opera, budapest, Magyar Állami Operaház, este Kép forrása Wikipédia by Thaler Tamas

Így nézett ki a Magyar Álla­mi Ope­ra­ház épü­le­te az 1900-as évek­ben az átadást köve­tő­en

A Magyar Állami Operaház számos nehézségen ment már keresztül. Válságok, háborúk, pénzügyi gondok és 30 perces büfészünetek. Cikkünkben röviden összefoglaljuk az épület és a működés történetét.
Hirdetés

A Magyar Álla­mi Ope­ra­ház jelen­leg Magyar­or­szág egyet­len nagy lét­szá­mú tár­su­lat­tal ren­del­ke­ző, kimon­dot­tan ope­rák­ra és balet­tek­re sza­ko­so­dott szín­há­za. Az épü­let Buda­pest egyik leg­je­len­tő­sebb 19. szá­za­di műem­lé­ke. Neo­rene­szánsz­stí­lus­ban épült Ybl Mik­lós ter­vei alap­ján. A gaz­da­gon díszí­tett bel­ső terek jel­lem­zik, ame­lyek­ről össze­gyűj­töt­tünk néhány érde­kes infor­má­ci­ót, amit eddig szin­te biz­tos, hogy nem tud­tál. Mar­czin­ka Mátyás írá­sa.

Ere­de­ti­leg a Nem­ze­ti Szín­ház adott ott­hont a zenés drá­mai műfaj­nak is. Azon­ban a kiegye­zés után az akkor még Pest-Buda néven ismert város gyors fej­lő­dés­nek indult. Így a kul­tú­ra is virág­zott, mely­nek követ­kez­té­ben a szín­ház épü­le­te egy­re szű­kebb­nek bizo­nyult, így nem volt mese, lép­ni kel­lett.

Ter­ve­zés­től az átadá­sig

A pes­ti oldal város­ké­pe a 19. szá­zad máso­dik felé­ben ala­kult ki, ennek része volt a mai And­rássy út kiépí­té­se is. Ezzel egy idő­ben vető­dött fel egy önál­ló ope­ra­ház meg­épí­té­sé­nek ötle­te, hiszen a váro­si élet akko­ri leg­ran­go­sabb szó­ra­ko­zá­sa Euró­pa-szer­te az ope­ra volt. Ma már mind­annyi­an tud­juk, hogy az And­rássy útnak egyik ékkö­ve­ként áll az ope­ra­ház épü­le­te, azt azon­ban keve­sen tud­ják, hogy annak helyét egy 1872-ben ala­kult külön bizott­ság hosszas tana­ko­dás után jelöl­te ki.

Több lehet­sé­ges hely­szín is szó­ba került.

Opció volt a Deák és Bajcsy sar­ka, a Károly kör­út, a Kos­suth Lajos és a Sem­mel­weis utca közöt­ti rész és még szá­mos más hely. Eze­ket gaz­da­sá­gi, terü­le­ti vagy más okok­ra hivat­koz­va elve­tet­tek. Így maradt töké­le­tes opci­ó­nak az And­rássy út. Az épít­ke­zés költ­sé­ge­i­hez hoz­zá­já­rult a bank 250.000 forint­tal, mely­hez csat­la­ko­zott Pest váro­sa 403.000 forint­tal, vala­mint az udvar­tar­tá­si költ­sé­gek művé­sze­ti célok­ra for­dít­ha­tó keret­össze­gé­ből továb­bi 1.608.000 forint­tal.

Hir­de­tés

A tel­jes ope­ra­ház meg­épí­té­sé­re 2.261.200 forint állt ren­del­ke­zés­re. Hihe­tet­len ugye? Ma egy év alatt ennyi pénzt fizet ki egy sze­ren­csés buda­pes­ti, aki talált “csak” 188.500 forint plusz rezsi kör­nyé­kén lakást a bel­vá­ros­ban.

Miu­tán meg­szü­le­tett az And­rássy úti hely­szín kivá­lasz­tá­sa azt köve­tő­en, a király hoz­zá­já­ru­lá­sa után meg­kez­dőd­he­tett az épít­ke­zés. Az épü­let ter­ve­zé­sé­re az akko­ri bel­ügy­mi­nisz­ter ver­seny­tár­gya­lást hir­de­tett. Ezt Ybl Mik­lós ter­ve nyolc­ból, hét sza­va­zat­tal nyert meg. Ez talán annyi­ra nem volt meg­le­pő, hiszen az összes pályá­zó közül ő ismer­te leg­job­ban az igé­nye­ket.

Annak, hogy meg­épül­hes­sen a Ybl féle ope­ra­ház külön fel­té­te­le­ket szab­tak. Ilyen volt pél­dá­ul a neo­rene­szánsz stí­lu­sú kocsi­fel­já­ró kiépí­té­se a főhom­lok­zat kiné­ze­te. Kikö­tés volt még, hogy az épü­let lába­za­ta kőből készül­jön, vala­mint sok más között az épü­le­tet díszí­tő szob­rok ne gipsz­ből és cement­ből, hanem kőből vagy ter­ra­kot­tá­ból készül­je­nek.

Magyar Állami Operaház,
Magyar Kirá­lyi Ope­ra­ház az elké­szü­lést köve­tő az 1900-es évek­ben | Kép for­rá­sa: Kép for­rá­sa For­te­pan by Deu­tsche Fotot­hek Brück und Sohn

A meg­egye­zés után Ybl Mik­lós 1874. május 1‑jén elfo­gad­ta az akko­ri bel­ügy­mi­nisz­ter levél­ben kül­dött meg­bí­zá­sát. A rákö­vet­ke­ző év nya­rán, 1875. augusz­tu­sá­ban a Fővá­ro­si Köz­mun­kák Taná­csa véle­mé­nye alap­ján a fővá­ro­si tanács meg­ad­ta az épí­té­si enge­délyt Ybl ter­ve­i­re és még ugyan­ab­ban az évben meg­kez­dő­dött a kilenc évig tar­tó épít­ke­zés, ahol java­részt magyar művé­szek és ipa­ro­sok dol­goz­tak.

Az épít­ke­zést már az első nap­tól anya­gi gon­dok kísér­ték.

A keret­összeg­ből éven­te maxi­má­li­san 200.000 forin­tot lehe­tett fel­hasz­nál­ni, bár az épí­té­si bizott­ság min­den éves jelen­té­sé­ben szor­gal­maz­ta, hogy módo­sít­sák. Az épít­ke­zés elhú­zó­dá­sa elke­se­re­dést, elé­ge­det­len­sé­get oko­zott, de még az épít­ke­zés leál­lí­tá­sa is fel­me­rült. A ter­vek sze­rint az épü­le­tet 1883-ra kel­lett vol­na befe­jez­ni. Tisza Kál­mán az akko­ri minisz­ter­el­nök ezt végül 1884 nya­rá­ra tűz­te ki. Ennek meg­va­ló­sí­tá­sa érde­ké­ben a koráb­bi éves hitel­ke­ret három­szo­ro­sát folyó­sí­tot­ták.

A Magyar Álla­mi Ope­ra­ház akko­ri­ban még Magyar Kirá­lyi Ope­ra­ház néven került átadás­ra 1884. szep­tem­ber 27-én, ame­lyen jelen volt I. Ferenc József magyar király is. A nyi­tó dísz­elő­adá­son töb­bek között a Bánk bán és a Loheng­rin első fel­vo­ná­sát adták elő Erkel Ferenc vezény­lé­sé­vel.

Hir­de­tés

Az átadást köve­tő­en a világ gyors fej­lő­dé­se nem ért véget. Egy­mást követ­ték a gáz és vil­lany háló­za­tok kiépí­té­se, vala­mint az egy­ko­ron modern tech­no­ló­gi­ák is elavul­tak, vagy a hábo­rú alatt élet­ve­szé­lyes­sé vál­tak. Ezek­ből a bonyo­dal­mak­ból a Magyar Álla­mi Ope­ra­ház sem marad­ha­tott ki és mind­ezek szo­ro­san az épü­let tör­té­ne­té­hez tar­toz­nak.

Az átadást köve­tő mun­kák

Az átadás­kor az épü­let­gé­pé­sze­ti és szín­pad­tech­ni­kai beren­de­zé­sek messze­me­nő­kig meg­fe­lel­tek a kor elvá­rá­sa­i­nak. A bécsi Ringt­hea­ter tűz­ka­taszt­ró­fa meg­is­mét­lé­sé­nek végett a pad­lá­son víz­tá­ro­zó meden­cé­ket és vízi hid­ra­u­li­ká­val műkö­dő szín­pad­tech­ni­kát épí­tet­tek. A beren­de­zés szer­ke­ze­té­ből a gyú­lé­kony faanya­got mel­lőz­ték, helyet­te acélt hasz­nál­tak. Így meg­ol­dot­ták, a dísz­let- és szín­pad­me­zők moz­ga­tá­sá­nak egy pont­ról tör­té­nő vezér­lé­sét, ame­lyet koráb­ban kéz­zel végez­tek.

Az akko­ri­ban modern­nek szá­mí­tó újí­tá­sok mel­lett két újon­nan alkal­ma­zott tech­ni­kát is beve­zet­tek. Az egyik a füg­göny hid­ra­u­li­kus moz­ga­tá­sa volt. Az addig szo­ká­sos fel­csa­va­rás helyett, amit így olyan magas­ra lehe­tett fel­húz­ni, hogy bár­mely dísz­le­tet állít­va tud­tak a szín­pad­ra jut­tat­ni. A másik újdon­ság a szín­pad két hát­só sar­ká­ban a hid­ra­u­li­kus teher­fel­vo­nó volt. Amely a süllyesz­tőt és a negye­dik eme­le­tet kötöt­te össze bútor‑, jel­mez- és kel­lék­szál­lí­tás cél­já­ból.

A fűtést kez­det­ben kály­hák és gőz segít­sé­gé­vel oldot­ták meg, a néző­tér­re pedig modern szel­lő­ző­be­ren­de­zést sze­rel­tek. Az átadást köve­tő tíz évben azon­ban még szá­mos vál­to­zást esz­kö­zöl­tek. Töb­bek között a háló­zat­ra kötött gáz­csil­lá­ro­kat lecse­rél­ték elekt­ro­mos vilá­gí­tás­ra, mely­nek veze­té­ke­it a már kiépí­tett gáz­há­ló­zat csö­ve­i­ben helyez­ték el. Azon­ban az áram­fej­lesz­tő gépek nem fér­tek el a Magyar Álla­mi Ope­ra­ház (akkor még Kirá­lyi) épü­le­té­ben azo­kat a szom­szé­dos épü­let­ben sze­rel­ték fel.

A Magyar Álla­mi Ope­ra­ház főbb fel­újí­tá­sai

Az átadás után az első fon­tos kor­sze­rű­sí­té­se­ket az épü­le­ten 1912-ben végez­ték. Ekkor ala­kí­tot­ták ki a föld­szin­ti ruha­tá­rat, növel­ték a néző­té­ri helyek szá­mát, emi­att lesüllyesz­tet­ték és rész­le­ge­sen a szín­pad alá tol­ták a zene­ka­ri árkot. A fej­lesz­tés része­ként lecse­rél­ték a szé­ke­ket, kiszé­le­sí­tet­ték a köz­le­ke­dő­fo­lyo­só­kat. A néző­tér fa alépít­mé­nyét vas­szer­ke­zet­re cse­rél­ték, és az akusz­ti­ka javí­tá­sa érde­ké­ben a zene­ka­ri árok és a néző­tér bur­ko­la­ta­it is lecse­rél­ték. Továb­bá ekkor készül­tek el a sze­mély­fel­vo­nók is, a szín­pad mélyén, két­ol­dalt.

A hom­lok­zat fel­újí­tá­sá­ra később került sor

Az 1960-as és 70-es évek­ben a hom­lok­za­to­kat, a Szé­kely-ter­met, vala­mint a király­lép­csőt újí­tot­ták fel. Kicse­rél­ték az elekt­ro­mos háló­za­tot és ‑beren­de­zé­se­ket. Később pedig meg­épült az ope­ra igaz­ga­tó­sá­gi bejá­ra­tá­val szem­ben az új üzem­ház, ame­lyet alag­út köt össze a szín­ház­épü­let­tel. Ide kerül­tek át az Ope­ra­ház azon funk­ci­ói, ame­lyek a főépü­let­ben nem indo­kol­tak, illet­ve nél­kü­löz­he­tő­ek.

Siet­tet­te az Ope­ra­ház fel­újí­tá­sát 1980-as évek­ben az a tény, hogy a szín­pad fölöt­ti rácsos tar­tó­rend­szer az ellen­őr­ző vizs­gá­la­tok alap­ján nem­hogy a dísz­le­tek moz­ga­tá­sá­val járó több­let­ter­he­ket, de már az állan­dó ter­hek hor­dá­sá­ra se volt biz­ton­sá­go­san képes. Emi­att a zsi­nór­pad­lás hasz­ná­la­tá­ról, a köz­re­mű­kö­dők éle­té­nek védel­me érde­ké­ben le kel­lett mon­da­ni. Ekkor a leg­na­gyobb átala­kí­tá­so­kat az üze­mi terü­le­ten végez­ték, ezál­tal szá­mos helyi­ség fel­sza­ba­dult a tár­su­lat hasz­ná­la­tá­ra. A régi gőz­fű­té­ses rend­szert kicse­rél­ték meleg­vi­zes-fűtés­re, ennek ellá­tá­sát az új üzem­ház­ban léte­sí­tett kazán­ház biz­to­sít­ja. Átala­kí­tot­ták elekt­ro­me­cha­ni­kus­ra a szín­pad­gé­pe­ze­tet is. Hát­rá­nya, a már emlí­tett hid­ra­u­li­kus­hoz képest, hogy zajo­sabb. Nem utol­só sor­ban a nézők kényel­mé­nek biz­to­sí­tá­sa érde­ké­ben meg­nö­vel­ték a szé­kek közöt­ti távol­sá­got. Így a néző­té­ri összes hely­szám 1394-ről, 1289-re csök­kent.

Magyar Állami Operaház,
Buda­pes­ti Magyar Álla­mi Ope­ra­ház 2005. augusz­tu­sá­ban | Kép for­rá­sa Wiki­pé­dia by PDXdj at Eng­lish Wiki­pe­dia

+1 érde­kes­ség: az első művé­sze­ti vál­ság

A világ­ban vál­sá­gok jön­nek és men­nek. Nem volt ez más­ként az ope­ra­ház átadá­sát köve­tő­en sem és nem sok­kal később művé­szi vál­ság­ba került a tár­su­lat. Nagy mér­ték­ben anya­gi prob­lé­mák miatt nem tud­tak sem lét­szám­ban meg­fe­lel­ni a min­den­na­pi szín­ját­szás köve­tel­mé­nye­i­nek és a pes­ti közön­ség már nem volt képes visel­ni a pro­duk­ci­ók költ­sé­ge­it.

A tár­su­lat első arany­kor­sza­ka Gus­tav Mah­ler igaz­ga­tó­hoz köt­he­tő, ugyan­is 1888 és 1891 újra képes volt fel­len­dí­te­ni az ope­ra irán­ti keres­le­tet. Ez még az az idő­szak volt, ami­kor nem vág­ták ket­té az elő­adá­so­kat 30 per­ces büfé­szü­ne­tek­kel, két láb­bal tapos­va az ope­ra szent­sé­gét és műfa­ját.

Az ope­ra virág­zá­sá­nak viszony­lag hamar vége sza­kadt ugyan­is az első és a máso­dik világ­há­bo­rú között miatt az ope­ra egy évre be is zárt. Ezt köve­tő­en művé­szi szem­pont­ból ismét szár­nyal­ni kez­dett, és a máso­dik világ­há­bo­rú okoz­ta kisebb épü­let­be­li sérü­lé­sek elle­né­re ismét meg­nyi­tot­ta kapu­it. A hábo­rú utá­ni fel­újí­tás során cse­rél­ték le az aranyos–mohazöld elő­füg­gönyt meggy­pi­ros­ra, és ehhez iga­zí­tot­ták szín­ben a töb­bi kár­pi­to­zást is. Nem utol­só sor­ban pedig máso­dik világ­há­bo­rút köve­tő­en lett Kirá­lyi­ból Magyar Álla­mi Ope­ra­ház. A műfaj hama­ro­san egy­re szé­le­sebb kör­ben ter­jedt el, így 1951-től az Ope­ra­ház­hoz csa­tol­ták a Váro­si Szín­há­zat, mai nevén Erkel Szín­há­zat.

Mar­czin­ka Mátyás

For­rás: itt, Kiemelt kép for­rá­sa: 2005. augusz­tus — PDXdj a(z) angol Wiki­pé­dia pro­jekt­ből

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés

Kövesd oldalunkat!

Ahhoz, hogy ne maradj le semmiről kövesd a WakeUp Magazin oldalait Facebook-on és Instagram-on is! Így elsőként vehetsz részt nyereményjátékainkon is!