• Kérdezz! Felelünk!
Bombariadó az iskolában. Rémület.

Bom­ba­ri­a­dó az isko­lá­ban. Hogyan állít­suk vissza gyer­me­ke­ink biz­ton­ság­ér­ze­tét?

Bombariadó az iskolában. Sokunk átélte diákként. Közvetlenül feleltetés előtt még reménykedtünk: csak egy csíny, nem komoly. Mi van, ha mégsem az? Ami biztos: szorongtunk. Mi fog történni?

Az élet gyak­ran állít ben­nün­ket olyan hely­zet elé, ami még nem volt előt­te. Így volt ez az utób­bi hetek­ben is, ami­kor több száz magyar­or­szá­gi isko­la kapott e‑mailben bom­ba­ri­asz­tást. Az utób­bi évek, külö­nö­sen a világ­jár­vány már oko­zott olyan hely­ze­te­ket, ami­re koráb­ban még nem volt pél­da a köz­ok­ta­tás­ban. Az intéz­mé­nyek min­den évben tar­ta­nak tűz­ri­a­dó gya­kor­la­tot, de az egy szi­mu­lált hely­zet, a mos­ta­ni riasz­tá­sok meg nem azok vol­tak. Erre nem lehe­tett elő­re fel­ké­szül­ni. Mit tudunk ten­ni szü­lő­ként, hogy a gyer­me­kek szo­ron­gá­sa oldód­jon egy ilyen eset után? Ezt a témát  Kál­mán­né Péli Ibo­lya gyógy­pe­da­gó­gus jár­ja körül.

Most mi nem azzal fog­lal­ko­zunk, hogy keres­sük a miér­te­ket erre a nem min­den­na­pi eset­re. Más olda­la­kon végig­kö­vet­he­tők, hogyan véle­ked­nek az elkö­ve­tők­ről, miként rea­gál­tak az intéz­mé­nyek a riasz­tá­sok után, és hogyan oldot­ták meg a szak­em­be­rek az ilyen­kor szo­ká­sos intéz­ke­dé­se­ket. Annyi azért biz­tos: az intéz­mé­nyek szá­má­ra alig­ha­nem egy újabb fel­adat vár, kidol­goz­ni egy olyan akció­ter­vet, amely az ehhez hason­ló hely­ze­tek meg­ol­dá­sá­ra nyúj­ta­na segít­sé­get az ott dol­go­zók szá­má­ra.

Bom­ba­ri­a­dó az isko­lá­ban — mit tehe­tünk szü­lő­ként?

Bizo­nyá­ra sok szü­lő átélt már diák­ként egy-két bom­ba­ri­a­dót az isko­lá­ban, időn­ként talán nem is bán­ta annyi­ra az ember, főleg, ha egy dol­go­zat maradt el miat­ta. A mos­ta­ni bom­ba­ri­a­dók azon­ban várat­la­nul érték az ország lakos­sá­gát. A szü­lők­nek külö­nö­sen nehéz lehe­tett átél­ni, hogy miköz­ben hall­hat­ták az aggasz­tó híre­ket, nem tud­hat­ták, hogy gyer­me­kük tel­je­sen biz­ton­ság­ban van‑e.

Annak nézünk utá­na, hogyan lehet a körül­mé­nyek­hez képest hig­gad­tan kezel­ni egy ilyen ese­tet, és mit tudunk ten­ni szü­lő­ként annak érde­ké­ben, hogy a gyer­me­kek az átél­te­ket fel tud­ják dol­goz­ni. Hiszen min­den­kit meg­döb­ben­tet­tek a hír­adá­sok, főként azért, mert az ese­mé­nyek vét­len részt­ve­vői gyer­mek- és fia­tal­ko­rú­ak vol­tak. Nem tud­hat­juk, milyen hatá­so­kat vál­tott ki, milyen félel­me­ket ébresz­tett ben­nük. Ezek a saj­ná­la­tos hírek szük­sé­ges­sé teszik, hogy beszél­jünk a bom­ba­ri­a­dó­ról. Olvas­sunk utá­na, hogy mi zaj­lik egy-egy riasz­tást követően.Nagyon fon­tos, hogy tele­fo­non legyünk elér­he­tő­ek, ha az isko­lá­ból keres­nek ben­nün­ket.

Viszont ért­sük meg, hogy részünk­ről a feles­le­ges tele­fo­ná­lás­sal, érdek­lő­dés­sel eset­leg a ható­ság intéz­ke­dé­sét hát­rál­tat­hat­juk.

Beszél­nünk kell a bom­ba­ri­a­dó­ról a gye­re­kek­kel is. Ahogy az isko­lá­ban, úgy ott­hon is. Tár­gyi­la­go­san, az aktu­á­lis kor­osz­tály szint­jén. Magya­ráz­zuk el azt is, hogy ilyen eset­ben min­den­ki az ő biz­ton­sá­gu­kért dol­go­zik. Az érzé­se­ik­ről is beszél­ges­sünk, ha szük­sé­gét lát­juk. A gyer­me­kek szá­má­ra min­dig meg­nyug­ta­tó az a tudat, hogy nem csak ők éltek át már hason­lót. Min­den ember nehe­zen veszi, ha meg­szo­kott éle­té­be vala­mi vál­to­zás áll be, rend­kí­vü­li dolog tör­té­nik vele. A gye­re­kek ráadá­sul még nin­cse­nek fel­ké­szül­ve sem arra, hogy mit is jelent­het egy ilyen riasz­tás. Nem meg­le­pő, ha féle­lem, szo­ron­gás, pánik ural­ko­dik el raj­tuk.

Bom­ba­ri­a­dó követ­kez­mé­nyei — rossz emlé­kek, rém­ál­mok

Való­szí­nű­leg mind­annyi­unk­nak maradt a gyer­mek­ko­runk­ból egy-egy olyan rossz emlék, legyen az beteg­ség, kór­há­zi keze­lés, szü­lő eluta­zá­sa vagy egy fel­nőt­tek­től hal­lott rossz hír, hogy ne a leg­drasz­ti­ku­sab­ba­kat említ­sük, ame­lyek még­is, hetek­re-hóna­pok­ra meg­za­var­ták nyu­gal­mun­kat, lel­ki békén­ket, vissza­té­rő rém­ál­mo­kat okoz­va. Más ese­tek­ben is, de most külö­nö­sen ügyel­jünk arra, hogy a gyer­me­künk osz­tály­fő­nö­ké­vel rend­sze­re­sen tart­suk a kap­cso­la­tot.

A peda­gó­gu­sok min­dent meg­tesz­nek azért, hogy a rájuk bízott tanu­lók épsé­gé­re vigyáz­za­nak. Ám, ha a bom­ba­ri­a­dó­hoz hason­ló nem­kí­vá­na­tos ese­mény zavar­ja meg a taní­tást, mi peda­gó­gu­sok nem tud­juk, hogy az egyes tanu­lók hogyan küz­de­nek meg a fenye­ge­tett­ség érzé­sé­vel. Sem rövid, sem hosszú távon. Ezért is fon­tos, hogy a szü­lők — az ott­hon biz­ton­sá­gát erő­sít­ve és köz­vet­le­nül az osz­tály­fő­nök­kel vagy más segí­tő­vel közö­sen dol­goz­za­nak azért, hogy a gyer­me­kek biz­ton­ság­ér­ze­te a helyé­re bil­len­jen. Nem könnyű fel­adat.

Bombariadó az iskolában - rémálmok
Kép for­rá­sa: Can­va — Pexels by Ron Lach

Szü­lő­ként igyek­szünk a leg­több időt gyer­me­ke­ink­kel töl­te­ni, de lás­suk be, a nap java részét külön tölt­jük tőlük, így cse­me­té­in­ket nap végén meg­annyi élménnyel ter­hel­ten és gaz­da­god­va kap­juk kéz­hez. A hét­köz­na­pok során még csak-csak könnyebb meg­ol­da­ni néhány apróbb­nak tűnő prob­lé­mát, de nagyobb lel­ki törést vagy akár egy bom­ba­ri­a­dó okoz­ta szo­ron­gást vagy páni­kot még nagyobb oda­fi­gye­lés kell, hogy övez­ze. Hogyan old­hat­juk meg?

Bom­ba­ri­a­dó az isko­lá­ban, meg­szo­kott nyu­ga­lom biz­to­sí­tá­sa ott­hon

Egy fel­ké­szü­let­le­nül ért hir­te­len eset még a sta­bil ideg­rend­sze­rű embe­re­ket is meg­vi­se­li. Fel­nőt­te­ket és gye­re­ke­ket egy­aránt.

A gyer­me­kek­nek a leg­na­gyobb meg­nyug­vás, ha szü­le­i­ket maguk mel­lett tud­hat­ják. Az ott­hon biz­ton­sá­got ad, a csa­lád sze­re­te­tet nyújt. Annyi min­den vált­hat ki szo­ron­gást ben­nük nap mint nap, nem kell ahhoz nagy hord­ere­jű vál­to­zás, amely lel­ki nyu­gal­mu­kat meg­za­var­ja.

A leg­ki­sebb gyer­me­kek­nek egy bom­ba­ri­a­dó, vagy ehhez hason­ló fenye­ge­tett­ség-érzés átélé­se után nagyon fon­tos, hogy a szü­le­ik biz­to­sít­sák szá­muk­ra a meg­szo­kott nyu­gal­mat. Ne kerül­jük a témát, beszél­jünk róla velük, igye­kez­zünk a kér­dé­se­i­ket meg­vá­la­szol­ni, de ne kelt­sünk továb­bi félel­met, bizony­ta­lan­sá­got a kicsik­ben, ne gene­rál­junk továb­bi feszült­sé­get ben­nük.

A kama­szok már töb­bet tud­nak a világ­ról, sok dolog­ról hama­rabb tájé­ko­zód­nak az inter­ne­ten, mint a szü­le­ik. Ők is szo­rong­hat­nak, fél­het­nek egy-egy hason­ló eset kap­csán, még akkor is, ha nem­igen beszél­nek róla. Velük is beszél­ges­sünk, hall­gas­suk meg őket, mit hal­lot­tak, neta­lán tapasz­tal­tak erről a témá­ról.

Hív­juk fel a figyel­mü­ket, hogy csak biz­ton­sá­gos for­rás­ból tájé­ko­zód­ja­nak, kerül­jék el a feles­le­ges pánik­kel­tést akár maguk, vagy egy­más szá­má­ra is.

Figyel­jünk arra, hogy eset­le­ges aggó­dá­sunk­kal nehogy még tovább fokoz­zuk a félel­met ben­nük. Nyug­tas­suk meg őket, hogy tel­je­sen ter­mé­sze­tes, hogy meg­ijed­tek, bepá­ni­kol­tak, más is hason­ló­an érez ilyen hely­zet­ben.

Bombariadó az iskolában, az otthon biztonsága
Kép for­rá­sa: Can­va — Pexels by MART PRODUCITON

Szá­mos jele van­nak annak, ha gyer­me­ke­ink még min­dig az ese­mé­nyek hatá­sa alatt áll­nak. Bíz­zunk szü­lő intu­í­ci­ónk­ban és meg­fi­gye­lé­se­ink­ben, ész­re fog­juk ven­ni, hogy mi az, ami­ben gyer­me­künk más­képp rea­gál, más­ként visel­ke­dik. Meg­té­vesz­tő lehet, hogy a fel­szí­nen úgy tűnik, mint­ha már túl­len­dül­tek vol­na az ese­mé­nyen. Szü­lői ösz­tö­nünk­re hall­gas­sunk!

Aggasz­tó  tüne­tek

Akik nem csak hal­lot­tak róla, hanem át is élték a riasz­tá­sok okoz­ta ese­mé­nye­ket, bizo­nyá­ra nehe­zebb fel­dol­goz­ni­uk. Hagy­juk, hogy gyer­me­ke­ink beszél­je­nek róla, raj­zol­ják le, játsszák el az átél­te­ket. Az átélt trau­mák okoz­hat­nak olyan tar­tó­san, több héten keresz­tül meg­lé­vő tüne­te­ket, visel­ke­dés­vál­to­zá­so­kat, ame­lye­ket a szü­lők már aggasz­tó­nak tar­ta­nak.

Amennyi­ben meg­vál­to­zik a gyer­me­kek visel­ke­dé­se, étke­zé­si, alvá­si szo­ká­sa­ik elté­rő­ek, mint koráb­ban, ha éjsza­ka fel­ri­ad­nak, rém­ál­mok gyöt­rik, akkor min­den­kép­pen for­dul­junk szak­em­ber­hez.

Féle­lem­ben nem lehet és nem is sza­bad élni. Bár­mennyi­re is sze­ret­nénk, min­den rossz­tól nem tud­juk meg­kí­mél­ni gyer­me­ke­in­ket. Viszont az fon­tos, hogy a gyer­me­ke­ink biza­lom­mal legye­nek irán­tunk, és mer­je­nek beszél­ni arról is, ami bánt­ja őket. Mi pedig töre­ked­jünk arra, hogy min­dig legyen időnk beszél­get­ni velük.

Kál­mán­né Péli Ibo­lya

For­rás: itt, kiemelt kép for­rá­sa: Can­va — Pexels by SHVETS pro­duc­ti­on

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Mindegy, mit csinálsz – jönnek a kommentelő trollok. A közösségi média hangos, a józan hangok halkak. Látlelet 2025-ből, a képernyő mögül.
Kedves Pedagógusok, Tisztelt Szülők! Mutatjuk, hogyan alakul a 2025/2026-os tanév rendje.
2025. augusztus 11-én a Sziget Fesztivál történetében belépett a 11 milliomodik látogató, Kormos Emília Panna, aki életében először járt a fesztiválon. Ez a mérföldkő jól mutatja a Sziget nemzetközi népszerűségét és sokszínűségét.
A tavalyi nagy siker után idén érkezik a II. Lóbarát Fesztivál, ahol izgalmas témákkal és programokkal várják az érdeklődőket. A témában a szervezőt, dr. Tornyi Katalint kérdeztük.
Tudd meg, hogyan gondoskodhatsz kutyádról az őszi hónapokban! Tippek, hogy kedvenced boldog és energikus maradjon az évszakváltás alatt.
Hétvége közeledtével könnyű elszórni a pénzt, de egy kis tudatossággal nemcsak megőrizheted, hanem gyarapíthatod is a megtakarításaidat.
Hirdetés
Fabricius Gábor új regénye tabudöntő és mélyen személyes: férfi áldozat, családon belüli bántalmazás, önismeret és gyógyulás a középpontban.
Egy nap, amikor a tudatosság nem csupán szlogen, hanem a bőrödön érzed. A Tudatos Nők Napja Circle idén először hozta össze a nőket a Kimpton Hotel báltermében.
A SZÉP-kártya használók sokkal inkább a hoteleket részesítik előnyben és több időt töltenek utazással. Mutatjuk a részleteket!
Sarki fény, afrikai szafari, Camino és még sok más – 10 életre szóló utazás, amit mindenkinek érdemes legalább egyszer átélni.
Hűvös időben Varsó különleges hangulatot kínál: karácsonyi vásárok, fénykert, modern kilátók és történelmi séták teszik változatossá a programot.
Megérkezett az IKEA karácsonyi kollekciója! Gustaf Westman játékos és színes dizájnja új szintre emeli az ünnepi hangulatot.
Hirdetés