón hozzájutott. Ez a fajta üzlet annyira elindulni látszott, hogy a növekedés jeléül négy évvel később 1947-től már bútorokat is forgalmazott, de saját formatervezésű lakberendezési cikkeket csak még később, 1955-től kezdett árusítani.
Az első üzlet és áruház, azt követően áruházlánc, majd múzeum
Az IKEA korát megelőzve kezdetben csomagküldő vállalkozásként működött. Kamprad első üzletét 1953-ban nyitotta meg a Svédországban található Älmhult-ban, melynek helyén 2016. június 30-án nyílt meg az áruházlánc állandó múzeuma. Ahogy teltek az évek a vállalkozás sikere egyre nagyobb lett és nem messze az első üzlettől, 1958-ban építették meg az első IKEA-áruházat, amely modellként szolgált következő üzletek megnyitásához Svédországban. Az első külföldi áruházat pedig 1963-ban adták át Askerben, Norvégiában, Oslo és Drammen között. Magyarországi sikere 1990. március 21-én az Örs Vezér téri áruház nyitásával indult és sikere egészen a mai napig töretlen.
IKEA étterem, mint találkozási csomópont
Teljesen mindegy, hogy egy vállalkozás mivel foglalkozik, de az ügyfelek kiszolgálásában kiemelten fontos, hogy kimagasló és komplex élményt nyújtson. Az IKEA ebben is vezető, hiszen a termékeket már kezdetek óta egy bemutatóteremben helyezik el, ahol a vásárlók megfoghatják, kipróbálhatják és otthon érezhetik magukat. Ennek köszönhetően a vásárlók sokkal könnyebben tudják elképzelni a kiállított termékeket saját otthonaikban. A vásárlásokat megszakítva félúton az IKEA étterem pedig remek lehetőséget biztosít arra, hogy mielőtt a piactéren összepakoljuk a kosarunkat rájöjjünk arra, hogy mégis kell az az olvasólámpa, amin eddig gondolkoztunk.
Az IKEA éttermek akkor is látogathatóak, ha éppen nem veszel semmit csak megkívántad a svéd ízeket. Mi a kollégákkal rendszeresen találkozunk valamelyik budapesti IKEA étteremben és kihelyezett szerkesztőségi megbeszéléseket összekötjük egy kellemes húsgolyózással. Hiába dolgozunk évek óta a marketingpiacon, és hiába megyünk be úgy, hogy semmire nincs már szükségünk, mert megvan mindenünk, valahogy mindig találunk olyan életbevágóan fontos szobanövényt, vagy kiegészítőt, ami nélkül tovább már élni se lenne érdemes.
De vajon miben rejlik az IKEA valódi sikere?
Talán abban, hogy egy termékcsaládot, bútort számos módon fel lehet használni? Garanciában? Az IKEA étteremben árult lazacban vagy húsgolyóban? Minőségben? Esetleg a méltán híres IKEA hot-dogban, vagy kávézóban? Talán ez így mind sorban, de pontosan nem lehet tudni, de annyi biztos, hogy az IKEA a megjelenése óta élen jár az újdonságokban.
Az IKEA sikere egy kicsit talán mindenkinek mást jelent. Marketing és üzletvitel szempontjából órákig tudnám elemezni a felépítési modellt, ugyanis egy tökéletesen felépített üzleti modell, melynek minden apró része, a kínált termékekhez hasonlóan mértani precizitással van kidolgozva. Véleményem szerint az IKEA sikere mögött több, de eszméletlenül egyszerűnek tűnő sikerkulcs is rejlik, amit minden kivállalkozónak érdemes lenne alkalmazni.
Egyediség és közvetlen kommunikáció
Alaplépésként kezdjük rögtön a legszembeötlőbbel, a közvetlen kommunikációval. A vásárlókat az IKEA a kezdetektől fogva a távolságtartó, magázódó forma helyett, a barátibb, tegeződő hangvételben köszönti és szólítja meg. Ez akkoriban szintén új és merész dolognak számított. Egy piacot nem lehet úgy meghódítani, hogy az ott régebben jelenlevőket másolod. Így nem ez volt az egyetlen újdonság amit az IKEA vezetett be hazánkban. Merész gondolataival, teljesen új stílus és formavilágával a teljes hazai bútorpiacot átalakította.
Felkészült és elérhető kollégák
Egy ügyfél általában azt szereti: ha azonnal eléri az ügyfélszolgálatot vagy ha egyáltalán nem kell keresnie azt. Az IKEA ezt felismerve nagy hangot fektet kollégái belső képzésére, hogy gyorsan, felkészült és szakszerű válaszokat adhassanak a vásárlóinak. Ezzel a gyorsasággal és szakértelemmel az ügyfél úgy érezheti, hogy még egy nagyvállalat számára is lehet fontos és törődnek a problémáival.
Hazánkban sajnos kivételes, ha egy nagyvállalatnál az első hívásra meg tudják oldani a problémádat és nem kell hosszú percekig tartani a telefont amíg az ügyintéző Mancikák és Pistikék egymás között kapcsolgatnak a rendszerben, mert a vállalat hibájából nem részesültek megfelelő képzésben, aminek eredményeként végül még a problémád sem oldódott meg. Egy kisvállalkozónak sokszor ügyintéző munkatársi pozícióba kell kapcsolni és azonnal orvosolni kell az ügyfelek problémáit, hogy megfelelő ügyfélélményt nyújthasson és elkerülje a negatív értékeléseket.
Megfizethető árak és hosszú garancia
Az IKEA megfizethető minőséget kínál, valamint partnereivel lehetőségeket biztosít arra, hogy részletekben is kifizethesd a vágyott bútort. Ha éppen nem volt megfelelő a méret, szín, minőség vagy egyszerűen az elképzeléseinkben jobban tetszett a megvásárolt termék, mint a valóságban akkor számtalan lehetőségünk van rá, hogy garanciálisan visszavigyük azokat.
Azt tapasztalom, hogy a vállalkozói piacon sajnos egyre kevesebb szereplő vállal garanciát termékeire vagy szolgáltatásaira. Ennek oka lehet, hogy a vállalkozó nem nyújt olyan minőséget, amelyre garanciát lehetne vállalni vagy a kisvállalkozóknak adózási és egyéb bürokratikus teendőkből adódóan túlterheltsége miatt egyszerűen nincs ideje a törvényben meghatározottakon túlmenően helytállni. Ahhoz, hogy kiemelkedj a versenytársak közül és nagyobb bizalmat ébressz az emberekben mindenképpen azt javaslom, hogy extra garanciával és rugalmassággal szolgáld ki a vásárlókat és ügyfeleket.
Állandó kollekció, számtalan variáció
A sikerhez a megfizethetőségen és garancián túl mindenképpen hozzájárul, hogy az IKEA termékei sokféleképpen variálható lehetőséget kínálnak a vásárlóknak. Az áruházláncban így szinte biztosan mindneki találhat otthonába vagy vállalkozása számára olyan termékeket, amelyek tökéletesen illeszkednek az enteriőrhöz és talán még generációk nőhetnek fel ez egykoron megvásárolt termékek között. Az ügyfelek szeretik maguk kiválasztani és pontosan megtervezni azt, amiért fizetnek. Nem mellesleg azáltal, hogy időt, energiát és pénzt is áldoztak egy kiválasztási folyamatra sokkal inkább magukénak érzik az adott szolgáltatást vagy terméket, amit megvásárolnak, így a pozitív ügyfélélmény is fokozódik.
Gondoljunk csak arra a számos IKEA klasszikusra, amit az évek alatt megismerhettünk. Ilyen például az ikonikus kocka térelválasztó polc, a KALLAX, vagy a számtalan variációt kínáló METOD termékcsalád. Ez utóbbi bevezetésével az IKEA eddigi történetének legnagyobb választékcseréjét 2014-ben hajtotta végre, amikor egyetlen éjszaka alatt mintegy 1100 új terméket vezetett be áruházaiba, amikor a FAKTUM-ról a METOD termékcsaládra állt át.
Az IKEA-nál úgy tartják, hogy a konyha ma már több, mint ételkészítésre használt terület. A főzés gyakran közös családi program, a konyha pedig sokszor tölti be az étkező szerepét is, ahol a családtagok beszélgetnek, dolgoznak, vagy a gyerekek írják a házi feladatukat, miközben a vacsora készül. A konyhák új szerepe a vásárlói igényeket is megváltoztatta. Az IKEA közleménye szerint a konyharendszer a megújult vásárlói igényekre reagált, és bevezetése óta töretlen népszerűségnek örvend: az elmúlt tíz évben az IKEA összesen 212 ezer METOD-konyhát értékesített Magyarországon, ami önmagában is eszméletlen nagy szám. A METOD bútorrendszer 16 ezer különböző kombinációs lehetőséget nyújt a vásárlóknak, az elemek magas minőségének köszönhetően pedig hosszútávra tervezhetnek, amelyet a termékre szóló 25 éves garancia is bizonyít.
Random tények az IKEA METOD-konyhákról
Variálhatóságuknak, sokoldalóságuknak és tartósságuknak köszönhetően az új konyhaszekrények népszerűek lettek az IKEA vásárlóinak körében. Az IKEA 2014-2024 között összesen 212 ezer METOD-konyhát értékesített Magyarországon. Ami a konyhaszekrények színét illeti, a magyarok a klasszikus, letisztult árnyalatokat részesítik előnyben: a 2023-as pénzügyi évben[1] a legnépszerűbb szín a fehér volt (51%), ezt követi a törtfehér (31%), majd a bézs (6%). A színes konyhaszekrények közül a legtöbben a zöld árnyalatot választották (6%).
Forrás: itt, kiemelt kép forrása: IKEA sajtószoba