• Kérdezz! Felelünk!
barátság

Barát­ság és a szol­gál­ta­tás érzé­keny hatá­ra, 4 visel­ke­dés­min­tá­val

A barátság egy ügyféllel értékes, de csak addig egészséges, amíg nem írja felül a szolgáltatóként felállított szakmai határokat és szabályokat.

Mit jelent a barát­ság egy olyan kap­cso­lat­ban, ahol a sze­re­pek alap­ve­tő­en aszim­met­ri­ku­sak? Pél­dá­ul egy szol­gál­ta­tó és az ügy­fe­le között? Lehe­tünk bará­tok? Érde­mes? És vajon mikor csú­szik át a dolog egy olyan zóná­ba, ahol már vala­ki töb­bet vár, mint amit adni tudunk vagy ami bele­fér? Júli­us 30‑a nem más, mint a Barát­ság Világ­nap­ja. Kal­lós Vik­tó­ria tré­ner, coach írá­sa.

Újra elő­ke­rül egy közös fotó a nya­ra­lás­ról, vagy csak kül­dünk egy szí­vecs­két a cso­port­chat­be. A barát­ság külön­le­ges dolog bizal­mon, elfo­ga­dá­son, törő­dé­sen ala­pul, és nem is fel­tét­le­nül kell min­den­nap jelen len­nie ahhoz, hogy érez­zük az ere­jét. Barát­ság­ról, hatá­rok­ról, és arról írok, hogyan tudunk egy­szer­re embe­ri­ek és pro­fesszi­o­ná­li­sak marad­ni, akár a szép­ség­ipar­ban, akár egy fogá­sza­ton.

„Csak olyan ügy­fe­lek­kel dol­gozz, akik­kel szí­ve­sen meg­in­nál egy kávét”.

Még vál­lal­ko­zá­som leg­el­ső idő­sza­ká­ban az egyik okta­tóm ezt a taná­csot adta nekem: „Olyan ügy­fe­lek­kel vedd kör­be magad, akik­kel szí­ve­sen leül­nél egy kávé­ra a sza­bad­időd­ben is.” Első­re ez egé­szen szim­pa­ti­kus­nak tűnt és való­ban van ben­ne igaz­ság. Hiszen egy olyan ügy­fél­lel dol­goz­ni, aki­vel embe­ri­leg is egy hul­lám­hosszon vagyunk, aki érté­ke­li a mun­kád és aki­vel jól tud­tok kom­mu­ni­kál­ni, való­ban sok­kal gör­dü­lé­ke­nyebb, moti­vá­lóbb és kiegyen­sú­lyo­zot­tabb kap­cso­la­tot jelent­het. Nem mel­les­leg: sok­kal keve­sebb fél­re­ér­tés­sel, stresszel és magya­ráz­ko­dás­sal jár.

A barát­ság, mint bizal­mi tőke

A szol­gál­ta­tás alap­ja a biza­lom. Hiszen ami­kor beülünk egy szék­be, ahol vala­ki a hajunk­hoz, bőrünk­höz, tes­tünk­höz ér, akkor való­já­ban meg­nyí­lunk a másik fél­nek. Akkor is, ha nem tuda­to­san tesszük.

Sokan azért válasz­ta­nak hosszú távon egy adott szak­em­bert, mert érzik az embe­ri kap­cso­ló­dást is. Egy mosoly, egy meg­ér­tő pil­lan­tás, egy-egy őszin­te beszél­ge­tés a „hogy vagy?” kér­dé­sen túl, ezek nem csak szol­gál­ta­tói gesz­tu­sok, hanem kap­cso­la­tok épí­tő­kö­vei. A leg­több szol­gál­ta­tó örül is ennek, hiszen ki ne sze­ret­né, ha a mun­ká­ja köz­ben embe­ri­leg is kap­cso­lód­hat­na?

Mikor lesz a barát­ság­ból nyo­más?

Az egyik leg­gya­ko­ribb csú­szó­pont a követ­ke­ző mon­dat­ban rej­lik:

„Jajj, de hát mi bará­tok vagyunk, nem?”

Ez a kér­dés sok­szor ártat­lan, sőt, ked­ves gesz­tus­ként hang­zik el. De ami­kor vala­ki ezt egy házi­rend meg­sze­gé­sé­re, egy lemon­dá­si díj elen­ge­dé­sé­re vagy épp egy késés „ne szá­mít­son már” meg­ol­dá­sá­ra hasz­nál­ja, akkor már nem a barát­ság­ról, hanem az elvá­rás­ról van szó.

A szol­gál­ta­tók­nak, legye­nek fod­rá­szok, tanács­adók, vagy bár­mi­lyen vál­lal­ko­zók, kere­tek­re van szük­sé­gük. Ez nem azért van, mert nem sze­ret­né­nek kivé­telt ten­ni, hanem mert fenn­tart­ha­tó rend­szer­re épí­tik a műkö­dé­sü­ket. A sza­bá­lyok, házi­ren­dek, lemon­dá­si fel­té­te­lek nem a barát­ság hiá­nyát jelen­tik, hanem a közös biz­ton­sá­got szol­gál­ják.

A ked­vez­mény nem alap­jog

Egy másik érzé­keny terü­let a ked­vez­mé­nyek vilá­ga. Isme­rős a hely­zet, ami­kor egy isme­rős úgy kér idő­pon­tot vagy aján­la­tot, hogy már elő­re belen­ge­ti:

„Ugye nekem vala­mi bará­ti áron gon­dol­tad?”

Bár egy jó szán­dé­kú szol­gál­ta­tó szí­ve­sen ad ked­vez­ményt, ha tehe­ti, a kér­dés nem az, hogy akar‑e, hanem az, hogy kell‑e. És itt válik külön a való­di barát­ság a ki nem mon­dot­tel­vá­rá­sok­tól. Egy barát ugyan­is nem kér olyat, ami a másik­nak kényel­met­len, hát­rá­nyos vagy vissza­élés a jóin­du­lat­tal.

A „bará­ti ár” nem lehet alap­be­ál­lí­tás. A „barát­ság” nem egy ked­vez­mény­kód.

Te is ember vagy szol­gál­ta­tó­ként is

Sokan, akik a segí­tői vagy szép­ség­ipar­ban dol­goz­nak, nem csak a szol­gál­ta­tást adják oda, hanem a figyel­mü­ket, ener­gi­á­ju­kat, idő­ke­re­tü­ket is. És épp ezért fon­tos meg­vé­de­ni­ük magu­kat attól, hogy mások hatá­rai fon­to­sab­bak legye­nek a saját­juk­nál.

Lehet, hogy az ügy­fél azt mond­ja: „Csak öt perc késés”, „Csak most csú­szott ki a fejem­ből”, „De hát mi bará­tok vagyunk…” de ha ezt heten­te több­ször, több ember mond­ja, akkor az már nem kis dolog. Az össze­gyű­lő kis kivé­te­lek hónap végén akár bevé­tel­csök­ke­nést, idő­csú­szást, kiégést is okoz­hat­nak.

Ügy­fél­ként is van fele­lős­sé­günk

Az ügy­fél-olda­lon áll­va is érde­mes tuda­tos­nak len­nünk. Ha jól érez­zük magun­kat vala­ki­nél, sze­ret­jük a sze­mé­lyi­sé­gét, szí­ve­sen beszél­ge­tünk vele az szu­per! De ez nem jogo­sít fel min­ket arra, hogy kis­ka­pu­kat keres­sünk vagy azt vár­juk, hogy vala­ki a hatá­ra­it átlép­je értünk.

A tisz­te­let nem azt jelen­ti, hogy min­dig fize­tünk és köszö­nünk. Hanem azt, hogy nem pró­bál­juk kihasz­nál­ni a kap­cso­lat meleg­sé­gét, ami­kor az a másik­nak hát­rányt okoz­na. Egy való­di, érték­ala­pú kap­cso­lat­ban min­dig lehet őszin­tén meg­be­szél­ni, ha vala­mi csú­szik, és elfo­gad­ni a választ akkor is, ha az nem nekünk ked­vez.

És még­is: van, ami­kor műkö­dik

Per­sze az sem rit­ka, hogy egy ügy­fél­ből tény­leg barát lesz. Közös élmé­nyek, sok együtt töl­tött idő, hason­ló érték­rend. Ezek­ből lehet igaz, mély kap­cso­ló­dás. Ilyen­kor is kulcs­fon­tos­sá­gú, hogy a sze­re­pek időn­ként külön vál­ja­nak barát­ként más­képp visel­ke­dünk, mint ami­kor vala­ki dol­go­zik értünk.

A tuda­tos kere­tek még a leg­szo­ro­sabb kap­cso­la­tok­ban is segí­te­nek. Egy jó barát tud­ja, mikor nem hívo­gat ren­de­lé­si idő­ben, mikor nem vár el kivé­te­le­zést, és mikor fizet ki tel­jes árat épp azért, mert tisz­te­li a másik hiva­tá­sát is, nem csak a sze­mé­lyi­sé­gét.

Barát­koz­ni az ügy­fél­lel? A DISC szem­üve­gen keresz­tűl

Kép­zeld el, hogy min­den ügy­fe­led­del olyan a kap­cso­la­tod, mint­ha egy régi jó barát­tal ülnél be kávé­ra. Támo­ga­tó, köl­csö­nös, őszin­te. De vajon min­dig műkö­dik?

A válasz­hoz érde­mes meg­néz­ni, hogyan viszo­nyu­lunk mások­hoz – barát­ként, ügy­fél­ként, szol­gál­ta­tó­ként – külön­bö­ző visel­ke­dé­si stí­lu­sok­ból. A DISC modell ebben segít. Segít meg­ér­te­ni, hogy:

  • hogyan épül a kap­cso­lat,
  • miért műkö­dik jól vala­ki­vel első­re, más­sal miért nem,
  • és mikor lépünk át olyan hatá­ro­kat, ame­lyek hosszú távon vissza­üt­het­nek.

A DISC gyors ismét­lés­ként:

Fon­tos meg­ér­te­ni, hogy a visel­ke­dés­min­tá­kat min­dig egy adott sze­rep­kör­ben és kör­nye­zet­ben érde­mes vizs­gál­ni, jelen eset­ben a szol­gál­ta­tó­ként és ügy­fél­ként meg­élt műkö­dés­re fókusz­á­lunk. Nem célunk sen­kit kate­go­ri­zál­ni vagy „cím­két ragasz­ta­ni” rájuk; a visel­ke­dés ugyan­is rugal­mas és kon­tex­tus­füg­gő, az adott hely­zet, kap­cso­la­ti dina­mi­ka és fel­adat hatá­roz­za meg, hogyan jele­nünk meg ben­ne.

Most néz­zük meg, mit jelent ez a szol­gál­ta­tó-ügy­fél kap­cso­lat és a barát­ság szem­pont­já­ból.

D‑típus: A haté­kony part­ner

Egy D‑típusú ügy­fél nem barát­sá­got keres – hanem meg­ol­dást. Ha túl sok sze­mé­lyes­ke­dést, puha­to­ló­zást érzé­kel, türel­met­len lesz. Ugyan­ak­kor, ha ered­ményt szál­lí­tasz, lojá­lis lesz a maga mód­ján. Ez nem az a kap­cso­lat, ahol min­den posz­to­dat láj­kol­ja, de szá­mít­hatsz rá.

Szol­gál­ta­tó­ként D‑ügyféllel: Ne vedd sze­mé­lyes­nek, ha nem cse­veg vagy nem kér­dez rád az ünne­pek­re. Neki a kap­cso­lat nem ettől mély.

Ha te vagy a D‑típus: Ne érezd köte­les­sé­ged­nek „ked­ves­ked­ni”, de tanulj meg figyel­ni arra, aki más stí­lus­ban kap­cso­ló­dik.

I‑típus: A cse­ve­gő meg­ren­de­lő

Az I‑ügyfél könnyen barát­sá­gos, lel­kes, az első pil­la­nat­tól „egy hul­lám­hossz­ra kerül”. Ez nagy­sze­rű de veszé­lyes is lehet. Könnyen elmo­sód­nak a hatá­rok: hét­vé­gi üze­ne­tek, „csak egy gyors kér­dés”, vic­ces gifek képek vagy vide­ók. Ha te is I‑típus vagy, akár öröm­mel mész bele, de üzle­ti­leg nem min­dig térül meg.

Szol­gál­ta­tó­ként I‑ügyféllel: Tartsd szem előtt, hogy az oldott han­gu­lat nem helyet­te­sí­ti a pon­tos bri­e­fet és a szer­ző­dést.

Ha te vagy az I‑típus: Figyelj, hogy ne akarj „min­den­áron sze­ret­he­tő” len­ni – a szak­mai kere­tek nem kor­lá­toz­nak, hanem véde­nek.

S‑típus: A bizal­mi kap­cso­lat mes­te­re

S‑típusú ügy­fél­nek idő kell. Nem ugrik bele az első aján­lat­ba, de ha a biza­lom kiala­kul, hosszú távú part­ner­ré válik. Nála a kap­cso­lat a biza­lom­ra épül és nem rit­ka, hogy való­di barát­ság­gá fej­lő­dik. De vigyázz: ha csa­lódsz ben­ne vagy ő ben­ned, csend­ben hát­rébb lép, és talán sosem mond­ja el, miért.

Szol­gál­ta­tó­ként S‑ügyféllel: Légy elér­he­tő, követ­ke­ze­tes, és ne eről­tess sem­mit. Neki fon­tos a nyu­ga­lom és a sta­bi­li­tás.

Ha te vagy az S‑típus: Tudd, hogy az „érzé­keny­sé­ged” nem hiba – de szük­sé­ged van hatá­rok­ra, hogy ne égj ki a gon­dos­ko­dás­ban.

C‑típus: A pre­cíz ügy­fél

A C‑ügyfél a rész­le­tek­re figyel. Nem fog azon­nal a bará­tod len­ni de ha követ­ke­ze­tes vagy, meg­bíz­ha­tó­nak lát, és pon­to­san dol­go­zol, akkor való­di szak­mai part­ner­ség ala­kul ki. A túl sok laza­ság vagy köz­vet­len­ke­dés viszont ide­gen tőle.

Szol­gál­ta­tó­ként C‑ügyféllel: Hasz­nálj írá­sos doku­men­tá­ci­ót, vilá­gos struk­tú­rát. Ne vedd magad­ra, ha távol­ság­tar­tó, ez a kom­fort­zó­ná­ja.

Ha te vagy a C‑típus: A barát­ság lehet struk­tu­rált is, nem kell min­dig „érzel­mi hul­lám­vas­út” legyen.

Akkor most barát­koz­zunk vagy ne?

A válasz: attól függ. A barát­ság­sze­rű viszony az ügy­fe­lek­kel lehet erő­for­rás is – ha érted a saját műkö­dé­se­det és az övé­két is. A DISC ebben ad vilá­gos tér­ké­pet. Akkor műkö­dik jól a barát­ság az ügy­fél­lel, ha nem veszé­lyez­te­ti a szak­mai egyen­súlyt. Akkor lesz káros, ha túl­zott meg­fe­le­lés, határ­át­lé­pés vagy kimon­dat­lan elvá­rá­sok jön­nek vele.

A Barát­ság Nap­ján jó alka­lom meg­áll­ni egy pil­la­nat­ra, és végig gon­dol­ni: hol van­nak az én hatá­ra­im szol­gál­ta­tó­ként?; ügy­fél­ként mikor kér­tem utol­já­ra olyat, ami nem fért bele iga­zán?; tudok‑e úgy kap­cso­lód­ni, hogy abban ben­ne van az embe­ri meleg­ség és a tisz­te­let?

Kal­lós Vik­tó­ria

Kiemelt kép for­rá­sa: Kal­lós Vik­tó­ria by Wake­UP Maga­zin

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Ez az időszak elhozza a nyár lezárásának pillanatait: rendrakás kívül-belül, tisztázó beszélgetések és lassan megérkező új célok formálják a napokat.
Egy igazán emlékezetes hamburger titka a házi készítésben rejlik. Ebben a receptben minden benne van: puha, frissen sült zsemle, szaftos húspogácsa és a grill füstös varázsa.
Ismét egyre népszerűbbek hajós utazások Budapesten is. Azonban a hajóút kiválasztása előtt számos dolgot mérlegelni kell mielőtt lefoglaljuk helyünket.
Innovatív megoldással térhet vissza a magyar építészetbe a nádtető. Kapaszkodj meg! Jön a nem éghető nád! Mutatjuk a részleteket!
Egyre feljebb kúsznak a budapesti agglomeráció ingatlanárai. Mutatjuk, miért drágulnak a házak és telkek, és mire számíthatnak a vásárlók 2025-ben.
Az AI megreformálhatja az oktatás világát, így a bürokratikus elvárásoknak való megfelelés helyett visszatérhetnek a pedagógusok a tanításhoz.
Hirdetés
Fabricius Gábor új regénye tabudöntő és mélyen személyes: férfi áldozat, családon belüli bántalmazás, önismeret és gyógyulás a középpontban.
A SZÉP-kártya használók sokkal inkább a hoteleket részesítik előnyben és több időt töltenek utazással. Mutatjuk a részleteket!
Az X-Faktor legújabb válogatójában Sóti Julianna egy megrendítő produkcióval állt színpadra, amely a családon belüli erőszakra hívta fel a figyelmet.
A Caffè Vergnano kutatás szerint a magyarok 86%-a naponta kávézik. Fedezd fel, hogyan teremthet a csésze valódi énidőt és mindfulness-t.
Megérkezett az IKEA karácsonyi kollekciója! Gustaf Westman játékos és színes dizájnja új szintre emeli az ünnepi hangulatot.
Meghosszabbították a Hégető Honorka-díj jelentkezési határidejét! Október 15-ig várják a pályázatokat videó, fotó vagy fotósorozat kategóriában.
Hirdetés