A reklámfilm főhőse egy nálunk élő koreai taekwondo mester és szintén külföldről ideszármazott tanítványai, akik az őket érő verbális inzultusokról adnak számot. A komor felütésű, de végül feloldódó hangulatú klip egy nemzetközi együttműködésben készült tanári kézikönyvre hívja fel széles körben a figyelmet. Tegyünk együtt a diszkrimináció ellen.
A kézikönyv egy Európai uniós projekt keretében jött létre, melynek célja, hogy növelje a civil társadalom tudatosságát, valamint a közösségi vezetők és a fiatalok képességeit Olaszországban, Spanyolországban és Magyarországon, hogy az iskoláikban és közösségeikben előforduló rasszista és idegengyűlölő szituációkat (különösen a gyűlöletbeszédet), a jelenségek gyökereit, valamint a sztereotípiáknak a társadalomra gyakorolt hatását is azonosítani tudják, és azokra válaszokat tudjanak adni.
Közügy vagy magánügy?
Van az a mondás, miszerint mi magyarok még egymást is utáljuk, nemhogy más nemzeteket. Azonban hihetetlen, hogy képtelenek vagyunk tanulni a történelemből és egy elfogadóbb, békésebb társadalmat alkotni. A reklámfilmen a számos erős mondat hangzik el, amelyeket szinte mindennap lehet hallani Budapest tömött utcáin sétálva.
Már hat éve élek Magyarországon. Az első szavak, amiket megtanultam: „rohadt sárga”.
Ha ez nem lenne elég akkor a lista folytatódik olyan válogatott bántásokkal, mint egy ukránnak jelen helyzetben azt mondani: „takaródj haza”. A reklámfilmben elhangzik továbbá a „beszélj magyarul” mondat is. Ezt azonban két részre bonthatnánk: turistákra és a letelepedőkre. Azonban egyet mindig tartsunk a szemünk előtt: a magyar a világ egyik legnehezebb és egyben legszebb nyelve is. Legyünk türelmesek.
Persze most gondolhatod, hogy neked nincsen ezzel dolgod: oldják meg a tanárok. Azonban szerintem sokkal több köze van ehhez mindenkinek. Egy olyan országban élünk, ahol a kormányablakban nagybetűkkel fel van tüntetve, hogy STOP MIGRÁCIÓ, alatta pedig koreaiul, oroszul és kínaiul is ki van írva: Köszöntjük Önöket! Mindezzel arra próbálok rávilágítani, hogy amíg országunk vezetői minden mondatukba beleszövik a diszkriminációt, gyűlöletet és milliárdokból fizetett gerillamarketing kampányban tolják az arcunkba addig sokkal tudatosabbnak kell lennünk!
Szerintem a WakeUp Network valamennyi kollégája és partnere nevében mondhatom, hogy minden olyan kezdeményezést örömmel támogatunk, amely az elfogadást és esélyegyenlőséget részesíti előnyben. Mint ez a mostani is, melynek sajtóközleményét emailben kaptuk Böhm Kornél kommunikációs szakértőtől.
A diszkrimináció elleni küzdelem szerintem egy olyan közügy, ami méltatlanul kevés figyelmet kap a nyilvánosságtól. Bízom benne, hogy sokkal több ilyen kezdeményezés lát a jövőben napvilágot Magyarországon is. Minden apró és jelentéktelennek tűnő lépés egy elfogadó világ felé kiemelten fontos. Ahhoz, hogy változtathassunk nagyban először önmagunkat kell megváltoztatnunk, majd egyre szélesebb körben haladhatunk. Véleményem szerint a diszkrimináció elleni küzdelem egyik legjobb eszköze az önfejlesztés, melyek egyik alapja a testi és lelki jóllét megteremtése.
Együtt a diszkrimináció ellen
Az „Empowered – középiskolai tanári kézikönyv a diszkrimináció elleni fellépéshez” című kiadvány a diszkrimináció iskolai kezeléséhez nyújt segítséget. Elsősorban a 11-18 évesek korosztályát megcélozva kínál átfogó forrásanyagot a pedagógusok számára azzal a céllal, hogy diákjaikban elmélyíthessék az intoleranciával kapcsolatos ismereteket, és felvértezhessék őket olyan módszerekkel, amelyeket az élet virtuális és valódi színterein tapasztalt rasszizmussal szemben egyaránt alkalmazhatnak.
A tanárok és a diákok felkészítése mellett fontos célkitűzés még más kulcsfontosságú multiplikátorok, közösségi vezetők, fiatalok, újságírók, helyi intézmények és civil szervezetek tagjainak felkészítése is a rasszizmus az idegengyűlölet, különösen a gyűlöletbeszéd elleni küzdelemre.
Az EMPOWER – European key Multipliers PromOte aWarenEss against Racism and xenophobia c. kétéves (2023-25) projektet az Európai Unió CERV programja támogatja. A projekt átfogó és interszekcionális megközelítésen alapul, amelynek célja a kulcsfontosságú multiplikátorok (közösségi vezetők, diákok, fiatalok, tanárok, újságírók, helyi intézmények és civil szervezetek tagjai) felkészítése a rasszizmus, az idegengyűlölet, különösen a gyűlöletbeszéd elleni küzdelemre.
A kézikönyv kilenc tematikus óratervet tartalmaz, melyek mind más szempontból közelítik meg ugyanazt a témát. Ezek a foglalkozások a diákoknak a tanulási folyamatban való aktív részvételét hivatottak segíteni. Az órai munkába történő zökkenőmentes integrációt elősegítendő, minden foglalkozást egy sor pedagógiailag ösztönző magyarázat (pedagogical stimuli) kísér. Az eszköztár célja, hogy értékes ismereteket és gyakorlati stratégiákat nyújtsanak az oktatóknak a tevékenységek végrehajtása során, az esetleg felmerülő kihívások kezeléséhez.