• Kérdezz! Felelünk!

Haté­kony állás­ke­re­sés nyá­ron? Nem lehe­tet­len!

Fehérgalléros munkaköröknél hetekig is elhúzódhat a kiválasztás – célzott stratégia nélkül költséges és kockázatos lehet a munkaerőkeresés. Álláskeresés hatékonyan.
Álláskeresés kihívásai

A mun­ka­hely­vál­tás, állás­ke­re­sés kihí­vá­sok­kal teli. A nyá­ri hóna­pok­ban a mun­ka­erő­pi­ac rit­mu­sa lelas­sul, külö­nö­sen az iro­dai, szel­le­mi mun­ka­kö­rök­ben. A sza­bad­sá­go­lá­sok miatt elér­he­tet­len­né váló dön­tés­ho­zók, az idő­zí­té­si nehéz­sé­gek és a túl álta­lá­nos tobor­zá­si kam­pá­nyok miatt a kivá­lasz­tás akár két­szer annyi ide­ig is eltart­hat, mint az év töb­bi részé­ben. Ez nem­csak idő­vesz­te­ség, hanem komoly üzle­ti koc­ká­zat is – figyel­mez­tet a HR szak­ér­tő.

Gyak­ran tapasz­tal­hat­ja a mun­ka­ke­re­ső, hogy meg­vá­rat­ják vagy válasz­le­ve­let sem kap. Sok­szor ide­gi­leg meg­vi­se­lő a bozót­harc, hogy vég­re meg­hall­gas­sák vagy lehe­tő­sé­get kap­jon, hova­to­vább a kivá­lasz­tás álta­lá­ban több­kö­rös, ami hete­kig oly­kor hóna­po­kig is elhú­zó­dik és a sze­ren­csés vég­ki­fej­let így sem garan­tált.

Az állás­ke­re­sés, mun­ka­erő tobor­zás kihí­vá­sai

Mind a keres­let, mind a kíná­lat olda­lá­ról van­nak tapasz­ta­la­tok. Sok­szor maguk az állás­ke­re­sők nem jelen­nek megy egy adott inter­jún vagy a fel­vé­telt köve­tő­en a mun­ka­ál­lo­má­son. Kihí­vás mind­két olda­lon akad.

A nyá­ri idő­szak­ban — úgy is mond­ják, ubor­ka­sze­zon van. Az elhú­zó­dó válasz­re­ak­ci­ók és meg­ke­re­sé­sek azon­ban a leg­ke­vés­bé sem mun­kál­ta­tói rossz­in­du­la­ton és laza­sá­gon múlik. A folya­ma­tok gyak­ran nem szán­dé­ko­san, hanem logisz­ti­kai okok­ból húzód­nak el.

„Nincs, aki inter­júz­tas­son, nincs, aki dön­tést hoz­zon és ter­mé­sze­te­sen elkép­zel­he­tő, hogy a jelölt is pihen. Ez komoly kihí­vá­so­kat jelent­het mind a cégek­nek, mind az állás­ke­re­sők­nek”

– mond­ta Kat­kics Atti­la, HR szak­ér­tő.

Hosszabb kivá­lasz­tás, nagyobb költ­ség

Magyar­or­szá­gon a fehér­gal­lé­ros pozí­ci­ók átla­gos kivá­lasz­tá­si ide­je jel­lem­ző­en 4–6 hét, ez nyá­ron akár 6–9 hét­re is kito­lód­hat, külö­nö­sen olyan mun­ka­kö­rök­nél, ahol több­kö­rös inter­jú és több szin­tű jóvá­ha­gyás szük­sé­ges.

A mun­kál­ta­tók szá­má­ra ez azt jelen­ti, hogy a szep­tem­be­ri belé­pés­re ter­ve­zett új mun­ka­társ kivá­lasz­tá­sa való­já­ban már júni­us végén el kell, hogy indul­jon.

„Tipi­kus nyá­ri hely­zet, hogy az első inter­jú még lemegy, de a máso­dik már csú­szik két hetet, mert a veze­tő épp sza­bad­sá­gon van. A dön­té­sig pedig újabb két hét telik el, vagy­is összes­ség­ben már egy hónap, és a ver­seny­ké­pes jelölt addig­ra lehet, hogy más­hol kezd”

– teszi hoz­zá Kat­kics Atti­la.

A hosszabb tobor­zá­si cik­lu­sok meg­nö­ve­lik a hir­de­té­si és HR-költ­sé­ge­ket is. Egy pozí­ció hir­de­té­se egy orszá­gos állás­por­tá­lon átla­go­san 80–150 ezer forint­ba is kerül­het 30 nap­ra, miköz­ben nyá­ron jel­lem­ző­en keve­sebb jelent­ke­ző érke­zik, és az átfu­tá­si idő is meg­nő. Az állás­ke­re­sés olda­lá­ról egyi­ke a lát­ha­tat­lan mun­ka­adói kihí­vá­sok­nak.

„Nyá­ron a tömeg­hir­de­tés gyak­ran nem térül meg. Sok­kal cél­ra­ve­ze­tőbb lehet ipar­ági fóku­szú, spe­ci­a­li­zált csa­tor­ná­kon hir­det­ni. A Nic­he állás­por­tá­lok, szak­mai közös­sé­gek, tema­ti­kus adat­bá­zi­sok nem­csak olcsób­bak lehet­nek, de a rele­váns, kva­li­fi­kált jelöl­te­ket is gyor­sab­ban elérik. Ez lehet a kulcs a költ­ség­ha­té­kony tobor­zás­hoz”

– hang­sú­lyoz­ta a HR-szak­ér­tő.

A nyár való­já­ban lehe­tő­ség, nem holt­sze­zon

Bár sok mun­kál­ta­tó szep­tem­ber­re idő­zí­ti a komo­lyabb tobor­zá­si kam­pá­nyo­kat, ez tor­ló­dást is jelent: a Lin­ke­dIn euró­pai ada­tai sze­rint ősszel egy-egy pozí­ci­ó­ra akár 40 jelent­ke­ző is jut, míg a nyá­ri hóna­pok­ban ez csak 27–32 fő. Vagy­is a nyá­ri idő­szak való­já­ban nagyobb lát­ha­tó­sá­got biz­to­sít­hat az aktív jelöl­tek­nek – fel­té­ve, hogy a cégek képe­sek gyors dön­té­se­ket hoz­ni.

„Sok cég még min­dig úgy gon­dol­ko­dik, hogy tobo­roz­ni csak szep­tem­ber­ben érde­mes. Pedig a nyá­ri idő­szak pont azzal kecseg­tet, hogy kisebb a ver­seny, és több esély van rá, hogy a meg­fe­le­lő jelöl­tet mi szó­lít­juk meg elő­ször. Ha tud­juk, hogy szep­tem­ber­re sze­ret­nénk új kol­lé­gát, akkor már júni­us végén lép­ni kell! Érde­mes elő­re meg­ter­vez­ni a sza­bad­sá­go­lá­so­kat a dön­tés­ho­zók köré­ben, hogy a folya­mat ne áll­jon meg. A hagyo­má­nyos csa­tor­nák mel­lett pedig hasz­nál­junk cél­zott, ipar­ági állás­por­tá­lo­kat vagy szak­mai közös­sé­ge­ket, mert ezek nem­csak költ­ség­ha­té­ko­nyab­bak, de akár 30–50%-kal is jobb kon­ver­zi­ót mutat­hat­nak a spe­ci­a­li­zált pozí­ci­ók­nál. A digi­ta­li­zá­ció esz­köz­tá­ra, pél­dá­ul vide­ós elő­szű­rés vagy rög­zí­tett inter­jú­nap­tár, ilyen­kor ara­nyat ér. Akár egy hét alatt le lehet zár­ni egy tel­jes kivá­lasz­tást, ha min­den­ki elér­he­tő és elő­re gon­dol­ko­dunk”

– fogal­ma­zott Kat­kics Atti­la.

Aki most aktív, az lát­ha­tóbb lesz

Ez az idő­szak kivá­ló arra is, hogy vala­ki stra­té­gi­át épít­sen az állás­ke­re­sé­sé­re.

„Fris­sí­tett, jól cél­zott önélet­rajz, nap­ra­kész Lin­ke­dIn-pro­fil és egy jó kísé­rő­le­vél sokat nyom­hat a lat­ban. Emel­lett érde­mes nyi­tott­nak len­ni az inter­jú­idő­pon­tok­kal, rugal­ma­san rea­gál­ni a meg­ke­re­sé­sek­re, mert ezzel segít­jük a mun­kál­ta­tót a gyors dön­tés­ho­za­tal­ban. Ha egy cég most keres embert, az gyak­ran azt jelen­ti, hogy kész gyor­san dön­te­ni – de csak ha a jelölt is part­ner ebben.”

– fog­lal­ta össze Kat­kics Atti­la.

Az állás­ke­re­sés nem csak attól válik haté­konnyá, ha vala­ki lát­ha­tó és meg­fe­le­lő az önélet­raj­za, moti­vá­ci­ós leve­le. Kar­ri­er­vál­tás és kar­ri­er módo­sí­tás haté­kony­sá­gát növe­li a meg­fe­le­lő önis­me­ret, szak­mai önis­me­ret is. Hova­to­vább a vál­tás előtt érde­mes ráte­kin­te­ni egy coach szak­em­ber­rel a dön­tés mögött meg­hú­zó­dó valós okok­ra, a vál­tás irá­nyá­ra és meg­fe­le­lő akció­ter­vet, stra­té­gi­át kiala­kí­ta­ni.

For­rás: itt; kiemelt kép for­rá­sa: Can­va — Pexels by Ron Lach

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Tízből hat dolgozó kényelmetlen széken ül, ami hosszú távon hátfájáshoz és koncentrációs gondokhoz vezethet. Egy friss felmérés szerint a munkavállalók ma már az ergonómikus irodaszéket tartják a legfontosabb juttatásnak.
Vállalkozásindítás előtt állsz? Akkor hoztunk neked öt dolgot, amit még az indulás előtt mindenképpen tudnod kell.
Jakabfi Dávid a JD cukrászda tulajdonosa határozottan kijelentette, hogy náluk idén sem lesz ország tortája. Mutatjuk a részleteket!
A Mizo Coffee Selection nyári kollekciója a Virág Judit Galéria segítségével hozza el magyar festők műveit a kávésdobozokra és a mindennapokba.
Közel 40 galéria, nemzetközi művészek és izgalmas kísérőprogramok teszik a rendezvényt a kortárs művészeti élet kiemelt eseményévé.
Mostanában sokat foglalkozunk az adatvédelemmel. A Coldplay-ügy rávilágított arra, hogy képmásunkhoz vagy annak közlésének milyen következményei lehetnek.
Hirdetés
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Majka új vetélkedője, a Tizenkét okos ember meglepetésekkel teli: a műsorvezetőnek egyik játékosa finoman odaszúrt egy téves megjegyzés után. Vajon Majka tényleg szakmát váltana?
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A 2026-os munkaidő naptár tartalmazza a munkaszüneti napokat, ledolgozós szombatokat és hosszú hétvégéket. Tudj meg mindent a pihenőnapokról és tervezd előre a szabadságodat!
A Caffè Vergnano kutatás szerint a magyarok 86%-a naponta kávézik. Fedezd fel, hogyan teremthet a csésze valódi énidőt és mindfulness-t.
Hűvös időben Varsó különleges hangulatot kínál: karácsonyi vásárok, fénykert, modern kilátók és történelmi séták teszik változatossá a programot.
Hirdetés