Hétfőn, május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience című interaktív kiállítás, amelynek a BOK Csarnok ad otthont. A produkció a legmodernebb technika segítségével vezeti be a látogatókat a szecesszió egyik legkiemelkedőbb alakjának csodálatos világába, amely több mint száz évvel a művész halála után is lenyűgözi a közönséget. A kiállítás sajtóbemutatóján szerkesztőségünk is ott járt. Petre Anett beszámolója.
Nagyon sokan ismerik vagy már találkoztak a szecesszió egyik legkiemelkedő és hangsúlyos alakjának művészetével. A legismertebbek és egyúttal ajándéktárgy formájában kiemelt a reprodukciójuk — A csók vagy például a Hölgy legyezővel és a Hölgy aranyban című festménye. Ez utóbbit az osztrákok Mona Lisájaként tartották számon és a lehető legnagyobb tisztelet és imádat övezte.
Adele Bloch-Bauert ábrázoló művészeti alkotás a bécsi Belvedere Galéria tulajdonában állt, több mint félévszázadig. Nyolc év pereskedés után 2021-ben került vissza jogos örököse tulajdonába.
Megható volt a búcsú, hiszen a festményt magukénak érző osztrák műkedvelők az utolsó napig elzarándokoltak a festményhez és egy-egy szál virággal intettek isten hozzád-ot Mona Lisájuknak.
Bán Blanka művészettörténész lebilincselő kalauzolásával mélyebb betekintést nyerhettünk a mester művészetébe, személyes kapcsolódásába a festmények születésébe és persze azt is megtudtuk, hogy a macskarajongásáról is ismert művészt hogyan támogatták az alkotás folyamatában a doromboló szőrmókok.

Gustav Klimt életre keltett valósága
A 2000 négyzetméteres látogatótérben megelevenednek az osztrák festő legismertebb alkotásai, mint a Hölgy legyezővel, a Halál és élet, valamint természetesen A csók. Utóbbi alkotás talán a szecesszió mesterének legtöbbet reprodukált festménye, amelynek jelentését és vonzerejét már oly sokan próbálták megfejteni.
Két gigantikus, részletgazdag installáció gondoskodik arról, hogy a látogatók minden egyes rétegét felfedezhessék A csók című festmény jól ismert jelenetének. A kiállítás másik felejthetetlen és látványos része az arany alagút, amelyen minden látogató végighalad. A ragyogó szín a festőművész munkásságának visszatérő eleme.
Az audiovizuális megoldások mellett több tucat reprodukció segíti az eligazodást az osztrák művész életében és munkájában. A hatalmas immerzív teremben bárki megpihenhet és a nyugágyakon elmerülhet a hamisíthatatlan, a festőművészre jellemző színek és motívumok rengetegében. A vendégek kipróbálhatják a VR-élményt is, a digitális megoldások segítségével valóban életre kelnek a festő szecessziós műremekei, amelyeket a XXI. században is előszeretettel használnak táskákon, pólókon, tetoválásokon és mindenfajta kiegészítőkön.
VR élmény valóban egy csodálatos utazás volt. Szó szerint benne voltam a festmények világában. Lenyűgöző volt és egyúttal vegyes élmény volt. Egyfelől élveztem a színkavalkádot és az életre kelt festményeket, a pillangóktól a valóságos színörvényig a mélységben és magaslatokban, ahogyan pillanatról pillanatra annyi impulzus ért, hogy szó szerint beleszédültem. Így akinek ez újdonság vagy maga is tapasztalt már hasonló tüneteket a VR élmény kapcsán én egy-két számomra biztonságot adó praktikumot bevetettem.

Egyfelől, amikor már úgy éreztem, hogy túl sok vagy túlságosan beszippant az illúzió világa megérintettem a kezemmel a falat. Fixáltam magam számára, hogy fizikailag hol is vagyok. Másik praktikum az volt, hogy VR szemüveg alól, ki tudtam kukucskálni, így ha úgy éreztem, hogy magába szippant az örvény, egyszerűen csak lepillantottam a másik fix pontig — a szőnyegig.
Ezzel együtt csodás élmény és valóban kihagyhatatlan!
A The Immersive Experience produkció már két kontinens számos városában szórakoztatta és edukálta a közönséget. A kiállítást ugyanaz a csapat hozza el Budapestre, amely korábban többek között a nagysikerű Van Gogh, Monet immerzív tárlatokat és a Lufiland produkciót is bemutatta Magyarországon.
A produkció egy örökérvényű festő elméjét tárja a tapasztalt múzeumlátogatók és a fiatalok előtt is. Büszkék vagyunk rá, hogy már a sokadik szuperprodukciót mutatjuk be Budapesten. Úgy érezzük, hogy Klimt igazán különleges élményt nyújt majd a laikusoknak és a rajongóknak egyaránt.
- mondta el Dudi Bercovici, a Hadran Events ügyvezetője, a kiállítás szervezője.
Rajongott a macskákért és a női nemért, egy nagy szerelem
Különböző partnertől tizennégy gyermeke született, sosem nősült meg. A női nem nagy hódolója volt. Szívét azonban egy valaki ejtette rabul, akivel 400 levelet váltottak egymással és noha frigyre sosem került sor, kettejük kapcsolódása túlmutatott a puszta vonzerőn, életre szóló kapcsolatot ápoltak egymással. A hölgy nem volt más mint, a divattervező Emilie Flöge.
Emilie Flöge különleges ruhakreációi megjelentek Klimt festményein is, sokszor maga viselte őket, de számos festményen szereplő hölgy az ő ruhakölteményeit viselte. Az festmények női alakja mögött azonban férjeik vagy épp vagyonos szeretőik álltak, akik a mester védjegyével ellátott festményen kívánták látni szívük hölgyét.
Emilie és a festő közötti kapcsolódásról keringtek pletykák: egyesek szerint szeretők voltak, mások szerint jó barátok és volt aki viszonzatlan szerelmet rebesgette.
A nők és az alkotás mellett másik nagy szenvedélye a macskák voltak. Imádta a négylábú szőrgombócokat, egyik szívének kedveset Katze-nek hívták, ő minden alkotásnál jelen lehetett. A többi négylábú járt-kelt nagy szabadon, olykor egy másik szobában hagyott vázlatrajzait is megpecsételték vizeletükkel. A festőművészt ez egy cseppet sem zavarta, úgy vélte, hogy a macska vizelete nagyon jó impregnáló.
Forrás: itt és itt, kiemelt kép forrása: Petre Anett by WakeUp Magazin_BOK Csarnok