IKEA METOD konyha Kép forrása IKEA sajtószoba

IKEA tör­té­ne­te rövi­den: nej­lon­ha­ris­nyák­tól egé­szen a lak­be­ren­de­zé­si piac­ve­ze­té­sig

Az IKEA hazánk lakberendezésének is meghatározó szereplője lett az elmúlt évtizedek alatt. Az IKEA az a hely, ahol a vállalkozás életmóddá alakulhat. Neked mi a kedvenc IKEA szolgáltatásod?
Hirdetés

Talán túl­zás nél­kül mond­ha­tom, hogy min­den­ki­nek van már egy IKEA szto­ri­ja. Lehet csak az online ren­de­lé­sek miatt, de sokan vagyunk, akik iga­zi fana­ti­kus­ként szí­ve­sen tölt­jük időn­ket az áru­ház­ban. Az áru­ház köz­lé­se sze­rint szép szám­mal akad­nak olya­nok is, akik a min­den­na­pi ebéd­jü­ket készí­tik egy töké­le­tes­re sza­bott IKEA kony­há­ban. Aki már talál­ko­zott velem tud­ja, hogy oda meg vissza vagyok az ennek az áru­ház­lánc­nak fel­épí­té­si modell­jé­től, kom­mu­ni­ká­ci­ó­já­tól és szel­le­mi­sé­gé­től. Na de miért?

Mára az IKEA egy foga­lom­má vált ha búto­rok­ról és lak­be­ren­de­zés­ről van szó. A tör­té­ne­te viszont pont úgy kez­dő­dött, mint egy átla­gos kis­vál­lal­ko­zóé szo­kott. Igen­csak kicsi­ben. A vál­la­la­tot 1943-ban egy akkor 17 éves fiú, Ing­var Kam­prad ala­pí­tot­ta, aki annak ide­jén ekko­ra siker­ről talán még álmod­ni sem mert. A fia­tal vál­lal­ko­zó fiú író­sze­re­ket, kép­ke­re­te­ket, órá­kat, bizsu­kat, nej­lon­ha­ris­nyá­kat, pénz­tár­cá­kat és min­den más apró­cik­ket árult, éppen ami­hez olcsón hoz­zá­ju­tott. Ez a faj­ta üzlet annyi­ra elin­dul­ni lát­szott, hogy a növe­ke­dés jelé­ül négy évvel később 1947-től már búto­ro­kat is for­gal­ma­zott, de saját for­ma­ter­ve­zé­sű lak­be­ren­de­zé­si cik­ke­ket csak még később, 1955-től kez­dett áru­sí­ta­ni.

Az egy­éves IKEA áru­ház hom­lok­za­ta 1991-ben. | Kép for­rá­sa: IKEA

Az első üzlet és áru­ház, azt köve­tő­en áru­ház­lánc, majd múze­um

Az IKEA korát meg­előz­ve kez­det­ben cso­mag­kül­dő vál­lal­ko­zás­ként műkö­dött. Kam­prad első üzle­tét 1953-ban nyi­tot­ta meg a Svéd­or­szág­ban talál­ha­tó Älm­hult-ban, mely­nek helyén 2016. júni­us 30-án nyílt meg az áru­ház­lánc állan­dó múze­u­ma. Ahogy tel­tek az évek a vál­lal­ko­zás sike­re egy­re nagyobb lett és nem messze az első üzlet­től, 1958-ban épí­tet­ték meg az első IKEA-áru­há­zat, amely modell­ként szol­gált követ­ke­ző üzle­tek meg­nyi­tá­sá­hoz Svéd­or­szág­ban. Az első kül­föl­di áru­há­zat pedig 1963-ban adták át Asker­ben, Nor­vé­gi­á­ban, Oslo és Dram­men között. Magyar­or­szá­gi sike­re 1990. már­ci­us 21-én az Örs Vezér téri áru­ház nyi­tá­sá­val indult és sike­re egé­szen a mai napig töret­len.

IKEA Food | Kép for­rá­sa: Mar­czin­ka Mátyás

IKEA étte­rem, mint talál­ko­zá­si cso­mó­pont

Tel­je­sen mind­egy, hogy egy vál­lal­ko­zás mivel fog­lal­ko­zik, de az ügy­fe­lek kiszol­gá­lá­sá­ban kiemel­ten fon­tos, hogy kima­gas­ló és komp­lex élményt nyújt­son. Az IKEA ebben is veze­tő, hiszen a ter­mé­ke­ket már kez­de­tek óta egy bemu­ta­tó­te­rem­ben helye­zik el, ahol a vásár­lók meg­fog­hat­ják, kipró­bál­hat­ják és ott­hon érez­he­tik magu­kat. Ennek köszön­he­tő­en a vásár­lók sok­kal könnyeb­ben tud­ják elkép­zel­ni a kiál­lí­tott ter­mé­ke­ket saját ott­ho­na­ik­ban. A vásár­lá­so­kat meg­sza­kít­va fél­úton az IKEA étte­rem pedig remek lehe­tő­sé­get biz­to­sít arra, hogy mielőtt a piac­té­ren össze­pa­kol­juk a kosa­run­kat rájöj­jünk arra, hogy még­is kell az az olva­só­lám­pa, amin eddig gon­dol­koz­tunk.

Hir­de­tés

Az IKEA étter­mek akkor is láto­gat­ha­tó­ak, ha éppen nem veszel sem­mit csak meg­kí­ván­tad a svéd íze­ket. Mi a kol­lé­gák­kal rend­sze­re­sen talál­ko­zunk vala­me­lyik buda­pes­ti IKEA étte­rem­ben és kihe­lye­zett szer­kesz­tő­sé­gi meg­be­szé­lé­se­ket össze­köt­jük egy kel­le­mes hús­go­lyó­zás­sal. Hiá­ba dol­go­zunk évek óta a mar­ke­ting­pi­a­con, és hiá­ba megyünk be úgy, hogy sem­mi­re nincs már szük­sé­günk, mert meg­van min­de­nünk, vala­hogy min­dig talá­lunk olyan élet­be­vá­gó­an fon­tos szo­ba­nö­vényt, vagy kiegé­szí­tőt, ami nél­kül tovább már élni se len­ne érde­mes.

De vajon miben rej­lik az IKEA való­di sike­re?

Talán abban, hogy egy ter­mék­csa­lá­dot, bútort szá­mos módon fel lehet hasz­nál­ni? Garan­ci­á­ban? Az IKEA étte­rem­ben árult lazac­ban vagy hús­go­lyó­ban? Minő­ség­ben? Eset­leg a mél­tán híres IKEA hot-dog­ban, vagy kávé­zó­ban? Talán ez így mind sor­ban, de pon­to­san nem lehet tud­ni, de annyi biz­tos, hogy az IKEA a meg­je­le­né­se óta élen jár az újdon­sá­gok­ban.

Az IKEA sike­re egy kicsit talán min­den­ki­nek mást jelent. Mar­ke­ting és üzlet­vi­tel szem­pont­já­ból órá­kig tud­nám ele­mez­ni a fel­épí­té­si modellt, ugyan­is egy töké­le­te­sen fel­épí­tett üzle­ti modell, mely­nek min­den apró része, a kínált ter­mé­kek­hez hason­ló­an mér­ta­ni pre­ci­zi­tás­sal van kidol­goz­va. Véle­mé­nyem sze­rint az IKEA sike­re mögött több, de esz­mé­let­le­nül egy­sze­rű­nek tűnő siker­kulcs is rej­lik, amit min­den kivál­lal­ko­zó­nak érde­mes len­ne alkal­maz­ni.

Egye­di­ség és köz­vet­len kom­mu­ni­ká­ció

Alap­lé­pés­ként kezd­jük rög­tön a leg­szem­be­öt­lőb­bel, a köz­vet­len kom­mu­ni­ká­ci­ó­val. A vásár­ló­kat az IKEA a kez­de­tek­től fog­va a távol­ság­tar­tó, magá­zó­dó for­ma helyett, a bará­tibb, tege­ző­dő hang­vé­tel­ben köszön­ti és szó­lít­ja meg. Ez akko­ri­ban szin­tén új és merész dolog­nak szá­mí­tott. Egy pia­cot nem lehet úgy meg­hó­dí­ta­ni, hogy az ott régeb­ben jelen­le­vő­ket máso­lod. Így nem ez volt az egyet­len újdon­ság amit az IKEA veze­tett be hazánk­ban. Merész gon­do­la­ta­i­val, tel­je­sen új stí­lus és for­ma­vi­lá­gá­val a tel­jes hazai bútor­pi­a­cot átala­kí­tot­ta.

Kép for­rá­sa: Can­va by jittawit21

Fel­ké­szült és elér­he­tő kol­lé­gák

Egy ügy­fél álta­lá­ban azt sze­re­ti: ha azon­nal eléri az ügy­fél­szol­gá­la­tot vagy ha egy­ál­ta­lán nem kell keres­nie azt. Az IKEA ezt fel­is­mer­ve nagy han­got fek­tet kol­lé­gái bel­ső kép­zé­sé­re, hogy gyor­san, fel­ké­szült és szak­sze­rű vála­szo­kat adhas­sa­nak a vásár­ló­i­nak. Ezzel a gyor­sa­ság­gal és szak­ér­te­lem­mel az ügy­fél úgy érez­he­ti, hogy még egy nagy­vál­la­lat szá­má­ra is lehet fon­tos és törőd­nek a prob­lé­má­i­val.

Hazánk­ban saj­nos kivé­te­les, ha egy nagy­vál­la­lat­nál az első hívás­ra meg tud­ják olda­ni a prob­lé­má­dat és nem kell hosszú per­ce­kig tar­ta­ni a tele­font amíg az ügy­in­té­ző Man­ci­kák és Pis­ti­kék egy­más között kap­csol­gat­nak a rend­szer­ben, mert a vál­la­lat hibá­já­ból nem része­sül­tek meg­fe­le­lő kép­zés­ben, ami­nek ered­mé­nye­ként végül még a prob­lé­mád sem oldó­dott meg. Egy kis­vál­lal­ko­zó­nak sok­szor ügy­in­té­ző mun­ka­tár­si pozí­ci­ó­ba kell kap­csol­ni és azon­nal orvo­sol­ni kell az ügy­fe­lek prob­lé­má­it, hogy meg­fe­le­lő ügy­fél­él­ményt nyújt­has­son és elke­rül­je a nega­tív érté­ke­lé­se­ket.

Hir­de­tés

Meg­fi­zet­he­tő árak és hosszú garan­cia

Az IKEA meg­fi­zet­he­tő minő­sé­get kínál, vala­mint part­ne­re­i­vel lehe­tő­sé­ge­ket biz­to­sít arra, hogy rész­le­tek­ben is kifi­zet­hesd a vágyott bútort. Ha éppen nem volt meg­fe­le­lő a méret, szín, minő­ség vagy egy­sze­rű­en az elkép­ze­lé­se­ink­ben job­ban tet­szett a meg­vá­sá­rolt ter­mék, mint a való­ság­ban akkor szám­ta­lan lehe­tő­sé­günk van rá, hogy garan­ci­á­li­san vissza­vi­gyük azo­kat.

Azt tapasz­ta­lom, hogy a vál­lal­ko­zói pia­con saj­nos egy­re keve­sebb sze­rep­lő vál­lal garan­ci­át ter­mé­ke­i­re vagy szol­gál­ta­tá­sa­i­ra. Ennek oka lehet, hogy a vál­lal­ko­zó nem nyújt olyan minő­sé­get, amely­re garan­ci­át lehet­ne vál­lal­ni vagy a kis­vál­lal­ko­zók­nak adó­zá­si és egyéb bürok­ra­ti­kus teen­dők­ből adó­dó­an túl­ter­helt­sé­ge miatt egy­sze­rű­en nincs ide­je a tör­vény­ben meg­ha­tá­ro­zot­ta­kon túl­me­nő­en helyt­áll­ni. Ahhoz, hogy kiemel­kedj a ver­seny­tár­sak közül és nagyobb bizal­mat ébressz az embe­rek­ben min­den­kép­pen azt javas­lom, hogy ext­ra garan­ci­á­val és rugal­mas­ság­gal szol­gáld ki a vásár­ló­kat és ügy­fe­le­ket.

METHOD kony­ha | Kép for­rá­sa IKEA saj­tó­szo­ba

Állan­dó kol­lek­ció, szám­ta­lan vari­á­ció

A siker­hez a meg­fi­zet­he­tő­sé­gen és garan­ci­án túl min­den­kép­pen hoz­zá­já­rul, hogy az IKEA ter­mé­kei sok­fé­le­kép­pen vari­ál­ha­tó lehe­tő­sé­get kínál­nak a vásár­lók­nak. Az áru­ház­lánc­ban így szin­te biz­to­san mind­ne­ki talál­hat ott­ho­ná­ba vagy vál­lal­ko­zá­sa szá­má­ra olyan ter­mé­ke­ket, ame­lyek töké­le­te­sen illesz­ked­nek az ente­ri­őr­höz és talán még gene­rá­ci­ók nőhet­nek fel ez egy­ko­ron meg­vá­sá­rolt ter­mé­kek között. Az ügy­fe­lek sze­re­tik maguk kivá­lasz­ta­ni és pon­to­san meg­ter­vez­ni azt, ami­ért fizet­nek. Nem mel­les­leg azál­tal, hogy időt, ener­gi­át és pénzt is áldoz­tak egy kivá­lasz­tá­si folya­mat­ra sok­kal inkább magu­ké­nak érzik az adott szol­gál­ta­tást vagy ter­mé­ket, amit meg­vá­sá­rol­nak, így a pozi­tív ügy­fél­él­mény is foko­zó­dik.

Gon­dol­junk csak arra a szá­mos IKEA klasszi­kus­ra, amit az évek alatt meg­is­mer­het­tünk. Ilyen pél­dá­ul az iko­ni­kus koc­ka tér­el­vá­lasz­tó polc, a KALLAX, vagy a szám­ta­lan vari­á­ci­ót kíná­ló METOD ter­mék­csa­lád. Ez utób­bi beve­ze­té­sé­vel az IKEA eddi­gi tör­té­ne­té­nek leg­na­gyobb válasz­ték­cse­ré­jét 2014-ben haj­tot­ta vég­re, ami­kor egyet­len éjsza­ka alatt mint­egy 1100 új ter­mé­ket veze­tett be áru­há­za­i­ba, ami­kor a FAK­TUM-ról a METOD ter­mék­csa­lád­ra állt át.

Az IKEA-nál úgy tart­ják, hogy a kony­ha ma már több, mint étel­ké­szí­tés­re hasz­nált terü­let. A főzés gyak­ran közös csa­lá­di prog­ram, a kony­ha pedig sok­szor töl­ti be az étke­ző sze­re­pét is, ahol a csa­lád­ta­gok beszél­get­nek, dol­goz­nak, vagy a gye­re­kek írják a házi fel­ada­tu­kat, miköz­ben a vacso­ra készül.  A kony­hák új sze­re­pe a vásár­lói igé­nye­ket is meg­vál­toz­tat­ta. Az IKEA köz­le­mé­nye sze­rint a kony­ha­rend­szer a meg­újult vásár­lói igé­nyek­re rea­gált, és beve­ze­té­se óta töret­len nép­sze­rű­ség­nek örvend: az elmúlt tíz évben az IKEA össze­sen 212 ezer METOD-kony­hát érté­ke­sí­tett Magyar­or­szá­gon, ami önma­gá­ban is esz­mé­let­len nagy szám. A METOD bútor­rend­szer 16 ezer külön­bö­ző kom­bi­ná­ci­ós lehe­tő­sé­get nyújt a vásár­lók­nak, az ele­mek magas minő­sé­gé­nek köszön­he­tő­en pedig hosszú­táv­ra ter­vez­het­nek, ame­lyet a ter­mék­re szó­ló 25 éves garan­cia is bizo­nyít.

Ran­dom tények az IKEA METOD-kony­hák­ról

Vari­ál­ha­tó­sá­guk­nak, sok­ol­da­ló­sá­guk­nak és tar­tós­sá­guk­nak köszön­he­tő­en az új kony­ha­szek­ré­nyek nép­sze­rű­ek let­tek az IKEA vásár­ló­i­nak köré­ben. Az IKEA 2014–2024 között össze­sen 212 ezer METOD-kony­hát érté­ke­sí­tett Magyar­or­szá­gon. Ami a kony­ha­szek­ré­nyek szí­nét ille­ti, a magya­rok a klasszi­kus, letisz­tult árnya­la­to­kat része­sí­tik előny­ben: a 2023-as pénz­ügyi évben[1] a leg­nép­sze­rűbb szín a fehér volt (51%), ezt köve­ti a tört­fe­hér (31%), majd a bézs (6%). A szí­nes kony­ha­szek­ré­nyek közül a leg­töb­ben a zöld árnya­la­tot válasz­tot­ták (6%).

For­rás: itt, kiemelt kép for­rá­sa: IKEA saj­tó­szo­ba

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!