Szkiba Zsuzska neve sokaknak ismerősen csenghet. Találkozhattál már vele magazinok címlapján, különféle reggeli műsorokban, podcast adásokban, de akár könyvesboltban is. Munkássága és karrierje annyira szerteágazó, hogy nehéz röviden összefoglalni, szinte lehetetlen, de mi megpróbáljuk kideríteni, hogy mi a sikerének titka. Kálmánné Péli Ibolya interjúja következik.
Először talán 2016-ban találkozhattál vele, amikor megjelent „Fogadd el magad – pozitív testkép, egészséges önbizalom” bestseller tanácsadó könyve, ami által számtalan nő nyerte vissza lelki egyensúlyát, és szerette meg saját testét. Facebook-oldalán már abban az időben is 14 ezer aktív követővel rendelkezett, ahol aktívan tartalmat gyártott. Mindeközben több helyen is marketingesként dolgozott. Magyarországon, Londonban és Olaszországban is tevékenykedett, felfedezte a film-és a divatipart is.
Majd jött a koronavírus, ami sok millió emberrel együtt megváltoztatta az ő életét is.
Kevesebb lett az utazás, a cégek első körben sok helyen a marketingköltségeket húzták meg, így más lehetőségek után kellett nézni. Leporolta korábbi angol szakos diplomáját, és angol tanítással kezdett el foglalkozni. Kezdetben csak a barátoknak és azok gyerekeinek tartott órát, majd 2022-ben elindította az @easyangol nevű TikTok csatornáját. Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy rövid idő alatt több mint 77 E követője lett, a videói is több milliós megtekintést értek el.
Szkiba Zsuzska: oroszt tanultam, és nem szerettem
Zsuzska elmondása alapján neki sem volt mindig könnyű a nyelvtanulás, hiszen sok-sok évvel ezelőtt, amikor még kötelezően az orosz nyelvet tanulta mindenki, sok más diákkal együtt ő maga is úgy érezte, hogy az órai jelentésen és a bemutatkozáson kívül semmit sem tud oroszul. Bezzeg, ha más nyelvet lehetne tanulni, mennyivel könnyebben menne! Egyszer csak eljött az az idő, amikor már szinte bármely idegen nyelvet lehet választani. Azonban gyorsan kiderült, hogy az emberek nagy többsége továbbra sincs barátságban a nyelvtanulással.
Szokták mondani egy-egy nyelvet illetően, hogy csak annyit értsünk meg belőle, hogy ne adjanak el. Az mégis mennyi?
Sokan fellélegeztek, amikor néhány éve már a diploma megszerzését sem árnyékolta be az a fránya nyelvvizsga. Viszont az angol világnyelv, és ha nem is mindenki töri a fejét külföldi munkavállaláson, sok multicégnél elvárás az idegen nyelv ismerete. Akár egy utazás során is nagy hasznát veszi az ember a nyelvtudásnak, vagy inkább hátrányát, ha meg sem tud mukkanni.
Honnan-hová: gyerekkori szerelemből tanulás, majd tanításból 77 ezer követő
Kálmánné Péli Ibolya:Kétségkívül te vagy ma Magyarország egyik ismert ‑ha nem a legismertebb- angoltanárnője. Azonban, ha visszagondolsz a fiatalkori emlékeidre, akkor mi volt az a dolog, ami téged az angoltanulásra ösztönzött? Hogyan indult nálad mindez?
Szkiba Zsuzska: Kezdetben még az orosz nyelvet tanultam, de kötelező jellege miatt nem szerettem. Egy kedves barátnőm ismertette meg velem a Guns n’ Roses zenéjét. Nagyon megtetszettek a dalok, Axl még jobban, és érteni akartam, miről énekel. Anyukám látta a lelkesedésem, keresett egy magántanárt, egy angol szakos egyetemistát, így kezdtem el angolt tanulni. A középiskolában latint és angolt tanultam, és a mai napig tanulom — azt szoktam mondani, hogy 30+ éve tanulok angolul, mert a mai napig tanulom.
K.P.I.: Hogyan hasznosítottad korábban az angoltudásodat?
Sz.Zs.: A Miskolci Egyetemen angol szakon végeztem, valamint másoddiplomaként ugyanott társadalom-és gazdaságtudományi szakfordítói végzettséget is szereztem. Sok éven keresztül tanítottam az angolt. Fordítóként is dolgoztam, de az nagyon magányos dolog.
K.P.I.: Úgy hallottam kollégáktól, hogy a marketing területén is otthonosan mozogsz. Hogyan jött az ötlet, hogy megreformáld a nyelvtanulást? Ez egy tudatos marketingfogás volt részedről?
Sz.Zs.: A világjárvány alatt megváltozott minden. Évekig Olaszországban éltem, utána jött az ötlet, hogy leporolom az angol szakos diplomámat. Nagyon szerettem tanítani mindig. Kevés tanítványom volt, ismerősök, ismerősök gyerekei, de abból nem lehetett megélni.
Egy barátom kérdezte: miért nem mész TikTokra? Korábban én csak azt láttam, hogy 13 éves gyerekek táncolnak a TikTokon. Felraktam az első videókat, az első héten 10 ezer ember kezdett el követni. Az volt a célom, hogy tanítványokat szerezzek. Egyébként a tanítványok 99%-a a TikTok-on talál rám. Most 77 ezer követőm van, egy kisebb város. Rájöttem, hogy lehet ezt (a TikTok-ot) hasznosan csinálni. Nagyon ritkán vannak trollok, negatív kommentek, de megtanultam ezeket is kezelni. Törlöm-tiltom.
Magánóráimra várólista van a TikTok csatornám indulása óta, a csoportos órákra szokott lenni hely. Vannak beszédcentrikus minicsoportjaim (maximum 4 fővel) több szinten, és októbertől kiscsoportos nyelvtanóráim is lesznek, ezekre lehet még jelentkezni.
Nyelvérzékkel vagy anélkül?!
K.P.I.: A legújabb kutatások szerint nem kell különösebb nyelvérzék a nyelvtanuláshoz. Mi a véleményed, elkezdhető‑e a nyelvtanulás szinte a nulláról?
Sz. Zs.: Igen. Volt már több olyan tanítványom, ahol láthattam, hogy szorgalommal a nyelvérzék kiváltható.
Döbbenetes szám, hazánk több, mint 50 %-a nem tud angolul! Lehet élni angol nélkül, de nem érdemes.
Már azzal is tanulhat bárki, ha megnézi a videóimat, kijegyzeteli a szavakat. Több száz ingyenes videóm van fent a TikTokon, továbbá a hírlevelemben az arra feliratkozóknak ingyenes leckéket küldök, illetve az Instagramon is osztok meg tudásanyagot.
Egyszemélyes nyelviskola: avagy egy várólistás angoltanárnő
K.P.I.: A csatornádnál kik a követőid? Milyen korosztály? Milyen végzettségűek?
Sz.Zs.: Nagyrészt nők, úgy 80 %-ban. Leginkább 20–30 évesek, inkább 30 fölöttiek, de többen vannak 40+, sőt 50 +-os korosztályból is. Vannak olyanok is, akik tettek nyelvvizsgát is, de nem használták az angolt, és most egy munkahely-váltásnál jól jönne nekik az angoltudás. A 40 felettiek, ha tanultak is angolt, egy állásinterjúhoz fel kell frissíteni az ismereteket.

A csoportos óráimra is igyekszem nagyon kreatívan felkészülni, változatos feladatokkal. Tulajdonképpen egyszemélyes nyelviskolaként funkcionálok. Október elejétől nyelvi csoportokat indítok.
Mindig magamból indulok ki. Nagyon spirituális vagyok, tipikus Vízöntő. Odafigyelek, hogy ne legyen monoton, nehogy elunják magukat az óráimon.
Tanítványaim tudják, hogy mindig új feladatokat kapnak.
K.P.I.: Igen, a tanár személyisége nagyon fontos egy-egy tantárgynál. Idegen nyelv tanulásánál talán ez még hatványozottabban igaz. A közvetlen stílusod mennyire oldja a nyelvi gátlásokat?
Sz.Zs.: Be szoktam vallani a tanítványaimnak, hogy angol szakon egy tétel volt, amit nem tanultam meg, a vonzatos igék. Szerencsére nem azt a tételt húztam, de azóta kísért. Ez tetszeni szokott nekik.
Látják rajtam, hogy közvetlen vagyok. Azt hiszem, a legfontosabb bennem az empátia. Minden órán megkérdezem, azzal kezdem: hogy vagy? Ez nálam nem csak egy kötelező klisé. Ez azért fontos, hogy tudjam, hogy álljak hozzá, mit kérdezzek. Meg kell adni a tiszteletet a tanítványoknak. Egy hajóban evezünk, de nálam van az evező, és nincs alá-fölé rendelt viszony, egy a cél.
Az emberi oldalát nem lehet kizárni, kicsit emberközelibbé próbálom tenni. Személyiségemnek van egy humoroldala, magamból is tudok viccet csinálni. Ettől minden természetesebb, ezért igyekszem hétköznapivá tenni.
Szkiba Zsuzska: Gondolkodj angolul!
K.P.I.: Mi az, ami leginkább feladja a leckét az angolul tanulóknak?
Sz.Zs.: Nehéz tud lenni az angol, de az alapvető élethelyzetekben való megszólalást mindenki meg tudja tanulni. A nyelvtan még csak-csak megtanulható. A beszéd a legnehezebb. A magyarul gondolkodásból adódnak a problémák. A magyarra a kötetlen szórend a jellemző, a szóvirágok. Az angol nem ilyen. Ezért van az, hogy népdalokat, verseket szinte lehetetlen lefordítani angolra. Azt szoktam javasolni, hogy butítsuk le, ne tükörfordításra törekedjünk.
A csoportos óráimon gyakran van ilyen feladat, hogy magyarról angolra fordítunk. Elmondom, hogy az angol mondatban van alany-állítmány- tárgy-határozó. Teljesen más a mondatszerkezet, nagyon kötött. Gyakran ismételgetem: gondolkozz angolul! Itt kezdődnek a gondok, ha ez elmarad.

K.P.I.: Megnéztem a honlapodat, és láttam, hogy a nyelvet tanulókat kisokosokkal is segíted. Ezek olyanok, mint egy tankönyv, vagy inkább, mint egy munkafüzet, egyáltalán, mit érdemes tudni róluk?
Sz. Zs.: Ezek a kisokosok letölthetőek, megvásárolhatók, nem mondanám sem munkafüzetnek, sem tankönyvnek, hanem inkább egyfajta ötvözetnek, amiben olyan tematikus dolgok találhatóak, amiket alapesetben nem tartalmaznak más kiadványok.
Utazás, munka során, pl. állásinterjúnál nagyon jól használhatók. Nemcsak szókészletet tartalmaznak, de komplett mondatokat is. Ezeket úgy terveztem meg, hogy mobilra is letölthetőek, bárhová magával tudja vinni az ember mankóként a tudást. Pl. a munka angol kisokosban ilyen kifejezések is találhatók, hogy „szerződést megszegni”.
Van egy téli kisokos is, az utazás kistestvére. Nagyon szeretik a zűrös ötöst, az angol igei kisokost is. Vannak még tervben további nyelvi kisokosok is.
K.P.I.: Videóidat nézegetve engem nagyon megfogtak azok, amelyekben dalok szövegét mutatod be. Neked melyik az abszolút kedvenc videód?
Sz.Zs.: A dalos videókat valóban nagyon kedvelik. Oldottabb, kötetlenebb, én meg szeretek elmókázni. Régebben több élővideóm volt, tervben van ismét, de összességében sok idő, mire azokra is felkészülök, de azoknak a vége mindig viccesebb, lazább.
Nem tudok kiemelni kedvencet a több száz videó közül. Azt sem tudom, hogy mitől lesz egyik ‑másik videó százezres megtekintésű.
Úgy van, hogy a TikTok random felkap egy-egy videót, és az nagyon népszerű lehet.
Nyelvtanulás célkitűzéssel
K.P.I.: Aki még nem követőd, de nem riasztja el a nyelvtanulás, mit javasolsz, hogyan tehető hatékonnyá az angoltanulás?
Sz.Zs.: Soha nem késő megtanulni angolul, ne temessük magunkat 40 után sem. Van 50+-os tanítványom is. Minden korosztálynak megvannak a pro és kontra dolgai.Természetesen a mai tizenéveseknek könnyebb, mert ott a Netflix, ott a YouTube, de szorgalommal mindez helyrehozható.
Fontos dolog, hogy legyen az embernek célkitűzése. Ne az, hogy meg akarok tanulni angolul, mert úgy az ember könnyen feladja. Legyen egy konkrét cél: ami lehet a nyelvvizsga, vagy az, hogy a Harry Potter‑t angolul akarom elolvasni, hogy tudja az ember, hogy miért küzd hétről hétre.
Cél nélkül elmúlik a lelkesedés, könnyen abbahagyják.
K.P.I.: Milyen lehetőségeket kínálsz azoknak, akik mélyebben szeretnének elmerülni az angol nyelv szépségeiben?
Sz.Zs.: A csoportos foglalkozásokat egy ingyenes szintfelmérővel kezdem. Lényeges, hogy ott kiderüljön, hogy milyen az ember kapcsolata az angollal: plátói vagy válás körüli állapot. A csoportos órákon fontos a számonkérés is, ciki, nem akarnak mások előtt lebőgni.
K.P.I.: Mekkora felelősséggel jár egy ekkora követőtábor?
Sz.Zs.: Jelenleg 77 ezer követőm van, ez nagyon sok. Azért van benne valami egyoldalúság. Ők ismernek engem, de én nem tudom, hogy kik ők. 77 ezer arc nincs előttem, de engem felismernek. Jellegzetes a hangom is. Elég közvetlen vagyok, ha csak nem bevásárolni szaladok el két óra között, bárkivel szívesen elbeszélgetek. Többen mondták már, hogy bejön nekik, hogy olyan vagyok élőben is, mint a videóimban.
Mert nálam nincs vágott videó, ha bakizok, az is a videó része.
Talán ettől természetesebb és közvetlenebb az egész.
K.P. I.: Köszönöm, hogy elfogadtad a beszélgetést. Erőt és nagyon jó egészséget kívánok a sok-sok angoltanító ötleted megvalósításához!
Fotó: Bolega Niki/GLAMOUR, stylist: Komáromy Csillu, smink és haj: Leányfalvi Vanda