Ha most nőként a szívemre kellene tennem a kezem és le kéne tennem a megszeghetetlen esküt, akkor azt hiszem őszintén mondhatnám, hogy én is a pihenést választom a társasági élet helyett. Azonban ez nem mindig volt így és nem, nem a korral jár — szerintem. Az IKEA ismét egy új kutatását juttatta el szerkesztőségünkhöz egy sajtóközlemény formájában, ami számomra is megdöbbentő eredményeket mutat.
A nagymamám mindig mondta, hogy “az ágyad és a cipőd legyen kényelmes”. Én ezt azóta is szentül hiszem, azonban ma már a jó alváshoz nem elegendő egy kényelmes matrac, hiszen lefekvés előtt számos dolog jár a fejünkben. Amíg annak idején lassabb volt a világ és nem volt agyonszabályozva minden, addig sokkal könnyebb lehetett a dolguk a nőknek is, hiszen nem volt ennyi minden, amin agyalhatnának.
Kiemelten fontosnak tartom, hogy mindig idejében felismerjük, majd megfelelő módon kezeljük a problémáinkat. A környezetemben is sokaknál tapasztalok pihenéssel kapcsolatos gondokat, kialvatlanságot. Ezek mind a reggeli kávénál derülnek ki, amikor beérünk a munkahelyre vagy éppen egy megbeszélésre. Ahhoz, hogy ezt elkerülhessük szükségünk van olyan sokakat elérő nagyvállalatokra is, mint az IKEA, akik valamilyen módon küldetésüknek érzik az emberek segítését is.
A magyar nők 54 százaléka inkább a pihenést választja a társasági élet helyett, mégis sokan küzdenek alvásproblémákkal – derül ki az IKEA friss, alvási szokásokat vizsgáló felmérésből.
Az alvás minőségét számos tényező befolyásolja, a digitális eszközök használatától kezdve a rémálmok gyakoriságán át egészen az alváshoz való hozzáállásig. De vajon mennyire tartják fontosnak a nők a megfelelő pihenést? És mit lehet tenni annak érdekében, hogy az alvás valóban feltöltő élmény legyen?
Az alvás minősége a nők körében
Az idei nőnap alkalmából az IKEA nemzetközi alváskutatásának magyar nőkre vonatkozó adatait elemezte, hogy feltárja, mely tényezők befolyásolják alvásukat. A számok azt mutatják, hogy a nők alvásminősége összességében nem ideális:
az alvásindex a nők körében 58 ponton áll a 100-as skálán, míg a kisgyermekes anyáké ennél is alacsonyabb, 54 pont.
Az alacsony pontszám egyik oka, hogy sok nő számára az éjszakai pihenés korántsem zavartalan. A svéd bútoráruházlánc kutatásából többek között kiderült, hogy a nők 15 százaléka rendszeresen – naponta vagy hetente többször – rémálmokkal küzd, míg a kisgyermekes anyák körében ez az arány még magasabb, 22 százalék.
A digitális világ hatása a pihentető alvásra
A modern életmód sem kedvez a minőségi pihenésnek, ugyanis az éjszakai nyugalmat a hálószobában használt elektronikai eszközök is erősen befolyásolhatják:
a nők 78 százaléka használ telefont, 61 százaléka néz televíziót, 26 százaléka pedig laptop vagy tablet képernyőjét nézi az ágyban, míg hagyományos ébresztőórát mindössze 22 százalékuk tart az éjjeliszekrényen.
Az IKEA korábban már vizsgálta a digitális szokásokat a hálószobában erről korábban már itt írtunk.
A pihenés és a társasági élet dilemmája
Ugyanakkor az is kirajzolódik, hogy a jó alvás értéke megkérdőjelezhetetlen: a nők 54 százaléka előnyben részesíti a pihenést a társasági élettel szemben, és 50 százalékuk úgy véli, hogy az alvás az élet egyik legnagyobb öröme. Ezzel párhuzamosan azonban az alvással kapcsolatos aggodalmak is megfigyelhetők: a nők 85 százaléka egyetért azzal, hogy legalább 7 órát kellene aludni naponta, és 34 százalékuk aggódik is amiatt, hogy nem jut elég pihenéshez.

Érdekes módon az alvással kapcsolatos szkepticizmus is jelen van: a nők 24 százaléka érzi úgy, hogy lemarad valami fontosról, ha túl sokáig alszik, míg 6 százalékuk szerint az alvás egyenesen időpocsékolás.
„Az alvás nem luxus, hanem alapvető szükséglet, amely meghatározza mindennapi közérzetünket. Kutatásunk is rávilágít arra, hogy a nők többsége tisztában van a pihenés fontosságával, mégis sokan küzdenek alvásproblémákkal. Az IKEA hat tippel segíti a vásárlóit a pihentető alvás elérésében, beleértve a megfelelő hőmérsékletet, a kényelmet és rendezett hálószobát”
– mondta el Tokaji Tamara, az IKEA Magyarország kommunikációs koordinátora. Az IKEA elkötelezett amellett, hogy olyan megoldásokat kínáljon, amelyek az emberek alvásminőségének javítását szolgálják. A vállalat folyamatosan fejleszti termékeit és szolgáltatásait, hogy azok a vásárlók egyedi igényeihez igazodjanak, és elősegítsék a kényelmes, pihentető alvási környezet kialakítását.