Kapcsolatépítés

A siker kihagy­ha­ta­té­an össze­te­vő­je: kap­cso­lat­épí­tés a vál­lal­ko­zói világ­ban

A ügyfelek nem találnak meg, a befektetők nem figyelnek fel rád, és úgy érzed, mintha egy láthatatlan fal állna közted és a siker között. Ez a "láthatatlan fal" sokszor nem más, mint a kapcsolatok hiánya.
Hirdetés

Remek üzle­ti ötlet­tel, ala­pos piac­ku­ta­tás­sal és min­den szük­sé­ges tudás­sal fel­sze­rel­kez­ve indí­tot­tad el a vál­lal­ko­zá­so­dat. Papí­ron min­den töké­le­tes – még­is vala­hogy elakadsz. Az ügy­fe­lek nem talál­nak meg, a befek­te­tők nem figyel­nek fel rád, és úgy érzed, mint­ha egy lát­ha­tat­lan fal áll­na köz­ted és a siker között. Ez a “lát­ha­tat­lan fal” sok­szor nem más, mint a kap­cso­lat­épí­tés hiá­nya. Míg sokan ter­mé­sze­tes módon részei külön­bö­ző szak­mai és tár­sa­dal­mi háló­za­tok­nak, mások­nak tuda­to­sab­ban kell épí­te­ni­ük eze­ket a hida­kat. Mihal­ik Gyöngy­vér a Női Vál­lal­ko­zók Nap­ja ese­mény ala­pí­tó­já­nak írá­sa.

Köz­ben az Ins­tát gör­get­ve meg­lá­tod egy régi isme­rő­sö­det, aki tavaly dob­ta fel a saját koz­me­ti­kai már­ká­ját. Akkor még te is azt gon­dol­tad: “Hát, majd meg­lát­juk…” Most meg? Óri­á­si köve­tő­bá­zi­sa van, a Lin­ke­dIn-je sze­rint nem­rég egy újabb befek­te­tő­vel tár­gyalt, a har­ma­dik part­ne­rét jelen­tet­te be, és vala­hogy mint­ha min­den­ki körü­löt­te nyü­zsög­ne. És te? Te még min­dig azon szo­rongsz, hogy lesz‑e elég ügy­fél a követ­ke­ző hónap­ban.

Mi a tit­ka?

Nem oko­sabb, nem sze­ren­csé­sebb, de egy vala­mit job­ban csi­nál: ügye­seb­ben épít kap­cso­la­to­kat. A kap­cso­lat­épí­tés nem vala­mi úri hóbort unat­ko­zó vál­lal­ko­zók­nak, hanem túl­élé­si stra­té­gia a mai üzle­ti világ­ban. 

Külö­nö­sen igaz ez a női vál­lal­ko­zók­ra, akik gyak­ran szem­be­sül­nek struk­tu­rá­lis kihí­vá­sok­kal a hagyo­má­nyo­san fér­fi­as domi­nan­ci­á­jú üzle­ti kör­nye­zet­ben. Egy jól kiépí­tett kap­cso­la­ti háló lehet az a kulcs, amely meg­nyit­ja azo­kat az ajtó­kat, ame­lyek egyéb­ként zár­va marad­ná­nak.

Hir­de­tés

A vál­lal­ko­zói siker való­di kép­le­te

Ha meg­kér­dez­nénk egy átla­gos vál­lal­ko­zót, hogy mi kell a siker­hez, való­szí­nű­leg a követ­ke­ző vála­szo­kat kap­nánk: jó üzle­ti terv, meg­fe­le­lő finan­szí­ro­zás, piac­is­me­ret, minő­sé­gi ter­mék vagy szol­gál­ta­tás, és haté­kony mar­ke­ting. És igen, ezek mind fon­to­sak. De van egy elem, ame­lyet rit­kán emlí­te­nek meg első kör­ben, pedig sok­szor ez dön­ti el egy vál­lal­ko­zás sor­sát: a kap­cso­la­tokNe legye­nek illú­zi­ó­id: az üzle­ti világ alap­ve­tő­en embe­rek közöt­ti kap­cso­la­tok­ra épül. 

A kap­cso­la­tok jelen­tik azt a ragasz­tót, amely össze­kö­ti az üzle­ti élet külön­bö­ző ele­me­it. Egy jó kap­cso­lat meg­nyit­hat egy új pia­cot, hoz­hat egy kulcs­fon­tos­sá­gú part­nert, vagy éppen abban a kri­ti­kus pil­la­nat­ban adhat taná­csot, ami­kor a leg­na­gyobb szük­ség van rá.

De akkor miért nem épít min­den­ki ezer­rel kap­cso­la­to­kat…?

Sokak­nak görcs­be rán­dul a gyom­ruk már csak akkor is, ha meg­hall­ják a “net­wor­king” vagy “kap­cso­lat­épí­tés” sza­va­kat. Miért?  Mert rög­tön vala­mi gagyi érté­ke­sí­té­si tré­ning­re asszo­ci­á­lunk, ahol műanyag moso­lyok­kal kell név­jegy­kár­tyá­kat cse­rél­get­ni.

De mi len­ne, ha azt mon­da­nám, hogy a kap­cso­lat­épí­tés tulaj­don­kép­pen nem más, mint… nor­má­lis embe­ri kom­mu­ni­ká­ció? Olyan, mint ami­kor a fod­rász­nál beszél­ge­tés­be ele­gyedsz a másik ven­dég­gel, és kide­rül, hogy pont olyan szol­gál­ta­tást kínálsz, ami­re neki szük­sé­ge van. 

Nul­la kény­sze­rí­tés, nul­la kel­le­met­len pil­la­nat.

Aztán ott van­nak az egyéb kifogások…a bel­ső gátak, amik miatt lebe­szé­led magad arról, hogy egy­ál­ta­lán meg­pró­báld. Mert te:

Hir­de­tés

1. int­ro­ver­tált vagy, nem iga­zán sze­retsz ide­ge­nek­kel beszél­get­ni, meg egy­ál­ta­lán, sok ember közt len­ni sem.

2. nem tudsz, nem mersz csak úgy leszó­lí­ta­ni ide­ge­ne­ket.

3. ami­att aggódsz, hogy nem tudod, mit mondj, nem leszel meg­győ­ző.

4. azt érzed, “túl kicsi vagy” még ehhez, nincs még nagy, menő céged, nem ven­ne komo­lyan a töb­bi vál­lal­ko­zó.

Mennyi­vel könnyebb egy­sze­rű­en csak kihúz­ni magad a kap­cso­lat­épí­tés alól, ugye? Csak hát saj­nos így sosem fogsz olyan sike­re­ket elér­ni, ami­lye­nek­re képes len­nél. Szó­val vegyél egy nagy leve­gőt, bújj ki a csi­ga­ház­ból és kezdd el szok­ni a net­wor­king gon­do­la­tát!

Oké, akkor jöhet a net­wor­king — de hogyan?

Mielőtt bele­vág­nánk a prak­ti­kus taná­csok­ba, tisz­táz­zuk, hogy mit is jelent való­já­ban a kap­cso­lat­épí­tés. 

Ne úgy gon­dolj rá, hogy te most érdek­ből elkez­desz ismer­ked­ni — való­já­ban ez köl­csö­nös érték­te­rem­tés. Nem csak arról szól, hogy te mit kap­hatsz mások­tól, hanem arról is, hogy hogyan tudsz érté­ket terem­te­ni te is a másik szá­má­ra. Így egy­ből job­ban hang­zik, nem?

Kapcsolatépítés
Kép for­rá­sa: Fre­e­pik

És jó, ha tudod: A jó net­wor­king hosszú távú gon­dol­ko­dást igé­nyel – nem az a cél, hogy azon­nal eladj vala­mit, hanem hogy fel­építs egy olyan kap­cso­la­tot, amely mind­két fél szá­má­ra hasz­nos lehet a jövő­ben. A kap­cso­lat­épí­tés alap­ja a biza­lom. És a biza­lom időt igé­nyel. Ezért van az, hogy a leg­ér­té­ke­sebb üzle­ti kap­cso­la­tok gyak­ran olyan hely­ze­tek­ből szü­let­nek, ahol nem is volt szán­dé­kunk “net­wor­kin­gol­ni” – egy közös érdek­lő­dé­si kör­ről szó­ló beszél­ge­tés­ből, egy prob­lé­ma­meg­ol­dás során kiala­kult együtt­mű­kö­dés­ből, vagy éppen egy nehéz hely­zet­ben nyúj­tott segít­ség­ből.

A net­wor­king külön­bö­ző arcai

A kap­cso­lat­épí­tés­nek sok­fé­le for­má­ja van, és mind­egyik­nek meg­van a maga helye és ide­je.

  • For­má­lis net­wor­king – ezek azok a szak­mai ren­dez­vé­nyek, kon­fe­ren­ci­ák, üzle­ti reg­ge­lik, ahol tuda­to­san azért megy az ember, hogy új kap­cso­la­to­kat ala­kít­son ki. Tudom, ez az, ami­től a leg­töb­ben ódz­kod­nak, de hasz­no­sak lehet­nek, és sok­szor meg­le­pő­en jó han­gu­lat­ban tel­nek. 
  • Infor­má­lis net­wor­king – sok­kal ter­mé­sze­te­sebb és gyak­ran ered­mé­nye­sebb. Egy kávé­zás során, közös hob­bi kap­csán, vagy akár a gye­re­kek isko­lai ren­dez­vé­nye­in is kiala­kul­hat­nak érté­kes üzle­ti kap­cso­la­tok.
  • Online net­wor­king – a digi­tá­lis kor lehe­tő­sé­ge­it is érde­mes kihasz­nál­ni. A Lin­ke­dIn, szak­mai Face­book cso­por­tok, vagy akár Ins­ta­gram is lehet hasz­nos plat­form, ha tuda­to­san hasz­nál­juk.
  • Bel­ső net­wor­king – a már meg­lé­vő kap­cso­la­tok ápo­lá­sa és bőví­té­se. A jelen­le­gi ügy­fe­lek, beszál­lí­tók, kol­lé­gák mind poten­ci­á­lis híd­fők lehet­nek új kap­cso­la­tok felé.

A leg­si­ke­re­sebb vál­lal­ko­zók mind­egyik típust hasz­nál­ják, és tud­ják, hogy mikor melyik a meg­fe­le­lő meg­kö­ze­lí­tés.

Haté­kony net­wor­king stra­té­gi­ák a gya­kor­lat­ban

Az aláb­bi stra­té­gi­ai gon­do­la­tok segí­tek abban, hogy a kap­cso­lat­épí­tés való­ban haté­kony és ered­mé­nyes legyen. Ezek az aláb­bi­ak:

Össze­sze­dett­ség

Bár­me­lyik for­mát is alkal­ma­zod, ahhoz, hogy sike­res legyél, nem árt, ha egy kicsit készülsz is a más vál­lal­ko­zók­kal való ismer­ke­dés­re. Nem kell nagy dol­gok­ra gon­dol­ni, de jó, ha össze­sze­det­ten tudsz beszél­ni magad­ról és a vál­lal­ko­zá­sod­ról.

Mielőtt bár­mi­lyen net­wor­king ese­mény­re elmen­nél, fon­tos tisz­táz­ni, hogy mit kép­vi­selsz és milyen érté­ket tudsz nyúj­ta­ni mások­nak. Ez nem arról szól, hogy töké­le­tes legyél, hanem arról, hogy vilá­gos legyen a kom­mu­ni­ká­ci­ód.

Pró­báld meg rövi­den, 1 perc­ben elő­ad­ni, mit csi­nálsz és miért, mi az, ami­ben külö­nö­sen jó vagy, és hogyan tudsz segí­te­ni mások­nak!  Ezek­re a kér­dé­sek­re érde­mes elő­re meg­fo­gal­maz­ni a vála­szo­kat, de úgy, hogy ter­mé­sze­te­sen han­goz­zon, ne úgy, mint egy bema­golt szö­veg.

A sze­mé­lyes brand épí­té­se online is fon­tos a kap­cso­lat­épí­tés­hez. A Lin­ke­dIn pro­fi­lod legyen nap­ra­kész és pro­fesszi­o­ná­lis, de mutas­sa meg a sze­mé­lyi­sé­ge­det is. Oszd meg a szak­mai tapasz­ta­la­ta­i­dat, gon­do­la­ta­i­dat, és ne félj attól, hogy bete­kin­tést engedj a vál­lal­ko­zói uta­zá­sod­ba – a kudar­cok­kal és tanul­sá­gok­kal együtt.

A minő­ség a mennyi­ség felett

Egy net­wor­king ren­dez­vé­nyen sok­kal érté­ke­sebb öt mély, értel­mes beszél­ge­tést foly­tat­ni, mint ötven név­jegy­kár­tyát össze­gyűj­te­ni. Kon­cent­rálj arra, hogy való­ban meg­is­merd azo­kat az embe­re­ket, akik­kel beszél­getsz. Kér­dezz rájuk, hall­gasd meg őket, és keresd a közös pon­to­kat.

Ne izgulj, ha int­ro­ver­tált vagy – a jó net­wor­king nem a beszé­des­ség mennyi­sé­gé­ről szól, hanem a minő­sé­gé­ről. Sok­szor a jó kér­dé­sek fel­te­vé­se és az aktív hall­ga­tás sok­kal érté­ke­sebb, mint a folya­ma­tos beszéd.

Ha nehe­zen megy a beszél­ge­tés kez­de­mé­nye­zés, pró­bálj olyan ren­dez­vé­nye­ket keres­ni, ahol van vala­mi­lyen konk­rét prog­ram – work­shop, elő­adás, vagy közös tevé­keny­ség. Ezek ter­mé­sze­tes beszéd­té­má­kat adnak, és könnyebb kap­cso­lód­ni mások­hoz.

A kap­cso­la­tok ápo­lá­sa

A net­wor­king iga­zi ered­mé­nye gyak­ran a ren­dez­vény után bon­ta­ko­zik ki. Érde­mes minél hama­rabb, leg­in­kább 2 napon belül fel­ven­ni a kap­cso­la­tot azok­kal, akik­kel érté­kes beszél­ge­tést foly­tat­tál. Egy rövid üze­net, ahol emlé­kez­tetsz a beszél­ge­tés­re és eset­leg meg­osz­tasz egy hasz­nos infor­má­ci­ót, sok­kal töb­bet ér, mint egy hónap­pal később kül­dött álta­lá­nos üze­net.

Ne csak akkor vedd fel a kap­cso­la­tot vala­ki­vel, ami­kor szük­sé­ged van rá! Rend­sze­re­sen oszd meg az érde­kes cik­ke­ket, gra­tu­lálj a sike­rek­hez, vagy csak érdek­lődj, hogy megy a dolog. Ez a “net­wor­king depo­sit” kon­cep­ció – előbb fek­tess be a kap­cso­lat­ba, mielőtt bár­mit vár­nál cse­ré­be.

Online net­wor­king tip­pek

A Lin­ke­dIn szu­per plat­form az online kap­cso­lat­épí­tés­re. Ne csak passzív meg­fi­gye­lő legyél – kom­men­telj mások poszt­ja­i­ra, oszd meg a saját tapasz­ta­la­ta­i­dat, és légy aktív a szak­mai beszél­ge­té­sek­ben. De figyelj arra, hogy érté­kes hoz­zá­szó­lá­so­kat tegyél, ne csak “szu­per poszt!” típu­sú kom­men­te­ket.

Ha pri­vát üze­ne­tet kül­desz vala­ki­nek, legyen sze­mé­lyes és konk­rét. Mutasd meg, hogy miért pont őt kere­sed meg, és mit tudsz nyúj­ta­ni neki, ne csak azt, hogy mit sze­ret­nél kap­ni.

A szak­mai Face­book-cso­por­tok is érté­ke­sek lehet­nek, ha aktí­van részt veszel a beszél­ge­té­sek­ben és segí­tesz mások­nak a kér­dé­se­ik­kel.

Hol érde­mes kap­cso­la­to­kat épí­te­ni?

Most, hogy tisz­táz­tuk a mód­sze­re­ket, néz­zük meg, hol is érde­mes net­wor­kin­gel­ni. A lehe­tő­sé­gek sok­kal szé­le­seb­bek, mint azt sokan gon­dol­ják.

Szak­mai kon­fe­ren­ci­ák és ren­dez­vé­nyek – ezek szu­per lehe­tő­sé­get biz­to­sí­ta­nak, mert min­den­ki ugyan­az­zal a cél­lal van ott, így könnyebb a kap­cso­lat­fel­vé­tel, ráadá­sul a téma is adott az elő­adá­sok miatt. Keress olyan ese­mé­nye­ket, ahol a te szak­te­rü­le­ted vagy cél­kö­zön­sé­ged kép­vi­se­lői részt vesz­nek.

Helyi üzle­ti reg­ge­lik és mee­tu­pok – kisebb, ben­ső­sé­ge­sebb lég­kör, ahol könnyebb mély beszél­ge­té­se­ket foly­tat­ni. Sok város­ban van­nak rend­sze­res vál­lal­ko­zói talál­ko­zók, de itt talán kicsit nehe­zebb­nek érez­he­ted a beszél­ge­tés elkez­dé­sét.

Cowor­king space-ek – ha nem ott­hon­ról dol­go­zol, egy jó cowor­king space ter­mé­sze­tes net­wor­king lehe­tő­sé­ge­ket kínál­hat a min­den­na­pi mun­ka során.

Online közös­sé­gek és webi­ná­rok – a vir­tu­á­lis ren­dez­vé­nyek is nyújt­hat­nak érté­kes kap­cso­la­to­kat, ráadá­sul gyak­ran könnyebb részt ven­ni raj­tuk.

Kap­cso­lat­épí­tés női vál­lal­ko­zó­ként

És ha női vál­lal­ko­zó vagy, van egy lehe­tő­ség, ami mel­lett bűn len­ne csak úgy elmen­ni… 2026-ban hato­dik alka­lom­mal lesz Női Vál­lal­ko­zók Nap­ja - az a ren­dez­vény, ahol 2000+ vál­lal­ko­zó nő gyű­lik össze, hogy együtt tanul­ja­nak, fej­lőd­je­nek és per­sze kap­cso­lód­ja­nak egy­más­hoz. 

Kapcsolatépítés
Kép for­rá­sa: Fre­e­pik

A ren­dez­vény cél­ja, hogy egy iga­zi közös­sé­get hoz­zon lét­re, ahol a tudás­bő­ví­tés mel­lett egy­más meg­is­me­ré­se, támo­ga­tá­sa és az önbi­za­lom növe­lé­se is köz­pon­ti sze­re­pet kap. A részt­ve­vők pél­da­ér­té­kű vál­lal­ko­zók­tól tanul­hat­nak exk­lu­zív inter­júk, elő­adá­sok és work­sho­pok for­má­já­ban, ame­lyek­ből ren­ge­teg ötle­tet, tudást és ins­pi­rá­ci­ót merít­het­nek.

Nem vélet­le­nül emlí­tem ezt a ren­dez­vényt itt: a Női Vál­lal­ko­zók Nap­ja kife­je­zet­ten kivá­ló lehe­tő­sé­ge­ket kínál a net­wor­king szem­pont­já­ból. Ez sok­kal inkább egy közös­ség, mint egy üzle­ti kon­fe­ren­cia — a részt­ve­vők nem csak passzív hall­ga­tók, hanem aktí­van kap­cso­lód­hat­nak egy­más­hoz, ami­hez min­den segít­sé­get meg is adunk. 

Már a tény­le­ges kon­fe­ren­cia előtt lehe­tő­ség van egy­más meg­is­me­ré­sé­re a Befo­re Party‑n elő­ző nap — leg­utóbb töb­ben is vol­tak, akik ott ismer­ked­tek meg, és más­nap már együtt érkez­tek a ren­dez­vény­re. 

Sok részt­ve­vő szok­ta kiemel­ni azt a külön­le­ges han­gu­la­tot, ener­gi­át, ami csak itt jel­lem­ző, és ami meg­könnyí­ti a kap­cso­ló­dást. A nagy lét­szám elle­né­re kife­je­zet­ten oldott, csa­lá­di­as a han­gu­lat — ren­ge­teg spon­tán beszél­ge­tés ala­kul, de szer­ve­zett kere­tek között is van lehe­tő­ség direkt net­wor­king­re. 

Már kap­ha­tók jegyek a jövő évi ren­dez­vény­re — ha most biz­to­sí­tod a helyed, még Super Early Bird ked­vez­ménnyel tehe­ted. És ha töb­ben össze­fog­tok, és együtt vásá­rol­tok jegyet, a mennyi­sé­gi ked­vez­mény miatt még job­ban jár­hat­tok! 

Lépj új dimen­zi­ó­ba: kap­csolj rá a net­wor­king­re!

A kap­cso­lat­épí­tés nem egy egy­sze­ri fel­adat, hanem folya­ma­tos befek­te­tés a jövő­be. Mint min­den befek­te­tés, ez is időt, ener­gi­át és türel­met igé­nyel, de a hoza­ma hosszú távon sok­szo­ro­san meg­té­rül.

A leg­fon­to­sabb, amit érde­mes meg­je­gyez­ni: a kap­cso­lat­épí­tés nem arról szól, hogy hány embert ismersz, hanem arról, hogy hányan ismer­nek téged érték­te­rem­tő­ként. Az auten­ti­kus kap­cso­la­tok, a köl­csö­nös segít­ség­nyúj­tás és a hosszú távú gon­dol­ko­dás mind olyan ele­mek, ame­lyek segít­het­nek abban, hogy a vál­lal­ko­zá­sod ne csak túl­él­je a kihí­vá­so­kat, hanem való­ban virá­goz­zon.

A női vál­lal­ko­zók külö­nö­sen nagy lehe­tő­sé­ge­ket rej­te­nek maguk­ban ezen a terü­le­ten. A ter­mé­sze­tes empá­tia, a mély kap­cso­la­tok kiala­kí­tá­sá­ra való képes­ség és a közös­ség­épí­tés irán­ti affi­ni­tás mind olyan tulaj­don­sá­gok, ame­lyek ver­seny­előnyt jelent­het­nek a net­wor­king vilá­gá­ban.

Ne hagyd kiak­ná­zat­la­nul ezt a lehe­tő­sé­get, lépj ki a kom­fort­zó­nád­ból és ismer­kedj más vál­lal­ko­zók­kal — pél­dá­ul a Női Vál­lal­ko­zók Nap­ján!

Mihal­ik Gyöngy­vér

Kiemelt kép for­rá­sa: Fre­e­pik

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés