• Kérdezz! Felelünk!
Forrás: Canva - Getty Images Signature @Drazen_

Hogyan kerül­he­tő el a tan­év­kez­dé­si stressz? — szak­ér­tői tip­pek a tan­év első hónap­já­ra

A tanévkezdés soha nem egyszerű. A pörgős nyarak után visszaszokni a monoton hétköznapokba valóságos fájdalommal járhat. Azonban létezhet megoldás.

Nehéz újra beül­ni szep­tem­ber­ben a tan­te­rem­be, hiszen a hosszú nyá­ri szü­net élmény dús idő­sza­ka könnyen felül­ír­hat­ja a diá­kok tan­év­kez­dé­si és isko­lai moti­vá­ci­ó­ját. A vissza­té­rés egyes gye­re­kek szá­má­ra izgal­mas, mások­nak azon­ban szo­ron­gás­sal teli idő­szak az új tan­év. Ez külö­nö­sen igaz azok­ra a gye­re­kek­re, akik új isko­lá­ban kez­de­nek, vagy akik tanu­lá­si nehéz­sé­gek­kel küz­de­nek. A leg­több diák­nál sze­ren­csé­re az új isko­la­év okoz­ta aggo­dal­mak hamar elmúl­nak, ilyen­kor a szo­ron­gás csu­pán átme­ne­ti.

A szü­lők sokat tehet­nek azért, hogy a szo­ron­gás mielőbb oldód­jon. Ha azon­ban néhány napon belül nem múlik el, eset­leg lel­ki ala­pon fej- vagy has­fá­jás is kiala­kul az isko­lá­ba járás miatt, min­den­képp érde­mes men­tál­hi­gi­é­nés szak­em­ber­hez for­dul­ni. Majd szak­em­ber segít­sé­gé­vel fel­tár­ni, miért szo­rong a gyer­mek, és meg­ad­hat­ja a szük­sé­ges támo­ga­tást.

A gyer­mek talán azért akar­ja elke­rül­ni az isko­lá­ba járást, mert ott nehe­zen tud­ja kezel­ni a szo­ron­gá­sát, a szé­gyen és a kínos hely­ze­tek elől mene­kül. Az ADHD és a tanu­lá­si zava­rok okoz­ta prob­lé­mák miatt a gye­re­kek az isko­lá­ban zava­ro­dott­nak és túl­ter­helt­nek érez­he­tik magu­kat.

– hív­ta fel a figyel­met a GEM Tanu­lá­si Köz­pont szak­mai veze­tő­je.

Tan­év­kez­dés: ha tanu­lá­si zava­rok­ról van szó, a tudás hata­lom

Dr. Bohács Krisz­ti­na sze­rint a szü­lők gyak­ran abban bíz­nak, hogy a figye­lem terü­le­tén ész­lelt prob­lé­má­kat, a barát­ko­zás­nál ész­lelt kudar­co­kat, a nehéz­ke­sebb szám­lá­lá­si képes­sé­get, a nem meg­fe­le­lő ceru­za­fo­gást, a hal­lott szö­veg nehéz­kes meg­ér­té­sét vagy az inst­ruk­ci­ók, kéré­sek nehéz­kes kivi­te­le­zé­sét a gyer­mek majd „kinö­vi”.

Hir­de­tés

Az igaz­ság azon­ban az, hogy a leg­több eset­ben ez nem így tör­té­nik! Az ott­hon vagy az óvo­dá­ban meg­fi­gyelt nehéz­sé­gek – pél­dá­ul figyel­met­len­ség, izgő-moz­gó vagy éret­len visel­ke­dés – csak a fel­szín. A hát­tér­ben gyak­ran valós, fej­lesz­tést igény­lő okok húzód­nak meg. 

Eze­ket az oko­kat ala­pos mérés­sel fel kell tár­ni. Min­den gyer­mek valós – szü­le­té­sé­től szá­mí­tott – élet­ko­ra mel­lett meg­ha­tá­roz­ha­tó a men­tá­lis élet­ko­ra. Ez azt mutat­ja meg, hogy a men­tá­lis fej­lő­dé­se, intel­li­gen­ci­á­ja és egyéb kulcs kog­ni­tív képes­sé­gei alap­ján milyen élet­kor­nak felel­nek meg a képes­sé­gei. A valós és a men­tá­lis élet­kor között távol­ság ala­kul­hat ki, a gyer­mek alap­ké­pes­sé­ge­i­nek fej­lő­dé­se elma­rad­hat kor­tár­sai fej­lő­dé­sé­hez képest. A későb­bi­ek­ben az ilyen „lema­ra­dás­ból” tanu­lá­si nehéz­sé­gek, tanu­lá­si zava­rok lehet­nek. Sze­ren­csé­re ez a tudo­mány­te­rü­let is folya­ma­to­san fej­lő­dik, így ma már létez­nek olyan prog­ra­mok, mint pél­dá­ul az ame­ri­kai Acce­le­ra­teRx, ahol 5 hónap alatt akár 5 men­tá­lis évnyi javu­lást lehet elér­ni.”

A siker alap­kö­ve a szak­ér­tő sze­rint, hogy segít­sünk meg­ér­te­ni gyer­me­künk tanu­lá­si zava­rát — nem csak azt, hogy pon­to­san milyen prob­lé­ma jelent­ke­zik, hanem azt is, hogy az milyen konk­rét módon befo­lyá­sol­ja őt az isko­lá­ban és az isko­lán kívül is. 

„Pél­dá­ul, ha gyer­me­künk könnyen letér a helyes erköl­csi útról, vagy prob­lé­mái van­nak az impul­zi­vi­tás­sal, a bará­tok­kal való együtt tanu­lás nem biz­tos, hogy a leg­jobb mód­ja az isko­lai fel­ké­szü­lés­nek. Egyez­zünk meg abban, hogy idén ott­hon, egy külön erre a cél­ra kiala­kí­tott csen­des helyen tanul, és utá­na talál­ko­zik a have­rok­kal. Ha gyer­me­kün­ket könnyen túl­ter­he­lik a nagy pro­jek­tek, néz­zük át közö­sen a tanul­ni­va­lót, és az ijesz­tő­en nagy fel­ada­to­kat bont­suk kisebb, könnyeb­ben kezel­he­tő részek­re. Ha nehe­zen bol­do­gul egy adott tan­tárgy­ból, már a kez­de­tek­től fog­va nyújt­sunk neki támo­ga­tás, és ne vár­junk addig, amíg lema­rad. Az elő­re ter­ve­zés segít­het” 

– rész­le­tez­te Dr. Bohács Krisz­ti­na. Hoz­zá­tet­te, hogy ami­kor csak lehet, hagy­juk a gye­re­ket önál­ló­an cse­le­ked­ni — ez lehet olyan apró­ság is, mint az isko­la­tás­ka össze­ké­szí­té­se. 

Ha (éssze­rű kere­tek között) átad­juk a gye­rek­nek az irá­nyí­tást, az azt az üze­ne­tet köz­ve­tí­ti, hogy bízunk a képes­sé­ge­i­ben. Az is fon­tos, hogy marad­jon ide­je arra is, hogy egy­sze­rű­en csak pihen­jen, és olyas­mi­vel fog­lal­koz­zon, ami örö­met okoz neki” – emel­te ki a kog­ni­tív képes­sé­gek fej­lesz­té­sé­vel fog­lal­ko­zó intel­li­gen­cia­ku­ta­tó.

A vide­ók késő éjsza­kai gör­ge­té­sé­nek ide­je lejárt!

Vég­le­ges meg­ol­dást hoz­hat a tanu­lás­ban pél­dá­ul az olyan agy­tré­ning, mint BrainRx, amely köz­vet­le­nül a tanu­lá­si nehéz­sé­gek oká­ra kon­cent­rál: legyőz­he­tők vele a tanu­lá­si nehéz­sé­gek és növel­he­tő az IQ pont gyer­me­kek és fel­nőt­tek ese­té­ben egy­aránt. 

„Fon­tos, hogy mi szü­lők ne adjuk át a gyer­me­künk­nek a saját aggo­dal­ma­in­kat, ne legyünk stressze­sek. Hall­gas­suk meg a gyer­mek prob­lé­má­it és legyünk támo­ga­tók vele. Ha új isko­lá­ba megy, isko­la­kez­dés előtt men­jünk el együtt és fedez­zük fel az épü­le­tet, az osz­tály­ter­me­ket és a kör­nyé­ket. Ha a gyer­mek­nek ext­ra támasz­ra van szük­sé­ge keres­sünk az isko­lá­ban egy támo­ga­tót – tanárt, peda­gó­gi­ai asszisz­tenst vagy pszi­cho­ló­gust — és kér­jük meg, hogy nap­köz­ben figyel­jen rá, vált­son vele pár szót a szü­net­ben” 

– taná­csol­ta a szak­ér­tő.  A GEM Tanu­lá­si Köz­pont szak­mai veze­tő­je az új tan­év zök­ke­nő­men­tes elin­dí­tá­sá­hoz, az egész éves len­dü­let fenn­tar­tá­sá­hoz komoly segít­ség­nek nevez­te még a napi­rend nor­ma­li­zá­lást. A haj­na­li lefek­vés, a közös­sé­gi olda­lak éjsza­kai gör­ge­té­se helyett, fon­tos, hogy a gye­rek a reg­ge­li ébresz­tőd­höz képest 8 órá­val koráb­ban elalud­jon. 

Hir­de­tés

Tegyen ren­det maga körül, selej­tez­ze az elő­ző tan­év esz­kö­ze­it, készít­se elő az író­asz­talt, tegye kel­le­mes­sé a tanu­lá­si kör­nye­ze­tet. Tűz­zön ki célo­kat, fon­tos, hogy ezek pon­to­sak, reá­li­sak, mér­he­tő­ek legye­nek. A koráb­ban tanult isme­re­tek átis­mét­lé­sé­hez, pedig segít­sé­gé­re lehet­nek a You­tu­be-on fel­lel­he­tő elő­adá­sok, digi­tá­lis tan­agya­gok is.

Kiemelt kép for­rá­sa: Can­va — Getty Ima­ges Sig­na­tu­re @Drazen_

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Közel 40 galéria, nemzetközi művészek és izgalmas kísérőprogramok teszik a rendezvényt a kortárs művészeti élet kiemelt eseményévé.
Gyerekkori szerelemből nyelvtanulás, külföldi kalandok, majd nyelvtanítás, sokezres követőtábor, végül várólistás angoltanárnő. Követed már Szkiba Zsuzska avagy az @easyangol oldalait?!
A belső egyensúly megőrzése természetes módszerekkel lehetséges: a tudatos táplálkozás, a rendszeres mozgás, a nyugodt légzés és a pihenés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy testünk és lelkünk harmonikusan működjön, és hosszú távon egészségesek maradjunk.
Babits Mihály fiatalkori kéziratai váltak online elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár Copia felületén.
A Marokbaba egy magyar találmány, egy egyedülálló fejlesztőjáték. Szülők, fejlesztő pedagógusok, gyermekintézmények már ismerik, ismerd meg te is!
A BookTok jelenség új korszakot hozott a könyvpiacon: közösségi élményt teremtett, trendeket diktál, és milliókat ösztönöz arra, hogy ismét könyvet vegyenek a kezükbe.
Hirdetés
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Majka új vetélkedője, a Tizenkét okos ember meglepetésekkel teli: a műsorvezetőnek egyik játékosa finoman odaszúrt egy téves megjegyzés után. Vajon Majka tényleg szakmát váltana?
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A 2026-os munkaidő naptár tartalmazza a munkaszüneti napokat, ledolgozós szombatokat és hosszú hétvégéket. Tudj meg mindent a pihenőnapokról és tervezd előre a szabadságodat!
A túrázás a testet frissíti, a sétáló meditáció az elmét csendesíti. Ha összekötöd őket, minden lépés tudatos élménnyé válik.
A Caffè Vergnano kutatás szerint a magyarok 86%-a naponta kávézik. Fedezd fel, hogyan teremthet a csésze valódi énidőt és mindfulness-t.
Hirdetés