Ha vállalkozó vagy, akkor már biztosan hallottad már a SEO és keresőoptimalizálás szavakat. Ha eddig csak sejtetted, hogy tudod mire való, akkor ebben a cikkünkben tiszta vizet öntünk a pohárba és tisztázzuk az alapokat és elmondjuk, hogy miért érdemes neked is elvégezni a szükséges beállításokat. Részletesen kitérünk az oldalak SEO szempontból történő optimalizálására, hierarchiájára, képek beállításaira és az oldalsebességre.
Először is tisztázzuk, hogy mi is az a SEO
A SEO egy mozaikszó, ami a Search Engine Optimization rövidítése, amit magyarul nemes egyszerűséggel keresőoptimalizálásnak hívunk. A SEO beállítások segítenek fizetett hirdetés nélkül forgalmat terelni honlapodra. Ha keresel valamit az interneten, akkor egészen biztos egy keresőmotort fogsz segítségül hívni nagy valószínűséggel a Google vagy a Bing lesz az, de manapság egyre valószínűbb, hogy valamelyik mesterséges intelligenciát hívod segítségül. Ezeknek mind olyan hatalmas weboldalakból álló adatbázisa van, amelyek között manuálisan soha nem találnád meg azt, amit keresel. A böngészők előre beállított algoritmusok alapján pillanatok alatt felállítanak egy listát, amely keresésednek legmegfelelőbb opciókat rangsorolva listázzák ki neked.
Így ha saját weboldalt vagy webshopot üzemeltetsz, akkor mindenképpen érdemes figyelembe venned, hogy az algoritmus milyen beállításokat részesít előnyben és milyen információk megadására van szükség ahhoz, hogy előrébb kerülhess a többmilliós találati listákon. Fontos, hogy jóban legyünk a keresőmotorokkal, mert azok automatikusan jutalmazhatják vagy akár büntethetik is a weboldaladat.
Mutasd be egymásnak a keresőmotort és a weboldalad
Pont úgy, ahogyan ha először találkozol valakivel illik bemutatkozni. Ezt az alapvető bemutatást hasznos elvégezni weboldalad esetében is annak érdekében, hogy meggyorsítsd a motor feltérképezési folyamatát. Az indexelést nagyon egyszerűen elvégezheted. Annyit kell csak tenned, hogy a Google keresősávjába beírod site:domainneved.hu szöveget. Ha csak egy Google Search Console találat jelenik meg, akkor az oldalad indexelése még nem történt meg. Ellenben, ha a motor túl van már az indexelésen, akkor több találat is megjelenik a search console találat alatt. Ha még nincs találat, akkor a Google Search Console oldalán elvégezheted a megfelelő beállításokat.
Ha nem szeretnéd, hogy bizonyos oldalak (ÁSZF, Adatkezelési tájékoztató, Impresszum, stb.) megjelenjenek a találati listában, akkor a noindex egy szuper beállítás lehet. Mindebben a Yoast SEO és a Yoast SEO Pro bővítmények lehetnek hasznodra, hogy megkönnyítsd magadnak ezeket a beállításokat. Olvasd tovább cikkünket, mert a végén bővebben kitérünk erre a bővítményre. A bemutatáshoz továbbá hasznos lehet, ha megfelelő .xml oldaltérképet hozol létre.
A bemutatás fontos része továbbá, hogy a weboldalad fejlécében jelenjen meg H1 stílussal az oldalad neve, valamint ha van rá lehetőség, akkor a legfontosabb kulcsszavak is.

Alap SEO beállítások a WordPress felületén
Ahhoz, hogy a keresőmotorok hozzáférjenek oldaladhoz és könnyedén át tudják azt vizsgálni mindenképpen el kell végezned pár beállítást. Először is ellenőrizd le, hogy weboldalad nincs elrejtve a keresőmotorok elől. A WordPress vezérlőpulton belül kattints a Beállítások » Olvasás menüpontra. Ennek az oldalnak az alján találsz egy olyan részt, amely a keresőmotor láthatóságát mutatja meg neked. Akkor tudják a keresőmotorok átvilágítani az oldalad, ha a jelölőnégyzet NINCS bejelölve.
Hogyan függ össze a weboldal sebessége a SEO besorolással
A weboldalak sebessége nem csak a keresőkben való elhelyezkedésed befolyásolja, hanem az ügyfelekben kialakult élményt is. Egy lassú oldal negatív ügyfélélményt eredményez és könnyedén lehet, hogy emiatt ügyfeleket vesztesz. Ha érezhetően lassú az oldalad, akkor mindenképpen beavatkozásra van szükség. Ahhoz, hogy pontos képet kapj róla mi okozhatja a lassúságot látogass el a Google PageSpeed Insights oldalára, add meg honlapod URL címét és indíts egy mérést.
Elképzelhető, hogy első ránézésre félelmetes eredményeket fogsz kapni és hasonlóan az autó műszerfalához az éves szerviz előtt itt is sok pirosan villogó dolgot fogsz látni. De nem kell rögtön megijedni, mert a megoldás lehet, hogy sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. Lépések, amik minden varázslat nélkül segítenek javítani az oldalad teljesítményét:
- töröld a nem használt oldalakat, posztokat, képeket, bővítményeket. Ezek közül talán a nem használt bővítmények törlése a legfontosabb, hiszen biztonsági szempontból is segítenek.
- rendszeresen vizsgáld át weboldalad háttéradatbázisát is és a nem szükséges fájlokat töröld.
- használj gyorsító tárat és gyorsító bővítményt.
- +1 a megfelelő tárhelyszolgáltató kiválasztása kulcsfontosságú lehet!
Amennyiben nem tapasztalsz javulást oldalad teljesítményében kérd a VMN szakértőinek segítségét. A WordPress honlapok alkalmankénti vagy havi rendszeres karbantartását és frissítését már pár kattintással megrendelheted online vagy kérhetsz egyedi árajánlatot.
Legyenek reszponzív, mobilbarát oldalaid
Egy 2024 áprilisában készült statisztika alapján a keresőmotorokból megnyitott weboldalak látogatóinak 55%-át mobil eszközről töltik be. Ebből adódik, hogy kiemelten fontos, hogy az oldalak megfelelő méretben, szerkezetben mobilra optimalizálva (reszponzívan) jelenjenek meg. Új weboldal létrehozásánál, a piacon lévő sablonok nagy része már automatikusan rendelkezik mobilbarát nézettel, így könnyebb dolgod lesz. Ugyanúgy, mint a weboldalépítő bővítmények, mint például a Divi, Elementor, Oxygen, stb. is külön-külön optimalizálható minden eszközre.

Válassz oldaladnak megfelelő SEO bővítményt
A plugin szolgáltatók sok esetben versenyeznek a felhasználók kegyeiért, hogy az ő terméküket telepítsék és használják weboldalaikon. Fontos megvizsgálni, hogy oldalunk milyen területen működik, de általánosságban elmondható, hogy van egy bővítmény, amely minden esetben jó választás lehet. Ez nem más, mint a Yoast SEO, aminek ingyenes verziójával is szép eredményeket érhetünk el, éppen ezért alkalmazzák előszeretettel SEO szakértők és weboldalkészítők is. A Yoast SEO segít a bejegyzések olvashatóságán javítani, valamint közvetlenül a bejegyzések oldalán adhatjuk meg a kiemelt kulcsszavainkat, hogy a legeredményesebb helyezést érhessük el egy-egy keresésnél.
Tapasztalatunk alapján szorosan második helyre csúszott a Rank Math, amely talán kicsit könnyebben beállítható és használható, mint a Yoast SEO. Amennyiben elakadtál a SEO beállításoknál keresd a VMN szakértőit, akik szívesen segítenek neked a beállítások elvégzésében vagy PRO és PRÉMIUM bővítmények beszerzésében. Szolgáltatásunkat a SEO beállítások tekintetében pár kattintással online is megrendelheted vagy havidíjas előfizetéseink közül is választhatsz.
Megjelenő tartalmak optimalizálása
Korábban már említettem, hogy minden esetben a maximállis ügyfélélményre kell törekedni, ami bizony sok összetevős dolog. Fontos, hogy az oldal könnyen megtalálható legyen, gyorsan töltsön be az oldal és a megjelenő tartalmaknak is kielégítőnek kell lennie, hogy az ügyfél azt érezze megszerezte a vágyott tudást és információt, amiért érkezett.
Most megosztunk hat titkot a keresőmotorokhoz annak érdekében, hogy előrébb sorolja bejegyzéseidet:
- használj egyedi és lehetőleg rövid címeket, amelyek máshol még biztosan nem jelentek meg.
- ügyelj rá, hogy a bejegyzésben a bekezdések tagoltak és jól olvashatóak legyenek.
- a teljes bejegyzés hossza optimális esetben 500-2.000 szó között mozog.
- linkelj át értékes tartalmakra -jelöld be, hogy új lapon nyissa meg-.
- a bejegyzéseidben használj fókusz-, kulcsszavakat.
- törölj minden olyan oldalt, bejegyzést, amely kevés és haszontalan információt tartalmaznak és rosszul teljesítenek.
Általánosságban jó lehet még beállítani a kenyérmorzsákat (breadcrumbs), hogy a keresőmotorok és a felhasználók is könnyedén megtalálhassák és beazonosíthassák a tartalmakat. Ha megcsókolt a múzsa és éppen tartalmat készítesz, akkor mindenképpen végezz egy kulcsszókutatást, hogy a felhasználók az adott témában melyik szavakra kerestek rá leggyakrabban és ezeket a szavakat lehetőség szerint sűrűn alkalmazd a szövegedben és a bejegyzés meta leírásában és a címben.
A képoptimalizálás és a SEO összefüggései
Minden összefügg mindennel. Ez a képekre is igaz. Ahogyan egy megfelelő méretű, nagyságú kép megkönnyíti az oldal betöltését, úgy nagy segítségünkre lehet SEO szempontból is. A megfelelő képnevek és képaláírások szintén megkönnyítik a keresőmotorok dolgát azonosítás terén. Valóban időigényes folyamat lehet, ha oldaladon nagy mennyiségben vannak képek, de mindenképpen megéri a képek leírásait helyre igazítani, mert sok keresés érkezik az oldalakra képek általi találatokból.
A kommentek, hozzászólások és a SEO
Nem a legfontosabb, de nem is elhanyagolható funkció a komment szekció a WordPress oldalak esetében. Ahogyan a közösségi média felületeken is előre sorol az algoritmus, ha komment érkezik, úgy a keresőmotor is előnyben részesíti a weboldalakat ahol kommentek vannak. Igen ám, de a WordPress oldalakon gyakran jelennek meg kéretlen SPAM kommentek, amelyek nincsnek jó hatással az ügyfélélményre, valamint bizonyos esetekben előfordulhat az is, hogy a kommentek betöltése lassítja az oldalt. A SPAM kommentek elkerülésére talán az Akismet nevű alap ingyenesen elérhető WordPress bővítmény a legjobb választás. A legjobb, ha a kommentek csak bizonyos részeken jelennek meg a weboldalon, mint például a cikkeknél. Így elkerülhetjük, hogy a teljes oldal lelassuljon a kommentek miatt.
Összességében a WordPress SEO beállításai nem egyszerűek, de kis utánajárással könnyedén megtanulhatjuk hogyan kell megfelelő beállítások mellett tartalmakat készíteni ahhoz, hogy a keresőmotorok megjutalmazzanak minket és előrébb soroljanak. Jelen cikkünkben csak az alap lépéseket lepleztük le. Amennyiben több információra lenne szükséged a SEO beállításokkal kapcsolatban kérd szakértő kollégáink segítségét!
Forrás: itt, itt és itt. Kimelet kép: Canva | Getty Images – juststock