A világ tele van már szakértőkkel. Ez nem is vitás. De sajnos nagyon keveseknél adatik meg az, hogy valós és mélyismeretekkel rendelkezzenek a témában. Ha valaki a neve mellé írja, hogy szakértő, az mindenképpen sugall egy elismerést. Ugyanakkor semmit sem ér, ha nincsen mögöttes tartalom és releváns szakmai tapasztalat. A szakértővé válás mindenképpen egy komplex folyamat, amely sok tényezőt foglal magába. Az terület alapos tudástól kezdve, a tapasztalaton át egészen a megfelelő piaci pozícionálásig kiterjed. Az alábbiakban részletesen kifejtem, hogy mitől lesz valaki szakértő, mit kell tennie ennek eléréséhez, és hogyan erősíti egymást a szakértői státusz és a személyes márka. Marczinka Mátyás a WakeUp Magazin főszerkesztőjének és a Value Management Network alapítójának írása.
Jómagam közel 10 éve utazok a digitális marketing világában, amelynek számos ágazata létezik. Így bátran mondhatom, hogy mély ismeretekkel rendelkezem a témában. Azonban nálam is vannak olyan esetek, amikor nekem is utána kell néznem egy-egy anyagnak, mert éppen ritkán használom vagy a szektorra való tekintettel frissültek a rendszerek és már nem úgy működnek a jól bevált dolgok, mint 5 évvel ezelőtt.
Mitől lesz szakértő, a szakértő?
Mint mondtam nem elég odaírni a neved mögé, hogy szakértő. Sőt. Szerintem vérciki, ha úgy írod oda, hogy csak te hiszed azt, hogy értesz a szakmádhoz, mert előbb vagy utóbb úgyis kiderül, hogy ismereteid csak felszínesek. Ahhoz, hogy valódi szakértő legyél a szakmádban eltöltött évek számát is alapul kell venni, valamint azt, hogy az ügyfelek milyen visszaigazolással vannak feléd. Továbbá fontos tényező az is, hogy a versenytársaidhoz képest hol helyezkedsz el megbízásokat illetően, és mennyire van tele a naptárad. Olykor az sem jön rosszul, ha összehasonlítod magadat a szakma nagyjaival, hogy hozzájuk képest hol tartasz.
A legjobb az, ha nem te titulálod magad szakértőnek, hanem megdolgozol érte és megvárod, hogy mások írják a neved mellé a szakértői státuszt, amit utána büszkén használhatsz.
Hiszem, hogy a szakértőknek sem kell mindent álmukból felébredve tudni. Mint már említettem egy adott terület a felgyorsult világunkban egyik napról a másikra hatalmasat képes változni. Egy valódi szakértő nem ragaszkodhat a berögződéseihez, hanem folyamatosan kutat, fejleszti magát és ami a legfontosabb pontosan tudja, hogy hol nézzen utána egy adott kérdésnek, ha elakadna. Természetesen nem azt mondom, hogy nem kell elegendő lexikális tudással rendelkeznie, csupán azt, hogy az nem elegendő a szakértői státuszhoz.
Mi kell ahhoz, hogy jó szakértő legyek?
Összegyűjtöttem pár pontban, hogy miként válhat valakiből szakértő és hogyan erősíti egymást a szakértői státusz és a személyes márkaépítés. Mindenekelőtt leszögezném, hogy ez az én nézőpontom és kizárólag a saját tapasztalatom által tudom bemutatni a témát. Ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy sok „szakértőnek” teljesen más elképzelései vannak a témát illetően, amit én teljes mértékben tiszteletben is tartok anélkül, hogy azonosulnék vele.
#1. Tudás megszerzése és naprakészen tartása
Az első és legfontosabb tényező, ami szakértővé teszi az embert, az a mélyreható tudás és szakértelem egy adott területen. A tudásodat megszerezhetted te sokéves tanulással, de akár autodidakta módon is fejleszthetted magadat a témában. Nincs kőbe vésve, hogy minden szakértőnek papírokkal kell rendelkezni. Először is szükségünk van alapvető lexikális ismeretekre és magasokú megértésre a saját szakterületünkön. Ezután következnek a specifikusabb ismeretek, amikor a saját területünk kérdéseiben jobban elmerülünk, összefüggéseket keresünk és képessé válunk olyan szemszögből rávilágítani dolgokra, amelyek mások számára nem egyértelműek. Továbbá a kulcs, hogy mindezt a megszerzett tudást naprakészen kell tartanunk.
#2. Kimagasló tapasztalat és gyakorlat
A tudás önmagában nem elég. A szakértővé váláshoz elengedhetetlen a gyakorlat által szerzett tapasztalat, ami során az elméletet a valóságban is kipróbáljuk és minden létező lehetséges szempontból alkalmazzuk. A tapasztalat két fő formában lehet jelen. Az első az a problémamegoldó készségünkben jelentkezik, amikor már nem ijedünk meg egy problémától, hanem beleállunk és a megszerzett tudásunk alapján elemezzük a helyzetet, majd stratégiát állítunk fel és bátran merünk új dolgokat kipróbálni és alkalmazni.
Az ilyen formán kifejlesztett technikáink lesznek saját „kézjegyeink” a szakmában, amelyekkel egy kezdő még nem rendelkezik.
A második ide kapcsolódó tapasztalatszerzési rész, amely erősíti egy szakértő hitelességét az, ha említésre méltó referenciáink vannak konkrét projektekben, melyek sikeresek voltak, és ezeket mások is elismernek. Így akár a díjakat és szakmai elismeréseket is ide sorolnám, bár ezek hitelessége sok esetben megérne még egy külön anyagot.
#3. Piacon való pozícionálás és láthatóság
Szakértőként elismertté válni nemcsak a tudásról és tapasztalatról szól, hanem arról is, hogy ezt hogyan kommunikálunk mások mások felé, milyen képet mutatunk önmagunkról. Ez a fajta pozícionálás magában foglalja a láthatóság növelését, partnerkapcsolatok kiépítését, az online és offline megjelenésünket.
A megjelenésünkhöz manapság kiemelten fontos szereplőként kapcsolódik hozzá az, ahogyan a közösségi média felületeken kommunikálunk. Milyen minőségben teszünk közzé anyagokat, vezetünk-e saját blogot, részt veszünk-e különféle podcast adásokban, publikálunk-e valahol. Ez mind lehetőséget ad arra, hogy szakértőként megjelenj és építsd a személyes márkádat, ami elengedhetetlen részévé vált a szakértői státusznak.
Az online megjelenésen túl kiemelt szerepe van az offline jelenlétnek is. Ha részt veszel szakmai eseményeken előadóként, az is erősítheti a szakmai státuszodat. Bár vannak területek, amelynél ez abszolút nem releváns. Mindazonáltal a személyes megjelenés részét képezi az is, hogy amikor ügyféllel találkozol hogyan öltözködsz, milyen választékosan beszélsz és mennyire tudod átadni közérthető módon tudásod a leendő ügyfélnek.
A pozícionálásban és a láthatóságban az online jelenlét után az egyik legfontosabbnak tartom a publikációk és tanulmányok megjelentetését. Azt, hogy továbbadjuk területünkön tett felismeréseinket és tudásunkat ilyen módon is megosszuk a szakmával és a közélettel. Mindez nagymértékben hozzájárul státuszunk és személyes márkánk emeléséhez. Személy szerint én kifejezetten büszke vagyok rá, hogy a WakeUp Magazin csapatában újságírók helyett kizárólag szakértő szerzőkkel dolgozhatok együtt, akik saját területük kiváló alakjai. Ha úgy érzed, hogy saját területed kiváló alakja vagy, képes vagy továbbadni emberközeli, értelmezhető módon a szakmád alapjait, akkor kapcsolódj a szerzőink közé.
#4. Személyes márkaépítés
Elsődlegesen marketinges szakemberként hiszem azt, hogy talán ez mindennel szemben prioritást élvez és ugyanakkor összefoglalja az eddigieket. A személyes márkaépítés akkor lesz hiteles, ha megvan több, mint elegendő szakmai tudás és gyakorlat, áll mögötted kellő mennyiségű publikáció és megjelenés. Mindez hivatkozási alapot szolgálhat ahhoz, hogy alátámaszd munkásságodat és így a személyes márkaépítés alapköveként szolgálhatnak.
A személyes márkaépítés alapjai közé tartozik továbbá a hitelesség és megbízhatóság. Továbbá a szakértői piaci jelenlét. Az ügyfelek elsődlegesen olyan emberekhez fordulnak, akiket meghízhatónak találnak.
Ahhoz, hogy a személyes márkaépítés egy erős piaci szereplővé tegyen kiemelten fontos, hogy értéket képviselj. Pontosan tisztában kell lenned azzal, hogy szakértőként mi az, amit képviselsz és mi az, ami a célközönséged számára releváns. Mindez lesz a személyes márkád kommunikációjának is az alapja, amely meghatározza a piaci pozíciódat, amely kihat az árazási stratégiádra és a teljes üzleti működésedre.
A személyes márkaépítés és a felépített arculat segít neked abban, hogy az emberek egyedi stílusod alapján könnyebben különböztessenek más szakértőktől A jól megtervezett és felépített, legtöbb esetben érzelmeken alapuló személyes márkaarculat pedig nyomot hagy az emberek elméjében. Ez lehet amiatt is mert a személyes márka segíti az érzelmi kapcsolat kialakítását a leendő ügyfelekkel. Mindez -sajnos, vagy nem sajnos- értékesítési szempontból sokkal fontosabb, mint a szakértelem. Ennek oka pedig végtelenül egyszerű: az emberek sokkal szívesebben dolgoznak olyan valakivel, akit kedvelnek és azonosulni tudnak velük.
Mindig legyen előtted jó példa és több példakép
Annak idején, nekem soha nem volt példaképem. Talán amiatt, mert definíció zavarban voltam és azt hittem, hogy a példaképünkért rajongani kell, mint egy tininek a Coldplay koncerten. Pedig ez nem így van. Mostanra már több embert is ki tudnék emelni a nemzetközi piacokról, akiknek munkásságát igenis elismerem és a mindennapokban rengeteget tanulok tőlük. De a rajongás minden tekintetben távol áll tőlem.
Egy példaképnek nem kell, hogy mindenben tökéletes legyen. Sőt, hiszem azt, hogy az a jó példakép, aki tud hibázni és mindezek után vissza mer térni beismerni a hibáit.
Egy szakértőnek általában nem csak egy, hanem több példaképként szolgáló mintája is van, akiktől folyamatosan motivációt, inspirációt szerezhet ahhoz, hogy méltó legyen a szakértői címre és szakmája első számú embere legyen. Egy „példakép” választása nem egyszerű feladat.
A hazai piacokon véleményem szerint nagyon kevesen állnak előttünk példamutató tettekkel. A legtöbbek csak a tökéletes látszatra mennek, a tökéletes megjelenésre, a makulátlan LinkedIn és más közösségi média profilok hirdetésére utaznak mindenféle valós és egyedi tartalom nélkül közhelyeket sorakoztatva. És ez szomorú. Szóval én azt javaslom, hogy nézz szét a saját területed nemzetközi piacán és mielőtt példaképeket választasz magadnak ellenőrizd a forrásokat, a valós tartalmakat és hitelességet!
Felkészültél arra, hogy erős személyes márkával rendelkező szakértő legyél?
Így a végére megállapíthatjuk, hogy nem biztos, hogy mindenki szakértő, aki annak hívja magát és kijelenthetjük, hogy a szakértővé válás folyamata rendkívül időigényes és összetett. Szükséges hozzá az adott terület mélyreható megértése, jelentős gyakorlati tapasztalat, valamint megfelelő pozícionálás és kommunikáció a nyilvánosság felé és pár előttünk járó nemzetközi jó példa.
A szakértői státusz és a személyes márka szorosan összefügg, mivel egymást erősítik: a szakértői státusz növeli a személyes márkát, míg a jól felépített személyes márka láthatóvá és vonzóvá teszi a szakértőt a célközönség számára.
Itt az ideje egy kicsit kísérletezni?!
Gondolj arra, hogy eddig milyen típusú tartalmakat hoztál létre és mit képviseltél eddig. Elemezd a szakmai hátteredet és vizsgáld meg minden szempontból, hogy mik voltak azok, melyekre ügyfeleid és a követőid a legjobban reagáltak. Ez már egy jó kiindulás lehet ahhoz, hogy elindulj ezen az úton és újrageneráld az alapokat a szakértővé válásod és a személyes márkád építése felé. Minél egyedibb, vonzóbb és érzelmeket megmozgató tartalmat hozol létre az általad képviselt szakterületeden, annál inkább fognak a követőid véleményvezérként tekinteni rád.
Kiemelt kép forrása: Canva – Getty Images Signature by PixelEffect