A saját vállalkozásindítás nagyon sokak álma. Szabadság, rugalmasság, önmegvalósítás, anyagi függetlenség. Ezek azok a kulcsszavak, amelyek miatt sokan belevágnak. A valóság azonban ennél összetettebb. Egy sikeres vállalkozó története gyakran csak a jéghegy csúcsa: alatta rengeteg kihívás, kétség, tanulás és kitartás rejlik. Ebben a cikkben őszintén beszélünk arról az öt dologról, amit a legtöbben elhallgatnak, amikor a saját vállalkozás indításáról esik szó. Marczinka Mátyás írása.
Személy szerint én közel 10 éve vagyok vállalkozó. Ez idő alatt voltak örömök, botrányok, nehézségek, sikerek, barátságok, szerelmek, viszályok és még viszonyok is, erről itt írtam bővebben. Annak idején, amikor elkezdtem vállalkozni a szabadságot tartottam elsődleges célként magam elé. Sok év távlatából is azt mondom, hogy megérte. Azonban menet közben voltak pillanatok, amikor azt kívántam, hogy bár bele se kezdtem volna soha.
A saját vállalkozás indítása fantasztikus lehetőség, de csak akkor lesz hosszú távon fenntartható, ha nem csupán az előnyeit látod, hanem felkészülsz a valódi kihívásokra is. Ne félj attól, hogy nehezebb lesz, mint gondoltad -mert ez teljesen biztos- csak ne indulj neki az álmaid megvalósításának.
Sajnos nekem a pályám elején nem volt mentorom, de még példaképem sem, akinek munkáját követhettem volna. Így sokszor halmoztam a rossz döntéseket, ami miatt nem jó vezetővé, hanem elviselhetetlen főnökké váltam. Azonban ezen kőkemény és tudatos tervezéssel változtattam.
Megtaláltam azokat az embereket, akikkel egy támogató közösségben alkothatunk együtt a média és marketing világában, vagy éppen a Nemzetiség Kulturális és Médiacsoportnál. Na de nézzük is, hogy mik azok a dolgok, amiket nagyon titkolnak a vállalkozásindítás előtt állóktól.
#1. A kezdő időszak gyakran magányos és kimerítő
A vállalkozás elején a legtöbb dolog rajtad múlik. Lehet, hogy egy ideig te leszel az ügyvezető, a marketinges, az ügyfélszolgálat, a könyvelő és a futár és még a takarító is egy személyben. Ez nem csak fizikailag, hanem mentálisan is terhelő lehet. A hónapokig tartó bizonytalanság, a folyamatos döntéshozatal és a „vajon jól csinálom?” érzése sok vállalkozót megvisel.
Ezzel ritkán foglalkoznak a sikersztorik.
Túl sokat vállaltam én is az elején. Nem voltam tisztában azzal, hogy mi mennyi időt vesz majd igénybe és azt hittem mindent egyedül kell csinálnom. Azonban számos vállalkozói csoport létezik már, ahol örömmel segítenek egymásnak a vállalkozók. Ilyen a WakeUp Network egyéni vállalkozóknak létrehozott Facebook-csoportja is. Így én azt javaslom, hogy keress vagy építs támogatói közeget! Vegyél részt networking eseményeken, csatlakozz vállalkozói közösségekhez. Ezek nemcsak szakmailag, de lelkileg is sokat segíthetnek.
#2. A kudarc nem opció, hanem szinte biztos állomás
Nem a kudarctól kell félni, hanem attól, ha nem tanulsz belőle. Szinte minden vállalkozó átélt már rossz döntést, veszteséget, vagy elbukott egy projektet. Ezek a tapasztalatok részét képezik a fejlődésnek. Ezektől nem megijedni kell, hanem tanulni belőle, hogy éppen akkor mit csináltál rosszul, majd vállalni a felelősséget, kijavítani a hibákat és büszkén felvállalni, hogy erre is képes vagy!
A kudarcról mégis ritkán esik szó, mert a közösségi média világa a sikert, az eredményeket, a csillogást mutatja meg. Ettől az az érzésed lehet, hogy másoknak minden azonnal sikerül, csak neked nem. Pedig valójában mindenki átmegy ezen a tanulási fázison.
Hidd el, a kudarc ott áll mindenki mögött.
Nekem az írás és a rendszerezés nagyon sokat segít. Persze nem beteges módon rendszerezek, ugyanis mindemellett a káosz királya is vagyok, hanem éppen csak annyira, hogy én átlássam. Egy-egy jegyzet a telefonomban, egy-egy CRM tábla vagy éppen naptárbejegyzés, hogy ilyen is volt. Neked is ajánlani tudom, hogy dokumentáld a hibáidat és vond le belőlük a tanulságot. Ezzel értékes tapasztalatot nyersz, amit a későbbiekben hasznosíthatsz. Akadnak erre a célra készült évtervező és évértékelő kiadványok is.

#3. A vállalkozásindítás során a pénzügyi tervezés nem extra, hanem alap
Sokan a vállalkozás indítását „majd csak lesz valahogy” alapon kezdik el. Őszintén szólva én is így kezdtem és az első 10 évemet is így vittem végig. Pedig egy rosszul kalkulált költségvetés vagy egy elfelejtett adótétel később komoly gondokat okozhat. A pénzforgalom kiszámítása, a kiadások pontos nyilvántartása, az árbevétel reális becslése életbevágó. Nekem 10 év kellett hozzá, hogy belássam alkalmatlan vagyok ezekre a feladatokra és kiszerveztem azokat.
A vállalkozásindítás utáni első hónapokban gyakran nincs profit. Ilyenkor kell, hogy legyen tartalékod arra az esetre, ha késik egy megrendelés vagy lassabban indul be az üzlet.
Ha most kezdeném újra, akkor biztosan készítenék egy pénzügyi tervet, vagy egy ahhoz hasonló kockásfüzetet. A kezdő vállalkozók gyakran nem számolnak az adóköltségekkel, valamint egyéb járulékokkal, amiket be kell fizetni. Én sem tettem. Így sorra vallottam kudarcot, mert nem tudtam megérteni, hogy miért jár az államnak az én pénzemből. Ha őszinte akarok lenni, akkor még a nagy részét még most sem értem. Így, mindenképpen javaslom, hogy olyan könyvelőt válassz, aki pénzügyi mentorként is melletted áll majd.
#4. Az ügyfélszerzés nem egyszeri feladat, hanem folyamatos munka
A legtöbben azt hiszik, hogy ha elkészül a weboldal és elindul az Instagram-oldal, akkor már csak érkeznek az ügyfelek. Volt idő, amikor ez így volt. Elég volt csak kitenni egy-két jól mutató posztot ahhoz, hogy listát építsünk, értékesítsünk és kiváló kapcsolatokat építsünk. Ma már a valóságban azonban az, hogy ügyfélszerzés és értékesítés egy állandó, tudatosan épített folyamat, amelynél szinte már elkerülhetetlen a hirdetés.

Alapként kell egy jó árpozíciólás, kommunikációs stratégia, ügyfélismeret, és nem utolsó sorban: hitelesség. A kapcsolatépítés, a visszajelzések gyűjtése és az értéknyújtás legalább olyan fontos, mint maga a termék vagy szolgáltatás.
Mindebben marketingszakember azt tanácsolom, hogy legyen egy jó honlapod, összekapcsolt közösségi média fiókjaid. Ha ez megvan, akkor jöhet az összehangolt tartalommarketing és hirdetési kampányok sora. Ez sok fejfájástól megkímél majd, hiszen a legtöbb folyamatot már automatikusan lehet irányítani.
A legtöbb, amit a vállalkozásindítás lépéseinél megtehetsz az az, hogy beleásod magad a marketing és ügyfélkezelés alapjaiba. Így biztos lehetsz benne, hogy az általad választott marketingügynökség korrekt és jól végzi a munkáját és nem egy feneketlen gödörbe hajítod bele a pénzedet.
#5. A vállalkozás a személyes fejlődésed egyik legnagyobb eszköze lesz
Ez az a része, amit senki nem mond el, de minden vállalkozó átél: a folyamat során te magad is teljesen átalakulsz. Fejlődik az önismereted, a felelősségvállalásod, a rugalmasságod, a konfliktuskezelő képességed, méghozzá nem tankönyvből, hanem a való életből.
Gyakran ez a legnagyobb nyereség: hogy olyan emberré válsz, aki képes bármilyen kihívással szemben megállni a helyét.
Az elején sokszor elfelejtettem pihenni. Összeolvadt a munkám és a magánéletem, ami miatt sokszor nem találtam a helyemet. Ha nem akarod elkövetni az én hibámat, akkor építs be a napjaidba önreflexiós időt: naplóírás, coaching, mastermind csoport vagy egy mentor segíthet ebben.
A valóság nem riasztó, csak tudatosan kell rá felkészülni
Remélem ezzel a cikkel segítettem a felkészülésben! Ha ezeket elfogadod, akkor véleményem szerint nemcsak vállalkozó, hanem jobb döntéshozó, ember és vezető is lehetsz. Az út rögös, de megéri végigmenni rajta. Jó utat!
Kiemelt kép forrása: Canva – Getty Images Signature by Drazen_