• Kérdezz! Felelünk!
matematika oktatás,

Pí-nap: vész­hely­zet a mate­ma­ti­ka okta­tás­ban, de nincs min­den vesz­ve

A matematika oktatás sokaknak egy nehéz és érthetetlen dolog. A legtöbben nem is értjük és nem is tudjuk, miért tanuljuk a tantárgyat. Azonban érdekes adatokat közölt az Európai Bizottság.

Drá­ma­i­an rom­lik a diá­kok mate­ma­ti­kai tel­je­sít­mé­nye az Euró­pai Unió tag­ál­la­ma­i­ban – derül ki az Euró­pai Bizott­ság friss jelen­té­sé­ből. Esze­rint az alul­tel­je­sí­tők ará­nya rekord­ma­gas­ság­ba emel­ke­dett, míg a kivá­ló­an tel­je­sí­tők szá­ma csök­kent – írja az Edu­ca­ti­on and Train­ing Moni­tor 2024 című jelen­tés. A hely­zet külö­nö­sen aggasz­tó Magyar­or­szá­gon, ahol az elmúlt évek­ben szin­tén nőtt az alul­tel­je­sí­tők ará­nya, ami hosszú távon veszé­lyez­tet­he­ti az ország gaz­da­sá­gi ver­seny­ké­pes­sé­gét.

Ez a ten­den­cia foly­ta­tó­dott a közép­is­ko­lá­ban is, annyi különb­ség­gel, hogy ott egy pálya­kez­dő mate­ma­ti­ka tanárt kap­tunk, aki véle­mé­nyem sze­rint a taní­tás­sal csak sze­ret­te vol­na meg­bosszul­ni saját közép­is­ko­lás énjét ért bán­tal­ma­zá­so­kat. Ez a ten­den­cia tovább­ra is foly­ta­tó­dik, ugyan­is szá­mos szü­lő mesé­li el hason­ló élmé­nye­it gye­re­ke­i­vel kap­cso­lat­ban. Azon­ban ez eddig csak egy Magyar­or­szá­gi pél­da, de ezek sze­rint a mate­ma­ti­ka okta­tás más Euró­pai Uni­ós tag­ál­lam­ban is köhög.

Hir­de­tés

Mi is az a Pí-nap? A nem­zet­kö­zi π‑nap a mate­ma­ti­ka egyik leg­hí­re­sebb szá­má­nak, a π (pí) szám­nak az ünne­pe. A π‑napot 1988 óta már­ci­us 14-én ünnep­lik, mivel az azna­pi dátum (03.14.) szám­je­gyei két tize­des­je­gyig meg­egyez­nek a mate­ma­ti­kai π érté­ké­vel (3,14…). Ez alka­lom­ból egy­re szé­le­sebb kör­ben világ­szer­te külön­bö­ző ren­dez­vé­nyek­kel, vetél­ke­dők­kel és kon­fe­ren­ci­ák­kal ünnep­lik a napot. Így hát mikor is len­ne aktu­á­li­sabb egy mate­ma­ti­ká­ról szó­ló cikk, mint ma?

Egy­re több diák marad le

Négy év alatt 6,6 szá­za­lék­kal nőtt az Euró­pai Uni­ó­ban a mate­ma­ti­ká­ban alul­tel­je­sí­tők ará­nya a jelen­tés sze­rint. A leg­rosszab­bul tel­je­sí­tő orszá­gok között van Bul­gá­ria, Cip­rus, Romá­nia és Görög­or­szág – ezek­ben az álla­mok­ban az alul­tel­je­sí­tők ará­nya meg­ha­lad­ja a 45%-ot. Magyar­or­szág ugyan nincs a leg­rosszabb hely­zet­ben, de a tren­dek itt is ked­ve­zőt­le­nek: egy­re több diák küzd az alap­ve­tő mate­ma­ti­kai kész­sé­gek elsa­já­tí­tá­sá­val.

Mind­eköz­ben a leg­job­ban tel­je­sí­tő diá­kok ará­nya is csök­ken: a kivá­ló­an tel­je­sí­tők szá­ma 11%-ról 7,9%-ra esett vissza négy év alatt az Euró­pai Uni­ó­ban. Míg Hol­lan­dia és Észt­or­szág kiemel­ke­dik a tehet­sé­ges diá­kok ará­nyát tekint­ve, addig Magyar­or­szág a közép­me­zőny­ben stag­nál.

Miért veszé­lyes mind­ez hosszú távon?

A digi­tá­lis átál­lás és a mes­ter­sé­ges intel­li­gen­cia meg­je­le­né­se miatt egy­re nagyobb az igény a mate­ma­ti­kai kri­ti­kus gon­dol­ko­dás­mód­ra, ráadá­sul a STEM-terü­le­te­ken (ter­mé­szet­tu­do­mány, tech­no­ló­gia, mér­nö­ki tudo­má­nyok és mate­ma­ti­ka) egy­re nagyobb a mun­ka­erő­hi­ány. Így ha a jelen­le­gi tren­dek foly­ta­tód­nak, veszély­be kerül­het az Euró­pai Unió tech­no­ló­gi­ai ver­seny­ké­pes­sé­ge, és a gaz­da­sá­gi növe­ke­dés is las­sul­hat.

„Az isko­lai mate­ma­ti­ka­órán nem iga­zán derül ki a diá­kok­nak, hogy miért kell mate­ma­ti­kát tanul­ni­uk. Ha ez meg­vál­toz­na, akkor len­ne esély arra, hogy köze­lebb kerül­jön a mate­ma­ti­ka az embe­rek­hez.”

– osz­tot­ta meg tapasz­ta­la­ta­it Mosó­czi And­rás mate­ma­ti­ka­ta­nár. A mate­ma­ti­kai kész­sé­gek hiá­nya nem­csak az isko­la­pad­ban okoz prob­lé­mát, hanem az egész tár­sa­da­lom­ra kihat. 

Az ala­csony mate­ma­ti­kai kom­pe­ten­ci­ák a min­den­na­pi élet­ben is hát­rányt jelen­te­nek. Egy friss elem­zés sze­rint a pénz­ügyi tuda­tos­ság – pél­dá­ul a hite­lek kamat­költ­sé­ge­i­nek kiszá­mí­tá­sa vagy a ház­tar­tá­si költ­ség­ve­tés ter­ve­zé­se – szo­ros össze­füg­gés­ben áll a mate­ma­ti­kai kész­sé­gek­kel. A mateking.hu okta­tá­si plat­form készí­tői sze­rint a mate­ma­ti­kai gon­dol­ko­dás fej­lesz­té­se segí­ti a prob­lé­ma­meg­ol­dó képes­sé­get, ami min­den szak­má­ban ver­seny­előnyt jelent­het, legyen szó ügy­vé­dek­ről, köz­gaz­dá­szok­ról vagy mér­nö­kök­ről.

Miért ilyen mumus tan­tárgy a mate­ma­ti­ka és mit lehet ten­ni, hogy ez más­képp legyen?

Nin­cse­nek könnyű hely­zet­ben sem a diá­kok sem a taná­rok a mate­ma­ti­ka tanu­lá­sá­ban és taní­tá­sá­ban – ismer­te el a szak­ér­tő. 

„Míg a tör­té­ne­lem vagy a bio­ló­gia tanu­lá­sa­kor a gye­re­kek az osz­tály­ban nagy­já­ból azo­nos tem­pó­ban tud­nak halad­ni, addig a mate­ma­ti­ká­ban a diá­kok­nak gon­dol­kod­ni­uk kell, fel­ada­to­kat kell meg­ol­da­ni­uk, amit min­den­ki a saját tem­pó­já­ban végez. Éppen ezért a mate­ma­ti­ka tanár­nak lénye­gé­ben 10–15 rész­re kéne sza­kad­nia a matek­órán, hogy min­den diák elé­ge­dett legyen a tem­pó­val. Ráadá­sul a mate­ma­ti­ka egy nagyon abszt­rakt és elvont tárgy is. Ez az egyet­len olyan tan­tárgy, ahol olyan dol­go­kat tanul­nak a diá­kok, amik a való­ság­ban nem is létez­nek, hiszen már maguk a szá­mok is egy abszt­rak­ció, és a tör­tek, az egyen­le­tek, a hat­vá­nyo­zás mind mind abszt­rakt foga­lom. Ez egyéb­ként egy álta­lá­nos prob­lé­ma, ami miatt nem­csak Magyar­or­szá­gon, hanem az egész vilá­gon nehéz a mate­ma­ti­ka taní­tá­sa és tanu­lá­sa” 

– emel­te ki Mosó­czi And­rás, a mate­king e‑learning plat­form ala­pí­tó­ja.

matematika oktatás,
Kép for­rá­sa: mateking.hu

„Mi lehet a meg­ol­dás? Az egyik lehet­sé­ges válasz erre a prob­lé­má­ra a minél gya­kor­la­ti­a­sabb fel­ada­tok meg­je­le­né­se a mate­ma­ti­ka­órá­kon. Ez két­ség­te­le­nül egy ked­ve­ző irány, de azért nem sza­bad túl­tol­ni.” 

– fej­ti ki Mosó­czi And­rás. A cél az, hogy magát a mate­ma­ti­kai gon­dol­ko­dást és az algo­rit­mu­sok­ban való eliga­zo­dást tanít­suk meg a diá­kok­nak, nem pedig egy butí­tott mate­kot. Egy hason­lat­tal élve, ami­kor ver­se­ket taní­ta­nak az isko­lá­ban, azt sem azért teszik, hogy majd ami­kor állás­in­ter­jú­ra megyünk, akkor elsza­val­juk – hacsak vala­ki nem szí­nész lesz. Azért tanu­lunk ver­se­ket, hogy ezzel fej­lesszük a memó­ri­án­kat, a szó­kin­csün­ket, a nyel­vi érzé­kün­ket és köze­lebb kerül­jük az iro­da­lom­hoz. Ugyan­ez a hely­zet a matek­fel­ada­tok­kal. Csak ott a prob­lé­ma­meg­ol­dó képes­sé­günk, az algo­rit­mi­kus gon­dol­ko­dá­sunk, a sémák fel­is­me­ré­se és az abszt­rak­ci­ós kész­sé­günk fej­lő­dik. Egy­sze­rűb­ben fogal­maz­va oko­sab­bak leszünk. Mosó­czi And­rás hoz­zá­tet­te: 

„A mate­ma­ti­ká­nak van­nak szá­raz részei, ami­kor meg kell tanul­nunk azo­kat az algo­rit­mu­so­kat, amik­kel aztán már izgal­ma­sabb és szí­ne­sebb prob­lé­má­kat is képe­sek vagyunk meg­ol­da­ni. Az álta­lam kép­vi­selt okta­tá­si mód­szer egyik tit­ka az, hogy a szá­raz algo­rit­mu­so­kat ele­ve izgal­ma­san és nagyon szem­lé­le­tes pél­dák­kal mutat­juk be a diá­kok­nak. Ezért is ekko­ra siker­tör­té­net az álta­lam veze­tett okta­tá­si plat­form, amely negyed­mil­lió fel­hasz­ná­ló mel­lett már 700-nál is több hazai isko­lá­ban került be 2024/25-ös tan­év­től az isko­lai mate­ma­ti­ka­órák­ra. Jelen­leg is folya­ma­tos az isko­lák csat­la­ko­zá­sa, és azt vár­juk, hogy egy olyan segít­sé­get tudunk adni a hazai mate­ma­ti­ka­ok­ta­tás­nak, ami­től szem­mel lát­ha­tó vál­to­zá­sok kez­dőd­nek majd el. Fon­tos­nak tar­tom a tabuk dön­tö­ge­té­sét a mate­ma­ti­ka­ok­ta­tás terén, ugyan­is azt hiszem csak így lehet való­di for­du­la­tot elér­ni. Hiszek ben­ne, hogy a jelen­le­gi mate­ma­ti­ka tan­anyag bőven meg­ta­nít­ha­tó a jelen­le­gi­nél sok­kal kisebb erő­fe­szí­tés­sel és a jelen­le­gi­nél sok­kal több diák szá­má­ra. Úgy lát­juk, hogy ebben a vál­to­zás­ban a mate­ma­ti­ka­ta­ná­rok is part­ne­rek, ezt mutat­ja az is, hogy rend­kí­vül nyi­tot­tak a műkö­dő új meg­ol­dá­sok­ra. Az álta­lunk fej­lesz­tett mateking.hu okta­tá­si plat­for­mot már több mint 3450-en hasz­nál­ják az isko­lai okta­tás­ban. 

Miért kell tanul­nunk mate­ma­ti­kát?

Két fő oka van annak, ami­ért nagyon fon­tos mate­ma­ti­kát tanul­nunk. Az egyik ok, hogy a mate­ma­ti­ka olyan, mint egy men­tá­lis edzés, amely segít fej­lesz­te­ni a logi­kus gon­dol­ko­dást és a prob­lé­ma­meg­ol­dó kész­sé­get. Aho­gyan a test­moz­gás az izma­in­kat erő­sí­ti, a mate­ma­ti­ka az agyun­kat edzi. És aho­gyan a moz­gás segít a beteg­sé­gek meg­elő­zé­sé­ben a jobb köz­ér­zet kiala­ku­lá­sá­ban és még sok-sok dolog­ban, úgy a mate­ma­ti­ka a men­tá­lis álla­po­tunk fej­lő­dé­sé­ben ját­szik hatal­mas sze­re­pet.

Egy hason­lat­tal élve, ami­kor a kis­gye­re­kek ját­sza­nak az épí­tő­koc­kák­kal, tor­nyo­kat és vára­kat épí­te­nek, mond­hat­nánk, hogy az egész­nek sem­mi értel­me, hiszen aztán úgy­is elpa­kol­juk a koc­ká­kat. Akkor minek épí­tet­te föl a tor­nyot? Ugyan­ez a hely­zet a matek­órán, ami­kor meg­ol­dunk egy egyen­le­tet, vagy kiszá­mol­juk egy gúla tér­fo­ga­tát. Sem­mi értel­me. A haszon ott jelent­ke­zik, hogy miköz­ben ezt a dol­got csi­nál­juk, kifej­lő­dik ben­nünk vala­mi. 

Aho­gyan az épí­tő­koc­ka fej­lesz­ti a gye­re­kek kéz­ügyes­sé­gét kre­a­ti­vi­tá­sát, úgy a mate­ma­ti­kai fel­ada­tok meg­ol­dá­sa is fej­leszt vala­mit. Ha rosszul tanít­juk a mate­ma­ti­kát, akkor a diá­kok szo­ron­gá­sát fej­lesz­ti. De ha jól tanít­juk, akkor a kre­a­ti­vi­tá­su­kat, a prob­lé­ma­meg­ol­dó-képes­sé­gü­ket, adott eset­ben pedig a mono­tó­ni­a­tű­ré­sü­ket. Mind­ezen képes­sé­gek később a min­den­na­pi élet­ben és a mun­ká­ban is elen­ged­he­tet­le­nül fon­to­sak lesz­nek. 

Hir­de­tés

„De van egy másik oka is annak, hogy miért tanu­lunk mate­ma­ti­kát. A mate­ma­ti­ka az összes tudo­mány alap­nyel­ve, ezen a nyel­ven beszél­nek egy­más­sal a köz­gaz­dá­szok, a tudó­sok, a kuta­tók, a bio­ló­gu­sok, a vegyé­szek. Ha ezt nem tanul­juk meg, akkor anal­fa­bé­ták leszünk a reál terü­le­te­ken, és így azok a diá­kok, akik reál pályán ter­ve­zik a jövő­jü­ket behoz­ha­tat­lan hát­rány­ba kerül­nek azzal, ha a mate­ma­ti­kai képes­sé­ge­i­ket csak később kez­de­nék el fej­lesz­te­ni.

– össze­gez­te Mosó­czi And­rás a mateking.hu okta­tá­si plat­form ala­pí­tó­ja és szak­mai veze­tő­je.

Kiemelt kép for­rá­sa: mateking.hu

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
2025. augusztus 11-én a Sziget Fesztivál történetében belépett a 11 milliomodik látogató, Kormos Emília Panna, aki életében először járt a fesztiválon. Ez a mérföldkő jól mutatja a Sziget nemzetközi népszerűségét és sokszínűségét.
Természetes módszerek a tejtermelés serkentésére: gyógynövények, masszázs, fülakupunktúra és stresszkezelés a szoptatás támogatására.
Idén október 4-én az Állatok világnapján rendezik meg a II. Lóbarát Fesztivált.Az érdeklődők a legmodernebb, állatbarát szemléletben ismerhetik meg a lovas élet fontos szegmenseit.
Ez az időszak elhozza a nyár lezárásának pillanatait: rendrakás kívül-belül, tisztázó beszélgetések és lassan megérkező új célok formálják a napokat.
A fenntarthatóságot sokszor túlzásba viszik, talán így van egy a WC-k esetében is. Azonban a mai világban a WC papír mentesség nem minden esetben utópia.
Az ország egyik leghitelesebb civil kezdeményezése. Mozdulj! tandemtúra látássérültekkel a Balaton körül.
Hirdetés
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Majka új vetélkedője, a Tizenkét okos ember meglepetésekkel teli: a műsorvezetőnek egyik játékosa finoman odaszúrt egy téves megjegyzés után. Vajon Majka tényleg szakmát váltana?
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A 2026-os munkaidő naptár tartalmazza a munkaszüneti napokat, ledolgozós szombatokat és hosszú hétvégéket. Tudj meg mindent a pihenőnapokról és tervezd előre a szabadságodat!
A túrázás a testet frissíti, a sétáló meditáció az elmét csendesíti. Ha összekötöd őket, minden lépés tudatos élménnyé válik.
A Caffè Vergnano kutatás szerint a magyarok 86%-a naponta kávézik. Fedezd fel, hogyan teremthet a csésze valódi énidőt és mindfulness-t.
Hirdetés