• Kérdezz! Felelünk!
Forrás: Kálmánné Péli Ibolya

Kál­mán­né Péli Ibo­lya: „Csak hiszem és remé­lem, hogy az igé­nyes önki­fe­je­zés nem fog hát­tér­be szo­rul­ni” — inter­jú egy gyógy­pe­da­gó­gus­sal

Kálmánné Péli Ibolya gyógypedagógus őszintén mesél pályájáról, kihívásairól és hitvallásáról. Interjúnkból kiderül, mi ad erőt azoknak a pedagógusoknak, akik még mindig hittel és szívvel tanítanak.

Mi tart­ja még min­dig a pályán a taná­ro­kat egy olyan rend­szer­ben, ahol a hiva­tá­suk gyak­ran hálát­lan­nak tűnik?Ahol a tár­sa­dal­mi meg­be­csü­lés csök­ken, a diá­kok egy­re kevés­bé moti­vál­tak, a rend­szer pedig egy­re bürok­ra­ti­ku­sabb? Talán pont az, amit sokan kívül­ről nem érte­nek: a peda­gó­gu­si pálya nem „csak egy mun­ka”. Ez vala­mi sok­kal mélyebb – egy bel­ső hívás, egy kül­de­tés­tu­dat, egy élet­re szó­ló sors­fel­adat. Mar­czin­ka Mátyás inter­jú­ja Kál­mán­né Péli Ibo­lya gyógy­pe­da­gó­gus­sal.

Kál­mán­né Péli Ibo­lya több mint har­minc éve él ezzel az elhi­va­tott­ság­gal

Magyar sza­kos­ként indult, ma már gyógy­pe­da­gó­gus­ként dol­go­zik — olyan diá­kok­kal, akik­nek nem­csak tudás­ra, de meg­ér­tés­re, támo­ga­tás­ra és figye­lem­re is szük­sé­gük van. Ő azok közé a taná­rok közé tar­to­zik, akik nem­csak taní­ta­nak, hanem nevel­nek, báto­rí­ta­nak, és évről évre újra meg­ta­lál­ják az értel­met a mun­ká­juk­ban — még akkor is, ha ez gyak­ran embert pró­bá­ló fel­adat.

Az inter­jú­ból kide­rül, hogyan vál­to­zott meg a taní­tás az évti­ze­dek során, miért nél­kü­löz­he­tet­len ma a gyógy­pe­da­gó­gia, és hogyan lehet élmény­sze­rű­en taní­ta­ni olyan gye­re­ke­ket is, akik sok­szor alul­mo­ti­vál­tak vagy tanu­lá­si nehéz­sé­gek­kel küz­de­nek. Ibo­lya nyíl­tan beszél a kihí­vá­sok­ról, a digi­tá­lis okta­tás hatá­sa­i­ról, a kiégés veszé­lyé­ről, és arról is, mit tart a leg­fon­to­sabb­nak: hogy min­den gyer­mek érté­kes, és mind­egyi­kük­nek joga van a fej­lő­dés­re.

Ez az inter­jú nem­csak peda­gó­gu­sok­nak szól.

Min­den­ki­nek, aki vala­ha tanult, aki most tanít, vagy aki­nek gyer­me­ke tanul. Egy rit­kán hall­ha­tó, hite­les hang a magyar okta­tás való­di arcá­ról – meg­fű­sze­rez­ve empá­ti­á­val, tapasz­ta­lat­tal és töret­len hit­tel abban, hogy a taní­tás­nak min­dig lesz jövő­je, amíg lesz­nek ilyen embe­rek, mint ő.

M.M.: Kicsit több, mint egy éve kap­cso­lód­tál a Wake­Up Maga­zin­hoz. Azóta szá­mos alka­lom­mal beszél­get­tünk, talál­koz­tunk meg­be­szé­lé­se­ken, ahol meg­is­mer­het­tük egy­mást. Azon­ban arról keve­set tudok, mi ins­pi­rált téged arra, hogy a magyar nyelv és iro­da­lom, illet­ve ezt köve­tő­en a gyógy­pe­da­gó­gia terü­le­tét válaszd? Mikor dön­töt­ted el, hogy peda­gó­gus sze­ret­nél len­ni?

K.P.I.: Gye­rek­ként sokat ját­szot­tam taná­ro­sat, test­vé­re­i­met, vagy az utca­be­li kisebb gye­re­ke­ket játék­ból taní­tot­tam, felel­tet­tem, osz­tá­lyoz­tam. Édes­anyám gyak­ran emle­get­te, hogy egy­szer kije­len­tet­tem, hogy vagy tanár leszek, vagy sem­mi. Min­dig sze­ret­tem olvas­ni. Álta­lá­nos isko­lá­ban szí­ve­sen olvas­tam Jóka­it, Mik­szát­hot, később az orosz klasszi­ku­so­kat, meg tulaj­don­kép­pen min­dent, ami a kezem ügyé­be akadt. Közép­is­ko­lás­ként nem­egy­szer 7–8 köny­vet olvas­tam heten­te, a köte­le­ző­kön és aján­lot­ta­kon kívül.

Sze­re­tett közép­is­ko­lai taná­rom, ha iro­da­lom­órán aján­lott egy köny­vet, a barát­nőm­mel már a szü­net­ben sza­lad­tunk a könyv­tár­ba, nehogy más kiköl­csö­nöz­ze előt­tünk.

A gyógy­pe­da­gó­gia később kez­dett érde­kel­ni. Az élet úgy hoz­ta, hogy a jelen­le­gi mun­ka­he­lyem­re sok éve vélet­le­nül kerül­tem. A kez­de­tek­től meg­sze­ret­tem, olyan, mint a máso­dik ott­ho­nom. Az évek alatt egy­re job­ban von­zott ez a pálya, így néhány éve gyógy­pe­da­gó­gus vég­zett­sé­get sze­rez­tem.

M.M.: Ahogy nézem a híre­ket, hal­lom más peda­gó­gu­sok beszá­mo­ló­it, úgy látom, hogy ma nem könnyű tanár­nak len­ni. Azon­ban te a pálya­el­ha­gyás helyett inkább képez­ted maga­dat, és hiva­tá­so­don belül más terü­le­ten foly­tat­tad. Mi volt a leg­na­gyobb kihí­vás a pályád kez­de­tén?

K.P.I.: A kilenc­ve­nes évek­ben egy szak­is­ko­lá­ban kezd­tem a pályát.

Volt egy tan­év, ami­kor hat pár­hu­za­mos osz­tály­ban taní­tot­tam magyart egy­szer­re, ráadá­sul 35–40 fős tanu­ló­lét­szám­mal.

Bár tanít­vá­nya­im egy része csak néhány évvel volt fia­ta­labb nálam, ennek elle­né­re hamar elfo­gad­tak, tisz­tel­tek.  

M.M.: Az elmúlt évek alatt, ami­óta a pályán vagy, szá­mos vál­to­zá­son ment keresz­tül az okta­tás. Neked mi a tapasz­ta­la­tod, a pályád ele­jé­hez képest, hogy hol tart ma az okta­tás?

K.P.I.: Azt tapasz­ta­lom, hogy a fron­tá­lis, egész osz­tályt egy mód­szer­rel tör­té­nő okta­tás foko­za­to­san hát­tér­be szo­rul, a tan­anyag­köz­pon­tú okta­tás­sal együtt. A 21. szá­zad­ban az okta­tás­ban is elvár­ha­tó a peda­gó­gus részé­ről a folya­ma­tos meg­úju­lás. Több­fé­le mód­szer­rel és mun­ka­for­má­val, a képes­sé­gek kibon­ta­koz­ta­tá­sá­ra töre­ked­ve kell taní­ta­nunk a gyer­me­ke­ket. Leg­alább­is, ha azt akar­juk, hogy fenn­tart­suk a tan­tárgy irán­ti érdek­lő­dé­sü­ket, akkor vál­to­za­tos, játé­kos fel­ada­tok tár­há­zá­val is kell ren­del­kez­zünk. 

Évről évre nő a sajá­tos neve­lé­si igé­nyű tanu­lók szá­ma, őket dif­fe­ren­ci­ál­va, egyé­ni fej­lesz­tés terv sze­rint halad­va, eset­le­ges rész­ké­pes­ség-zava­ra­ik figye­lem­be­vé­te­lé­vel kell taní­ta­nunk. A tár­sa­da­lom részé­ről is egy­re nagyobb figyel­met for­dí­ta­nak az esély­egyen­lő­ség meg­te­rem­té­sé­re.

M.M.: Álta­lá­nos isko­lá­ban taní­tasz. Nekem diák­éve­im­ből van egy-két olyan taná­rom, akik nyo­mot hagy­tak ben­nem. Van, aki azért, mert való­ban olyan jól taní­tott, hogy amit ott átadott, fel­sőbb tanul­má­nya­im során is hasz­no­sak vol­tak, de ennek ellen­ke­ző­je is igaz. Egy taná­rom volt, aki­nek ben­nem való hite és bizal­ma talán mind a mai napig meg­ha­tá­roz — pedig csak heti egy ének­órám volt vele. Neked van olyan emlé­ke­ze­tes tanít­vá­nyod, aki nyo­mot hagyott ben­ned, és mind a mai napig meg­ha­tá­roz?

K.P.I.: A több mint 30 év alatt sok szép emlé­ke­ze­tes pil­la­nat maradt meg, nehéz kira­gad­ni néhá­nyat közü­lük. Min­dig örü­lök, ha a volt tanít­vá­nyok­ról hal­lok, akár a sike­re­ik­ről, vagy a csa­lá­di bol­dog­sá­guk­ról.

Sze­re­tet­tel gon­do­lok azok­ra a diá­kok­ra is, akik­kel küz­del­mes évek foly­tak, de együtt végig men­tünk a rögös úton. Jó érzés­sel tölt el, hogy sok tanít­vá­nyom ért el sike­re­ket külön­bö­ző ver­se­nye­ken, majd a mun­ká­juk­ban. Saj­nos, azt is meg­ta­pasz­tal­tam már, hogy néhány volt tanu­lóm már nincs közöt­tünk. 

A jelen kihí­vá­sai a pályán

M.M.: Emlí­tet­ted, hogy manap­ság egy­re inkább hát­tér­be szo­rul az egy mód­szer­ta­nos okta­tás, és helyet­te sok­kal inkább az egyé­ni igé­nyek jelen­nek meg. Hogyan kell elkép­zel­ni a min­den­nap­ja­i­dat? Van vala­mi spe­ci­á­lis mód­sze­red arra, hogyan melyik gye­re­ket milyen mód­szer­rel taní­tod?

K.P.I.: Jelen­leg gyógy­pe­da­gó­gus­ként taní­tom a magyar nyelv és iro­da­lom tan­tár­gyat. A tanu­lók között sok a tanu­lás­ban aka­dá­lyo­zott tanu­ló. Több­sé­gük nehe­zeb­ben tanult meg írni, olvas­ni. Ennek elle­né­re a diá­kok több­sé­ge sze­re­ti a tan­tár­gyat. Szí­ve­sen tanul­nak ver­set, szö­ve­get.

Az élmény­köz­pon­tú iro­da­lom­ok­ta­tás­ra törek­szem.

A nyelv­tan­órá­kat is igyek­szem gya­kor­la­ti­a­san, játé­kos szó­kincs­fej­lesz­tő, nyel­vi-logi­kai fel­ada­tok alkal­ma­zá­sá­val vál­to­za­to­sab­bá ten­ni.  Nagy hang­súlyt fek­te­tek a tanu­lók kom­mu­ni­ká­ci­ós képes­sé­ge­i­nek fej­lesz­té­sé­re is.

M.M.: Az okta­tá­son belül a gyógy­pe­da­gó­gia egy spe­ci­á­lis terü­let, amely­re egy­re nagyobb szük­ség van. Mit tapasz­talsz, hogy jelen­leg milyen sze­re­pet tölt be a gyógy­pe­da­gó­gia a mai okta­tá­si rend­szer­ben?

K.P.I.: A mai okta­tá­si rend­szer­ben nekünk, gyógy­pe­da­gó­gu­sok­nak arra kell töre­ked­nünk, hogy a több­sé­gi peda­gó­gu­sok­kal part­ne­ri viszony­ban, tudás­meg­osz­tás­sal segít­sük az integ­rált neve­lés­ben, okta­tás­ban része­sü­lő tanu­lók sike­res elő­me­ne­te­lét, továb­bá jó gya­kor­la­tok­kal, kon­zul­tá­ci­ók­kal támo­gas­suk az érin­tett csa­lá­do­kat.

Fele­lős­sé­günk a törek­vés a más­ság elfo­gad­ta­tá­sá­ra, a fogya­té­kos­ság­gal élő tanu­lók önál­ló élet­vi­te­lé­nek elő­se­gí­té­sé­re, szem előtt kell tar­ta­nunk esély­egyen­lő­sé­gük növe­lé­sét.

M.M.: Annak ide­jén sok tan­te­rem­ben csak egy kré­ta­táb­la és folyó­són­ként egy írás­ve­tí­tő volt elér­he­tő. Azóta nagyot vál­to­zott a világ, és a digi­ta­li­zá­ció jobb eset­ben elért az okta­tá­sig is. Mit tapasz­talsz, hogy ezek az új esz­kö­zök milyen hatás­sal van­nak a diá­kok­ra és taná­rok­ra egy­aránt?

K.P.I.: Az utób­bi évti­ze­dek­ben az írás­ve­tí­tők­től a pro­jekt­oro­kig, a szá­mo­ló­gé­pek­től az okos­te­le­fo­no­kig sok­fé­le esz­köz vált elér­he­tő­vé a taní­tás során.

A digi­tá­lis esz­kö­zök hasz­ná­la­tát a világ­jár­vány miat­ti online taní­tás lénye­ge­sen fel­gyor­sí­tot­ta, azóta egy­re sűrűb­ben jelen­nek meg újabb és újabb ilyen esz­kö­zök az okta­tás­ban.

A digi­ta­li­zá­ci­ó­nak köszön­he­tő­en a szá­mon­ké­rés is tör­tén­het digi­tá­lis for­má­ban, sőt az online fel­ada­tok­nak köszön­he­tő­en akár auto­ma­ti­kus javí­tás is elér­he­tő, ami azon­na­li vissza­jel­zés is lehet mind a tanár, mind pedig a tanu­ló szá­má­ra. Fon­tos meg­je­gyez­ni, hogy a digi­tá­lis okta­tás csak kiegé­szít­he­ti, szí­ne­seb­bé tehe­ti a jelen­lé­ti, hagyo­má­nyos okta­tást, de tar­tó­san sem­mi­képp nem helyet­te­sít­he­ti azt. A gye­re­kek­nek szük­sé­gük van a sze­mé­lyes inter­ak­ci­ók­ra, igény­lik a pozi­tív meg­erő­sí­tést, a gyógy­pe­da­gó­gi­á­ban meg kife­je­zet­ten szük­sé­ges a rend­sze­res egyé­ni meg­se­gí­tés. 

A tanu­lók ked­ve­lik a tech­ni­kai újdon­sá­gok alkal­ma­zá­sát, könnyebb őket moti­vál­ni, nekünk, peda­gó­gu­sok­nak pedig kihí­vás, hogy fel­ké­szül­tek legyünk ezen a terü­le­ten is.

M.M.: Ha már a kihí­vá­so­kat emlí­ted, akkor muszáj meg­kér­dez­nem, hogy álta­lá­nos­ság­ban a peda­gó­gu­sok vagy sze­mé­lye­sen te magad, milyen nehéz­sé­gek­kel küz­dö­tök meg a min­den­na­pok­ban?

Talán nem is nehéz­ség­nek nevez­ném, de a mos­ta­ni gene­rá­ció más mód­sze­re­ket kíván, mint néhány évti­ze­de. A moti­vá­ci­ó­ra, az érdek­lő­dés fel­kel­té­sé­re sok­kal job­ban oda kell figyel­ni, mint koráb­ban. Gyógy­pe­da­gó­gus­ként kiemelt fel­ada­tunk az isko­lá­ból kilé­pő tanu­lók egyé­ni bol­do­gu­lá­sát, a minél sike­re­sebb tár­sa­dal­mi integ­rá­ci­ó­ját elő­se­gí­te­ni. 

Bizo­nyá­ra nem csak a peda­gó­gu­sok, de mi is, túl­haj­szol­tak vagyunk.

Időn­ként muszáj fel­töl­tőd­ni, kikap­cso­lód­ni, vala­mi tel­je­sen más­sal fog­lal­koz­ni. Tuda­to­san kell dol­goz­nunk a kiégés ellen. Min­den embert más tölt fel, egy kirán­du­lás, well­ness, vagy szín­há­zi élmény, de sok­szor egy csa­lá­di, bará­ti talál­ko­zó, egy kikap­cso­ló­dást nyúj­tó kre­a­tív fog­lal­ko­zás, illet­ve a rend­sze­res spor­to­lás, de akár már egy séta is segít kizök­ken­te­ni ben­nün­ket a mókus­ke­rék­ből. Szá­mom­ra az utób­bi idő­ben szin­te kikap­cso­ló­dás­nak szá­mít az írás, így let­tem a Wake­Up Maga­zin újság­író­ja.

M.M.: Szá­mom­ra jó ezt hal­la­ni, hogy nálunk ki tudsz kap­cso­lód­ni, és nem egy plusz teher­nek vagy fel­adat­nak éled meg! Való­ban min­den­kit más tud kikap­csol­ni, a peda­gó­gi­ai mun­kád során fon­tos­nak tar­tod fel­ké­szí­te­ni a gye­re­ke­ket a kiégés meg­elő­zé­sé­re is, vagy milyen érté­ke­ket tar­tasz fon­tos­nak, ame­lye­ket át sze­ret­nél adni a diák­ja­id­nak?

K.P.I.: Lénye­ges­nek tar­tom, hogy min­den tanu­ló­nál oda­fi­gyel­jünk az egyé­ni képes­sé­gek, kész­sé­gek sok­ol­da­lú kibon­ta­koz­ta­tá­sá­ra. A gyógy­pe­da­gó­gi­á­ban kife­je­zet­ten fon­tos a pozi­tív meg­erő­sí­tés, a siker­él­mény­hez jut­ta­tás, ezért igyek­szem a tanu­ló­kat folya­ma­to­san moti­vál­ni, segí­te­ni a tanu­lás­ban.

Koráb­ban a peda­gó­gus még akár pél­da­kép is lehe­tett, most inkább arra kell töre­ked­ni, hogy legyünk hite­le­sek, hiszen bár­ki téved­het, hibáz­hat, de tud­junk bocsá­na­tot kér­ni, embe­rek vagyunk.

Sze­mély sze­rint a nyílt kom­mu­ni­ká­ció híve vagyok, én a szó­be­li érté­ke­lést is nagyon fon­tos­nak tar­tom, a szü­lők­kel is rög­tön sze­re­tem meg­be­szél­ni a prob­lé­má­kat. Fon­tos az is, hogy min­dig marad­junk követ­ke­ze­te­sek.

A jövőt meg­jó­sol­ni nem lehet, de azért meg­pró­bál­juk

M.M.: Én min­dig humán tan­tárgy­pár­ti vol­tam, azon­ban már akkor is vol­tak meg­ma­gya­ráz­ha­tat­lan dol­gok ben­ne, mint a köz­pon­ti vers­elem­zés, ahol csak az volt az elfo­gad­ha­tó válasz, amit az okta­tá­si hiva­tal leírt. Én min­dig sza­bad fan­tá­zi­á­val ren­del­kez­tem, és egy ver­set napon­ta képes vol­tam újra­ér­tel­mez­ni. Mit gon­dolsz róla, hogy ez mennyit vál­to­zott ezi­dá­ig , és hogyan kép­ze­led el a magyar nyelv és iro­da­lom okta­tá­sá­nak jövő­jét?

Csak hiszem és remé­lem, hogy az igé­nyes önki­fe­je­zés nem fog hát­tér­be szo­rul­ni.

Akár szó­be­li, akár írás­be­li vonat­ko­zás­ban. Abban is bízom, hogy a követ­ke­ző évti­ze­dek­ben is lesz­nek olya­nok, akik az iga­zi könyv­re esküsz­nek, és szí­ve­sen vesz­nek majd olvas­ni­va­lót a kezük­be. Ehhez az is szük­sé­ges, hogy a kis­gyer­me­kek is sze­res­sék meg a köny­ve­ket, hall­ja­nak mesé­ket, eset­leg fej­ből is elme­sél­ve, ismer­je­nek mon­dó­ká­kat, gye­rek­da­lo­kat. A köte­le­ző olvas­má­nyok helyett rövi­debb, a mai gye­re­kek érdek­lő­dé­sé­nek meg­fe­le­lő tar­tal­mú olvas­má­nyo­kat kép­ze­lek el. Per­sze, a klasszi­kus iro­da­lom­ról sem mon­da­nék le, de inkább csak sze­mel­vé­nyek for­má­já­ban ismer­tet­ném meg a tanu­lók­kal.

A szö­veg­ér­tés­re még nagyobb hang­súlyt helyez­nék, nagyon fon­tos, hogy amit olvas a gye­rek, azt tud­ja is értel­mez­ni.

M.M.: A vál­to­zá­sok­ról és fej­lesz­té­sek­ről már nagyon sokat beszél­tünk. Azon­ban a gyógy­pe­da­gó­gia fej­lesz­té­se talán sok­kal inkább össze­kap­cso­ló­dik az orvos­tu­do­mánnyal és a men­tá­lis jól­lét­tel, így emi­att is spe­ci­á­lis igé­nyei van­nak. Hogyan látod ennek integ­rá­lá­sát és fej­lesz­té­sét a mai okta­tá­si rend­szer­ben?

K.P.I.: Lénye­ges­nek tar­tom a tanu­lók önál­ló élet­vi­tel­re fel­ké­szí­té­sét, hogy fel­nőtt koruk­ban is a lehe­tő leg­ke­ve­sebb segít­ség­gel bol­do­gul­ja­nak az élet­ben. Nap­ja­ink­ban elen­ged­he­tet­len a haté­kony kom­mu­ni­ká­ció. Remé­lem, hogy a követ­ke­ző évek­ben nagyobb sze­re­pet kap a könnyen ért­he­tő kom­mu­ni­ká­ció. A könnyen ért­he­tő kom­mu­ni­ká­ció lénye­ge, hogy egysze­rűbb meg­fo­gal­ma­zás­ban, rövi­debb mon­da­tok­ban, köz­ért­he­tő­en jus­son el az infor­má­ció az érin­tet­tek­nek. A XXI. szá­zad­ban elvár­ha­tó, hogy isme­ret­ter­jesz­tő, infor­má­ci­ó­kat tar­tal­ma­zó leírá­sok, tájé­koz­ta­tók az élet min­den terü­le­té­ről, de szép­iro­dal­mi művek is, min­den­ki szá­má­ra, aka­dály­men­te­sen áll­ja­nak ren­del­ke­zés­re. Szin­tén nagy segít­ség lehet a fel­ira­to­kat kiegé­szí­tő, vagy helyet­te­sí­tő pik­to­gra­mok hasz­ná­la­ta is.

M.M.: Mint emlí­tet­ted, har­minc éve vagy a pályán. Tele emlé­kek­kel, tapasz­ta­lat­tal és érzé­sek­kel. Mi hajt téged elő­re? Van még vala­mi olyan szak­mai célod vagy álmod, amit min­den­kép­pen vég­hez sze­ret­nél vin­ni?

Célok­ra min­dig szük­ség van, a szak­mai mun­ka során pedig külö­nö­sen. Kész vagyok a szak­mai inno­vá­ci­ó­ra, sze­re­tek új dol­go­kat fel­fe­dez­ni.

Isko­lánk­ban több éve szer­ve­zünk regi­o­ná­lis szin­ten Nórándt Péter kol­lé­gám­mal sajá­tos neve­lé­si igé­nyű tanu­lók szá­má­ra ver­se­nye­ket szép­írás, vers­mon­dó, illet­ve szín­ját­szás és tánc terü­le­tén. Sok mun­ká­val jár, de a végén min­dig elé­ge­dett­ség­gel tölt el, hogy milyen komoly fel­ké­szí­tés­sel jár a kol­lé­gák részé­ről, és milyen kitar­tó­an, lel­ke­sen készül­nek rá a tanu­lók. Szín­ját­szó cso­por­tunk­kal már két alka­lom­mal sze­re­pel­tünk sike­re­sen a Weö­res Sán­dor Gyer­mek­szín­ját­szó Fesz­ti­vá­lon, az ott szer­zett ezüst, illet­ve arany minő­sí­tés­re büsz­ke vagyok. Nem len­ne elle­nem­re újra meg­mé­ret­tet­ni magun­kat.

M.M.: Aho­gyan eddig meg­is­mer­te­lek, sem­mit nem veszel fél­váll­ról, hiszen az írá­sa­id is egy év alatt hatal­ma­sat fej­lőd­tek, ami­óta együtt dol­go­zunk. Hálás vagyok neked ezért a beszél­ge­té­sért! Vége­ze­tül pedig sze­ret­ném meg­kér­dez­ni tőled, hogy van‑e olyan dolog, amit üzen­nél a jövő peda­gó­gu­sa­i­nak és gyógy­pe­da­gó­gu­sa­i­nak?

Min­dig sze­re­tet­tel, oda­fi­gye­lés­sel kell a gyer­me­kek­hez for­dul­ni, ha jó tanár-diák kap­cso­lat kiala­kí­tá­sá­ra törek­szünk. Fon­tos a szak­mai fel­ké­szült­ség, a vál­to­za­tos mód­sze­rek alkal­ma­zá­sá­nak a képes­sé­ge is, ugyan­ak­kor ren­ge­teg türe­lem­re és empá­ti­á­ra is szük­ség van.

Ha azt sze­ret­nénk elér­ni, hogy a tanu­lók szí­ve­sen tanul­ják a tan­tár­gyat, akkor lát­ni­uk kell raj­tunk, hogy mi is érdek­lő­dés­sel, élve­zet­tel fog­lal­ko­zunk vele, és akkor a lel­ke­se­dé­sünk rájuk is rára­gad­hat.

Ahhoz, hogy a gyer­mek tisz­tel­jen ben­nün­ket, ki kell ala­kul­ni egy őszin­te biza­lom­nak közöt­tünk. Összes­sé­gé­ben nagyon szép hiva­tás, soha egy perc­re sem akar­tam más­sal fog­lal­koz­ni.

Mar­czin­ka Mátyás

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Kiégés jeleit tapasztalod? A monoton hétköznapok könnyen vezethetnek kiégéshez. Mutatunk 4 bevált módszert, amelyek segítenek megtörni a szürkeséget és visszahozni az életkedvet.
A tavalyi nagy siker után idén érkezik a II. Lóbarát Fesztivál, ahol izgalmas témákkal és programokkal várják az érdeklődőket. A témában a szervezőt, dr. Tornyi Katalint kérdeztük.
2025. augusztus 11-én a Sziget Fesztivál történetében belépett a 11 milliomodik látogató, Kormos Emília Panna, aki életében először járt a fesztiválon. Ez a mérföldkő jól mutatja a Sziget nemzetközi népszerűségét és sokszínűségét.
Sarki fény, afrikai szafari, Camino és még sok más – 10 életre szóló utazás, amit mindenkinek érdemes legalább egyszer átélni.
A belső és külső rendteremtés időszaka: eljött az igazság pillanata. Akár döntések, akár új kezdetek előtt állsz, most a tisztánlátás segít. Hallgass az intuíciódra – de ne feledkezz meg a gyakorlati részletekről sem.
Az őszi fluktuáció nem törvényszerű. A fluktuáció megelőzése tudatos vezetői döntés kérdése – mutatjuk, hogyan tartsd meg legjobb embereidet!
Hirdetés
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Majka új vetélkedője, a Tizenkét okos ember meglepetésekkel teli: a műsorvezetőnek egyik játékosa finoman odaszúrt egy téves megjegyzés után. Vajon Majka tényleg szakmát váltana?
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A 2026-os munkaidő naptár tartalmazza a munkaszüneti napokat, ledolgozós szombatokat és hosszú hétvégéket. Tudj meg mindent a pihenőnapokról és tervezd előre a szabadságodat!
Hűvös időben Varsó különleges hangulatot kínál: karácsonyi vásárok, fénykert, modern kilátók és történelmi séták teszik változatossá a programot.
Megérkezett az IKEA karácsonyi kollekciója! Gustaf Westman játékos és színes dizájnja új szintre emeli az ünnepi hangulatot.
Hirdetés