A napokban a Mandiner és az azzal egy követ fújók köre végighaknizták az internetet azzal a főcímmel, hogy “Viszlát, szivárványos táskák! – az IKEA leállítja az LMBTQ színeiben pompázó táskák gyártását” — melyhez hozzáfűzték, hogy “úgy néz ki, hogy már a multik sem kérnek a Pride-ból”. Biztosan sokaknak nem okozok ezzel meglepetést, de a főcím és a hír meg sem közelíti a valóságot. Marczinka Mátyás írása.
Már csak felháborodni sem érdemes a propaganda sajtó álhírein, torzításain vagy ferdítésein. Számomra a kezdeti bosszankodás már a vicc és a szánalom kategóriába került át. Amikor már azt hinné az ember, hogy a propagandasajtó azzal érte el a mélypontot, amikor Magyar Péter péniszigazításáról készített riportot, mindig képesek egy megdöbbentő főcímmel előrukkolniuk. Egy Facebook-ra feltöltött fotó robbantotta ki az egész hírtorzítás alapját, amelyen az IKEA egyik ikonikus terméke, a szivárványszínű STORSTOMMA bevásárlótáska szerepel, rajta a felirattal, hogy:
“Utolsó lehetőség, hogy megvásárold — Ezt a terméket már nem gyártjuk.”
A képpel és a megjelent hírrel kapcsolatban megkerestük az IKEA‑t, hogy mi a valódi állásfoglalásuk, valamint mi lesz a már ikonikussá vált szivárványos táskák sorsa. Az állásfoglalásból kiderül, hogy az IKEA egyáltalán nem vonja ki magát az elfogadás és a sokszínűség melletti kampányból.
Mi lesz az IKEA szivárványos bevásárlótáskáival?
A magyarázat sokkal egyszerűbb és átláthatóbb, mint azt elsőre gondoljuk. Arra, hogy miért éppen most van az utolsó lehetőség a vásárlásra az alábbi sorokat küldték részünkre:
„Utolsó lehetőség, hogy megvásárold — Ezt a terméket már nem gyártjuk.” — feliratú tájékoztatást kizárólag a budaörsi IKEA-ban helyeztük ki a három budapesti áruházunk közül. A STORSTOMMA táskák rendelkezésre álló magyarországi készlete limitált, terveink szerint jövőre folytatjuk a termék értékesítését.
- írta meg kérdésünkre Tokaji Tamara az IKEA Magyarország kommunikációs koordinátora. Továbbá megkérdeztük még őket, hogy milyen jövőbeni terveik vannak, terveznek‑e más hasonló témájú terméket bevezetni, valamint milyen álláspontot képviselnek a Budapest Pride ügyében.
Az IKEA célja, hogy jobbá tegye a mindennapokat az emberek többsége számára. Hiszünk abban, hogy mindenki megérdemli a tiszteletet – függetlenül attól, hogy honnan származik, hogyan él vagy hogyan fejezi ki önmagát. Az egyenlőség, a sokszínűség és a befogadás nemcsak vállalati kultúránk szerves része, hanem üzleti döntéseinket is vezérli. Ez az, ami segít nekünk abban, hogy egy még jobb IKEA‑t építsünk – munkatársaink, vásárlóink és a társadalom egésze számára.
- állt válaszukban. Számomra ezzel egyértelmű, hogy a propagandamédia már a feketét is fehérnek láttatja anyagaiban és kiforgatja a teljesen egyszerű kommunikációt is. Korábban már írtam róla, hogy eszembe sem jutott volna kiállni a Budapest Pride mellett. Azonban megengedhetetlennek tartom, hogy egy ország -elméletben- demokratikusan megválasztott vezetője nyíltan gyűlöletbeszédet mondjon egy az országhoz tartozó kisebbségi csoport ellen, amelyet a propagandasajtó egy minősíthetetlen uszítás szintjére emel.