• Kérdezz! Felelünk!

Vál­lal­ko­zás­ból brand­épí­tés: tip­pek az elő­re­lé­pés­hez!

Abban talán mindannyian egyet értünk, hogy egy saját márka növeli a vállalkozói elismertséget és a szakértői státuszt. Azonban minderre hogyan és mikor lehet ideje és pénze egy magyar kisvállalkozónak?
telefon, nő, beszélgetés, vállalkozó, laptop, iroda, munka | kép forrása: Canva - Jacob Lund

Kis orszá­gunk­ban hek­ti­kus a vál­lal­ko­zá­sok éle­te, és sokan meg­ré­mül­nek egy új vál­lal­ko­zás indí­tá­sá­tól vagy épp fej­lesz­té­sé­től: pedig jól fel­ké­szül­ten, fókusz­ál­tan neki­vág­va mini­ma­li­zál­hat­juk a siker­te­len­ség mér­té­két. Lét­re­hoz­ni egy vál­lal­ko­zást, fej­lesz­te­ni, és érté­ket terem­te­ni az embe­rek szá­má­ra nem csak ins­pi­rá­ló, hanem egy­ben hálás és jól pros­pe­rá­ló fel­adat. Ebben a cikk­ben kör­be­já­rom, hogyan tud­juk helye­sen, a brand­épí­tés lépé­se­it szem előtt tart­va fel­épí­te­ni az üzle­tet úgy, hogy köz­ben nem hul­lik ki min­den haj­szá­lunk. Haj­dú Lajos a Can­vasz­ti­kus tulaj­do­no­sá­nak írá­sa.

Mer­re tart a piac most?

Az elmúlt évek­ben nem volt könnyű sem itt­hon, sem más­hol a vál­lal­ko­zá­sok éle­te. KATA tör­vény módo­sí­tás, COVID, hábo­rús hely­zet adta kihí­vá­sok és még lehet­ne sorol­ni. Ren­ge­teg segít­sé­get is kap­tunk más olda­lon, de az embe­rek vásár­lá­si ked­ve hek­ti­kus volt. A leg­több cég akik­kel dol­gom volt az elmúlt évek­ben, ugyan olyan sémák­ra ala­poz­ta az üzlet­vi­te­lét: vagy másol­ta a kon­ku­ren­ci­á­ját aki­nek szin­tén nem ment, vagy piac­ku­ta­tás nél­kül vágott bele vala­mi­be. Mind a ket­tő vak­vá­gány tud len­ni ha az ember nem fel­ké­szült, és nem néz utá­na az ötle­té­nek.

Hir­de­tés

Mikor érde­mes bele­fog­ni?

Tavasszal azért nem fogunk vál­lal­ko­zás­ba mert még boron­gós az idő, az embe­rek­nek nincs ked­ve vásá­rol­ni. Nyá­ron min­den­ki nya­ral, ubor­ka­sze­zon van, emi­att nem érde­mes. Ősszel esik az eső egy­foly­tá­ban, az embe­rek dühö­sek indul az isko­la is, min­den­ki feszült akkor azért nem jó. Télen hideg van, jön­nek az ünne­pek, min­den­ki a bejg­li evés­sel van elfog­lal­va emi­att nem érde­mes. Érted mire cél­zok?

Nincs jó idő­pont! Bár­mi­kor fogsz a vál­lal­ko­zá­sod­ba, jó idő­pont­ban vagy. Min­den raj­tad múlik, és az elszánt­sá­go­don, nem azon, hogy épp milyen az idő­já­rás. Egy ext­rém pél­da: az egyik ügy­fe­lem a COVID köze­pén indí­tot­ta el a vál­lal­ko­zá­sát, ami taka­rí­tás­sal fog­lal­ko­zott. A karan­tén­hely­zet miatt elle­he­tet­le­nült a sze­mé­lyes taka­rí­tás lehe­tő­sé­ge, így kita­lál­ta, hogy masz­ko­kat fog érté­ke­sí­te­ni. Kere­sett egy beszál­lí­tót, és a követ­ke­ző hóna­pok­ban amíg köte­le­ző volt az arc­maszk, azt érté­ke­sí­tet­te. Ezt hív­juk a vál­lal­ko­zás transz­for­má­ci­ó­já­nak.

Kép for­rás: Can­va — jeff­ber­gen (Getty Ima­ges Sig­na­tu­re)

A fen­ti pél­dát elol­vas­va csak buz­dí­ta­ni tud­lak: min­dig lesz­nek nehéz idő­sza­kok, kor­mány­vál­tás, adó­ter­hek vál­to­zá­sa, de ha a vál­lal­ko­zá­sod elég erős, jó a ter­mé­ked vagy szol­gál­ta­tá­sod, és iga­zán hiszel ben­ne, akkor be fogod tud­ni indí­ta­ni. Légy türel­mes, mert lehet nem az első pár hónap­ban fog­ja fedez­ni a tel­jes kiadá­so­dat, de ha szé­pen épí­ted, akkor legyen bár­mi­lyen cik­lus­ban is az ország: fel tudod virá­goz­tat­ni.

Nincs elég ügy­fél… Tény­leg nincs?

Hagy osz­las­sak el egy tév­hi­tet: van ügy­fél, és van­nak vásár­lók. Ha eset­leg a saját vál­lal­ko­zá­sunk­ban ezt nem tapasz­tal­juk, annak nemes egy­sze­rűs­sé­gel az az oka, hogy az embe­rek más­hol köl­tik el a pén­zü­ket, és nem fel­tét­len a kon­ku­ren­ci­á­ink­nál. Sok ember­ben meg sem szü­le­tett még a gon­do­lat, hogy a ter­mé­künk, vagy szol­gál­ta­tá­sunk kell neki, és ennek egy oka van: nem talál­ko­zott velünk!

Nem kell nagy dol­gok­ra, vagy több­száz­ezer forin­tos befek­te­té­sek­re gon­dol­ni egy­ből. Ellen­ben fon­tos, hogy ne higgyük, hogy ha kite­szünk a közös­sé­gi médi­á­ba egy posz­tot hatal­mas piros “akció” fel­irat­tal, akkor dől­ni fog­nak az érdeklődők…és ma sok vál­lal­ko­zó az akci­ók­kal akar­ja meg­fog­ni az embe­re­ket, pedig nem csak ezzel lehet. Ez is egy esz­köz, de ha folya­ma­to­san akci­ó­zunk, akkor bepo­zi­ci­o­nál­juk magun­kat az “olcsó vál­lal­ko­zás” kate­gó­ri­á­ba, és nem fogunk tud­ni meg­él­ni, hiszen min­dent csak áron alul fogunk tud­ni érté­ke­sí­te­ni.

Kezd­jük logi­ku­san, és épít­sük fel lépés­ről-lépés­re

Tudom, hogy sab­lo­no­san hang­zik de egy üzle­ti terv elké­szí­té­se min­den­nél fon­to­sabb. Itt nem a klasszi­kus kor­mány­za­ti szer­vek­nek beadan­dó doku­men­tum­ról beszé­lek, hanem egy saját magunk­nak szó­ló doku­men­tum­ról, ami tar­tal­maz­za a főbb érté­ke­in­ket:

  • Kinek nyúj­tunk szol­gál­ta­tást, kinek sze­ret­nénk elad­ni?
  • Mit sze­ret­nénk elad­ni?
  • Mi a leg­főbb üze­ne­tünk az embe­rek felé a vál­lal­ko­zá­sunk­kal?
  • Hogyan sze­ret­nénk érté­ke­sí­te­ni?
  • Mi külön­böz­tet min­ket a kon­ku­ren­ci­á­tól, mivel tudunk töb­bet mint mások, miért van ránk szük­ség a pia­con?
  • Hogyan talál­hat­nak ránk, mik lesz­nek a főbb mar­ke­ting csa­tor­ná­ink?
  • Milyen lesz a kom­mu­ni­ká­ci­ónk (üzle­ti­es, barát­sá­gos, humo­ros)?
  • Mivel tud­juk az embe­re­ket edu­kál­ni, mit tudunk adni nekik még a ter­mé­ke­in­ken, vagy szol­gál­ta­tá­sa­in­kon túl?
Kép for­rá­sa: Can­va — People­I­ma­ges (Getty Ima­ges Sig­na­tu­re)

Ezek olyan kér­dé­sek, ami a vál­lal­ko­zá­sunk érté­ke­it tar­tal­maz­zák, és jó ha ez meg­van szö­ve­ge­sen és lát­juk. Ne csak a fejünk­ben vála­szol­gas­suk meg eze­ket a kér­dé­se­ket, hanem vegyük a fáradt­sá­got és írjuk le. Olvas­suk el akár több­ször is, és mér­le­gel­jük, hogy az ötle­tünk, szol­gál­ta­tá­sunk tény­leg érté­ket teremt e az embe­rek szá­má­ra.

A fen­ti kér­dé­sek­re adott vála­szok­ban a cél­cso­por­tun­kat is meg­ha­tá­roz­zuk, hiszen az “adjunk el min­den­ki­nek” nem fog működ­ni. Egy 20 éves fia­tal­em­ber­nek tel­je­sen más kom­mu­ni­ká­ció fog működ­ni, mint egy 50-es éve­i­ben járó üzlet­asszony­nak.

Épít­sük tuda­to­san a brandün­ket!

Egy logó és egy szó­ró­lap elké­szí­té­se nem brand­épí­tés, csak esz­köz hoz­zá. Ma már egy web­ol­dal sem az, mert alap dolog, hogy ha látok egy vál­lal­ko­zást meg­né­zem a web­ol­da­lát is, de attól nem ismer­tem meg a brand mögött rej­lő érté­ke­ket. A brand­épí­tés­ben részt kell ven­nünk, hiszen mi vagyunk a vál­lal­ko­zás lel­ke.

Nyil­ván nem mind­egy, hogy egy élel­mi­szer­bolt brand­jét épít­jük, vagy a saját coach vál­lal­ko­zá­sun­kat. De a brandünk épí­té­sé­hez hoz­zá­tar­to­zik, hogy ren­del­ke­zünk:

  • Mini­mum egy arcu­la­ti lis­tá­val, milyen szí­ne­ket, betű­tí­pu­so­kat hasz­ná­lunk a kom­mu­ni­ká­ci­ó­ban
  • Ha e‑mailben tart­juk a kap­cso­la­tot az embe­rek­kel legyen céges e‑mail alá­írá­sunk, ha papí­ron, akkor céges fej­lé­ces papí­runk, eset­leg név­jegy­kár­tyánk
  • A web­ol­da­lun­kon hasz­nál­juk az arcu­la­ti lis­tá­ban sze­rep­lő szí­ne­ket, és betű­ket, legyen min­den azo­no­sít­ha­tó, és össze­té­veszt­he­tet­len: tud­ják, hogy a mi olda­lun­kon jár­nak.
  • Ha edu­kál­ni sze­ret­nénk az embe­re­ket akkor egy ingye­nes e‑book pél­dá­ul, amit le tud­nak töl­te­ni és abból tanul­ni tőlünk.
  • Közös­sé­gi média felü­let­tel (Face­book, Ins­ta­gram, Tik­Tok, Pin­te­rest vagy bár­mi más) — itt fon­tos, hogy nem kell min­den­hol jelen len­nünk, és töre­ked­jünk arra, hogy az arcu­la­tunk­hoz illő tar­tal­mak­kal tölt­sük fel az idő­vo­na­lat.

Fon­tos, hogy a fen­ti­e­ket ne gon­dol­juk túl, nem kell hete­ket, hóna­po­kat néze­get­ni a betű­tí­pu­so­kat. A Can­va segít­sé­gé­vel remek módon el lehet készí­te­ni akár ingye­ne­sen is a saját logón­kat, vagy arcu­la­ti lis­tán­kat.

Egy gra­fi­kus segít­sé­gét is kér­het­jük a képe­ink­hez, illet­ve egy web­ol­dal­ké­szí­tő szak­em­ber segít­sé­gét is ha egy szép web­ol­dalt aka­runk, de ha indu­ló vál­lal­ko­zás­ról van szó, jel­lem­ző­en sok min­dent meg lehet olda­ni a Can­vá­val töre­dék áron. A leg­fon­to­sabb, hogy tud­junk min­den­nel azo­no­sul­ni, és ne a tren­de­ket köves­sük, hiszen nekünk kell kép­vi­sel­ni a saját már­kán­kat!

A mar­ke­ting fon­tos, és már-már nél­kü­löz­he­tet­len

Az embe­rek tar­ta­lom­fo­gyasz­tá­si szo­ká­sai évről-évre vál­toz­nak, e cikk írá­sa­kor épp a vide­ós meg­te­kin­té­sek korát éljük. A Tik­Tok, az Ins­ta­gram Reels, a Face­book tör­té­net meg­te­kin­té­sek szá­ma több 100%-al maga­sabb sok­szor, mint egy szimp­la szép gra­fi­ká­val ellá­tott posz­té. Ha van lehe­tő­sé­günk csi­nál­junk vide­ó­kat, mutas­suk meg az embe­rek­nek amit adunk, tölt­sük meg ener­gi­á­val a poszt­ja­in­kat, és nem utol­só sor­ban hasz­nál­junk fize­tős mar­ke­ting meg­ol­dá­so­kat is. Saj­nos ma már az, hogy kite­szünk egy posz­tot a közös­sé­gi médi­á­ba nem műkö­dik.

A vide­ós tar­tal­mak gyár­tá­sa már csak azért is hasz­nos, mert ha egy videó “viral” lesz azaz fel­ka­pott, és elkez­dik az embe­rek meg­osz­ta­ni egy­más között, akkor hir­de­tés nél­kül is tudunk vásár­ló­kat, ügy­fe­le­ket sze­rez­ni. Ehhez fon­tos a jó vide­ós alap­anyag, a meg­fe­le­lő üze­net, és az, hogy adjunk vala­mit az embe­rek­nek. Érté­ket, neve­tést, tip­pet, akár­mit ami­vel erő­sít­jük a belénk vetett bizal­mat.

Jön az év vége, mit tehe­tünk?

Ha már van saját vál­lal­ko­zá­sunk, akkor jól tud­juk, hogy az utol­só negyed­év az év egyik leg­erő­sebb idő­sza­ka. Az ünne­pek köze­led­té­vel az embe­rek vásár­lá­si ked­ve is maga­sabb, de az utób­bi évek sta­tisz­ti­kái alap­ján itt is sok­kal job­ban meg­fon­tol­ják már az embe­rek mire köl­te­nek, úgy­hogy fon­tos, hogy egye­di­ek tud­junk marad­ni.

Kép for­rá­sa: Can­va — ser­gi­imos­tovyi
  • Hatá­roz­zuk meg az év végi cél­ja­in­kat: Mit sze­ret­nénk elér­ni? Mivel készü­lünk, hogyan kom­mu­ni­ká­lunk az ünne­pek alatt? Vál­toz­ta­tunk vala­mit a web­ol­da­lon eset­leg? Lesz­nek akci­ók? Med­dig foga­dunk vásár­lá­so­kat? Mikor pihe­nünk?
  • Mar­ke­ting elő­ké­szí­té­se: Milyen pro­mó­ci­ók lesz­nek? Aka­runk Black Fri­dayt? Jön a Miku­lás a vál­lal­ko­zás­ban? A Kará­cso­nyi idő­szak előtt med­dig lehet ren­del­ni, vagy igény­be ven­ni a szol­gál­ta­tá­sun­kat? Adven­ti nap­tá­rat csi­ná­lunk eset­leg az ügy­fe­lek­nek? Készít­sünk elő min­dent a követ­ke­ző 2–3 hónap­ra, ehhez nagy segít­ség lehet egy tar­ta­lom­nap­tár, ahol akár nap­ra leve­zet­ve le tud­juk írni mikor mi fog tör­tén­ni a vál­lal­ko­zá­sunk közös­sé­gi média felü­le­te­in, vagy épp a fizi­kai bolt­ja­ink­ban.
  • Erő­sít­sük az embe­rek kötő­dé­sét felénk: A nyá­ri szü­net után nagyon jó alka­lom az embe­rek­ben meg­erő­sí­te­ni a tuda­tot, hogy itt vagyunk, és szá­mít­hat­nak ránk. Mind­egy mivel fog­lal­ko­zunk, dom­bo­rít­suk ki a követ­ke­ző idő­szak azon pont­ja­it, ahol jól jöhe­tünk nekik. Teremt­sünk lehe­tő­sé­get a kap­cso­ló­dó­sá­ra. Lehet ez sze­mé­lyes talál­ko­zás, vagy vir­tu­á­lis mee­ting is. Enged­jük közel magunk­hoz őket, hogy job­ban meg­is­mer­jék a vál­lal­ko­zá­sunk iga­zi ere­jét. A régi, hűsé­ges vásár­ló­in­kat pedig ne felejt­sük el akár külön meg­ke­res­ni, és fel­kí­nál­ni nekik vala­mi ext­ra dol­got, ami­vel erő­sít­jük az elkö­te­le­ző­dé­sü­ket az ünne­pek előtt is.

Ha még nincs vál­lal­ko­zá­sunk, ez egy remek kiug­rá­si pont, hogy meg­is­mer­tes­sük az embe­rek­kel magun­kat. Egy új vál­lal­ko­zás az ünne­pek alatt nagyobb ered­mé­nye­ket tud elér­ni, több ember­hez el tud jut­ni, így bát­ran vág­junk neki és ter­vez­zük meg a lépé­se­ket.

A Can­va segít­sé­gé­vel ter­vez­zünk meg magunk­nak min­dent, ami szük­sé­ges lehet a kom­mu­ni­ká­ci­ó­hoz, és ala­kít­suk úgy, hogy a brandünk sze­ret­he­tő legyen, és érté­ket kép­vi­sel­jen az embe­rek szá­má­ra.

Hir­de­tés

Haj­dú Lajos

Kiemelt kép for­rá­sa: Can­va — Jacob Lund

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
A nyár utáni visszatérés a munkába nem mindig könnyű. Mutatunk 5 bevált tippet, hogyan találhatod meg újra a motivációt, kezeld az energiád tudatosan, és tedd produktívvá az év hátralévő részét.
Fülöp Dániel Erik karmester. Amikor a zenei tehetség fiatalos lazasággal társul. Nem mindennapi interjú, egy nem mindennapi karmesterrel.
Marczinka Mátyás távozik a WakeUp Network éléről, a cég magyarországi működése megszűnik. A márkák és koncepciók nemzetközi háttérrel folytatódnak, az átállás 2025 végéig zárul le.
A szegénység ma is milliókat érint Magyarországon. Nem sors, hanem társadalmi döntés kérdése, hogy maradunk-e közömbösek vagy változtatunk.
Talán mindenkinek más oka van rá, hogy miért regisztráljon Only Fans vagy más hasonló felnőttfilm-iparhoz kapcsolható fiókot. Nézzük mi kell ott a sikerhez!
Gyógyszer nélkül is van megoldás a gyerekek szorongására, nyugtalanságára és figyelemzavarára.
Hirdetés
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Majka új vetélkedője, a Tizenkét okos ember meglepetésekkel teli: a műsorvezetőnek egyik játékosa finoman odaszúrt egy téves megjegyzés után. Vajon Majka tényleg szakmát váltana?
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A 2026-os munkaidő naptár tartalmazza a munkaszüneti napokat, ledolgozós szombatokat és hosszú hétvégéket. Tudj meg mindent a pihenőnapokról és tervezd előre a szabadságodat!
A túrázás a testet frissíti, a sétáló meditáció az elmét csendesíti. Ha összekötöd őket, minden lépés tudatos élménnyé válik.
A Caffè Vergnano kutatás szerint a magyarok 86%-a naponta kávézik. Fedezd fel, hogyan teremthet a csésze valódi énidőt és mindfulness-t.
Hirdetés