Az elmúlt hónapokban sok magyar felhasználó tapasztalhatta, hogy a Facebook és az Instagram hirdetései között szinte minden második tartalom politikai üzenet. Beleértve kormányzati sikersztorik, hol ellenzéki támadások, gyakran milliós költséggel. A kampánydömping most nem is csoda, hiszen hamarosan megszűnnek a politikai hirdetések. Legalábbis a Meta-nál. De vajon ez a boldog békeidő kezdetét jelenti?!
A Meta – többek között a Facebook és az Instagram anyavállalata- idén nyáron bejelentette: októbertől megszüntetik az Európai Unió területén a politikai, választási és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos hirdetéseket. Indoklásuk szerint nem kívánnak alkalmazkodni az EU új átláthatósági szabályaihoz, amelyek kötelezővé teszik, hogy mindenki pontosan lássa, ki fizetett egy-egy hirdetésért, és milyen adatokat használtak a célzásnál. Hasonló lépést korábban a Google is megtett – áll a Telex.hu cikkében.
De vajon mit jelent ez a magyar közéletre nézve? A Political Capital kutatása szerint 2023 végén és 2024 első felében több mint 4 milliárd forint ment el politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön.
Ebből a Fidesz és holdudvara 2,1 milliárdot költött, vagyis négyszer annyit, mint az összes ellenzéki párt együttvéve. Volt olyan nap, amikor 62 millió forintnyi közpénzből finanszírozott reklám jelent meg egyszerre a hírfolyamokban.
Nem csoda, ha sokaknak az az érzése, hogy a közösségi oldalak inkább kormányzati plakátoszlopokká váltak. A kutatás szerint a pénz fele közvetlenül „ellenségképek” építésére ment el, tehát nem programokról vagy tervekről szóltak ezek a hirdetések, hanem arról, ki ellen kell haragudni.
Vajon ez mennyire segíti a tisztább közéleti vitát?
Az új szabályozás célja, hogy átláthatóbbá tegye a politikai reklámokat, és visszaszorítsa a manipulációt. A Meta és a Google döntése azonban azt jelenti, hogy inkább leállítják ezeket a hirdetéseket, minthogy megfeleljenek az előírásoknak. Kérdés, hogy az olvasók fellélegeznek majd, ha eltűnnek a propagandahirdetések a hírfolyamukból, vagy éppen ellenkezőleg: hiányozni fog a napi politikai adrenalin?
Egy biztos, az embereknek elegük van a gyűlöletkeltésből, megosztásból. Korábban már beszámoltunk róla, hogy politikamentes demonstráción áll ki a Loupe Színházi Társulás a tiszta közbeszéd mellett.
Az biztos, hogy a változás hamarosan érezhető lesz. És talán kiderül az is: a közösségi médiát valóban a barátaink és ismerőseink tartalmaiért nyitjuk-e meg, vagy a politikai reklámok miatt.
Megszűnnek a politikai hirdetések: vajon mi lesz a helyettük?!
A nagy kérdés most az: ha eltűnnek a politikai hirdetések, mi tölti be az űrt? Vajon több hely jut majd a kisvállalkozásoknak és a helyi szolgáltatóknak, akik eddig háttérbe szorultak a közpénzmilliárdokkal megtolt kampányok mellett? Vagy egyszerűen kevesebb reklám lesz a hírfolyamunkban, ami sokak számára inkább megkönnyebbülést hozhat?
Egyes marketinges szakértők szerint a kieső politikai reklámköltések miatt a hirdetési felületek árversenye átalakulhat.
Ha csökken a kereslet, akár olcsóbbá is válhat a reklámozás a kisebb cégek számára, de az is elképzelhető, hogy a nagy márkák foglalják le az üres helyeket. A Meta ráadásul nem a hirdetési mennyiség csökkentésére készül, inkább más típusú reklámokat enged majd nagyobb súllyal megjelenni.
A felhasználók számára mindez kettős élményt jelenthet. Lehet, hogy fellélegeznek, mert végre nem ömlik rájuk napi szinten a kormányzati és ellenzéki propaganda. De az is lehet, hogy a helyére újfajta „reklámzaj” érkezik: vállalkozások, webshopok, globális brandek hirdetései, amelyek ugyan politikamentesek, de sokkal kevésbé relevánsak.
És vajon hosszú távon kik járnak jól? A kisvállalkozók, akik most talán olcsóbban hirdethetnek, vagy a multik, akik bármilyen szabályhoz képesek alkalmazkodni? Egy biztos: a változás mindenkit érint, aki a közösségi médiát nemcsak barátok fotóiért, hanem napi hírekért és vitákért is megnyitja.