• Kérdezz! Felelünk!

Szak­ér­tő stá­tusz és a sze­mé­lyes már­ka­épí­tés lépé­sei és össze­füg­gé­sei

Mindenki szakértő valamiben - legyen az nagyszerű tartalom létrehozása és terjesztése, vagy a kedvenc TV-műsorod enciklopédikus ismerete. De mitől lesz egy szakértő valóban szakértője a témának?
szakértő, személyes márkaépítés,

A világ tele van már szak­ér­tők­kel. Ez nem is vitás. De saj­nos nagyon keve­sek­nél ada­tik meg az, hogy valós és mély­is­me­re­tek­kel ren­del­kez­ze­nek a témá­ban. Ha vala­ki a neve mel­lé írja, hogy szak­ér­tő, az min­den­kép­pen sugall egy elis­me­rést. Ugyan­ak­kor sem­mit sem ér, ha nin­csen mögöt­tes tar­ta­lom és rele­váns szak­mai tapasz­ta­lat. A szak­ér­tő­vé válás min­den­kép­pen egy komp­lex folya­mat, amely sok ténye­zőt fog­lal magá­ba. Az terü­let ala­pos tudás­tól kezd­ve, a tapasz­ta­la­ton át egé­szen a meg­fe­le­lő pia­ci pozí­ci­o­ná­lá­sig kiter­jed. Az aláb­bi­ak­ban rész­le­te­sen kifej­tem, hogy mitől lesz vala­ki szak­ér­tő­je egy témá­nak, mit kell ten­nie ennek eléré­sé­hez, és hogyan erő­sí­ti egy­mást a szak­ér­tői stá­tusz és a sze­mé­lyes már­ka. Mar­czin­ka Mátyás a Wake­Up Maga­zin főszer­kesz­tő­jé­nek és a Value Manag­ement Net­work ala­pí­tó­já­nak írá­sa.

Jóma­gam közel 10 éve uta­zok a digi­tá­lis mar­ke­ting vilá­gá­ban, amely­nek szá­mos ága­za­ta léte­zik. Így bát­ran mond­ha­tom, hogy mély isme­re­tek­kel ren­del­ke­zem a témá­ban. Azon­ban nálam is van­nak olyan ese­tek, ami­kor nekem is utá­na kell néz­nem egy-egy anyag­nak, mert éppen rit­kán hasz­ná­lom vagy a szek­tor­ra való tekin­tet­tel fris­sül­tek a rend­sze­rek és már nem úgy működ­nek a jól bevált dol­gok, mint 5 évvel ezelőtt.

Mitől lesz vala­ki szak­ér­tő?

Mint mond­tam nem elég oda­ír­ni a neved mögé, hogy szak­ér­tő. Sőt. Sze­rin­tem vér­ci­ki, ha úgy írod oda, hogy csak te hiszed azt, hogy értesz a szak­mád­hoz, mert előbb vagy utóbb úgy­is kide­rül, hogy isme­re­te­id csak fel­szí­ne­sek. Ahhoz, hogy való­di guru legyél, a szak­mád­ban eltöl­tött évek szá­mát is ala­pul kell ven­ni, vala­mint azt, hogy az ügy­fe­lek milyen vissza­iga­zo­lás­sal van­nak feléd. Továb­bá fon­tos ténye­ző az is, hogy a ver­seny­tár­sa­id­hoz képest hol helyez­kedsz el meg­bí­zá­so­kat ille­tő­en, és mennyi­re van tele a nap­tá­rad. Oly­kor az sem jön rosszul, ha össze­ha­son­lí­tod maga­dat a szak­ma nagy­ja­i­val, hogy hoz­zá­juk képest hol tar­tasz.

Hir­de­tés

Hiszem, hogy a szak­ér­tők­nek sem kell min­dent álmuk­ból fel­éb­red­ve tud­ni. Mint már emlí­tet­tem egy adott terü­let a fel­gyor­sult vilá­gunk­ban egyik nap­ról a másik­ra hatal­ma­sat képes vál­toz­ni. Egy való­di szak­ér­tő nem ragasz­kod­hat a berög­ző­dé­se­i­hez, hanem folya­ma­to­san kutat, fej­lesz­ti magát és ami a leg­fon­to­sabb pon­to­san tud­ja, hogy hol néz­zen utá­na egy adott kér­dés­nek, ha elakad­na. Ter­mé­sze­te­sen nem azt mon­dom, hogy nem kell ele­gen­dő lexi­ká­lis tudás­sal ren­del­kez­nie, csu­pán azt, hogy az nem ele­gen­dő a szak­ér­tői stá­tusz­hoz.

Mi kell ahhoz, hogy jó legyek a pályá­mon?

Össze­gyűj­töt­tem pár pont­ban, hogy miként vál­hat vala­ki­ből szak­ér­tő és hogyan erő­sí­ti egy­mást a szak­ér­tői stá­tusz és a sze­mé­lyes már­ka­épí­tés. Min­de­nek­előtt leszö­gez­ném, hogy ez az én néző­pon­tom és kizá­ró­lag a saját tapasz­ta­la­tom által tudom bemu­tat­ni a témát. Ugyan­ak­kor tisz­tá­ban vagyok vele, hogy sok “szak­ér­tő­nek” tel­je­sen más elkép­ze­lé­sei van­nak a témát ille­tő­en, amit én tel­jes mér­ték­ben tisz­te­let­ben is tar­tok anél­kül, hogy azo­no­sul­nék vele.

#1. Tudás meg­szer­zé­se és nap­ra­ké­szen tar­tá­sa

Az első és leg­fon­to­sabb ténye­ző, ami szak­ér­tő­vé teszi az embert, az a mély­re­ha­tó tudás és szak­ér­te­lem egy adott terü­le­ten. A tudá­so­dat meg­sze­rez­het­ted te sok­éves tanu­lás­sal, de akár auto­di­dak­ta módon is fej­leszt­het­ted maga­dat a témá­ban. Nincs kőbe vés­ve, hogy min­den szak­ér­tő­nek papí­rok­kal kell ren­del­kez­ni. Elő­ször is szük­sé­günk van alap­ve­tő lexi­ká­lis isme­re­tek­re és maga­sokú meg­ér­tés­re a saját szak­te­rü­le­tün­kön. Ezután követ­kez­nek a spe­ci­fi­ku­sabb isme­re­tek, ami­kor a saját terü­le­tünk kér­dé­se­i­ben job­ban elme­rü­lünk, össze­füg­gé­se­ket kere­sünk és képes­sé válunk olyan szem­szög­ből rávi­lá­gí­ta­ni dol­gok­ra, ame­lyek mások szá­má­ra nem egy­ér­tel­mű­ek. Továb­bá a kulcs, hogy mind­ezt a meg­szer­zett tudást nap­ra­ké­szen kell tar­ta­nunk.

#2. Kima­gas­ló tapasz­ta­lat és gya­kor­lat

A tudás önma­gá­ban nem elég. A szak­ér­tő­vé válás­hoz elen­ged­he­tet­len a gya­kor­lat által szer­zett tapasz­ta­lat, ami során az elmé­le­tet a való­ság­ban is kipró­bál­juk és min­den léte­ző lehet­sé­ges szem­pont­ból alkal­maz­zuk. A tapasz­ta­lat két fő for­má­ban lehet jelen. Az első az a prob­lé­ma­meg­ol­dó kész­sé­günk­ben jelent­ke­zik, ami­kor már nem ije­dünk meg egy prob­lé­má­tól, hanem bele­ál­lunk és a meg­szer­zett tudá­sunk alap­ján ele­mez­zük a hely­ze­tet, majd stra­té­gi­át állí­tunk fel és bát­ran merünk új dol­go­kat kipró­bál­ni és alkal­maz­ni.

A máso­dik ide kap­cso­ló­dó tapasz­ta­lat­szer­zé­si rész, amely erő­sí­ti a hite­les­sé­get az, ha emlí­tés­re mél­tó refe­ren­ci­á­ink van­nak konk­rét pro­jek­tek­ben, melyek sike­re­sek vol­tak, és eze­ket mások is elis­mer­nek. Így akár a díja­kat és szak­mai elis­me­ré­se­ket is ide sorol­nám, bár ezek hite­les­sé­ge sok eset­ben meg­ér­ne még egy külön anya­got.

#3. Pia­con való pozí­ci­o­ná­lás és lát­ha­tó­ság

Szak­ér­tő­ként elis­mert­té vál­ni nem­csak a tudás­ról és tapasz­ta­lat­ról szól, hanem arról is, hogy ezt hogyan kom­mu­ni­ká­lunk mások mások felé, milyen képet muta­tunk önma­gunk­ról. Ez a faj­ta pozí­ci­o­ná­lás magá­ban fog­lal­ja a lát­ha­tó­ság növe­lé­sét, part­ner­kap­cso­la­tok kiépí­té­sét, az online és off­line meg­je­le­né­sün­ket.

A meg­je­le­né­sünk­höz manap­ság kiemel­ten fon­tos sze­rep­lő­ként kap­cso­ló­dik hoz­zá az, aho­gyan a közös­sé­gi média felü­le­te­ken kom­mu­ni­ká­lunk. Milyen minő­ség­ben teszünk köz­zé anya­go­kat, vezetünk‑e saját blo­got, részt veszünk‑e külön­fé­le pod­cast adá­sok­ban, publikálunk‑e vala­hol. Ez mind lehe­tő­sé­get ad arra, hogy szak­ér­tő­ként meg­je­lenj és építsd a sze­mé­lyes már­ká­dat, ami elen­ged­he­tet­len részé­vé vált a szak­ér­tői stá­tusz­nak.

moderator, személyes márkaépítés, szakértő
Kép for­rá­sa: Can­va — Getty Ima­ges by nor­tonrsx

Az online meg­je­le­né­sen túl kiemelt sze­re­pe van az off­line jelen­lét­nek is. Ha részt veszel szak­mai ese­mé­nye­ken elő­adó­ként, az is erő­sít­he­ti a szak­mai stá­tu­szo­dat. Bár van­nak terü­le­tek, amely­nél ez abszo­lút nem rele­váns. Mind­azon­ál­tal a sze­mé­lyes meg­je­le­nés részét képe­zi az is, hogy ami­kor ügy­fél­lel talál­ko­zol hogyan öltöz­ködsz, milyen válasz­té­ko­san beszélsz és mennyi­re tudod átad­ni köz­ért­he­tő módon tudá­sod a leen­dő ügy­fél­nek.

A pozí­ci­o­ná­lás­ban és a lát­ha­tó­ság­ban az online jelen­lét után az egyik leg­fon­to­sabb­nak tar­tom a pub­li­ká­ci­ók és tanul­má­nyok meg­je­len­te­té­sét. Azt, hogy tovább­ad­juk terü­le­tün­kön tett fel­is­me­ré­se­in­ket és tudá­sun­kat ilyen módon is meg­osszuk a szak­má­val és a közé­let­tel. Mind­ez nagy­mér­ték­ben hoz­zá­já­rul stá­tu­szunk és sze­mé­lyes már­kánk eme­lé­sé­hez. Sze­mély sze­rint én kife­je­zet­ten büsz­ke vagyok rá, hogy a Wake­Up Maga­zin csa­pa­tá­ban újság­írók helyett kizá­ró­lag szak­ér­tő szer­zők­kel dol­goz­ha­tok együtt, akik saját terü­le­tük kivá­ló alak­jai. Ha úgy érzed, hogy saját terü­le­ted kivá­ló alak­ja vagy, képes vagy tovább­ad­ni ember­kö­ze­li, értel­mez­he­tő módon a szak­mád alap­ja­it, akkor kap­cso­lódj a szer­ző­ink közé.

#4. Sze­mé­lyes már­ka­épí­tés

Elsőd­le­ge­sen mar­ke­tin­ges szak­em­ber­ként hiszem azt, hogy talán ez min­den­nel szem­ben pri­o­ri­tást élvez és ugyan­ak­kor össze­fog­lal­ja az eddi­gi­e­ket. A sze­mé­lyes már­ka­épí­tés akkor lesz hite­les, ha meg­van több, mint ele­gen­dő szak­mai tudás és gya­kor­lat, áll mögöt­ted kel­lő mennyi­sé­gű pub­li­ká­ció és meg­je­le­nés. Mind­ez hivat­ko­zá­si ala­pot szol­gál­hat ahhoz, hogy alá­tá­maszd mun­kás­sá­go­dat és így a sze­mé­lyes már­ka­épí­tés alap­kö­ve­ként szol­gál­hat­nak.

Ahhoz, hogy a sze­mé­lyes már­ka­épí­tés egy erős pia­ci sze­rep­lő­vé tegyen kiemel­ten fon­tos, hogy érté­ket kép­vi­selj. Pon­to­san tisz­tá­ban kell len­ned azzal, hogy szak­ér­tő­ként mi az, amit kép­vi­selsz és mi az, ami a cél­kö­zön­sé­ged szá­má­ra rele­váns. Mind­ez lesz a sze­mé­lyes már­kád kom­mu­ni­ká­ci­ó­já­nak is az alap­ja, amely meg­ha­tá­roz­za a pia­ci pozí­ci­ó­dat, amely kihat az ára­zá­si stra­té­gi­ád­ra és a tel­jes üzle­ti műkö­dé­sed­re.

A sze­mé­lyes már­ka­épí­tés és a fel­épí­tett arcu­lat segít neked abban, hogy az embe­rek egye­di stí­lu­sod alap­ján könnyeb­ben külön­böz­tes­se­nek más szak­ér­tők­től A jól meg­ter­ve­zett és fel­épí­tett, leg­több eset­ben érzel­me­ken ala­pu­ló sze­mé­lyes már­ka­ar­cu­lat pedig nyo­mot hagy az embe­rek elmé­jé­ben. Ez lehet ami­att is mert a sze­mé­lyes már­ka segí­ti az érzel­mi kap­cso­lat kiala­kí­tá­sát a leen­dő ügy­fe­lek­kel. Mind­ez -saj­nos, vagy nem saj­nos- érté­ke­sí­té­si szem­pont­ból sok­kal fon­to­sabb, mint a szak­ér­te­lem. Ennek oka pedig vég­te­le­nül egy­sze­rű: az embe­rek sok­kal szí­ve­seb­ben dol­goz­nak olyan vala­ki­vel, akit ked­vel­nek és azo­no­sul­ni tud­nak velük.

Min­dig legyen előt­ted jó pél­da és több pél­da­kép

Annak ide­jén, nekem soha nem volt pél­da­ké­pem. Talán ami­att, mert defi­ní­ció zavar­ban vol­tam és azt hit­tem, hogy a pél­da­ké­pün­kért rajon­ga­ni kell, mint egy tini­nek a Cold­play kon­cer­ten. Pedig ez nem így van. Mos­tan­ra már több embert is ki tud­nék emel­ni a nem­zet­kö­zi pia­cok­ról, akik­nek mun­kás­sá­gát igen­is elis­me­rem és a min­den­na­pok­ban ren­ge­te­get tanu­lok tőlük. De a rajon­gás min­den tekin­tet­ben távol áll tőlem.

Egy szak­ér­tő­nek álta­lá­ban nem csak egy, hanem több pél­da­kép­ként szol­gá­ló min­tá­ja is van, akik­től folya­ma­to­san moti­vá­ci­ót, ins­pi­rá­ci­ót sze­rez­het ahhoz, hogy mél­tó legyen a szak­ér­tői cím­re és szak­má­ja első szá­mú embe­re legyen. Egy “pél­da­kép” válasz­tá­sa nem egy­sze­rű fel­adat.

A hazai pia­co­kon véle­mé­nyem sze­rint nagyon keve­sen áll­nak előt­tünk pél­da­mu­ta­tó tet­tek­kel. A leg­töb­bek csak a töké­le­tes lát­szat­ra men­nek, a töké­le­tes meg­je­le­nés­re, a maku­lát­lan Lin­ke­dIn és más közös­sé­gi média pro­fi­lok hir­de­té­sé­re utaz­nak min­den­fé­le valós és egye­di tar­ta­lom nél­kül köz­he­lye­ket sora­koz­tat­va. És ez szo­mo­rú. Szó­val én azt javas­lom, hogy nézz szét a saját terü­le­ted nem­zet­kö­zi pia­cán és mielőtt pél­da­ké­pe­ket válasz­tasz magad­nak ellen­őrizd a for­rá­so­kat, a valós tar­tal­ma­kat és hite­les­sé­get!

Fel­ké­szül­tél arra, hogy erős sze­mé­lyes már­ká­val ren­del­ke­ző szak­ér­tő legyél?

Így a végé­re meg­ál­la­pít­hat­juk, hogy nem biz­tos, hogy min­den­ki szak­ér­tő, aki annak hív­ja magát és kije­lent­het­jük, hogy a szak­ér­tő­vé válás folya­ma­ta rend­kí­vül idő­igé­nyes és össze­tett. Szük­sé­ges hoz­zá az adott terü­let mély­re­ha­tó meg­ér­té­se, jelen­tős gya­kor­la­ti tapasz­ta­lat, vala­mint meg­fe­le­lő pozí­ci­o­ná­lás és kom­mu­ni­ká­ció a nyil­vá­nos­ság felé és pár előt­tünk járó nem­zet­kö­zi jó pél­da.

Itt az ide­je egy kicsit kísér­le­tez­ni?!

Hir­de­tés

Mar­czin­ka Mátyás

Kiemelt kép for­rá­sa: Can­va — Getty Ima­ges Sig­na­tu­re by Pixe­l­Ef­fect

Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Threads
Hirdetés

Kövess minket és gyere velünk!

Idén a Virág Judit galéria aukcióján nagy esély van rá, hogy több, mint 28 millió forintért adhatnak el egy-egy Zsolnay darabot.
Andrásfi Tibor nagykövetként támogatja az Egy Lépéssel Több Alapítványt.
Félelem, bizonytalanság és kilátástalanság lett az alapérzés. Elvehetik mindenünk, de elveszíthetjük-e végleg a hitünket is?
Ez nem az amerikai álom, hanem a magyar valóság. Ismerd meg a Street Sixteen zenekart: három szemtelenül fiatal srác, rockzene, koncertek és fesztiválok.
Hirdetés
A „pofátlan politikai hazugságok” ténye ma már nem csak opció: európai jogállamisági jelentések, korrupciós rangsorok, dezinformációs kampányok és adópolitikai lépések rajzolják ki a valóságot. Mit jelent ez a magyar kkv-knak, a családnak, az oktatásnak és a hitéletnek. Van visszaút a bizalomhoz?
A SZÉP-kártya használók sokkal inkább a hoteleket részesítik előnyben és több időt töltenek utazással. Mutatjuk a részleteket!
Tudd meg, hogyan gondoskodhatsz kutyádról az őszi hónapokban! Tippek, hogy kedvenced boldog és energikus maradjon az évszakváltás alatt.
Indul a végső Harry Potter mozimaraton Budapesten! Ne hagyd ki a varázslatot, nézd meg utoljára mozivásznon a digitálisan felújított Harry Potter-filmeket.
Próbáld ki a nyár és az ősz határán ezt a tökéletes szilvás–rozmaringos csirke receptet! Egészséges, szezonális és könnyen elkészíthető fogás, amely garantáltan elvarázsolja a családot és a barátokat.
Készülniük kell a cégeknek a nyílt bérkommunikációra és a jelentős adminisztrációs terhekre a legújabb szabályozás szerint. Nézzük mit jelent ez!