A Marokbaba lett a 2025. évi Nemzeti Tehetség Program Start programjának egyik fődíjasa. A Marokbaba egy olyan idegrendszer-fejlesztő játék, amely ötvözi a természetes tanulás elemeit, a kötődő nevelés elveit és a Montessori szemlélet szabadságát, erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot, az óvoda- és iskolaérettséget. Természetbarát, szenzoros, 0–8 évig támogatja a mozgás‑, értelmi‑, érzelmi fejlődést.
Gyógypedagógusként még nagyobb érdeklődéssel követem mindazt, ami ezzel a fantasztikus fejlesztőjátékkal kapcsolatos. Ráadásul az is kimondottan jóérzéssel tölt el, hogy rövid idő alatt a szakmán belül nagyon sok emberhez eljutott a híre, illetve most már maguk a fejlesztőjátékok is. Kincses-Kádár Lídiával, a projekt megálmodójával és tervezőjével, valamint a projekt Red Dot-díjas dizájnerével és kivitelezőjével, Bárdi Dorinával Kálmánné Péli Ibolya gyógypedagógus beszélgetett arról, miként jött az ötlet, hogyan születtek meg a Marokbabák, és mit kell tudni róluk. A Marokbaba-projektet is közösen alkották és fejlesztik, a kérdéseimre is közösen válaszoltak.
Marokbaba: az ötlettől a megvalósításig
A kisgyermekes szülők mindenből a legjobbat szeretnék a gyermekeiknek. Megbízható ruha- és cipőmárka, leinformálható tartalom, legyen szó mesékről, gyerekdalokról vagy játékról. Nagy a választék, nehéz a döntés. 2025 nyarán hirtelen berobbant a köztudatba a Marokbaba, ezzel sok család tudatos játékválasztását egy csapásra megoldotta.
Kálmánné Péli Ibolya: Kinek az ötlete volt a Marokbaba?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: A Marokbaba Lidus ötlete volt, amikor azt tapasztalta, hogy a gyermekjátékok, fejlesztő eszközök piacán nincs – vagy nagyon kevés – az olyan, amely komplex módon hat a részképességekre. 2024. karácsonyán kezdte el megrajzolni az első figurákat, aztán felpörögtek az események.
Kálmánné Péli Ibolya: Milyen segítséget kaptatok az ötlet megvalósításában?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Először Lidus édesanyjával, Kincsesné Horváth Katinka idegrendszer-fejlesztő és óvodapedagógussal beszélgettünk, akinek rengeteg ötlete, meglátása volt.
Később a Marokbabák szakmai módszertani alapjait is ő rakta össze, erre épül rá a 4 segédlet és a 0–8 éves korú gyermekek szüleinek szóló feladatok.
A Nemzeti Tehetség Program Start pályázat aztán begyújtotta a rakétáinkat.
Kálmánné Péli Ibolya: Milyen kutatásokra, módszertanokra támaszkodtatok az ötlet kidolgozásakor?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Az alapkutatás az UNICEF – ha jól emlékszünk 2023-as tanulmánya -, amely kimondja, hogy ma minden óvodába és iskolába érkező gyermek közül minden harmadik valamilyen részképességhiánnyal, idegrendszeri éretlenséggel, lemaradással küzd.
Mi olyan eszközt akartunk fejleszteni, amely felülről nyitott, vagyis minden fejlesztő szakember a saját módszertanának részévé teheti, beillesztheti a foglalkozásokba.
Ennek kapcsán több, mint 5.000 fős reprezentatív kutatást folytattunk bevonva minden szakterület szakemberét terapeutáktól pedagógusokon át gyermekgyógyászokig.
Kálmánné Péli Ibolya: A gyermekjátékoknál szigorú előírásokat kell betartani a gyártóknak. Milyen anyagok felhasználásával készülnek a Marokbabák?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Az anyagválasztásnál az volt a szempontunk, hogy csak olyan anyagok legyenek, amelyet környezetbarátak, illetve megfelelnek a vonatkozó előírásoknak, rendelkeznek önmagukban is biztonságtechnikai adatlappal.
Ezen felül az eszközt a CE jelöléshez a Törökországban működő egyik legnagyobb minőségellenőrző labor, a német TÜV tesztelte az EN-71-es szabványok szerint. A termékfejlesztés így is folyamatos, a visszajelzéseket mind egy szálig beépítjük.

Jelenleg az eszköz 3D nyomtatott fa alapú aljakkal és étkezési szilikon tetőkkel került forgalomba.
A Marokbaba több, mint játék
Kálmánné Péli Ibolya: Annyiféle gyerekjáték kapható már napjainkban. Mik a Marokbabák különlegességei?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: A legnagyobb különlegessége talán az, hogy mindenkié.
A teljes fejlesztő-szakma szeretettel használja, hiszen a szenzoros és az absztrakciós skálát is lefedi, gyermekkézhez igazított, és komplex fejlesztést tesz lehetővé. Az evolúciós, természeti formák megszemélyesítése és a taktilis érzékelés általi idegi stimuláció a feladatok hatékony rögzülését növeli, a velük végzett mozgásos, értelmi és érzelmi érést segítő gyakorlatokból hatékonyabban válik készség. A gyermekek pedig szívesen is hordozzák, hiszen a Marokbabák személyiséggel és névvel rendelkeznek, így a gyermekek belső világának részévé tudnak válni, kötődni lehet hozzájuk.
Kálmánné Péli Ibolya: Hányféle fejlesztőbaba áll most a vásárlók rendelkezésére?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Egyelőre nyolc, és belőlük 56 féle duoszenzoros variáció hozható létre.

Mindemellett már megszületett két újabb Marokbaba, Csihán, a rózsa és Perzse, a galagonya terve, hogy a tizes számkörben is eligazodhassanak a gyerekek általuk.
Kálmánné Péli Ibolya: Ki volt az első Marokbaba használó?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Lidus kislánya volt az első.
Kálmánné Péli Ibolya :Van‑e már abszolút kedvenc a rendelések közül?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Csuri, a mackó mindenki abszolút kedvence, de a többiek emiatt nem szomorkodnak, hiszen ő a logóban is szerepel és az absztrakt skála legszélén is, vagyis ez teljesen érthető. De nagyon szeretik Geremicet, a csigát, Kóficot, a tobozt és Stüclit, a sünit is. Nem tudunk és nem is szeretnénk választani, mi mindegyiküket imádjuk, és hála az égnek, a közösségünk is.
Kálmánné Péli Ibolya: Úgy tudom, nem csak Magyarországon népszerű ez a szenzoros fejlesztőjáték. Hol kapható még hazánkon kívül?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina:Kapni még sehol nem lehet külföldön, de jelentkeztek már érte Spanyolországból, Izlandról, Ausztráliából, Bangkokból, Angliából, az Egyesült Államokból és a sor hosszan folytatható lenne. Egyelőre 27, s bízunk benne, hogy napokon belül pedig 32 országra lesz mintaoltalmunk.
Marokbaba gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak, intézményeknek
Kálmánné Péli Ibolya: Hogyan juthatnak hozzá a pedagógusok és a szülők?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina. A hihetetlen érdeklődés és a raktárkészlet kiürülése miatt az előrendelést leállítottuk, novembertől lehet majd újra Marokbaba csomagokat rendelni.

A pedagógusok, intézmények és a különleges gyermeket nevelő szülők mind-mind kedvezményesen tudnak hozzájutni.
Kálmánné Péli Ibolya: Hogyan használhatják a Marokbabát? Milyen termékleírást kapnak hozzá a szülők és fejlesztőpedagógusok?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Mellékelünk egy 4 korcsoport szerinti Szülői Segédletet, amely 0–1, 1–3, 3–6, és 6–8 évesek szüleinek, fejlesztőinek szól. Ebben 36–36 mozgásos, értelmi és érzelmi érést segítő ötletfeladatot találnak, ugyanakkor őket is bíztatjuk, hogy saját feladatokat találjanak ki, a játék tehát ebben az értelemben nyílt végű is.
Kálmánné Péli Ibolya: Milyen területeken ajánlott még a szenzoros fejlesztőjáték használata?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina:Nagyon érdekes, mert tipikus és atipikus fejlődésű gyermekeknél is jók a visszajelzéseink, ugyanakkor olyanok is megkerestek, akikre nem gondoltunk volna.
A gyermekorvosok szerint például remekül enyhíti a vizsgálatokkor, vérvételkor vagy kórházi kezelésekkor fellépő izolációs-szeparációs szorongást. De kerestek vak gyermekekkel foglalkozó intézményből is, sőt, még idősek otthonából is, akiket az érdekelt, vajon a demencia korai szakaszában segíthet‑e a szinten tartásban.
Ezek mind nagyon izgalmas és hasznos kutatások lehetnek majd.
Kálmánné Péli Ibolya: Volt‑e már visszajelzés, amikor bizonyítottan sokat segített egy gyermeknek a Marokbaba?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Rengeteg ilyen volt.
Volt, akinek a vérvételben segített, másnak beülni az iskolapadba, harmadiknak a szobatisztaságban, negyediknek az érzelmek kezelésben, megint másnak az evészavarok leküzdésében.
Ámulattal nézzük mi is, hogy vajon mi a varázsereje. Talán a szeretet, amivel készült.
Kálmánné Péli Ibolya: Nyitott a módszertanotok, elfogadtok ötleteket, javaslatokat. Hogyan valósul meg mindez?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Van egy Marokbaba Klub nevű közösségi csoportunk, ahová naponta érkeznek az ötletek pedagógusoktól, nevelőktől, szakemberektől. Hihetetlen öröm látni, mennyi kreatív ötlettel állnak elő. A magyar fejlesztők és a fejlesztőpedagógia tényleg csodálatos.
Kálmánné Péli Ibolya: Hogyan alakult ki a Marokbaba közösségetek?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Célul tűztük ki, hogy Magyarország minden gyermekellátó intézményt Marokbabával szereljük fel.
Megkérdeztük a közösségi médiában, hogy ebben ki lenne partnerünk. Fel sem néztünk, és pár hét alatt 35 ezer szülő, pedagógus, fejlesztő és támogató csatlakozott hozzánk. Még most is a hideg ráz, ha rágondolunk, hogy az ő hangjukat erősítettük fel.
Kálmánné Péli Ibolya: Kiadtátok az első mesekönyvet is. Kiknek ajánljátok?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: A mese mindenkié. A mese jóra tanít. Hőssé nevel. Bátorrá tesz. Igazságra sarkall.
A mese által legyőzhetjük a félelmeinket, és azok lehetünk, akikké majd felnőttként válni szeretnénk. Minden szülő olvasson estimesét a gyermekének. Ha ehhez hozzáteszünk, már tettünk valamit. A szülők egyébként nagy-nagy dícséretet érdemelnek, mert jelenleg paradigmaváltás zajlik a gyermeknevelésben , és rengeteg az egyre tudatosabb szülő. Előttük is le a kalappal.
Kálmánné Péli Ibolya: Az utóbbi hónapok nagyon tevékenyen teltek. Ötletekben sincs hiány. Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?
Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina: Ahhoz, hogy minden tervünket megvalósítsuk, talán kevés az előttünk álló néhány évtized is, de igyekszünk nagy tempóban haladni és nem lazsálni. Szeretnénk fejlesztői közösséget építeni, mind a 10.000 intézményt megajándékozni fejlesztő eszközzel, és a nemzetközi piacon hírét vinni a hazai pedagógusok, szakemberek innovációjának.
Kálmánné Péli Ibolya: Lídia, Dorina, örülök, hogy megismerhettelek Titeket. További sok sikert és jó egészséget kívánok ötleteitek megvalósításához. Köszönöm a beszélgetést!