Kom­men­te­lés után bilincs, Pride-ért kihall­ga­tás, taní­tás helyett bíró­ság

Mit üzenhet a lakosságnak, ha kommentelés után bilincs jár, esélyegyenlőség utáni kiállásért kihallgatás vagy éppen hosszú évek persorozata?

Magyar­or­szá­gon 2025-ben már nem­csak a kimon­dott szó­val kell vigyáz­ni, hanem a begé­pelt hoz­zá­szó­lá­sok­kal és véle­mé­nyek­kel is. Talán kimond­ha­tom, hogy kom­men­tel­ni mos­tan­tól koc­ká­za­tos. A jogi kör­nye­zet ugyan­is gyö­ke­re­sen meg­vál­to­zott: janu­ár­tól bör­tön jár­hat egy-egy hoz­zá­szó­lá­sért. A saj­tó­sza­bad­ság­ról szó­ló tör­vény, a Btk. és a média­sza­bá­lyo­zás egé­sze módo­sult, cél­ke­reszt­be helyez­ve a digi­tá­lis tér­ben meg­fo­gal­ma­zott indu­la­tos vagy szél­ső­sé­ges gon­do­la­to­kat. Mar­czin­ka Mátyás véle­mény­cik­ke követ­ke­zik.

A napok­ban elő­ál­lí­tott deb­re­ce­ni kom­men­te­lő, a Pride miatt beidé­zett főpol­gár­mes­ter és a Békés megyei holo­kauszt-taga­dó, vagy éppen a peda­gó­gus­sztrájk miatt meg­hur­colt taná­rok ese­te szá­mom­ra ugyan­azt a nar­ra­tí­vát erő­sí­tik: a véle­mény ma már nem sza­bad. Mind­ez pedig arra buz­dít, hogy fel­hív­jam az embe­rek figyel­mét arra, hogy a vál­to­zás ma már nem lehe­tő­ség, hanem a lét­fenn­tar­tás egyet­len esz­kö­ze is egy­ben. Néz­zük a leg­fris­sebb ese­tet, minek követ­kez­té­ben elő­ál­lí­tot­tak egy 48 éves deb­re­ce­ni nőt:

A nőt elő­ál­lí­tá­sát köve­tő­en inter­ne­tes agresszió elkö­ve­té­sé­vel gya­nú­sí­tot­ták meg. Kihall­ga­tá­sa során azt mond­ta, nem tud­ta, hogy ezzel a kom­ment­jé­vel bűn­cse­lek­ményt követ el. Sza­bad­lá­bon véde­ke­zik.

- a police.hu köz­le­mé­nye alap­ján a 444 cikkében. A köz­le­mény kifej­ti, hogy a nyo­mo­zó­ha­tó­ság állás­pont­ja sze­rint egy­ér­tel­mű volt a minisz­ter­el­nök ellen irá­nyu­ló szán­dék, ezért a KR NNI kibe­re­sei azon­nal akci­ó­ba len­dül­tek. A hoz­zá­szó­lás­ban annyi állt, hogy:

8 mm meg­ol­da­ná, mint anno Romá­ni­á­ban … ne élvez­zék azt, ami nem az övé­ké.

Pár órán belül sike­rült azo­no­sí­ta­ni és elfog­ni a kom­men­te­lőt, aki­nek laká­sá­ban ház­ku­ta­tást tar­tot­tak a nyo­mo­zók és elekt­ro­ni­kai esz­kö­ze­i­ről adat­men­té­se­ket végez­tek, továb­bá az ingat­lan­ban talál­tak egy gáz-riasz­tó­fegy­vert, vala­mint több éles lőszert és hüve­lye­ket is.

Hir­de­tés

Véde­ke­zé­se talán nem éppen helyt­ál­ló, azon­ban a folya­ma­to­san, sok eset­ben napo­kon belül meg­ho­zott és meg­vál­to­zó tör­vé­nye­ket nagyon nehéz, szin­te már lehe­tet­len követ­ni. Emi­att úgy tűn­het, hogy a hata­lom talán éppen erre épít: nem baj, ha nem tudod, hogy sza­bályt szeg­tél.

Elég, ha mi tud­juk, neked pedig ott a két­ke­dő féle­lem, hogy talán igen, ami miatt már nem mered kimon­da­ni a véle­mé­nyed.

Az “inter­ne­tes agresszió” elle­ni tör­vény: meg­ol­dás vagy mani­pu­lá­ció?

Az elfo­ga­dott tör­vény­mó­do­sí­tás sze­rint 2025. janu­ár 1‑jétől egy évig ter­je­dő sza­bad­ság­vesz­tés­sel bün­tet­he­tő az, aki nagy nyil­vá­nos­ság előtt elekt­ro­ni­kus kom­mu­ni­ká­ci­ó­ban erő­sza­kos halált vagy kín­zást kíván beazo­no­sít­ha­tó sze­mély­nek. A sza­bá­lyo­zás azon­ban úgy tűnik nem vonat­ko­zik az okta­tá­si, tudo­má­nyos vagy művé­sze­ti célú tar­tal­mak­ra, illet­ve zárt közös­sé­ge­ken belül sem érvé­nye­sít­he­tő. A kivé­te­le­ket nem tar­tal­ma­zó köz­le­mény sze­rint egé­szen pon­to­san:

Aki nagy nyil­vá­nos­ság előtt elekt­ro­ni­kus hír­köz­lő háló­zat útján olyan kife­je­zést, ábrá­zo­lást vagy kép- és hang­fel­vé­telt hasz­nál vagy tesz köz­zé, amely beazo­no­sít­ha­tó sze­méllyel vagy sze­mé­lyek­kel szem­be­ni erő­sza­kos halált oko­zó, vagy külö­nös kegyet­len­ség­gel elkö­ve­tett bün­te­ten­dő cse­lek­mény­re irá­nyu­ló szán­dé­kot vagy kíván­sá­got fejez ki, ha súlyo­sabb bűn­cse­lek­mény nem való­sul meg, vét­ség miatt egy évig ter­je­dő sza­bad­ság­vesz­tés­sel bün­te­ten­dő.

Egyes jogá­szok sze­rint ezzel a jog­al­ko­tók nem a tár­sa­dal­mi nor­má­kat védik, hanem a hatal­mat. Az új tör­vény ugyan­is nem tilt­ja a gyű­lö­let­be­szé­det álta­lá­ban, csak ha az neve­sí­tett sze­mély ellen irá­nyul. Így kiala­kul egy jog­ér­tel­me­zé­si para­do­xon a gyű­lö­let­be­széd sza­bá­lyo­zá­sá­ban, misze­rint:

Aki nem nevén nevez, az gya­kor­la­ti­lag bár­mit mond­hat.

Vagy nem. Mind­ez nem­csak jogi, hanem morá­lis prob­lé­má­kat is fel­vet. Hogyan véd­het­jük meg az embe­ri mél­tó­sá­got egy olyan rend­szer­ben, ahol a tények helyett a poli­ti­kai szán­dék dön­ti el, mit lehet kimon­da­ni?

Hir­de­tés

Kom­men­te­lés miatt a bör­tön szé­lén

Az inter­ne­tes kom­men­tek­ből ere­dő vét­sé­gek és bűn­tet­tek ma már napo­kon belül elő­ál­lí­tá­so­kat ered­mé­nyez­nek. A rend­őr­ség és az álla­mi nyo­mo­zó­szer­vek aktí­van figye­lik a közös­sé­gi plat­for­mo­kat, és gyak­ran nem­csak fenye­ge­tő kom­men­tek, hanem eset­le­ges tör­té­nel­mi tények taga­dá­sa miatt is fel­lép­nek. Mint azt leg­job­ban talán a Békés megyei fér­fi ese­te is mutat­ja, akit azért hall­gat­tak ki, mert két­ség­be von­ta a holo­kauszt tény­sze­rű­sé­gét. Bűn­tett gya­nú­sí­tott­ja­ként kezel­ték, pedig val­lo­má­sá­ban elmond­ta, hogy nem tud­ta, ez jogi­lag tilos.

A nega­tív ten­den­cia egyik oka „a modern digi­tá­lis világ arc­ta­lan­sá­ga”.

- áll a Telex cik­ké­ben. A jog­al­kal­ma­zás még­is sze­lek­tív­nek tűnik: a hata­lom kri­ti­ku­sai rend­sze­rint gyors eljá­rás­ban része­sül­nek, miköz­ben lát­szó­lag a poli­ti­kai elit gyű­lö­let­be­szé­de vagy más tet­tei tel­je­sen szank­ció­men­te­sek marad­nak.

A kom­men­te­lés mel­lett: a Pride mint poli­ti­kai üze­net: a főpol­gár­mes­ter kihall­ga­tá­sa

Kará­csony Ger­gely főpol­gár­mes­tert azután idéz­ték be gya­nú­sí­tott­ként, miu­tán Buda­pest váro­sa átvál­lal­ta a Pride szer­ve­zé­sét. Ez úgy tűn­het, hogy a lépés poli­ti­kai válasz arra, hogy az állam meg­pró­bál­ta betil­ta­ni a ren­dez­vényt. A ható­sá­gok elsőd­le­ge­sen nem a szer­ve­ző civil szer­ve­ze­tet, hanem a város veze­tő­jét vet­ték cél­ke­reszt­be.

A Pride betil­tá­sa poli­ti­kai öngól volt.

- mond­ta a főpol­gár­mes­ter. Ez az eset töké­le­tes lenyo­ma­ta annak, hogyan pró­bál­ja a hata­lom újra­ér­tel­mez­ni a jog esz­kö­ze­it: ahe­lyett, hogy a szél­ső­sé­gek ellen lép­ne fel, azok ellen for­dul, akik a jog­egyen­lő­ség mel­lett áll­nak ki.

Ket­tős mér­ce: mikor nem szá­mít a gyű­lö­let?

A rend­szer jelen­le­gi műkö­dé­se azt mutat­ja, hogy a gyű­lö­let nem önma­gá­ban tilos, hanem csak akkor, ha rossz irány­ba céloz. Ami­kor civil kom­men­te­lők, föld­höz­ra­gadt embe­rek, akti­vis­ták vagy ellen­zé­ki poli­ti­ku­sok fogal­maz­nak meg rend­szer­el­le­nes kemény véle­ményt, az sok eset­ben azon­na­li retor­zi­ó­val jár. Ami­kor pedig a kor­mány­pár­ti poli­ti­ku­sok uszí­ta­nak, akkor az sok eset­ben szimp­lán csak “poli­ti­kai véle­mény”.

Lát­szó­lag a rend­szer logi­ká­ja nem az a baj, ha gyű­lölsz, hanem ha nem a meg­fe­le­lő irány­ba.

Ez a gya­kor­lat nem­csak anti­de­mok­ra­ti­kus műkö­dést jelent­het, de veszé­lyes pre­ce­denst is teremt­het: jogi véle­mény­ter­ror­hoz vezet, amely­ben min­den­ki gya­nús, aki nem illesz­ke­dik a hata­lom nar­ra­tí­vá­já­ba.

A féle­lem nyel­ve: üze­net min­den­ki­nek

A kom­men­te­lők elő­ál­lí­tá­sa, a főpol­gár­mes­ter meg­hur­co­lá­sa, a gyors nyo­mo­zá­sok mind ugyan­azt az üze­ne­tet hor­doz­zák: nézz kör­be, gon­dold meg, mit mon­dasz, kivel szo­li­da­ri­zálsz. Ez a féle­lem­ala­pú köz­be­széd épp az ellen­té­te annak, amit a demok­ra­ti­kus tár­sa­dal­mak­ban elvár­nánk: élénk vitát, elté­rő néze­te­ket, aktív állam­pol­gá­ri rész­vé­telt.

Mire utal mind­ez, ha nem a totá­lis meg­fé­lem­lí­tés­re?

A jelen­le­gi rend­szer része az állan­dó pél­da­sta­tu­á­lás. Éppen úgy, mint koráb­ban a peda­gó­gus sztráj­kok ide­jén egy-egy nagyobb han­gú peda­gó­gus kieme­lé­sé­vel, kik­nek perei még a mai napig nem zárul­tak le.

Mind­ezek után most még sza­ba­don min­den­ki­nek jogá­ban áll eldön­te­ni, hogy mind­ez a műkö­dés jog­ál­lam­ra vall, vagy sem. Az érin­tet­tek­nek pedig talán még nem késő meg­áll­ni egy pil­la­nat­ra, átgon­dol­ni és őszin­tén szem­be­néz­ni tet­te­ik követ­kez­mé­nyé­vel és vál­to­zást elő­idéz­ni.

A való­di kér­dés most már nem az, hogy mi a hata­lom szán­dé­ka, hanem az, med­dig haj­lan­dó tűr­ni a tár­sa­da­lom.

Egy demok­ra­ti­kus köz­élet nem akkor kez­dő­dik, ami­kor eltö­rö­lik a félel­met, hanem akkor, ami­kor az embe­rek nem haj­lan­dó­ak tovább csend­ben marad­ni és meg­szó­la­lá­sa­i­kat nem köve­tik retor­zi­ók.

A kom­ment ilyen mér­ték­ben nem lehet­ne bűn, a véle­mény nem lehet­ne veszély, a szo­li­da­ri­tás nem lehet­ne kihall­ga­tá­si ok. Ez csak egy rend­szer sze­rint van más­képp. Az ébre­dés pedig akkor kez­dő­dik, ami­kor mind­ezt fel­is­mer­jük.

Továb­bi for­rá­sok: itt, itt és itt, kiemelt kép for­rá­sa: Can­va @tiero2 és @dean-drobot

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés

KEDVENCEINK

Hirdetés