Talán nem túlzok azzal, ha azt mondom, hogy 2020-as COVID járvány óta egy talán eddig még soha nem látott gazdasági válságot élünk, miközben lábon hordunk ki egy államcsődöt. De mindez persze lehet, hogy csak az én nézőponotm és kizárólag az én valóságomban létezik. Azonban, ha saját magad is így gondolod, akkor van pár alapszabály, amiből sokat a saját bőrömön tapasztaltam meg az elmúlt években. Marczinka Mátyás írása.
Válságban mindig ugyanaz a forgatókönyv ismétlődik: a pénzügyesek összeülnek, a vezetőség számol, és a költségcsökkentési lista elején rendre ott áll egy tétel: marketing. Azonban mindehhez nem kell nagyvállalatra gondolni, hiszen egy kisvállalkozó is sok esetben hozza meg ugyanazt a rossz döntést.
Ebből most le lehet faragni, ez most nem létkérdés.
-hangzik el gyakran, miközben épp az történik, ami a legnagyobb veszélyt jelenti egy márkára nézve: eltűnik a piacról. Pedig válság idején nem a marketing kiadás, hanem befektetés. Egy stratégiai védőpajzs, ami nemcsak életben tartja a márkát, hanem előre is viszi, miközben mások kivonulnak a térképről.
Azok a cégek, amelyek a nehéz időkben is fenntartják vagy akár növelik marketingköltségüket, erősebben kerülnek ki a válságból, mint ahogy belementek.
A jó marketing ugyanis nem dísz, hanem üzleti létforma. Nemcsak kommunikáció, hanem piacérzékenység, helyzetfelismerés, gyors alkalmazkodás és folyamatos újratervezés. A vállalkozásoknak igazodni kell a folyamatosan változó új trendekhez és szorosan együtt kell működnie más, vállalkozáson belüli területekkel.
A márkaarculat: az első benyomás, ami örökre megmarad
Egy erős márka nem a logóval kezdődik, és nem is ott ér véget. A márkaarculat a cég személyisége, az első benyomás és a tartós kapcsolat alapja. Olyan, mint egy jó ismerős, akit ha meglátsz a közértben, azonnal felismered: tudod, ki ő, mit képvisel, és miért szereted.
A legtöbb kis- és középvállalkozás mégis elköveti azt a hibát, hogy arculat nélkül próbál piacra lépni.
Pedig az ügyfélmegtartás nulladik lépése éppen ez: az egységes megjelenés, a konzisztens vizuális és verbális kommunikáció, az a bizalomérzet, amit csak egy jól összerakott brand képes kiváltani. Ha az ügyfél ismeri, felismeri, és jó élményekhez tudja kötni a márkád, kapcsolódni fog hozzá. A márkaarculat tehát nem esztétikai kérdés, hanem érzelmi infrastruktúra.
Kisarculat, nagyarculat, teljes brand — az építkezés rétegei
A márkaépítés nem sprint, hanem maraton. Mint minden maratont, ezt sem lehet félcipőben elkezdeni. Ahhoz, hogy egy márka stabilan megállja a helyét a piacon legtöbb esetben teljeskörű arculatra van szükség.
#1. A kisarculat a vállalkozás alaprétege.
Itt dől el, milyen lesz a logó, milyen színek, formák, tipográfia jelennek meg, és mindez milyen üzenetet közvetít. Ez az a pont, ahol még minden döntés stratégiai súllyal bír a jövőre tekintettel. Amit itt rosszul határozol meg, az később végigkíséri az egész brandet. Ezek az alapok szolgálnak a következő pontok számára kiindulópontként.
#2. A nagyarculat már túlmutat a vizualitáson.
Ide tartozik a környezeti megjelenés, az irodai design, a csomagolás, az ügyfélkörnyezet, sőt a kommunikációs kampányok hangulata is. Ennél a pontnál már kiemelten fontos, hogy az elemek teljes harmóniában legyenek egymással és megtanuljanak a különféle tarületek egységként kommunikálni.
#3. Végül jöhet a teljes brand.
Ide tartozik a márka történet, szlogen, pozicionálás, piaci viszonyok és az ügyfélélményét is magába foglalja. Ekkor készül el a teljes brand és ez adja a teljes képet rólad és márkádról. Mire a teljes brand kiépül legtöbb esetben évek telnek el, hiszen a végleges brandhez hozzátartoznak az ügyfélvélemények, kutatási és fejlesztési eredmények és a teljes márkaarculat felépítése során szerzett visszajelzések is.
A három réteg nem különálló egység, hanem egymásra épülő struktúra.
Ha az alap nincs rendben, a csúcs összeomlik. Ezért van az, hogy a legnagyobb márkák is mindig az alapokra térnek vissza, ha újrapozicionálnak: a logóhoz, a színekhez, a hangnemhez. Éppen ezért fontos, hogy már az elején, a kisarculat megtervezésénél minden szempontot figyelembe vegyünk, amire a vállalkozás felépül. Természetesen semmi nincsen kőbe vésve, és mindig van lehetőségünk az újrapozícionálásra és rebranding folyamatokra.
A márkaélmény, mint ügyfélmegtartó erő
Vannak alapszabályok, aminek a mentén a vásárló nem terméket vagy szolgáltatást vesz, hanem érzést. Gondolj csak bele, hogy te magad sem mész vissza olyan helyre, ahol a design nem volt a legmegnyerőbb számodra, vagy éppen az alkalmazottak voltak alpáriak veled.
A jó márkaélmény az, amikor egy csomagolás, egy illat, egy forma, egy szlogen azonnal előhív egy pozitív emléket.
A márkaarculat feladata, hogy rögzítse ezt az élményt. Hogy a vásárló felismerje, megjegyezze és újra akarja élni. Egy szép csomagolás, egy letisztult honlap, egy konzisztens hirdetési kampány mind-mind horgonyt vet az ügyfél emlékezetében.
Összességében egyszerűnek tűnik ezeknek a területeknek kialakítása és összehangolása. Azonban a piacon eltöltött több, mint 10 éves tapasztalatom azt mutatja, hogy a legtöbb vállalkozás nincsen felkészülve a váratlan akadályokra. Továbbá arra sincsen megfelelő forgatókönyv a legtöbb helyzetben, hogy mi van akkor, ha nem úgy reagál a célzott réteg, mint azt gondoltad.
Fontos megérteni: a márkaélmény nem önmagában az arculat, hanem az arculat és a valós szolgáltatás harmóniája. Ha a vizuális ígéret mögött nem áll ott a minőség, a legszebb arculat is hiteltelen lesz.
A márka nem akkor születik, amikor kikerül az első poszt, hanem amikor először leülsz és megkérdezed magadtól: „Miért csinálom?” A jó márka nem próbál mindenkinek megfelelni. Pontosan tudja, kihez beszél, mit képvisel, és miért van a piacon. Ez a tudás, azonban nem érkezik a azonnal és a semmiből. A marketing feladata, hogy ezeket felismerje, kiemelje és megfelelően kommunikálja.
Ha magad vágsz neki az útnak, akkor a tervezés első lépése, hogy tesztelsz: barátokon, ügyfeleken, ismerősökön. Megnézed, mi működik, mi vált ki érzelmet, mi marad meg az emlékezetben. Innen építed fel a kisarculatot: logó, színek, betűtípusok, ikonok, moodboard, webdesign – minden, ami az első pillanatban beazonosítja a márkád. Saját kezűleg szeretnéd megoldani, akkor a Canvával csodákra lehetsz képes, ha előfizetsz.
Azonban a stratégiai gondolkodást és a szakértők tapasztalatát nem pótolja semmilyen sablon.
Egy jól felkészült marketinges vagy arculattervező szakember nemcsak szépet csinál, hanem piaci helyzetet értelmez. Megnézi a trendeket, a versenytársakat, és pontosan tudja, hol van a helyed a piacon. Így sokkal könnyebb lesz az elindulás vagy a rebranding folyamatok lebonyolítása.
Egyedi vagy — vagy elveszel a zajban
A digitális tér ma tele van másolatokkal. A kisvállalkozók sablonokat használnak, előregyártott posztokat, sablon-szlogeneket, közhelyes stockfotókat. Ezzel azt bizonyítják, hogy beállnak a sorba és tucat-termékek lesznek. Ez a tucat az, amire az ég világon már semmi szükség nincsen. Hogy teljesen őszinte legyek, az ilyen tucat vállalkozásoktól menekülök, ha meglátom valakinek az oldalán.
Én mindig az egyediségben hittem, a „másolatkultúra” azonban az ellenkezőjét garantálja: láthatatlanságot.
A márkád nem lesz egyedi, ha csak újrafested mások ötleteit. Az egyediség nem feltétlenül extravagancia, sokkal inkább következetesség. Nem a sablonokkal van baj és nem is azzal, ha inspirációt merítesz belőlük. A baj azzal van, ha egy az egyben beállsz a sorba és semmi egyediséget nem teszel bele. Az a felismerhető hang, amit azonnal tudni lehet, hogy te vagy, anélkül, hogy a logó ott lenne a sarokban.
Ahhoz, hogy kitűnj, minden részletet tudatosan kell megtervezni: a színek pszichológiáját, a betűtípusokat, a vizuális ritmust, a tartalmaid tónusát. A brandépítés nem ész nélküli posztolás, hanem stratégia.
Ha már stratégia, akkor gondolkodj negyedévekben, ne napokban
A sikeres márkák nem „improvizálnak” a közösségi médiában. Negyedéves, akár fél vagy egész éves kommunikációs tervvel dolgoznak, amiben a kampányok, a tartalmak és a hirdetések logikusan követik egymást. Összhangban más területekkel, mint fejlesztés, pénzügy és értékesítés.
A tervezés azonban nem kőbe vésett. Inkább rugalmas rendszer, amit mindig újrahangolhatsz. A lényeg, hogy ne reaktívan, hanem proaktívan kommunikálj: ne a trendeket próbáld utolérni, hanem te legyél az, aki elindítja őket.
Ha van egy egyedi ötleted, akkor azért érdemes ellenőrizni, hogy másnak már nem jutott‑e korábban eszébe. Ha máshogy nem is egy gyors Google kereséssel. Azzal sincsen baj, ha már más megcsinálta. A lényeg, hogy a tiéd legyen személyre szabott, ami miatt rögtön egyedi márkaarculat kompatibilis lesz.
Az egyedi márkaarculat része a másokhoz való kapcsolódás is
Egy erős márka nem magányos farkas, hanem sokkal inkább egy falka, akik kiállnak egymásért és erősítik egymást. Keres partneri együttműködéseket, referral programokat, vegyél részt konferenciákon és szakmai eseményeken. Mutatkozz be, mondd el mi a víziód, ismertesd meg cselekedeteid mögött álló döntéseket és motivációkat.
Egy erős vállalkozó nem fél megmutatni magát, mert tudja, hogy a jelenlét bizalmat szül.
A tudatos marketingtevékenység tehát nemcsak a reklámról szól, hanem kapcsolódásról. Ha a piac rendszeresen ‑de nem idegesítő módon- lát, hall, érzékel, akkor emlékezni fog rád.
A marketing nem azonos az értékesítéssel, azonban minden bizonnyal az értékesítés első számú motorja. A marketing és a jól felépített egyedi márkaarculat ad eszközöket amivel elérheted, meggyőzheted és megtarthatod a vevőidet. Nem mellesleg lehetővé teszi, hogy új piacokat nyiss, új ügyfeleket szerezz, miközben a meglévőket is hűségesen magad mellett tartod.
A marketing segít versenyben maradni, még akkor is, ha mások már feladták. Segít abban, hogy új termékeket és szolgáltatásokat vezess be, reagálj a trendekre, és folyamatosan mozgásban maradj. A sikeres márkák nemcsak követik a piacot, hanem alakítják is azt. Ehhez viszont stratégia kell és egy jó nagy adag naív bátorság.
Szóval a marketing nem költség, hanem túlélési stratégia
A marketing nem az a hely, ahol spórolni érdemes. Nem luxus, nem „szükséges rossz”, hanem a vállalkozások növekedésének alapja. Ha a válságban visszavágod, azzal épp azt a rendszert gyengíted, ami megmenthetne.
Egy márka nem akkor lesz erős, amikor minden jól megy.
Hanem amikor a nehéz időkben is látható, konzisztens és emberi tud maradni. A marketing nemcsak elad, hanem összeköt.
Ha mindezt jól csinálod, nemcsak túlélni fogsz, hanem erősebben jössz ki a válságból, mint valaha.