Környezetbarát vállalkozás, zöldiroda nem újkeletű törekvés. Az ENSZ első, „Ember és bioszféra” címet viselő környezetvédelmi világkonferenciáját 1972. június 5-től 16-ig tartották Stockholmban. A világszervezet közgyűlése a konferencia javaslatára még abban az évben határozatában nemzetközi világnappá nyilvánította a tanácskozás kezdőnapját, június 5-ét. A Környezetvédelem Világnapja emlékeztet bennünket arra, hogy a fenntarthatóság nem csak egyéni felelősségünk, hanem vállalkozóként is tehetünk a zöldebb és fenntarthatóbb környezetért. Szabó Bianka Anna a BeeCorp Studio vezetőjének figyelemfelhívó írása.
Egy cég nem csupán terméket vagy szolgáltatást kínál – hanem óriási hatással van a környezetére is. Már néhány tudatos döntés is jelentősen csökkentheti egy vállalkozás ökológiai lábnyomát – digitális, logisztikai és humán szinten is.
Környezetbarát vállalkozás – digitális lábnyom csökkentése könnyedén
Sok vállalkozás első lépésként a nyomtatandó dokumentumokat veszik górcső alá, elkezdenek vissza venni a dokumentumok mennyiségén, átállnak zöld megoldásokra. Sokan ismerik az AI előnyeit és hátrányait a fenntarthatóságban, de viszonylag kevesen tudják, hogy az internetes adatforgalom is jelentős környezeti hatással jár. A felhőben tárolt fájlok, automatikusan futó videók, duplikált email-mappák energiát fogyasztanak – szerverek tízezrein keresztül. Ha a saját szemeddel szeretnéd látni, a Website Carbon Calculator-ral ellenőrizheted, mennyi CO₂-t bocsát ki a weboldalad.
Wake-Up tippek
1. Archiváld rendszeresen a régi adatokat, töröld a felesleges fájlokat.
2. Optimalizáld a weboldalad méretét – hiszen gyorsabb betöltés = kevesebb energiával jár.
3. Használj „zöld” tárhelyszolgáltatót (pl. 100% megújuló energiával működő szerverparkot).
4. Küldj kevesebb, de értékesebb hírlevelet!
Zöld iroda – fenntartható működés kisvállalkozásként
Tudd, hogy irodaként nem a napelemeknél kezdődik a környezetvédelem. A napi munkahelyi rutin is lehet tudatosabb és fenntarthatóbb. Az elmúlt 5 évben jelentősen megnőtt a kizárólag „home office” és a hibrid munkavégzés is, ami már önmagában egy pozitív változás az energiahatékonyság felé.
Wake-Up tippek:
1. Válts papírmentes irodára, ahol csak lehet.
2. Használj újratölthető tollakat, ökotisztítószereket, energiatakarékos izzókat.
3. Tarts home office napokat: kevesebb utazás = kevesebb kibocsátás.
4. Hasznosíts újra irodai eszközöket vagy válassz second hand eszközöket (bútor, elektronika, csomagolás).
Miért fontos a környezetbarát, „zöld” csomagolás?
Ha fizikai terméket forgalmazol, a csomagolás az egyik legerősebb környezeti hatás. Egyre több fogyasztó tudatosan választ lebomló, újrahasznosított csomagolást kínáló márkákat. A futártasaktól a lebomló térkitöltőig számtalan megoldás áll rendelkezésre, ilyenkor érdemes körültekintően beszerezni az alapanyagokat.
Wake-Up tippek:
1. Válassz lebomló, papíralapú, vagy komposztálható csomagolóanyagot.
2. Kommunikáld a vásárlóid felé, hogyan hasznosíthatják újra a dobozokat, csomagolóanyagokat.
3. Adj kedvezményt visszavitt csomagolásért vagy töltő rendszerre való áttérés esetén.
4. A terméked- vagy szolgáltatásod esetén már a tervezéskor ügyelj a fenntarthatóságra.
Példák és megoldások fenntartható csomagolásra
LUSH: 100%-ban újrahasznosított csomagolóanyaggal dolgoznak, sőt – bizonyos termékeknél csomagolásmentes megoldással is szolgálnak.
Nespresso: használt kapszula-visszagyűjtő rendszerüket világszerte ismerik a felhasználóik. Aki esetleg mégis megtartja a kapszulákat, sokszor kézműves vállalkozók használják egyedi fülbevaló alapanyagént.
Patagonia: ruházati iparban is újrahasznosított alapanyagokat használ a fenntarthatóság és a tartósság jegyében, transzparens beszállítói lánccal.
Ajándékweb: reklámajándék gyártóként- és forgalmazóként lebomló csomagolásban küldik a termékeket, irodájukban és beszállítói hálózatukban is figyelnek a fenntarthatóságra.
Zöld beszállítók és fenntartható együttműködés
Egy fenntartható vállalkozás nemcsak belül gondolkodik zölden – hanem abban is, kivel/kikkel dolgozik együtt. A vásárlói élményt jelentősen növeli, ha egy márka környezettudatos. Hiszen sok vásárló büszke arra, hogy egy ilyen márka mellett döntött. Ha számodra is fontos, hogy a saját vállalkozásod, az alvállalkozókat, partnereket is beleértve tudatosan legyen kiválasztva, néhány kérdéssel segítünk, mit érdemes megfontolnod.
Kérdezd meg: használ-e megújuló energiát a szállító?; környezettudatos csomagolást alkalmaz-e a nyomda?; a rendezvényhelyszín, ahova megyek, ad-e helyet szelektív hulladékgyűjtésre?
Tudatos munkáltatói kultúra
A zöld gondolkodás nem kampány – hanem közös értékrend. Vannak ügyfelek, akik már a szolgáltató vagy webáruház kereséskor is különösen ügyelnek arra, hogy az értékrendjének megfelelővel dolgozhasson együtt. Ezért a tetteken kívül a kommunikáció is fontos, ha fenntartható módon szervezed a napi munkát.
Wake-Up tippek:
1. Vezess be „green challenge” heteket: pl. autómentes nap, közös faültetés.
2. Adj ösztönzőt annak, aki megoszt egy zöld ötletet a működésetekhez.
3. Készíts belső kisokost az ökotudatos munkavégzésről.
4. A „zöld díj” vagy „a hónap környezettudatos munkatársa” elismerések a motivációt is növelik.
Nem kell egyszerre mindent megváltoztatni – de minden változás számít. A vállalkozásod lehet egyszerre versenyképes, nyereséges és környezettudatos. A zöld jövő nem holnap indul. Hanem a következő döntéssel, amit ma hozol meg, ha figyelsz arra, hogy hogyan légy tudatosabb környezetbarát vállalkozás.
KIemelt kép forrása: Freepik – Top view of a plant growing out of a laptop