Már 2020. novembere óta a középiskolákban online oktatás zajlik. Vajon ez mennyire hatékony, hogy bírják a tanárok és a diákok? Megoszlanak a nézőpontok és a vélemények ezzel kapcsolatban. Most itt a WakeUp Magazinnál mi a végére jártunk és megkérdeztük a legjobban érintett írónkat, hogy mi a valós helyzet az ő szemszögéből. Tapasztalatok Csillag Hajnalka tanárnő tollából.
Tavaly márciusban szinte egyik pillanatról a másikra kellett váltani a hagyományos oktatásról a digitálisra. A váltás nem volt könnyű. A magyar oktatási rendszer soha nem látott kihívások előtt állt, s valljuk be, erre nem volt felkészülve. El kellett telnie 2-3 hétnek, mire beállt a rendszer, s mindenki alkalmazkodott az új körülményekhez. Természetesen számítottunk azzal, hogy a szeptember elsején kezdődő tanévben is eljön az az idő, amikor ismét vissza kell térnünk a Discord, DKT, Zoom, Teams és egyéb felületek ördögi köréhez.
Az online oktatás a tanároknak sem könnyű
Tanárként azt élem meg legnehezebben, hogy nincsenek jelen a szó fizikai értelmében a tanítványaim. Pusztán a virtuális térben tudok kommunikálni velük. Ők már hosszú hónapok óta ülnek a laptopok, telefonok, tabletek előtt. Azt érzem rajtuk, hogy egyre fásultabbak, egyre nehezebb motiválni őket. Túl sok idő telt már el november közepe óta. Soha nem gondoltam volna, hogy ilyen mondatokat hallok majd tőlük: „Tanárnő, mikor lesz már újra rendes suli?” “Annyira szeretnék már visszamenni az iskolába!”
S valóban, mindenkinek hiányzik az iskolai közeg, tanárként pedig elkeserítő látvány az üres iskola, osztályterem. A technikumokban, szakképző iskolákban pedig nagyon nehéz megszervezni, lebonyolítani a gyakorlatot. Szintén problémás dolog, a középiskola típusától függetlenül az is, hogyan teljesítik a diákok az 50 órás közösségi szolgálatot.
Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a digitális oktatás felerősíti a társadalmi, vagyoni különbségeket is. Gondoljunk bele abba, hogy a hátrányos helyzetű, esetleg a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknél, akiknek a családjukban a mindennapi betevő előteremtésért küzdenek a szülők, szinte luxus a tablet, a laptop, a stabil internetkapcsolat. Rájuk különösen vigyáznunk kell, mert egy gyermek sem szenvedhet hátrányt az anyagi nehézségek, az egzisztenciális problémák miatt.
Úgy vélem, hogy lényegében az az egy év, amelyet online oktatásban töltöttek, töltenek a diákok, nem olyan hatékony, mint a jelenléti tanítás, még akkor sem, ha a tantestületekből felszabadult egy bizonyos innovatív erő.
Bízom abban, hogy a járványügyi helyzet javulni fog és visszatérhetünk a jól megszokott iskolai hétköznapokhoz.
Képek forrása: Canva